Patirtis ligoninės priėmime: girtumo patikros ir šiurkštus tonas

Artūro STAPONKAUS nuotr.
Skubiosios medicinos pagalbos skyriuje problemų yra – etikos ypač. Apie tai ne kartą „Šiaulių kraštui“ yra pasakoję pacientai.
Šiaulių rajono gyventoja Aušra į „Šiaulių kraštą“ kreipėsi po to, kai greitosios pagalbos automobilis praėjusio sekmadienio popietę ją, nualpusią Šiauliuose, Vytauto gatvėje, atvežė į Respublikinės Šiaulių ligoninės Skubiosios medicinos pagalbos skyrių. Šio skyriaus darbuotojų bendravimo tonas ir veiksmai 44 metų moterį, jos žodžiais, tiesiog pribloškė ir privertė savo kailiu patirti, kad ne viskas šioje gydymo įstaigoje yra gerai.

„Kiek reikės, tiek ir pūsi“

Kužiškės kelionės po medicinos įstaigas tęsiasi beveik metai. Pernai vasario 23 dieną Aušrą ištiko insultas, ji ilgokai gydėsi ligoninėje. Deja, iki tol buvusi sveikata nesugrįžo. Negana to, moteris ėmė alpti. Dėl sveikatos negalavimų Aušra buvo pripažinta tik iš dalies (50 procentų) darbinga.

Kužių miestelio gyventojos alpimo priežasties ieškojo net kelios šalies klinikos. Respublikinės Šiaulių ligoninės gydytojai įtarė, kad ji alpsta dėl epilepsijos. Tačiau tyrimus atlikę Kauno klinikų specialistai jokių epilepsijai būdingų požymių neaptiko ir spėjamą diagnozę paneigė.

Prieš kelias dienas Aušra vėl lankėsi Kauno klinikose, buvo paguldyta į Neurologijos stacionarą tyrimui.

Po jo moteris iškart grįžo prie kasdienės veiklos. Ji – gyvūnų prieglaudos „Šiaulių letenėlė“ savanorė.

Sekmadienį, vasario 5-ąją, Aušra su kaimyne suplanavo vykti į gyvūnų prieglaudą, į automobilį pasiėmė vieną augintinį. Tačiau moterų kelionė nutrūko sustojus Šiauliuose, Vytauto gatvėje. Išlipusi iš automobilio, kurį pati vairavo, Aušra susmuko.

Išsigandusi bendrakeleivė iškvietė greitąją. Nors ir atsipeikėjusi, tačiau vis dar labai silpna kužiškė išgabenta į Respublikinės Šiaulių ligoninės Skubiosios medicinos pagalbos-priėmimo skyrių. Tiesiog koridoriuje Aušrai buvo lašinama lašelinė, vėliau atlikta galvos kompiuterinė tomografija.

O dabar apie tai, kas šią moterį privertė giliau įkvėpti.

„Tada priėjo, atrodo, gydytojas. Šiurkščiai paklausė: „Tai kas tau yra?“ Tonas buvo nemandagus – medikas atrodė susinervinęs“, – nemalonia patirtimi dalijosi kužiškė, tuo laiku vis dar gulinti ant kušetės Priimamojo skyriaus koridoriuje ir stebima kitų skyriaus pacientų.

Netrukus prie Aušros priėjo dvi darbuotojos. Liepė pūsti į alkoholio matuoklį. Papūtus, anot moters, nieko nepasakė ir rezultato neparodė, tiesiog nuėjo.

„Po kelių minučių ateina antrą kartą. Vėl liepia papūsti į alkotesterį. Pagalvojau, gal nepavyko pirmąkart, dėl to reikia pakartoti. Įpūčiau. Ir vėl nuėjo nieko nepaaiškinusios“, – prisimena Aušra.

Tuo viskas nesibaigė. Dar kartą, jau trečią, prie koridoriuje gulinčios moters vėl priėjo darbuotoja. Jokio paaiškinimo, tik įsakymas vėl pūsti į alkoholio matuoklį.

„Nebeišlaikiau. Paklausiau, kiek čia dar vaikščios. Ir gavau šiurkštų atsakymą – „kiek reikės, tiek tu ir pūsi, kad ir penkiolika kartų pūsi“. Nesu konfliktiška, bet toks atsakymas labai sunervino“, – sako moteris.

Pasijuto ir įžeista, ir pažeminta dėl šiurkštaus jaunų ligoninės specialisčių „tujinimo“. Juo labiau, kad tai vyko kitų Priėmimo skyriaus pacientų akivaizdoje.

„Tą dieną visąlaik vairavau automobilį, nebuvau išgėrusi. Nevengiau ir neatsisakiau pasitikrinti alkotesteriu – jei kažkam kilo bent mažiausias įtarimas. Bet kodėl daryti iš to cirką, kodėl nepaaiškinti, kas vyksta? Nesuprantu, kokia viso to konflikto priežastis.“

Aušra ryžosi nedelsiant palikti Priėmimo skyrių. Namo, atvykus kaimynei, parvažiavo su rankoje paliktu kateteriu, kurį pati ir išsiėmė.

Ilgokai Kauno klinikose besigydžiusi moteris sako ten nepatyrusi nieko panašaus į Šiaulių priėmime dirbančių medikų elgesį. Kaune, anot pašnekovės, medikai bendrauja mandagiai, pasiteiravus apie planuojamas ir vykdomas procedūras, numatytą gydymą išsamiai viską išaiškina, suteikia informacijos.

„Įsitikinau, kad anksčiau girdėti atsiliepimai apie Šiaulių ligoninės priėmimo skyrių yra tikri. Bėda. Didelė bėda“, – sako moteris, po telefoninio pokalbio su Respublikinės Šiaulių ligoninės Skubiosios medicinos pagalbos skyriaus vedėja Daiva Jautakiene sulaukusi šios medikės atsiprašymo ir pažado pasikalbėti su tądien dirbusiais specialistais.

Balandžio 24 dieną Aušrai Kauno klinikose vėl numatomi stacionariniai tyrimai, jų tikslas – ir vėl bandyti nustatyti moters alpimo priežastį.

Vedėja atsiprašė, bet staiga persigalvojo

Respublikinės Šiaulių ligoninės Skubiosios medicinos pagalbos skyriaus vedėja Daiva Jautakienė informavo, kad ponios Aušros patikra alkoholio matuokliu neišskirtinė: blaivumas yra tikrinamas visiems pacientams, atvežtiems po eismo įvykių, darbo traumų, įtariamų smurtinių nusikaltimų atvejais bei gydytojo sprendimu, tikslinant susirgimo priežastis.

Vis dėlto D. Jautakienė pripažino, jog pacientės patirtis iš tiesų nemaloni.

„Ketvirtadienį pamainos perdavimo metu ši situacija buvo aptarta su skyriaus darbuotojais, paaiškinta apie etiško bendravimo su pacientais svarbą. Labai atsiprašome už patirtas neigiamas emocijas.“

Pasak vedėjos, alkoholio matuokliu pacientė tikrinta gydytojo sprendimu, siekiant diferencijuoti būklės pablogėjimo priežastis. Buvo atlikti ir kiti diagnozės patikslinimui reikalingi tyrimai – kraujo tyrimai, galvos kompiuterinė tomografija, jie atitiko normą.

Alkotesteriu pacientė tikrinta keletą kartų, nes, žinoma D. Jautakienei, jai nepavyko tinkamai įpūsti, kad būtų galima užfiksuoti alkotesterio rodmenis.

Vis dėlto vakar Skubiosios medicinos pagalbos skyriaus vedėja pakeitė toną ir „Šiaulių kraštui“ atsiuntė naują atsakymą.

„Pasikalbėjau su tą dieną dirbusiomis slaugytojomis. Pacientė iš tiesų buvo neblaivi, jautėsi stiprus alkoholio kvapas. Paprašius papūsti į alkotesterį, sąmoningai imitavo pūtimą ir nebuvo įmanoma gauti alkotesterio rodmenų, nes vengė atlikti teisingą įpūtimą. Elgėsi iššaukiančiai, įžeidinėjo personalą. Pasikalbėjau ir su gydytoju. Jis neigia su paciente bendravęs nemandagiai. Gal kartais reikėtų pagarbaus elgesio ir iš pacientų pusės, ne vien iš medikų. Yra sena lietuviška patarlė „Kaip šauksi, taip atsilieps“. Jei pacientas leidžia sau įžeidinėti medicinos darbuotojus, tai gal kartais pateisinamas ir ne itin mandagus medicinos darbuotojo atsakymas.“

Retorinis klausimas: ar slaugytojos, teigiančios, kad pacientė buvo tikrai neblaivi, turi ne žodinį, o pagrįstą to įrodymą?

Apie girtumą – nė kalbos

Šiaulių greitosios medicinos pagalbos stoties vyriausioji gydytoja Eugenija Kukaitienė informavo apie tą dieną, vasario 5-osios popietę, suteiktą pagalbą Vytauto gatvėje nualpusiai pacientei – į šį iškvietimą vyko net du felčeriai ir paramedikas. Kodėl šiai moteriai, nugabentai į ligoninės priimamąjį, buvo atliktos net kelios patikros alkoholio matuokliu, vadovė paaiškinimo neturi.

„Ši pacientė tikrai nebuvo išgėrusi. Jei greitosios specialistams, nuvykusiems į iškvietimo vietą, būtų kilęs bent menkiausias įtarimas, kad ir nestiprus alkoholio kvapas iš burnos, tai neabejotinai būtų įrašyta pacientės kortelėje. Tokia praktika taikoma visada. Šiuo atveju jokio įrašo kortelėje nėra, tad apie neblaivumą negali būti nė kalbos“, – sakė E. Kukaitienė.