Paspirtukininkų elgesį kelyje būtina pažaboti

Redakcijos archyvo nuotr.
Kitais metais mikrojudumo priemonių vairuotojai važiuodami privalės būti su šalmais.
Jau greitai, nuo 2026 metų, visi elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai važiuodami privalės dėvėti šalmą. Sausio 1-ąją jiems įsigalios ir daugiau Kelių eismo taisyklių pakeitimų.
Šiaulių apskrities kelių policijos skyriaus viršininkas Robertas Radavičius sako, kad mikrojudumo priemonių vairuotojų, tarp kurių didžiausią dalį užima paspirtukininkai, elgesys pastaraisiais metais keliuose kelia bene daugiausia problemų su neretai labai skaudžiomis pasekmėmis. Medikų rankose, anot pareigūno, kasmet atsiduria dešimtys žmonių, kurie arba vairavo paspirtuką, arba buvo jo sužaloti. Taisyklių sugriežtinimas – žingsnis į visų eismo dalyvių saugumą.

Be šalmo – nė iš vietos

Dviratininko, riedlentininko, paspirtukininko ar motociklininko šalmas šiuo metu privalomas tik asmenims iki 18 metų ir tiems, kurie juda važiuojamąja kelio dalimi. Nuo kitų metų sausio 1-osios jokių išimčių neliks, ir šalmas bus privalomas visiems elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojams. Jeigu elektrinė mikrojudumo priemonė yra nuomojama, šalmą privalės suteikti jos nuomotojas.

Kaip ir anksčiau, važiuoti bus leidžiama tik tvarkingą stabdį ir garso signalą, baltos šviesos žibintą priekyje ir raudonos šviesos žibintą gale, taip pat iš abiejų šonų oranžinius šviesą atspindinčius elementus turinčia elektrine mikrojudumo priemone.

Važiuodami važiuojamąja kelio dalimi, elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba užtikrinti, kad priemonės priekyje degtų baltos šviesos, o gale – raudonos šviesos žibintas. Tamsiuoju paros metu ar esant blogam matomumui, ryškiaspalvė liemenė su šviesą atspindinčiais elementais yra privaloma, priekyje turi degti baltos šviesos žibintas, o gale – raudonos šviesos žibintas.

Žingsnis iki nelaimės

Šiauliečiai vis dar atsimena skaudų įvykį 2021 metų liepos mėnesį, kuomet Vytauto gatvėje nugriuvo ir dėl patirtos politraumos ligoninėje mirė galingą elektrinį paspirtuką vairavęs 32 metų vyras.

Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos skyriaus viršininko R. Radavičiaus žodžiais, dėkui Dievui, kad daugiau tokių skaudžių nelaimių, kaip ši, Šiauliuose nebuvo. Vis dėlto situacija, susijusi su elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojų elgesiu kelyje, kelia labai didelį susirūpinimą.

„Paprastai sakant, važiuojama praktiškai be taisyklių – be taisyklių važiuoja keliu ar šaligatviu, kur vaikšto pėstieji, be taisyklių kerta kelią, dažnai net kelio reguliavimo ženklų nepaiso. Pasakysiu dar vaizdžiau, pėstieji yra šimtą kartų drausmingesni ir atsakingesni eismo dalyviai negu paspirtukininkai“, – teigia pareigūnas.

Jo teigimu, šiemet Šiauliuose nubausti net keturi paspirtukų vairuotojai, kurie nepaisė pareigūnų, reguliuojančių eismą, gestų ar šviesoforo signalų, o tai esą tai ženklas, kad kai kurie paspirtukininkai ne tai, kad nepaiso, o netgi nežino net elementariausių elgesio eisme taisyklių.

Užtenka žvilgtelėti į nelaimių statistiką. Šių metų spalio 9-ąją Šiauliuose, Kelmės gatvėje, 56 metų vyro vairuojamas elektrinis paspirtukas susidūrė su automobiliu. Vairuotojui nustatytas 2,04 promilės girtumas. Rugpjūčio 28-osios vakarą Šiauliuose, Architektų gatvėje, vairuojamo paspirtuko nesuvaldė 17-metis, griuvo ir susižalojo su kartu važiavusiu 16-mečiu. Sausio 26 dieną Šiauliuose, Žemynos gatvėje, neblaivus (1,67 promilės) 35 metų vyras, vairuodamas elektrinį paspirtuką, susidūrė su automobiliu ir susižalojo. Birželio 30 dienos popietę Šiauliuose, Aido gatvėje, automobilis kliudė ir sužalojo nuo paspirtuko nenulipusį ir per pėsčiųjų perėją važiavusį 13-metį. Rugpjūčio 21 dieną Šiauliuose, Architektų gatvėje, automobilis kliudė paspirtuku per perėją važiavusį 14-os metų paauglį. Tai tik keli šiųmetiniai įvykiai.

Per 11 šių metų mėnesių Šiaulių apskrityje užfiksuoti 194 mikrojudumo priemonių vairuotojų Kelių eismo taisyklių pažeidimai: 59 paspirtukininkams nustatytas neblaivumas iki 1,5 promilės, 53 – daugiau negu 1,5 promilės, dar 82 paspirtukų vairuotojams teko drausminė atsakomybė už įvairius Kelių eismo taisyklių nusižengimus, tarp kurių – ir apsvaigimas nuo kvaišalų.

Šiemet užregistruota 30 eismo įvykių, iš kurių net 18 – Šiaulių mieste. Iš minėtų 18-os, septyniuose buvo sužaloti žmonės. Trys paspirtukininkai avarijas padarė būdami girti – vienam nustatytas net 2,50 promilės girtumas.

Policijos pareigūnai spėja, kad incidentų, ypač tų, kuriuose žmonės nesužalojami arba jie nesikreipia į medikus, būtų galima skaičiuoti šimtais. R. Radavičiaus teigimu, atvejų, kai dideliu greičiu skriejantis paspirtuko vairuotojas nespėja sustabdyti ir teškiasi į autobusą, automobilį, stulpą pasitaiko beveik kiekvieną dieną.

Susižalojusiems arba sužalotiems nepilnamečiams paspirtukininkams medicininę pagalbą teikiantys medikai teigia, kad tokių avarijų pasekmės neretai būna itin skaudžios – tai ir galvos traumos, kaulų sutrupinimai, vidaus organų sužalojimai ir kiti sunkūs sveikatos sutrikdymai. Pasekmės neretai lieka visam gyvenimui. Todėl tėvai raginami ugdyti vaikų vairavimo kultūrą ir apskritai pagalvoti apie būtinybę leisti nepilnamečiui stoti ant galingo paspirtuko.

„Tokio eismo chaoso, kokį paspirtukininkai dabar sukelia, būti tikrai negali. Pareigūnų nėra tiek, kad užtikrintų saugumą dėl šių vairuotojų sau ir kitiems keliamos grėsmės. Deja, kai kuriems vis dar sunku suprasti, kad taisyklės skirtos ne policijai, o saugumui užtikrinti – tam, kad būtų saugu. Keista, kad nemažai daliai žmonių tai vis dar reikia aiškinti“, – sako Kelių policijos skyriaus vadovas, įsitikinęs, kad įstatymo leidėjams, žengus pirmą žingsnį link saugumo, teks ir toliau galvoti, kokių dar mikrojudumo priemonių vairuotojų sudrausminimo priemonių imtis.

Tačiau nei policija, nei įstatymai, įsitikinęs R. Radavičius, problemų keliuose nepanaikins, kol patys eismo dalyviai nepradės elgtis sąmoningai. Jis ragina ir tėvus auklėti savo vaikus ir prisiimti atsakomybę už jų saugumą ir elgesį keliuose.

Tėvai, sako pareigūnas, skatina vaikus atsakingai eiti per kelią, laikytis taisyklių važiuojant dviračiu, o paspirtukas ar kitos elektrinės mikrojudumo priemonės daugeliui tėvų, deja, neatrodo pavojingos.