Karo aviacijos istorija rašoma ir Šiauliuose

Karo aviacijos istorija rašoma ir Šiauliuose

Ka­ro avia­ci­jos is­to­ri­ja ra­šo­ma ir Šiau­liuo­se

Ko­vo 12 die­ną Lie­tu­vos ka­riuo­me­nės Ka­ri­nės oro pa­jė­gos mi­nės įkū­ri­mo 100-me­tį. Ka­ri­nių oro pa­jė­gų Avia­ci­jos ba­zės Šiau­liuo­se va­das pul­ki­nin­kas lei­te­nan­tas An­ta­nas Ma­tu­tis sa­ko, kad ba­zė, kaip ir vi­sa Lie­tu­vos ka­riuo­me­nė, šian­dien gy­ve­na mo­der­ni­za­ci­ja.

Ži­vi­lė KA­VA­LIAUS­KAI­TĖ

zivile@skrastas.lt

Is­to­ri­jos frag­men­tai

Da­bar­ti­nių Lie­tu­vos ka­ri­nių oro pa­jė­gų (KOP) prie­šis­to­rė – Avia­ci­jos bū­rys, įsteig­tas 1919 me­tų sau­sį pra­dė­tos for­muo­ti Lie­tu­vos ka­riuo­me­nės In­ži­ne­ri­jos kuo­po­je. Bū­rys bu­vo pa­di­din­tas iki kuo­pos ir 1919 me­tų ko­vo 12 die­ną jos pa­grin­du su­da­ry­ta Avia­ci­jos da­lis. Nuo to pra­si­de­da Lie­tu­vos ka­ro avia­ci­jos – sa­va­ran­kiš­kos tar­ny­bos – is­to­ri­ja.

Tą pa­čią die­ną prie Avia­ci­jos da­lies bu­vo įkur­ta ir Ka­ro avia­ci­jos mo­kyk­la.

Ka­ro avia­ci­jos ba­zės bu­vo įkur­tos Kau­ne (1919 m.), Zok­niuo­se (1931 m.), Pa­juos­ty­je (1938 m.). Ofi­cia­liai Šiau­lių ae­rod­ro­mas ati­da­ry­tas 1931 me­tų bir­že­lio 1 die­ną, bet avia­ci­nė veik­la Zok­nių dva­ro lau­kuo­se vyk­dy­ta ir anks­čiau.

Tar­pu­ka­riu Lie­tu­va tu­rė­jo sa­vos ga­my­bos lėk­tu­vų: Jur­gio Dob­ke­vi­čiaus DO­BI, An­ta­no Gus­tai­čio AN­BO.

Avia­ci­jos ba­zė­je Šiau­liuo­se iki šiol nau­do­ja­mas tar­pu­ka­rio sta­ti­nys – An­ta­no Gus­tai­čio var­du pa­va­din­tas an­ga­ras, pa­sta­ty­tas 1936 me­tais. Vie­nam iš an­ga­rų yra su­teik­tas ir Jur­gio Dob­ke­vi­čiaus var­das.

Avia­ci­jos ba­zės trans­por­to lėk­tu­vų pe­ro­nas yra pa­va­din­tas dar vie­no gar­saus la­kū­no – Ro­mual­do Mar­cin­kaus – var­du.

Šį var­dą pe­ro­nui pa­siū­lė NA­TO oro po­li­ci­jos mi­si­ją at­li­kę bri­tai.

R. Mar­cin­kus 1940 me­tais įsto­jo į Pran­cū­zi­jos ka­riuo­me­nės oro pa­jė­gas, vė­liau į Di­džio­sios Bri­ta­ni­jos Ka­ra­liš­ką­sias oro pa­jė­gas ir nai­kin­tu­vu „Hur­ri­ca­ne“ fron­te vyk­dė ko­vi­nius skry­džius, da­ly­va­vo oro mū­šiuo­se su na­cių ka­ro avia­ci­ja.

Se­no­sio­se Šiau­lių ka­pi­nė­se yra pa­lai­do­tas Juo­zas Kum­pis, pir­ma­sis ir vie­nin­te­lis ka­ro la­kū­nas, 1920 me­tais žu­vęs Nep­rik­lau­so­my­bės ko­vo­se.

Šiau­lių ae­rod­ro­mui tar­pu­ka­riu va­do­va­vo du va­dai, pa­ty­rę ka­ro la­kū­nai: avia­ci­jos pul­ki­nin­kas lei­te­nan­tas Leo­nar­das Pe­sec­kas ir pul­ki­nin­kas lei­te­nan­tas Jo­nas Lio­ren­tas.

1928 me­tais L. Pe­sec­kas iš­gar­sė­jo, kai be­vil­tiš­ko­je si­tua­ci­jo­je kar­tu su žval­gu K. Šim­ku­mi, ba­lan­suo­da­mi ant lėk­tu­vo spar­nų, su­ge­bė­jo nu­pla­ni­ruo­ti ant že­mės de­gan­tį lėk­tu­vą „Sop­with“.

J. Lio­ren­tas 1934 me­tais su A. Gus­tai­čiu ir R. Mar­cin­ku­mi lėk­tu­vais AN­BO IV ap­skri­do Eu­ro­pą. Skry­džio at­stu­mas bu­vo apie 10 tūks­tan­čių ki­lo­met­rų, la­kū­nai ap­lan­kė 12 ša­lių.

Zok­niuo­se ku­rį lai­ką sto­vė­jo le­gen­di­nis lėk­tu­vas „Li­tua­ni­ca II“, ku­riuo Fe­lik­sas Vait­kus 1935 me­tais at­li­ko tran­sat­lan­ti­nį skry­dį. Lie­tu­vą oku­pa­vus so­vie­tams, „Li­tua­ni­ca II“ pa­vers­ta tai­ki­niu ir su­nai­kin­ta.

Tar­pu­ka­rio Lie­tu­vos avia­ci­jos ženk­lų da­bar ti­ki­ma­si su­ras­ti eks­pe­di­ci­jo­se. Per­nai Rė­ky­vos eže­re bu­vo ieš­ko­ma 1930 me­tais ava­ri­ją pa­ty­ru­sio ir nu­sken­du­sio lėk­tu­vo „Le­tov“ (Šmo­lik) Š-20L va­rik­lio bei ki­tų da­lių. Lėk­tu­vą pi­lo­ta­vu­sio vir­ši­los An­ta­no Kai­rai­čio žū­tį žy­mi ant eže­ro kran­to esan­tis ak­muo su at­mi­ni­mo len­te­le.

Ant­ru eks­pe­di­ci­jos eta­pu nu­ma­ty­ta Šiau­lių ra­jo­ne esan­čia­me Ši­lė­nų miš­ke, bu­vu­sia­me tar­pu­ka­rio avia­ci­jos po­li­go­ne, ieš­ko­ti so­vie­tų su­nai­kin­tų „Li­tua­ni­ca II“ ir ki­tų lie­tu­viš­kų lėk­tu­vų frag­men­tų.

Eks­pe­di­ci­jos ini­cia­to­rius – KOP vy­riau­sia­sis pus­ka­ri­nin­kis ser­žan­tas ma­jo­ras Al­vy­das Ta­mo­šiū­nas.

1940 me­tais so­vie­tams oku­pa­vus Lie­tu­vą, Lie­tu­vos ka­ro avia­ci­ja bu­vo iš­for­muo­ta. Lie­tu­vai at­kūrus ne­prik­lau­so­my­bę, 1992 me­tų sau­sio 2 die­ną įkur­ta Avia­ci­jos tar­ny­ba, 1993 me­tų ko­vo 1 die­ną reor­ga­ni­zuo­ta į KOP.

Kau­ne yra įsi­kū­ru­si KOP va­do­vy­bė ir Oro erd­vės ste­bė­ji­mo ir kont­ro­lės val­dy­ba su Oro erd­vės ir kont­ro­lės cent­ru, Gink­luo­tės ir tech­ni­kos re­mon­to de­pas ir Avia­ci­jos ba­zė dis­lo­kuo­ti Šiau­liuo­se, Oro gy­ny­bos ba­ta­lio­nas – Rad­vi­liš­ky­je.

Ba­zė vys­to­si

„Šiau­lių kraš­to“ po­kal­bis – su KOP Avia­ci­jos ba­zės va­du pul­ki­nin­ku lei­te­nan­tu An­ta­nu Ma­tu­čiu.

– Kuo šian­dien gy­ve­na KOP ir Avia­ci­jos ba­zė?

– Mo­der­ni­za­ci­ja, kaip ir vi­sa ka­riuo­me­nė. Vis­kas ju­da į prie­kį, kei­čia­ma gink­luo­tė, ra­da­rai. Avia­ci­jos ba­zė kol kas su tech­ni­kos kei­ti­mu ne­ju­da taip spar­čiai, bet pa­ti ba­zė tik­rai vys­to­si.

Kai ku­rie tęs­ti­niai pro­jek­tai jau ei­na į pa­bai­gą. Kal­bu apie Jur­gio Dob­ke­vi­čiaus ir An­ta­no Gus­tai­čio an­ga­rų re­konst­ruk­ci­ją, rie­dė­ji­mo ta­kus, pe­ro­nus – pir­mą­ją Avia­ci­jos ba­zės zo­ną. Sta­ty­bų dar­bai bu­vo baig­ti prieš Nau­jus me­tus, ti­kė­ti­na, kad ko­vo pa­bai­go­je-ba­lan­džio pra­džio­je bus ofi­cia­li per­da­vi­mo ce­re­mo­ni­ja. Lė­šos šiam pro­jek­tui bu­vo nau­do­tos ir na­cio­na­li­nės, ir ame­ri­kie­čių.

2018 me­tais tu­rė­jo bū­ti baig­tas nai­kin­tu­vų pe­ro­nų MA-4 pra­plė­ti­mas, dėl tech­ni­nių kliū­čių, be­to­na­vi­mo įran­gos, dar­bai už­si­tę­sė, bet iki va­sa­ros tik­riau­siai bus baig­ti.

Ti­ki­mės, kad šie­met star­tuos vieš­bu­tis, trūks­ta tik įran­gos: bal­dų, vir­tu­vės da­lies. Ofi­cia­liai pa­sta­tas Avia­ci­jos ba­zei per­duo­tas per­nai.

Šie­met pra­si­dė­jo pa­grin­di­nio ki­li­mo-tū­pi­mo ta­ko tū­pi­mo pa­gal prie­tai­sus (ILS) sis­te­mos mo­der­ni­za­vi­mas, jis iš­dė­lio­tas eta­pais per ke­le­rius me­tus.

Kei­čia­mos ra­di­jo sto­tys Skry­džių val­dy­mo bokš­te, dar­bai tu­rė­tų baig­tis ko­vo mė­ne­sį.

2018 me­tais pra­si­dė­jo kro­vi­nių pa­ka­vi­mo aikš­te­lės sta­ty­bos, bet dar­bai su­sto­jo: pra­dė­jus ka­si­nė­ji­mo dar­bus, ras­ta žmo­nių pa­lai­kų, te­ko vis­ką stab­dy­ti, nes rei­kia at­lik­ti ar­cheo­lo­gi­nius ty­ri­mus. Žie­mos me­tu dar­bai ne­bu­vo vyk­do­mi. Ti­kė­ti­na, kad pa­lai­kai – maž­daug Ant­ro­jo pa­sau­li­nio ka­ro lai­ko.

Avia­ci­jos ba­zės vys­ty­mo pla­nas yra at­nau­jin­tas ir pra­tęs­tas iki 2030 me­tų.

– Kiek žmo­nių tar­nau­ja ir dir­ba Avia­ci­jos ba­zė­je?

– Per 400, įskai­tant ci­vi­lius ir ka­riš­kius.

Nuo 2018 me­tų pas mus tar­nau­ja šauk­ti­niai, pa­grin­di­nė jų bu­vi­mo vie­ta yra Oro gy­ny­bos ba­ta­lio­nas, bet jie yra Avia­ci­jos ba­zės su­dė­ti­nė da­lis. Pag­rin­di­nė jų funk­ci­ja – ap­sau­gos gran­dis.

– Ar trūks­ta­te spe­cia­lis­tų?

– Sun­ku­mų yra dėl kva­li­fi­kuo­tų avia­ci­jos spe­cia­lis­tų. Ci­vi­li­nė avia­ci­ja yra ant ban­gos, mums, ka­riuo­me­nei, su tuo su­dė­tin­ga kon­ku­ruo­ti, ieš­ko­me bū­dų, kaip žmo­nes mo­ty­vuo­ti, pri­trauk­ti jau­nų spe­cia­lis­tų. Šiuo me­tu ga­na su­dė­tin­ga su tech­ni­niu per­so­na­lu, per praė­ju­sius dve­jus me­tus di­de­lė jų da­lis pa­si­trau­kė.

Tarp skrai­dan­čio per­so­na­lo yra žmo­nių, ku­riems bai­gia­si su­tar­tis ir jie jos ne­be­tę­sia, išei­na. Ki­ta ver­tus, su to­mis pa­čio­mis pro­ble­mo­mis gy­ve­na ir ne­ma­ža da­lis ki­tų ša­lių ka­ri­nių oro pa­jė­gų. Ti­kiuo­si, kad ge­rė­jan­čios tar­ny­bos są­ly­gos ir ka­ri­nė inf­ras­truk­tū­ra atei­nan­tį šimt­me­tį pri­trauks rei­ka­lin­gų spe­cia­lis­tų.

– Ko­kia si­tua­ci­ja dėl or­lai­vių, kuo da­bar skrai­do­te?

– Ko­vo pa­bai­go­je bai­gia­si tri­jų L-39 nuo­mos su­tar­tis, ji ne­bus tę­sia­ma. Pla­nų kaž­kuo juos pa­keis­ti nė­ra, lie­ka­me su vie­nu L-39. Jei atei­ty­je šio pa­jė­gu­mo ne­bus vys­to­ma, la­kū­nus per­kva­li­fi­kuo­si­me.

Sraig­tas­par­niai Mi-8 kol kas tik­rai skrai­dys. Tech­niš­kai ga­lė­tų skrai­dy­ti iki 2026 me­tų, bet rei­ka­lin­gas ka­pi­ta­li­nis re­mon­tas, šio­je si­tua­ci­jo­je tai at­lik­ti nė­ra pa­pras­ta, ver­ti­nant san­kci­jas ir t.t. Yra pla­nai pa­ma­žu jų at­si­sa­ky­ti ir pe­rei­ti prie va­ka­rie­tiš­kos tech­ni­kos.

Du C-27J „Spar­tan“ skrai­do, tre­čias kol kas dar ruo­šia­mas. Vie­nas iš skrai­dan­čių eis į an­ga­rą tech­ni­niam ap­tar­na­vi­mui – kai tre­čia­sis tu­rė­tų pra­dė­ti skrai­dy­ti po re­mon­to.

Nau­jau­si pir­ki­niai – sraig­tas­par­niai „Eu­ro­cop­ter AS365N3+ Daup­hin“ – vyk­do paieš­kos ir gel­bė­ji­mo už­duo­tis, ap­lin­kos ste­bė­se­ną. Du sraig­tas­par­niai yra pirk­ti už ka­riuo­me­nės pi­ni­gus, tad at­lie­ka ir tam tik­ras ka­riuo­me­nės už­duo­tis.

Veik­los ne­trūks­ta

– Ko­kias pa­grin­di­nes už­duo­tis vyk­do­te?

– Mū­sų už­duo­tys kol kas ne­kin­ta. Paieš­ka ir gel­bė­ji­mas yra tie­sio­giai de­le­guo­ta Vy­riau­sy­bės funk­ci­ja tai­kos me­tu. Prii­ma­me Oro po­li­ci­jos mi­si­ją, per­nai va­sa­ros lai­ko­tar­piu tu­rė­jo­me du kon­tin­gen­tus. Šie­met va­sa­ros pe­rio­du ir­gi, pa­na­šu, kad tu­rė­si­me du.

Veik­los ne­trūks­ta: pra­ty­bos, pra­skren­dan­tys ka­ri­niai or­lai­viai. To­kio mas­to pra­ty­bų, kaip bu­vo per­nai, šie­met ne­nu­ma­ty­ta, bet ma­žes­nių re­gio­ne tik­rai bus. Va­sa­rą la­biau virš jū­ros, bet tam tik­ri or­lai­viai gal­būt ba­zuo­sis ir pas mus.

– Praė­ju­siais me­tais tal­ki­no­te nuo gais­rų ken­tė­ju­siems lat­viams ir šve­dams. Už­duo­tis vyk­do­te ne tik Lie­tu­vo­je?

– Sraig­tas­par­nis da­ly­va­vo ge­si­nant gais­rus Lat­vi­jo­je ir Šve­di­jo­je, kei­tė­me įgu­las, siun­tė­me tech­ni­nes ko­man­das at­lik­ti tam tik­rus sraig­tas­par­nių ap­tar­na­vi­mo dar­bus.

Šau­niai pa­dir­bė­jo­me. Pa­gal­ba kai­my­ni­nėms ša­lims yra la­bai svar­bu, nes ne­ži­nai, ka­da ir pa­tiems ga­li pri­reik­ti. Tu­rė­jo­me Kur­šių ne­ri­jos pa­vyz­dį, kai mums pa­dė­jo lat­vių sraig­tas­par­nis. Drau­giš­kas ges­tas kai­my­nams – bend­ra­dar­biau­ti rei­kia vi­so­se sri­ty­se.

– NA­TO oro po­li­ci­jos mi­si­ja Bal­ti­jos ša­ly­se pra­dė­ta vyk­dy­ti nuo 2004 me­tų ko­vo, šie­met mi­si­jai su­kaks 15 me­tų. Si­tua­ci­ja ba­zė­je per tą lai­ką kar­di­na­liai pa­si­kei­tė?

– Kai at­vy­ko pir­mas kon­tin­gen­tas, to­je zo­no­je te­bu­vo šioks toks pe­ro­nas, an­ga­rų – jo­kių, pa­sta­tas se­nas, ma­žiu­kas, tik pri­tai­ky­tas nau­joms funk­ci­joms.

Pas­kui at­si­ra­do gu­mi­niai an­ga­rai, da­bar tu­ri­me sta­cio­na­rius an­ga­rus, nau­ją pa­sta­tą.

Pas­ta­ty­tas vieš­bu­tis yra orien­tuo­tas su­teik­ti gy­ve­na­mą­sias pa­tal­pas oro po­li­ci­ją vyk­dan­tiems vie­ne­tams. Kiek­vie­na ša­lis spręs, ar gy­ven­ti ka­ri­nė­je te­ri­to­ri­jo­je, ar mies­te.

– Koks jums, kaip va­dui, di­džiau­sias iš­šū­kis?

– Sta­to­ma ne tik ato­kiau pa­ki­li­mo ta­kų, bet vyks­ta ir su jais su­si­ju­si mo­der­ni­za­ci­ja, kei­čia­ma tam tik­ra įran­ga. Iš­lai­ky­ti sklan­dų gra­fi­ką, vei­kian­čią Avia­ci­jos ba­zę, kai gy­ve­na­me sta­ty­bų aikš­te­lė­je, pa­kan­ka­mai su­dė­tin­ga, tuo la­biau, kad pro­jek­tai la­bai glau­džiai su­si­ję vie­nas su ki­tu. Vie­nas vė­luo­jan­tis pro­jek­tas da­ro įta­ką ki­tam.

Ta­kų ati­da­ry­mas-už­da­ry­mas griež­tai su­dė­lio­tas, ypač, kai ži­no­mas pra­ty­bų tvar­ka­raš­tis, įtilp­ti į pe­rio­dus yra ne­leng­va. Kar­tais ne dėl ran­go­vų kal­tės ten­ka pri­stab­dy­ti kai ku­riuos pro­jek­tus.

– Žie­mą pro­ble­ma mies­te – ne­nu­va­ly­tos gat­vės ir ša­li­gat­viai, ke­li­nin­kai iš­sa­ko įvai­riau­sių pa­si­tei­si­ni­mų. Jūs tei­sin­tis ne­ga­li­te – ki­li­mo-tū­pi­mo ta­kas pri­va­lo vi­sa­da bū­ti pa­ruoš­tas?

– Pa­si­tei­si­ni­mų mes ne­tu­ri­me. Ži­no­ma, yra tam tik­ros są­ly­gos, kai fi­ziš­kai nie­kas ne­bū­tų pa­jė­gus: per stip­rią pū­gą da­ryk, ką no­ri.

Mes ne­kal­ba­me apie nu­va­ly­mą-ne­va­ly­mą: kal­ba­me apie stab­dy­mo koe­fi­cien­to už­tik­ri­ni­mą.

Ži­no­ma, mes nau­do­ja­me ne drus­ką, o che­mi­ją, me­džia­gos bran­ges­nės. Tu­ri­me pa­kan­ka­mai nau­ją įran­gą. Tar­ny­ba bu­di 24 va­lan­das per pa­rą, jei oro są­ly­gos ne­pa­lan­kios, poil­sio nė­ra. Ga­liu pa­si­džiaug­ti, kad dėl oro są­ly­gų ir pa­ki­li­mo-tū­pi­mo ta­kų būk­lės ne­bu­vo at­šauk­ta nė vie­na už­duo­tis.

Va­sa­rą – avia­ci­jos šven­tė

– Kaip švę­si­te ka­ro avia­ci­jos 100-me­tį?

– Lie­tu­vos ka­ro avia­ci­ja nė­ra vien Avia­ci­jos ba­zė, ren­gi­nių nu­ma­ty­ta vi­so­je Lie­tu­vo­je.

Pir­mas ren­gi­nys – ko­vo 12 die­ną Kau­ne. So­bo­re bus au­ko­ja­mos šv. mi­šios, vyks ka­rių ap­do­va­no­ji­mas, kon­cer­tas.

Gink­luo­tės ir re­mon­to de­po ka­riai pa­da­rė kry­žių, jį ko­vo 13 die­ną sta­ty­si­me Kry­žių kal­ne.

Ko­vo 14 die­ną KOP ka­riai iš­va­žiuos į pi­lig­ri­mi­nę ke­lio­nę. Vyks įvai­rių KOP vie­ne­tų at­sto­vai, iš Avia­ci­jos ba­zės – apie 20 ka­rių.

Iš­vyks­ta­me iš Kau­no į Lo­re­tą (Ita­li­ja) – lan­ky­ti Die­vo Mo­ti­nos, ku­ri yra vi­sų avia­to­rių glo­bė­ja. Pa­ke­liui lan­ky­si­me is­to­ri­nes vie­tas, su­sie­tas su tar­pu­ka­rio la­kū­nų skry­džiu per vi­są Eu­ro­pą. Pra­hos avia­ci­jos mu­zie­ju­je gal­būt ra­si­me Lie­tu­vos ka­ro avia­ci­jos pėd­sa­kų. Pa­ke­liui lan­ky­si­me ir mal­di­nin­kams svar­bias vie­tas.

Ba­lan­džio 6 die­ną Šiau­liuo­se vyks tra­di­ci­nis bė­gi­mas „Run­way Run“, jis la­biau orien­tuo­tas į 15-ąsias sto­ji­mo į NA­TO me­ti­nes.

Ir, ži­no­ma, avia­ci­jos šven­tė. Ren­gi­nys bus su­da­ry­tas iš dvie­jų da­lių. Pir­ma da­lis – tarp­tau­ti­nė kon­fe­ren­ci­ja Kau­ne Bal­ti­jos re­gio­no sau­gu­mo klau­si­mais. Lie­pos 27 die­ną Šiau­liuo­se vyks šven­tė „Sa­ka­lo spar­nai“. Į ją yra pa­kvies­ta 18 ša­lių su or­lai­viais, kol kas tei­gia­mas at­sa­ky­mas gau­tas iš vi­sų. Ti­ki­mės, kad ant že­mės tu­rė­tu­me tu­rė­ti apie 20 or­lai­vių, neįs­kai­čiuo­jant na­cio­na­li­nių.

Skrai­dy­mo pro­gra­ma truks apie 4 va­lan­das. Šven­tės „vi­nis“ tu­rė­tų bū­ti ita­lai „Frec­ce Tri­co­lo­re“. Ren­gi­nys ne­ko­mer­ci­nis, at­vi­ras vi­siems.

Oro gy­ny­bos ba­ta­lio­nui ru­de­nį tu­rė­tų bū­ti su­teik­tas var­das. Kol kas iš­lai­ky­siu pa­slap­tį, kie­no var­du jis bus pa­va­din­tas.

Bai­gia­ma­sis ren­gi­nys – Vy­tau­to Di­džio­jo ka­ro mu­zie­ju­je Kau­ne lapk­ri­čio mė­ne­sį bus ati­da­ry­ta pa­ro­da, de­di­kuo­ta ka­ro avia­ci­jos šimt­me­čiui.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Pa­sak Lie­tu­vos ka­riuo­me­nės Ka­ri­nių oro pa­jė­gų Avia­ci­jos ba­zės va­do pul­ki­nin­ko lei­te­nan­to An­ta­no Ma­tu­čio, ka­ro avia­ci­jos šimt­me­čio ren­gi­nių nu­ma­ty­ta vi­so­je Lie­tu­vio­je. Lie­pą Šiau­liuo­se vyks iš­skir­ti­nis įvy­kis – avia­ci­jos šven­tė „Sa­ka­lo spar­nai“.

Pul­ki­nin­kas lei­te­nan­tas An­ta­nas Ma­tu­tis Lie­tu­vos ka­riuo­me­nės Ka­ri­nių oro pa­jė­gų Avia­ci­jos ba­zei va­do­vau­ja nuo 2017 me­tų. Ka­ri­nė­se oro pa­jė­go­se tar­nau­ti pra­dė­jo 1999 me­tais – Pir­mo­sios avia­ci­jos ba­zės Sraig­tas­par­nių es­kad­ri­lės la­kū­nu.

2015 me­tų bir­že­lį Ka­ri­nių oro pa­jė­gų Avia­ci­jos ba­zė­je Šiau­liuo­se ga­li­my­bes de­monst­ra­vo pir­ma­sis iš tri­jų įsi­gy­tų sraig­tas­par­nių „Eu­ro­cop­ter“ AS365N3+ „Daup­hin“. Ant­ra­sis Šiau­liuo­se nu­si­lei­do tų pa­čių me­tų spa­lį, tre­čia­sis – lapk­ri­tį.

2017 me­tų va­sa­rą Ka­ri­nių oro pa­jė­gų Avia­ci­jos ba­zė­je vy­ku­sio­se NA­TO ka­ri­nė­se oro pra­ty­bo­se „Tob­ru­ko pa­li­ki­mas“ da­ly­va­vo ir JAV il­go nuo­to­lio oro gy­ny­bos sis­te­ma „Pat­riot“.

Į Ka­ri­nių oro pa­jė­gų Avia­ci­jos ba­zę ne kar­tą bu­vo at­vy­ku­si Pre­zi­den­tė Da­lia Gry­baus­kai­tė.

Re­dak­ci­jos ar­chy­vo nuo­tr.

Ka­ri­nių oro pa­jė­gų Avia­ci­jos ba­zė­je Šiau­liuo­se yra lan­kę­sis NA­TO ge­ne­ra­li­nis sek­re­to­rius An­der­sas Fog­has Ras­mu­se­nas.