
Naujausios
Kaimui per galvą vėzdu
Regina MUSNECKIENĖ
Žemės ūkio ministras nusprendė suteikti galimybę smulkiesiems ūkininkams ir kitiems hektarą ar keliasdešimt arų turintiems kaimo gyventojams parduoti savo produkciją per kooperatyvus.
Jeigu idėją pavyktų įgyvendinti nuo pradžios iki galo, kaime atsirastų daugiau gyvybės. Žmonės labiau įvertintų turimą žemės plotelį. Neapleistų jo dilgėlėmis ir neskubėtų parduoti ar už simbolinę kainą išnuomoti stambiems ūkininkams, nes žinotų, jog, užauginę daržovę, galės be vargo ją parduoti.
Dabar dėl tonos, o juolab dėl atliekamo maišo morkų ar burokėlių į turgų važinėti per brangu. Didieji prekybos centrai mažo kiekio daržovių nesuperka. O kooperatyvo atstovas pervažiuotų kaimą ir į vieną sunkvežimį sutalpintų visų kaimo gyventojų užaugintą derlių. Kaime atsirastų ūpas dirbti, prie darbo spausti vaikus, nes ant žemės nuleisti žmonės suvoktų, jog žemė juos gali išmaitinti.
Jaučiant žemę po kojomis galima prigalvoti įvairiausių smulkių verslų. Kas perintų viščiukus, kas augintų dedekles ir aprūpintų kaimynus laisvų bei laimingų vištų kiaušiniais, kas penėtų jautukus ir kaimą aprūpintų ekologiška mėsa, kas šertų kiaules ir prekiautų rūkytais kumpiais bei lašiniais, kas melžtų bent kelias karves ir kaimą aprūpintų pienu, grietine, sūriais, kas iš ekologiškų grūdų keptų duoną ir pyragus. Net ir vienas nedidelis kaimelis galėtų tapti savotišku kooperatyvu, kaip yra ne vienoje užsienio valstybėje.
Kiekviena seniūnija galėtų turėti vietinės produkcijos parduotuvėlę.
Tik kas tuo pasirūpins? Kas įkvėps pasitikėjimo savimi kaimo žmogui, nuo tarybinių laikų savotiškai užblokuotam, įpratusiam, kad už jį pagalvotų ir jo gyvenimui pavadovautų kiti?
Kelmės rajone tokias idėjas seniai puoselėja Skruzdėlynės viensėdžio ūkininkas Marijus Čekavičius, pasiekęs, kad vietos ūkininkai penktadieniais galėtų prekiauti savo produkcija miesto centre. Nedrąsiai, bet penktadieniniai ūkininkų turgeliai gyvuoja.
Kas savaitę optimistas M. Čekavičius savo ūkyje užaugintas ekologiškas daržoves veža į Kauną. Dalį parduoda šalia Kauno pilies įsikūrusiame ūkininkų turguje, dalį išvežioja po butus, nes prekybos centruose parduodamo importo miestiečiai jau atsikando. Jie nori lietuviškos ropės, sėtinio, tėvynės žemėje išaugintų bulvių, salotų ir pomidorų.
Tą pačią problemą tik platesniu mastu ketino spręsti ir žemės ūkio ministras. Bet gavo per galvą nuo opozicijos. Esą su smulkiųjų ūkininkų parduotuvėlių tinklo kūrimu susijusi ministro žmona. Gal susijusi, gal ne. Bet palyginti su valstybėje daromomis milijoninėmis aferomis ši problema verta tik kelių ekologiškų salotų. Tačiau ji gali trenkti per galvą ne tik ministrui, bet ir visam Lietuvos kaimui. Smūgis būtų vertas jau ne salotos, o mažų mažiausia pliauskos. Merdėjančiam ir baigiančiam išsivaikščioti kaimui jis gali būti ir mirtinas.
Ne pirmas kartas, kai vos tik pabandžius kaimui pakelti galvą, per smegenis trenkiama vėzdu. Visos visų valdžių reformos, eksperimentai ir taupymo politika prasideda nuo kaimo.
Kaime pirmiausia naikinamos mokyklos, bibliotekos, kultūros namai, ambulatorijos, medicinos punktai, o kartu ir darbo vietos. Kaimą muša net savi kaimiškų rajonų viršininkai, matyt, save jau laikantys grynakraujais miestiečiais, nors patys kartais kilę iš didžiausių užkampių.
Nenuostabu, kad nuolat per galvą mušamas kaimas tampa ne jaunų, protingų, gyvybingų ir kūrybingų žmonių buveine, o demencija sergančių senukų, specialiųjų poreikių vaikus gimdančių porų ir televizijos laidose besivaidijančių girtuoklių prieglobsčiu. Jie gyvena kaime, bet nemyli žemės. Neturi prie jos prieraišumo. Nežino, ką su ja daryti.
Tik vienas kitas sveiko proto žmogus geba įvertinti kaimo privalumus ir kuria čia savo gyvenimą. Tokius šiandien jau laikome keistuoliais.
Ne keistuoliai gyvena miestuose arba užsieniuose. Brangiai perka būstus daugiabučių narveliuose. Paskui visą gyvenimą galuojasi grąžindami paskolas bankams. Vaikus šeria traškučiais ir girdo coca cola. Valgo iš prekybcentrių pirktas picas ir koldūnus.
Tiek tos Lietuvos. Keli šimtai kilometrų. Atrodo, galėtum apglėbti rankomis. O kai kurių miestiečių vaikai jau nėra matę nei kiaulės, nei karvės. Nuo kaimo sugebėjo nutolti šviesmečius.
Panašu, jog greitai taip nutiks ir kaimo vaikams. Dabar dar daugiavaikės šeimynos vaikai, suspaudę saujoje porą eurų, ateina pas pensininkę kaimynę nusipirkti trilitrio pieno ir dešimties kiaušinių. Jų mamai laikyti karvę ir vištų – per sunku. Po kelerių metų nebeliks darbščiosios kaimynės, nebeliks nei vištų, nei karvės. Ir kaimietukai vaikai neatpažins gyvulių. Tuomet lietuvyje tikrai numirs kaimiečio genas.
Galbūt blizgėsime pasaulyje intelektu ir moderniomis technologijomis. O mūsų žemę alins užsieniečiai, kurie tausoja savo kaimus, nes ten saugiausia vieta auginti ir auklėti vaikus, įdiegti jiems tradicines vertybes. Juk ir paukščiai ieško kuo atokesnių ir saugesnių vietų perėti!
Kodėl iš prigimties sėslus lietuvis vis dar neįvertina kaimo erdvių ir ramybės? Kodėl trina iš savo sielos su motinos pienu gautą žemdirbio geną? Kodėl neįžiūri žemės teikiamos naudos, kai vyresniosios kartos miestiečiai iš šešių arų kolektyvinio sodo sklypelių prisiaugina gėrybių visai žiemai?
Ar ne todėl, kad kaimas jau daugiau kaip du dešimtmečiai žeminamas ir niekinamas?
Ar ne todėl, kad kaime dar likusioms socialiai silpnesnėms šeimoms neparodomas žemdirbio gyvenimo būdas, o skiriama pašalpa?
Ar ne todėl, kad nesudaromos sąlygos pragyventi iš smulkaus ūkelio? Kad 30 hektarų turintis Eugenijus iš Žadvainių kaimo priverstas parduoti karvių bandą ir trankytis po pasaulį dirbdamas tolimųjų reisų vairuotoju?
O gal taip daroma specialiai? Kad mūsų erdves užimtų senieji europiečiai, kurie jau reikalauja „išsukti“ kai kuriuos žemės pardavimo užsieniečiams saugiklius?