Ginklas, kuriuo turi žvanginti moteris

Ginklas, kuriuo turi žvanginti moteris

Gink­las, ku­riuo tu­ri žvan­gin­ti mo­te­ris

Re­gi­na MUS­NEC­KIE­NĖ

reginamus@skrastas.lt

Į Gas­čiū­nus at­vy­ku­si Pre­zi­den­tė Da­lia Gry­baus­kai­tė ra­gi­no mo­te­ris ne­leis­ti sa­vęs skriaus­ti. Vyks­ta įvai­rios ak­ci­jos, ska­ti­nan­čios mo­te­ris ne­ken­tė­ti smur­to.

O jos vis­ tiek ken­čia. Kas­dien ra­jo­ne pa­si­tai­ko bent po vie­ną, o po sa­vait­ga­lių – ir po ke­lis smur­to prieš mo­te­ris at­ve­jų. Vi­so­je ša­ly­je kas­dien nuo smur­to ar­ti­mo­je ap­lin­ko­je nu­ken­čia koks šim­tas mo­te­rų. Jas mu­ša, o jos sa­ko, kad šei­mo­je bū­na ir gra­žių aki­mir­kų.

Su smur­tau­to­ju gy­ve­na to­liau. Dėl to, kad jis, kai iš­si­blai­vo, nu­dir­ba kai ku­riuos vy­riš­kus dar­bus. Kad vai­ruo­ja au­to­mo­bi­lį. Kad par­ne­ša bent da­lį al­gos į na­mus. Kad vai­kai tu­ri tė­vą. Kad mo­te­ris ne­tu­ri kur nuo smur­tau­to­jo išei­ti. Kad skir­tis gė­da nuo gi­mi­nių, nes gal­būt prieš juos vai­di­na gra­žią, dar­nią ir lai­min­gą šei­mą. Kad gai­la pa­lik­ti už­gy­ven­tą tur­tą.

Už vi­sa tai lie­tu­vės mo­te­rys pa­si­ry­žu­sios su­mo­kė­ti sa­vo svei­ka­ta, sa­vo ner­vais, pra­ras­tais vie­nin­te­lio sa­vo gy­ve­ni­mo me­tais, sa­vo krau­ju, o kar­tais net gy­vy­be.

Už­sie­nio moks­li­nin­kai tvir­ti­na, jog po­so­vie­ti­nių ša­lių mo­te­rys tu­ri au­kos sind­ro­mą. Jos pa­si­ry­žu­sios gy­ven­ti dėl ki­tų, at­sa­ky­ti už vai­kus, vy­rą, vi­sais rū­pin­tis, ei­ti ly­giai su vy­rais į dar­bą, o po to ant­rą pa­mai­ną dirb­ti na­muo­se: vir­ti, skalb­ti, kon­ser­vuo­ti, plau­ti in­dus, tvar­ky­ti na­mus ir at­lik­ti dau­gy­bę ki­tų bui­ties dar­bų. Jos nuo­lat gy­ve­na ki­tiems ir įsi­jau­čia į ki­tų gy­ve­ni­mą, tar­si jų pa­čių gy­ve­ni­mas bū­tų tik pa­gal­bi­nis bu­vi­mas ki­tiems.

Kas ir ka­da imp­lan­ta­vo lie­tu­vėms mo­te­rims au­kos sind­ro­mą? Ar tik vy­rai, su ku­riais jos gy­ve­na, ar vi­sa sis­te­ma?

Lei­di­ny­je „Mo­te­rys ir vy­rai Lie­tu­vo­je 2015 me­tais“ pa­tei­kia­ma įdo­mi sta­tis­ti­ka. Aukš­tą­jį iš­si­la­vi­ni­mą Lie­tu­vo­je tu­ri 329 tūks­tan­čiai 25 – 64 me­tų mo­te­rų ir tik 213 tūks­tan­čių vy­rų. Be­veik dvi­gu­bai dau­giau mo­te­rų nei vy­rų tu­ri aukš­tes­nį­jį iš­si­la­vi­ni­mą, ge­ro­kai dau­giau – spe­cia­lų­jį vi­du­ri­nį. Tik pro­fe­si­nį iš­si­la­vi­ni­mą yra įgi­ję dau­giau vy­rų ne­gu mo­te­rų.

Ta­čiau vi­du­ti­nis mo­te­rų dar­bo už­mo­kes­tis sie­kė tik 655 eu­rus, o vy­rų – 775 eu­rus. Skur­dą pa­ti­ria 22,5 pro­cen­to mo­te­rų ir 21,8 pro­cen­to vy­rų. Va­di­na­si, sis­te­ma tie­siog už­prog­ra­muo­ta vy­rų nau­dai. Ar ne to­dėl, kad įsta­ty­mus lei­džian­čios ir vyk­do­mo­sios val­džios ko­ri­do­riuo­se vis dar vaikš­to ke­tu­ri penk­ta­da­liai vy­rų ir tik vie­nas penk­ta­da­lis mo­te­rų? Ar tai nė­ra sa­vo­tiš­kas sis­te­mos smur­tas prieš mo­te­ris? Vi­soks – ir fi­zi­nis, ir psi­cho­lo­gi­nis. Per­šan­tis ne­pa­si­ti­kė­ji­mą sa­vi­mi, ne­svei­ką po­žiū­rį.

Ne­pai­sant vis­ko, nor­ma­lią, mo­te­riš­kų sa­vy­bių dar ne­pra­ra­du­sią lie­tu­vę mo­te­rį bū­tų ga­li­ma pa­ly­gin­ti su žo­le, ku­ri pra­si­ka­la iš že­mės bet ko­kio­mis są­ly­go­mis, ne­tgi per be­to­no grin­di­nį. Pa­lik­tos vy­rų jos vie­nos sėk­min­gai au­gi­na vai­kus, juos iš­mai­ti­na, nors kar­tais ne­gau­na ali­men­tų. Skurs­da­mos ir varg­da­mos jos gy­ve­na de­šim­čia me­tų il­giau ne­gu vy­rai. Da­bar Lie­tu­vos mo­te­rų vi­du­ti­nė gy­ve­ni­mo truk­mė be­veik 79 me­tai ir 9 mė­ne­siai, o vy­rų – tik 69 me­tai.

Ma­ža to šian­die­ni­nės jau­nos mo­te­rys jau ima į ran­kas ir gink­lą. 2012 me­tais Lie­tu­vos ka­riuo­me­nė­je tar­na­vo dau­giau mo­te­rų ne­gu ki­to­se NA­TO ša­ly­se. Šią va­sa­rą tarp sto­jan­čių­jų į po­li­ci­jos mo­kyk­las bu­vo 45 pro­cen­tai mer­gi­nų.

So­vie­ti­niais lai­kais ste­bė­da­vo­mės, kad mo­te­rys dir­ba ke­lių sta­ty­bo­se, kad va­žiuo­da­vo į BA­MĄ ir ki­tas kom­jau­nuo­liš­kas sta­ty­bas. Bet ar ko­vo­ti su nu­si­kal­tė­liais mo­te­riai leng­viau ir sau­giau?

Mo­te­rys užė­mu­sios vi­sus sun­kiau­sius ir at­sa­kin­giau­sius ba­rus. Tuos, kur sa­vo dar­bo ne­ga­li su­vers­ti nei pa­dė­jė­jui, nei asis­ten­tui, nei pa­va­duo­to­jui ar net vi­sai ko­man­dai.

Mo­kyk­lo­je dir­ba be­veik vie­nos mo­te­rys. Vy­ras pa­si­tai­ko tik vie­nas ki­tas lyg prie­sko­nis sriu­bo­je. Ber­niu­kai, kar­tais šei­mo­je au­gan­tys be tė­vo, mo­kyk­lo­je taip pat ne­ma­to vy­riš­ku­mo pa­vyz­džio. Ar ne to­dėl vy­ri­ja mo­te­riš­kė­ja? Ve­ria­si aus­ka­rus, kū­ną da­bi­na ta­tui­ruo­tė­mis, ren­gia­si ryš­kius dra­bu­žius. Ga­liau­siai pra­de­da ža­vė­tis net tos pa­čios ly­ties at­sto­vais.

Tarp gy­dy­to­jų taip pat do­mi­nuo­ja mo­te­rys. Į bib­lio­te­kas vy­rai ir no­sies ne­ki­ša. Tarp kul­tū­ros dar­buo­to­jų dar pa­si­tai­ko vie­nas ki­tas. Mo­te­rys ku­ria vers­lą, bu­ria ne­vy­riau­sy­bi­nes or­ga­ni­za­ci­jas.

Ne­nuos­ta­bu, kad pra­dė­jo verž­tis ir į gry­nai vy­riš­kas gy­ve­ni­mo sfe­ras – po­li­ci­ją ir ka­riuo­me­nę. Jos ko­vo­ja už sa­vo ma­te­ria­li­nį ir so­cia­li­nį sau­gu­mą. Jas ten­ki­na už­dar­bis šio­se sri­ty­se, nors vy­rams at­ro­do per ma­žas. Jos ži­no, kad re­tas šian­die­ni­nis vy­ras iš sa­vo al­gos ga­li ir no­ri iš­lai­ky­ti šei­mą.

Nor­ve­gi­jo­je mo­te­rys tar­nau­ja ka­riuo­me­nė­je tam, kad įro­dy­tų ly­čių ly­gy­bę. Lie­tu­vės nie­ko neį­ro­di­nė­ja. Tie­siog ka­bi­na­si į gy­ve­ni­mą.

Gal ir ge­rai, kad svar­biau­sios gy­ve­ni­mo sfe­ros jau ne­bes­kirs­to­mos į mo­te­riš­kas ir vy­riš­kas. Jei­gu ti­kė­si­me fra­ze, jog vy­ras yra šei­mos gal­va, o mo­te­ris – kak­las, nu­krei­pian­tis gal­vą vie­na ar ki­ta kryp­ti­mi, pa­ke­lian­tis, o kar­tais ir nu­lei­džian­tis že­myn, pa­sa­kan­tis „stop“, gal jos pa­sa­kys „stop“ ir vi­suo­me­nei le­mia­mu mo­men­tu.

Ta­čiau vis ­tiek gai­la, kad vi­suo­me­nė­je to­kios ak­ty­vios Lie­tu­vos mo­te­rys šei­mo­je kar­tais lei­džia­si nie­ki­na­mos, skriau­džia­mos, mu­ša­mos ir že­mi­na­mos sa­vo vy­riš­ku­mą taip te­su­ge­ban­čių pa­ro­dy­ti vy­rų. At­ro­do, net ne­lo­giš­ka, kaip gal­va ga­li muš­ti kak­lą, ant ku­rio pa­ti lai­ko­si.

Ar mo­te­rims tik­rai rei­kia po­li­ci­nin­kių ir ka­riū­nių uni­for­mų, ku­rias vil­kint ne­be­lie­ka vie­tos svar­biau­siam mo­ters gink­lui mo­te­riš­ku­mui? Juk svar­biau­sia jų mi­si­ja gim­dy­ti ir au­gin­ti vai­kus, dau­gin­ti ir ge­rin­ti žmo­ni­ją. Mo­te­riš­ku­mas tu­rė­tų lai­mė­ti kas­dien su nie­kuo ir prieš nie­ką ne­ko­vo­da­mas. Mo­ti­nos pro­fe­si­ja – pa­ti tai­kiau­sia ir kil­niau­sia že­mė­je. Ar tik­rai jos ši­to ne­no­ri?

Ar mo­te­riš­ką silp­nu­mą ir tra­pu­mą sle­pia tik to­dėl, kad gy­ve­na ag­re­sy­via­me pa­sau­ly­je tarp dau­gy­bės šiurkš­čių, sa­vo val­džią ir ga­lią mėgs­tan­čių de­monst­ruo­ti vy­rų?

Gy­ven­ti pa­gal sa­vo pri­gim­tį yra di­džiau­sia tau šio­je že­mė­je skir­to lai­ko do­va­na. Gy­ve­ni­mas pa­gal sve­ti­mą pri­gim­tį pri­lygs­ta kas­die­niam sa­vęs prie­var­ta­vi­mui.

Bul­ga­ri­jo­je, kur mo­te­rys ka­riuo­me­nė­je su­da­ro 22 pro­cen­tus, su­si­mąs­ty­ta, ar ver­ta leis­ti joms tar­nau­ti ka­riuo­me­nė­je dėl la­bai ele­men­ta­rios prie­žas­ties – joms rei­kia žy­miai daž­niau praus­tis ne­gu vy­rams. Dviem sa­vai­tėms pa­lik­ta tan­ke mo­te­ris nie­kaip neišt­ver­tų ne­si­prau­su­si. Vy­rams tai ne­su­da­ry­tų di­de­lių pro­ble­mų.