Svaigalų rinkoje paklausiausi — jauni vartotojai

Svaigalų rinkoje paklausiausi —  jauni vartotojai

Svaigalų rinkoje paklausiausi — jauni vartotojai

Nors Šiauliuose Narkologinė tarnyba paminėjo 30 metų, šventinių kalbų nebuvo. Susirinkę specialistai pripažino, kad daugėja vaikų, vartojančių alkoholį, o narkomanų yra dvigubai daugiau negu skelbiama. Svaigalų rinka manipuliuoja viliodama kuo jaunesnius vartotojus.

Natalija KONDROTIENĖ

natalija@skrastas.lt

Mokslininkai dirba pinigams

Aurelijus Veryga, Nacionalinės sveikatos tarybos narys, Nacionalinės tabako kontrolės koalicijos prezidentas akcentavo, jog alkoholio gamintojai puikiai manipuliuoja visuomene — vartotojai vis jaunėja, jų daugėja, o pelnas auga sparčiai.

„Mokslininkai ir reklamos srities asai svaigalų srityje dirba puikiai, nes vartojančių svaigalus vaikų didėja. 30— 40 procentų vaikų iki 11 metų jau buvo prisigėrę. Kodėl jiems reikia jaunų vartotojų? Čia ir yra paslaptis, tai puikų pelną nešantys pirkėjai“, — sakė A. Veryga.

Jo teigimu, vaikų girtavimas labai ėmė augti, kai 2001 metais atsirado saldūs ir nestiprūs alkoholiniai kokteiliai. Pasak A. Verygos, suaugusieji šių gėrimų ne itin gausiai vartoja, o vaikams jie saldūs ir skanūs. Pateikė statistikos skaičių: 2001 metais buvo detoksikuota 19 vaikų, kurių amžius 7— 14 metų, 2007 metais tas skaičius išaugo iki 270 vaikų, pusė iš jų jau buvo ištikusi alkoholinė koma.

Alkoholiui buvo gretinamas tabako vartojimas, nes apie 80 procentų žmonių rūkyti pradeda iki 18 metų, tačiau nepradėję rūkyti iki 25 metų dažniausiai nerūko niekada. A. Verygos nuomone, tabako gamintojams ši karta yra prarasta, todėl jie orientuojasi į vaikus.

„Pats rūkalių pikas yra 15— 16 metų“, — tvirtino A. Veryga.

Milijonai

„Moksliškai įrodyta, kad reklama turi įtakos vaikų ir jaunų žmonių elgsenai. Reklamos spalvingos, animuotos, su ritminga įsimenama muzika. Atkreipkite dėmesį, kur daugiausiai silpno alkoholio reklamos — sporto varžybose — toje srityje, kurios domina jaunuolius“, — sakė A. Veryga.

Nacionalinės sveikatos tarybos narys pasakojo, kad 2007 metais lapkričio ir kovo mėnesiais visuose šalies televizijos kanaluose buvo parodyti 86 alkoholinių gėrimų vaizdo klipai. Jie buvo parodyti per 14 tūkstančių kartų ir užėmė 70 valandų televizijos eterio. Tai reklamuotojams kainavo virš 23 milijonų litų.

O 2008 metais vasario ir kovo mėnesiais dėl įsigaliojusios Alkoholio kontrolės įstatymo pataisos, kai imta riboti alkoholio reklama televizijoje, reklamos kiekis sumažėjo — buvo parodyti 46 vaizdo klipai, jie užėmė apie 17 valandų televizijos eterio, parodyti 3337 kartus. Tai reklamuotojams kainavo per 5 milijonus litų.

„Vyksta žūtbūtinė ir gerai finansuojama alkoholio gamintojų kova už reklamos išsaugojimą, o ne kova už sportą. Siūlomi 2 milijonai litų krepšiniui remti per metus, tačiau aludariai per dieną savo gaminių reklamai skiria apie 10 milijonų litų“, — sakė A. Veryga.

Lietuvoje paskaičiuota, kad per vieną vasaros dieną yra parduodama 1 milijonas litrų alus, ir sumažinus bent dešimčia procentų pardavimą, pelnas per dieną sumažės apie 100 tūkstančių litų.

„Įrodyta, kad visiškai uždraudus tabako ir alkoholio reklamą jaunų vartotojų sumažėtų 20— 40 procentų“, — tvirtino A. Veryga.

Narkomanų yra dvigubai daugiau

„Šiauliuose specialistai ar atskiros tarnybų grandis nesusišneka tarpusavyje, todėl ir neteikiama efektyvi pagalba narkotikų vartotojams“, — tvirtino Narkotikų kontrolės departamento Informacijos analizės skyriaus vyriausiasis specialistas Rimantas Šagždavičius.

Pasak specialisto, sveikatos ministerijoje rengiama nauja pagalbos narkomanams, kontrolės bei priežiūros sistema, nes seni įstatai žeidžia žmogaus teises bei sunkina medikų darbą. Teigia, jog būtina kurti naują sistemą nustatant ankstyvąjį vaikų narkotikų vartojimą. Paskaičiuota, kad vaikas per metus į narkomanijos liūną gali įtraukti 1— 5 tokius pat, kaip ir jis.

Pastebėjo, kad visuomenėje labai gaji narkomanijos stigmatizacija, nenoras matyti problemos, apsimesti, kad jos nėra. Todėl skatina tėvus atviriau kalbėtis su savo vaikais, neužsipulti kilus įtarimams dėl narkotikų vartojimo, o pakalbėti draugiškai.

Taip pat griežtai nerekomendavo patiems tėvams pirkti testus, kurie nustato, ar vaikas buvo vartojęs narkotinių medžiagų ir kaip nusikaltėlį tirti. Taip bus padaryta žala vaikui, išgąsdintas ir atstumtas gali užsisklęsti ir tik pagilinti problemą. Testus turėtų atlikti tik specialistas.

„Mums dažnai priekaištaujama, kodėl didelį dėmesį skiriame vaikams, bet skaičiai rodo, kad vaikų, vartojančių narkotikus šalyje daugėja. Ne laikas imti rūpintis, kuomet atsiranda fiziniai pakitimai, priklausomybė“, — sakė specialistas.

R. Šagždavičius teigė, kad praėjusiais metais Lietuvoje užregistruota 4481 asmuo, kenčiantis nuo narkotinės priklausomybės, tačiau manoma, kad vartojančių yra dvigubai daugiau nei užfiksuota.

citata: 2001 metais buvo detoksikuota 19 vaikų, kurių amžius 7— 14 metų, 2007 metais tas skaičius išaugo iki 270 vaikų, pusė iš jų jau buvo ištikusi alkoholinė koma.

POVEIKIS: „Kodėl jiems reikia jaunų vartotojų? Čia ir yra paslaptis, tai puikų pelną nešantys pirkėjai“, — įsitikinęs Aurelijus Veryga, Nacionalinės sveikatos tarybos narys, Nacionalinės tabako kontrolės koalicijos prezidentas.

NESUSIKALBĖJIMAS: Narkotikų kontrolės departamento Informacijos analizės skyriaus vyriausiasis specialistas Rimantas Šagždavičius mano, kad Šiauliuose narkotikus vartojantiems žmonėms efektyvi pagalba neteikiama tik dėl įstaigų nesusikalbėjimo.

Sauliaus JANKAUSKO nuotr.

.