
Naujausios
Paminėtos 75- osios Aušvico mirties stovyklos išvadavimo metinės.
Priminimas apie Antrojo pasaulinio karo metais fašistų vykdytus nusikaltimus – tai raginimas, kad panašios tragedijos pasaulyje nepasikartotų.
Deja, antisemitizmas dar ir šiandien gajus. Tai pabrėžia ir pasaulio lyderiai. Prancūzijos Prezidentas E. Macronas šį reiškinį pavadino nuodu.
Lietuvoje, kurioje per karą sunaikinta 95 procentai visos žydų populiacijos, antisemitizmo nuodo taip pat esama.
Kai vietinės reikšmės žurnalistas, save laikantis dideliu eruditu ir istorijos žinovu, ant kolegos iš kito leidinio meta paniekinantį "žydpalaikis", verčia suklusti. Kas mes esame?
Prieš akis iškyla šimtai lietuvių, rizikavusių savo gyvenimais, slėpusių ir gelbėjusių žydus, padėjusių jiems pabėgti iš geto, prie krūtinės glaudusių, įsivaikinusių ir kaip savus užauginusių nužudytų tėvų vaikus.
Kad ir kaip norėtųsi, kad visa mūsų šalis būtų minima kaip humaniškų žydų gelbėtojų tauta, to, matyt, niekuomet nebus, nes į istoriją įėjome ir kaip nacių bendradarbiai.
Apmaudu. Juk beveik kiekvieno miestelio kapinėse ilsisi bent po keletą žmogiškumo šviesą skleidusių lietuvių – Pasaulio teisuolių arba kuklių, niekam apie tai nesigyrusių žydų gelbėtojų, kurie galbūt buvo pamiršti anksčiau negu mirė.
Tačiau kai susiduri su konkrečiomis žydų tautos tragediją liudijančiomis istorijomis, suvoki visą to laiko dramatizmą.
Prieš kelis dešimtmečius, kai dar buvau vidurinės mokyklos mokinė, išgirdau naujieną, jog suimtas vienos bendraklasės tėvas. Išsiaiškinta, jog jis šaudė žydus. Tuomet nedideliame mūsų kaime kilo tikras sujudimas. Niekas savo kaimyno negailėjo. Moterys kalbėjo, jog tos šeimos šulinyje būdavo raudonas vanduo. "Matyt, iš po žemių sunkiasi sušaudytų žydų kraujas".
Dalį žydšaudžio parodymų transliavo televizija. Nuo metų, o gal ir nuo savo nuodėmių naštos sulinkęs septyniasdešimtmetis rodė žydų naikinimo vietas. Pasakojo epizodą, kaip iš duobės sušaudytų žydų kūnais išsikapanojo mažytis vaikas. Jį nušauti buvo gaila kulkos. Todėl, paėmęs už kojų ir trenkęs vaiko galvelę į netoliese buvusį akmenį. Tuomet vėl įmetęs į duobę.
Žiūrėdamos tokius "prisiminimus" kaimo moterys verkė. Kai sužinojo, jog kaimynas kalės iki gyvenimo pabaigos, sakė: "Taip tokiam velniui ir reikia".
Kodėl kai kurie lietuviai talkino naciams? Iš baimės? Ar todėl, kad buvo padlaižiai? Tikėjosi, kad, karą laimėjus vokiečiams, bus įvertinti už bendradarbiavimą?
Iš pavydo? Ar dėl konkurencijos? Nes žydai buvo krautuvininkai, gydytojai, teisėjai, bankininkai, labiau išsilavinę, išskirtinai gabi tauta? Gali būti... Tačiau to meto liudininkų kaimo žmonių logika – paprastesnė: "Godumas. Norėjo susigrobti žydų turtą".
Vėliau antisemitizmas reiškėsi kitokiomis formomis. Tik jis buvo atmieštas baime. Jeigu žydus naikino, gal taip reikėjo... Juk dažnas lietuvis neturi savo nuomonės. Vadovaujasi kieno nors primesta. Tas amžinas vergo ir kumečio sindromas.
Viena mano bendraamžė – nesantuokinė lietuvės ir žydo dukra. Jos motinos artimieji neleido tekėti, kadangi būsimo vaiko tėvas – žydas. Ką žinai? Gal pasikeis laikai? Nors po karo ir po Holokausto jau buvo praėję geri du dešimtmečiai...
Ištekėjusi už kito vyro motina negalėjo auginti dukros. Vyras ją nuolat mušdavo. Mažą mergaitę paimdavo už kojų ir trenkdavo jos galvą į sieną. Panašiai kaip tas žydšaudis pro nužudytųjų kūnus iš duobės išsikapanojusį berniuką...
Todėl, kad ji nesantuokinė. Todėl, kad žydaitė. Todėl, kad jam nereikėtų maitinti svetimo vaiko.
Mergaitę atidavė bevaikiams senukams. Tie augino. Bet meilės žydo dukrai nejautė. Laikė pusbadžiu. Lenkė prie darbų. Parėjusiai iš mokyklos niekuomet nebuvo laiko ruošti pamokas. Tik darbas, darbas, darbas. Panašiai kaip koncentracijos stovykloje. Žydpalaikė. Mergos dukra. Nuolat ujama ir niekinama. Daugelį kartų neįsileista į namus, vėsią vėlyvo rudens naktį kiūtodama globėjų daržinėje mergaitė svajodavo greičiau numirti, nes gyvenimas atrodydavo nebepakeliamas.
Laimė, nepalūžo. Užaugo. Susikūrė pasiturimą savo gyvenimą, išaugino vaikus. Gal padėjo stiprus protėvių genas? Jų gabumai, gyvenimo logika, aiškūs prioritetai.
Koks mūsų santykis su negausia Lietuvoje dar išlikusia žydų bendruomene šiandien? Šios bendruomenės pirmininkė Faina Kukliansky viename interviu LRT televizijai teigia, jog žydai dabar labiau nemėgsta lietuvių negu lietuviai žydų.
Jeigu taip ir yra, turi už ką nemėgti. Kapuose amžino poilsio atgulę gelbėtojai, matyt, neatpirko visos prie žydų naikinimo prisidėjusių mūsų tautiečių kaltės. O kur dar šiandieniniai niekintojai ir pykčio skleidėjai?