
Naujausios
"Neturėjau minčių dirbti didmiestyje"
Kai Rasa pasirinko teatro režisūros specialybę ir įstojo į garsaus režisieriaus Gyčio Padegimo kursą, ji jau tada žinojo, kad dirbti norės tik gimtajame mieste.
"Niekada net minčių nebuvo dirbti didmiestyje, nors galimybių turėjau. Man gerai sekėsi, vaidinau Klaipėdos Pilies teatre, bet likti ten net nesvajojau".
Iš visų studijų metų Rasai į atmintį įsirėžė keturios stojamųjų dienos, kai pasibaigus kiekvienai iš jų, augo ašarojančiųjų būrys ir mažėjo liekančiųjų vykdyti kitas užduotis, kol jų, įstojusiųjų, beliko dvylika.
Tačiau kol atrado savąjį kelią į pašaukimą, būsimoji režisierė metus mokėsi siuvinių dizaino.
"Gal tam įtakos turėjo visą gyvenimą siuvykloje dirbančios mamos noras turėti savo pasekėją, tačiau būtent tie vieneri metai man padėjo suprasti, ko iš tikrųjų aš noriu.
Kita vertus, genai, turbūt, padarė savo – už pirmąją savo režisūrinę algą aš nusipirkau ne ką kita, o būtent siuvimo mašiną ir ja sėkmingai naudojuosi iki šiol", – juokiasi režisierė, šiemet švęsianti pedagoginio ir režisūrinio darbo dešimtmetį.
Rasa dėkinga likimui, kad ja, dar diplomo neturinčia jauna praktikante, patikėjo Lizdeikos gimnazijos vadovybė ir įdarbino ne tik praktikai, bet ir nuolatiniam darbui. Kad jai taip ir neteko dalyvauti darbo pokalbyje, rašyti įmantrių gyvenimo aprašymų – tiesiog kone tuo pačiu metu pradėjo dirbti Radviliškio kultūros centre ir gimnazijoje.
Įkūrė teatriuką mažiausiems
"Per dieną mane gimnazijoje "supakavo", mat, vadovai jau seniai norėjo turėti teatro discipliną gimnazijoje, tik iki tol nebuvo radę tam specialisto", – darbo Lizdeikos gimnazijoje pradžią mena mokytoja, vėliau, kad galėtų dirbti pedagoginį darbą, baigusi ir pedagogines studijas.
R. Atkočiūnienė džiaugiasi, kad gyvenimas jai nuo pat pradžių negailėjo kūrybinės įvairovės, neleido užsisėdėti viename amplua.
Per dešimtmetį režisierė dirbo su įvairiausiais aktoriais – mėgėjais ir profesionalais, metinukais vaikučiais ir brandaus amžiaus žmonėmis, savo pomėgį atradusiais vaidyboje.
"Prieš penkerius metus į mūsų "ABC teatriuką" pakviečiau ateiti mamytes su savo mažyliais. Kai kurie vaikučiai dar net vaikščioti nemokėjo. Tai buvo teatro terapija mamoms, kurios tą jausmą perduodavo savo vaikams.
Kaip kilo mintis dirbti su mažiukais? Gal iš to, kad ir mano vaikai dar buvo mažiukai, o užsidaryti su jais namuose nesinorėjo, norėjosi kokios nors veiklos.
Tada pasidomėjau, ko galima būtų išmokyti tokio amžiaus vaikus, kaip juos lavinti. Į visa tai įdėjau teatro elementų ir išėjo teatrinės pamokėlės, o vaikučiai tapo mūsų renginių puošmena.
Argi ne gražu, kai kalėdiniame renginyje scenoje pasirodo pasipuošusios mamytės su papuoštais metinukais ant rankų, kai į ratelį sustoja trimečiai ir laukia savojo pasirodymo. Net ir jų klaidos būdavo žavios ir mielos.
O teatriuke ne tik jie išmoko drąsos. Daug iš jų išmokau ir aš – tai visai kitoks darbas ir kitokia patirtis nei dirbant su suaugusiais", – sako R. Atkočiūnienė, teatriuke vaikučius sutinkanti tai su Kakės Makės, tai su kitokia apranga, susodinanti juos ant pagalvėlių, prigalvojanti veiklos ir paties mažiausiems, ir darželinukams.
Mamos gyvenimą teatre gerai žino ir du vaikai – sūnus Vėjas ir dukra Upė.
"Šeima įtraukta į mano darbus. Vaikai vakarus leidžia Kultūros centre, čia jie viską žino. Ir nemanau, kad jie yra nuskriausti mamos dėmesio atžvilgiu dėl to. Jiems čia dar geriau, negu sėdėtų prie telefonų.
Didžiausi mano kritikai irgi yra vaikai, nes jie nemoka meluoti. Jei vaikų dėmesio neprikaustei, vadinasi, reikia kažką keisti. Kai "ABC teatriuke" mokiausi dirbti su mažiukais, visus žaidimus ir etiudus pirmiausia išbandydavau su savo vaikais", – šypsosi 35-metį šiemet švęsianti mama.
Kai darbas – gyvenimo būdas
Darbas su suaugusiais aktoriais – Rasai vėl kitoks. Jos atmintin įsirėžė vakaras, kai sužinojo, jog mirė dviejų aktorių spektaklyje "Pupos" vaidinęs pedagogas.
"Mums jau po savaitės reikia rodyti spektaklį, o žmogaus nebėra. Ilgą laiką po to negalėdavau prieiti prie to spektaklio dekoracijų – taip mane sukrėtė tas išėjimas", – pasakoja režisierė.
Buvo atvejis, kai aktorius prieš pat premjerą neatlaikė įtampos ir pradingo. Tada teko per naktį surasti jam pamainą. Prisimena ir tą atvejį, kai, sumaišę datas, į spektaklį susiruošė per valandą, nes į į jau rinkosi žiūrovai.
"Bet tai ir yra gyvenimas – su savo džiaugsmais ir savo įtampa. Ir tuo jis yra žavus", – reziumuoja likimų scenoje dėliotoja.
Jai įdomu stebėti ir mokinių augimą, jų tobulėjimą teatre, kai su nebe pirmus metus vaidinančiais abiturientais jau gali ir padiskutuoti, kai jie jau patys mąsto, kuria ir siūlo, jų manymu, geriausius išpildymo variantus.
"Ir būna labai gaila, kai dvyliktoje klasėje su jais jau galėtum statyti visai kitokius dalykus, o jie ima ir išeina. Bet aš jau išmokau su tuo susigyventi.
Stebiu: vaikai tampa kitokie. Jie ne tik vaidina, jie veda renginius, dalyvauja kompozicijose, patys prašosi padėti pasiruošti meninio skaitymo konkursui, nors pradžioje į tai žiūrėdavo kreiva akimi".
Rasa prisipažįsta, kad pamokose ji būna vienokia, repeticijose – kitokia, po pamokų – dar kita.
"Man viskas tinka. Esu ir mamiška, ir griežta, ir reikli. Draugė, auklėtoja, psichologė. Mano darbas nesibaigia pasibaigus darbo valandoms. Mes su vaikais susirašome ir vakarais, o į galvą šovus netikėtai minčiai, tenka ir naktį šokti iš lovos.
Grįžtu po septynių valandų trukusios repeticijos ir džiūgauju, kad pavyko pastatyti kelias kūrinio minutes. Arba gaunu po premjeros iš širdies parašytą žinutę ir kaipmat pasimiršta juodas darbas iki spektaklio.
Širdis apsąla, kai repeticijose, premjerose ar pamokose sulauki buvusių mokinių, kai kuris nors paskambina: "Mokytoja, gal galim susitikti, papasakosiu, ko naujo išmokom".
Ir tada nublanksta visi ekspertiški laipsniai. Išminties prideda ne jie, o patirtis (R. Atkočiūnienė yra mokytoja ekspertė, – aut. pastaba). Tada supranti: tikrai ne jie tavo darbe svarbiausi, o tai, kas sušildo širdį ir darbą paverčia pomėgiu, tiesiog tavo gyvenimu", – liete liejasi žodžiai, nejučia verčiantys susimąstyti, ar ir tu galėtum tą patį pasakyti apie savo darbą.
Tarp mokytojos pasekėjų – buvusi R. Atkočiūnienės mokinė, miuziklo "Tadas Blinda" vieno iš pagrindinių vaidmenų atlikėja Miglė Remeikaitė, bebaigianti režisūros magistrantūrą, Miglė Pranevičiūtė, pradėjusi krimsti aktorystės mokslus, muzikos prodiusavimo besimokantis Gabrielius Verdingas, Klaipėdoje studijuojanti Toma Pauraitė.
Režisierius be komandos – niekas
Režisierę Rasą daugelis radviliškiečių žino kaip miuziklų, roko operų kūrėją. Per dešimt jos darbo metų Lizdeikos gimnazijoje buvo pastatyti šeši tokio žanro kūriniai.
Paskutinis iš jų – "Velnio nuotaka" parodytas prieš Kalėdas – "juodąjį penktadienį", gruodžio 13-ąją.
R. Atkočiūnienė ir čia sau laurų neprisiima: "Vienas režisierius yra niekas be komandos. Miuziklas, ypač – pastarasis, – tai didžiulis komandinis darbas, kuriame vien scenoje pasirodė per 50 žmonių.
Daug metų ranka rankon dirbome su muzikos mokytoju Egidijumi Kabliu, sceninių drabužių kūrėja Olesia Kabliene. O kur dar apšvietėjai, aprengėjai, siuvėjai, dekoratoriai... Susidaro didžiausias būrys prie miuziklo prisilietusių žmonių".
Pasak režisierės, teatre yra daugybė galimybių save realizuoti, pasijausti komandoje, būti naudingu tame didžiuliame dūzgiančiame bičių avilyje, ir tai yra didelis malonumas.
Be "Velnio nuotakos", R. Atkočiūnienė pastatė miuziklus "Muzikos garsai", "Ugnies medžioklė", "Mama Mia", roko operas "Tadas Blinda", "Meilė ir mirtis Veronoje".
Parėjusią vasarą, per miesto šventę, buvo parodytas jos režisuotas spektaklis "Aš mylėsiu ir lauksiu", skirtas Lietuvos kariuomenės mūšio su bermontininkais 100-osioms metinėms.
Bene daugiausia kartų žiūrovams buvo rodytas spektaklis "Karalaitė Garbanėlė".
Su abiturientais pastatytas spektaklis "Be cenzūros", kuriame nebuvo nei kostiumų, nei muzikos, nei šviesų, o buvo aktorių tarp žiūrovų vaidinamos istorijos, jai – vienas mieliausių ir geriausų spektaklių.
R. Atkočiūnienė sako, kad taip jau yra jos kūryboje – po trankaus ir garsaus miuziklo, norisi draminio kūrinio, o po jo – vėl muzikos, šviesų, garsų ir judesio.
"Esu tas pedagogas, kuris mokiniams leidžia daryti, klysti ir ieškoti savęs.
Šiemet leidau išbandyti save Ievai Vaičiulytei, kuri "Velnio nuotakoje" buvo atsakinga už rūbus. Iki šiol individualiai kūrusi avangardinius rūbus, pasitardama su režisiere, ji piešė, kūrė, pynė virvutes, ieškojo tinkamiausios vizijos. Man džiugu. Vadinasi, jau pakilom į aukštesnį lygį. Ir vaikai jame jaučiasi reikalingi, reikšmingi, visaverčiai".
Iššūkis bažnyčioje
Bene didžiausiu kūrybiniu iššūkiu R. Atkočiūnienė vadina bendrą projektą, kurio vadovė – bibliotekos projektų vadovė Jolanta Kvedarienė.
Tuomet, prieš dvejus metus, Valstybės dienos išvakarėse Radviliškio Švč. Mergelės Marijos Gimimo bažnyčia skendėjo šviesos, muzikos ir judesio magijoje. Čia prieš vidurnaktį į bažnyčią suplūdusiems žiūrovams buvo pristatyta kūrybinė "Mindaugo" manipuliacija menu.
Režisierei tąkart talkino ir profesionalūs aktoriai – Anicetas Gendvilas, Aidas Matutis, Inga Jarkova, choreografas ir šokėjas Taurūnas Baužas.
"Naktis, ta sakralinė erdvė, tvyranti paslapties aura, visai kitoks garsas, nuo sietynų lašančios žvakės, smilkstantis vaško kvapas.
Iki šiol negaliu pamiršti. Ir iki šiol esu dėkinga iššūkį priėmusiam klebonui Tadui Rudžiui, sutikusiam mus įsileisti į bažnyčią, leidusiam aktoriams užkopti į sakyklą. Tai buvo kažkas nepakartojamo", – susižavėjimu skamba Rasos tariami žodžiai.
2019-ųjų "Mindaugas" irgi vyko prieš vidurnaktį, tik jau miesto aikštėje, pliaupte pliaupiant lietui. Bet, anot R. Atkočiūnienės, tai irgi pridavė kūriniui savotiško žavesio ir išskirtinumo, kai "Šeiko" teatro šokėjai lietuje profesionaliai valdė ugninius lankus.
"Šiemet "Mindaugas" vėl bus. Jis ir vėl bus kitoks. Gal pasirodysime ant stogų, gal gatvėje, nežinau, bet bus įdomu", – suintriguoja, bet paslapties neatskleidžia Rasa.
Ji sako savo darbo rezultatą pajaučianti tik tada, kai aktoriai išeina į priekį ir nusilenkia žiūrovams. "Ir dėl šių kelių sekundžių verta juodai dirbti pusę metų".