
Naujausios
Už kokią Lietuvą kovojome?
Šį klausimą magistro darbe iškėlė buvusi šiaulietė, Mobilizacijos ir pilietinio pasipriešinimo departamento prie Krašto apsaugos ministerijos Pilietinio pasipriešinimo skyriaus patarėja Luka Sinevičienė. Istorikės tikslas buvo išsiaiškinti, ar logiška sakyti, jog „ne už tokią Lietuvą kovojome“. „Paaiškėjo, kad logikos nelabai yra, nes visuotinio plano, įsivaizdavimo, kaip turėtų atrodyti Lietuva, mes neturėjome.“ Nepriklausomos Lietuvos vizijų istorikė ieškojo 1988–1990 metais.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Plano Lietuvai paieškos
– Vilniaus universitete apsigynėte magistro darbą „Už kokią Lietuvą kovojom? Nepriklausomos Lietuvos vizijų beieškant 1988–1990 metai“ (darbo vadovas doc. dr. Nerijus Šepetys). Kas paskatino imtis šiuo tyrimo?
– Pasirinkimą kažkiek suponavo Lietuvos valstybės 100-mečio, Sąjūdžio 30-mečio jubiliejai.
Kitas dalykas – jau senokai buvo įstrigę žodžiai, ypač išsakomi prieš valstybines šventes: „Ne už tokią Lietuvą kovojome“. Dažniausiai tokį nepasitenkinimą išreiškia buvę to meto politiniai veikėjai. Jei ne už tokią Lietuvą kovojome, tai už kokią?
Pradėjau ieškoti informacijos. Į rankas pateko 2000 metais išleista knyga „Lietuvos nepriklausomos valstybės atstatymo akto signatarai 1990“, joje paimti interviu iš Kovo 11-osios akto signatarų. Buvo apklausti 124, iš jų 46 pasisakė, kad kovoję ne už tokią Lietuvą. Skaičius didelis, bendra tendencija – žmonės nepatenkinti.
Pasitariau su dėstytoju: būtų įdomu panagrinėti, ar apskritai galėjo būti tokia idėja – Lietuvos vizija. Jei atkuriame valstybę, turime turėti planą, ką norėtume išvysti.
– Kokį laiką apsibrėžėte, ieškodama Lietuvos idėjos?
– Chronologinės ribos prasideda nuo viešosios erdvės Lietuvoje atsiradimo, kuri siejama su 1988 metų balandžio 20 dieną Arvydo Juozaičio pasakyta itin drąsia kalba „Politinė kultūra ir Lietuva“.
Man buvo labai svarbu viešoji erdvė: tai, kas buvo kalbama tik tarpusavyje ar turima galvoje, negalima traktuoti kaip vizijos.
Tyrimą užbaigiu 1990 metų Kovo 11 diena: Nepriklausoma Lietuvos valstybė atkurta.
– Kokie buvo pirmieji planai prikelti Lietuvą?
– Jau daugiau kaip 100 metų ieškome idėjų, vizijų bei modelių ateities Lietuvai. Kėliau klausimą, ar prieš 100 metų buvo lengviau, nes valstybę reikėjo kurti nuo nulio? Žmonės buvo keliavę po pasaulį, įgiję gerus išsilavinimus, jų vaizduotė buvo išlaisvinta.
Vienas geriausių to meto vizijų pavyzdžių – 1918 metais pirmame ministrų tarybos posėdyje pasakyta Augustino Voldemaro kalba, kurioje politikas nubrėžė nepriklausomos Lietuvos viziją, pristatydamas Vyriausybės veiklą.
Minima, jog Lietuva turi eiti žemdirbystės keliu, nes čia jos stiprybė, reikia išnaudoti gamtos turtus vandenį ir miškus, elektrifikuoti šalį, statyti daugiau geležinkelių, fabrikų, kurti naują valstybės aparatą bei stiprinti švietimo sistemą ir kt. Apčiuopiami dalykai, kurie ir buvo įgyvendinti.
Vizijų – keistų, modernių, netikėtų – tarpukariu buvo labai daug.
Sovietmečiu buvo bandoma sukurti vienodą, nuobodžią visuomenę, negalėjai diskutuoti, vaizduotė buvo suvaržyta, gyvenimas vyko dviem frontais: oficiozinis, kai kalbama taip, kaip liepiama, ir kitas gyvenimas namuose.
1987–1988 metais atsirado diskusijų rateliai, klubai, ten žmonės kalbėjo kiek drąsiau.
Šaltiniai dviprasmiški: reikia mokėti skaityti tarp eilučių, nemažai interpretuoti. Rėmiausi to laikotarpio laikraščiais, pagrindiniuose mitinguose, Sąjūdžio steigiamajame suvažiavime išsakytomis kalbomis, labai svarbus laikotarpis – rinkimai ir rinkimės kampanijos.
Viešosios erdvės laikotarpį skėliau į dvi dalis. Lūžinis momentas man buvo 1989 metų Vasario 16-oji, kai pirmą kartą viešai Kaune, teatre, buvo išsakyta, jog Sąjūdis sieks nepriklausomybės.
Iki tol labiau orientuojamasi į bendražmogiškas vertybes, ekologines, gamtosaugos problemas. Nedrąsūs, atsargūs bandymai pradėti kalbėti apie visuotinai rūpimus klausimus.
Rašydama tokį darbą leidausi į avantiūrą. Įdomus eksperimentas.
Keturios vizijų užuomazgos
– Ar aptikote konkrečias vizijas Lietuvai?
– Priėjau pagrindinės išvados, kad tos konkrečios vizijos, kaip mes suprantame, nebuvo, bet buvo bandymų vienaip ar kitaip įsivaizduoti.
Du dalykai labai aiškūs: siekti geresnio gyvenimo ir kitas naratyvas – viską sugriauti, kas buvo sovietiška, išrauti iš pašaknų ir tada bus galima kurti savo valstybę.
Iš to, kas buvo išsakyta viešojoje erdvėje, išskyriau keturias vizijų užuomazgas.
Pirmoji – materialistinė – gerovės valstybės idėja. Jau 1987 metais buvo pradėta mąstyti apie geresnio gyvenimo galimybes, turint daugiau laisvės ekonomikoje. Norėjosi patogumo ir geresnio gyvenimo, tad pirmosios ateities vizijos ir buvo susijusios su ekonominiu savarankiškumu, gerovės valstybės kūrimu, privačia nuosavybe, kokybiškesniu apsirūpinimu. Visi norėjo gyventi geriau. Buvo skirtingi požiūriai, įsivaizdavimai, kaip to reikia siekti, iš to gimė kalbos apie ekonominį savarankiškumą.
Antroji – idealistinis ateities Lietuvos modelis. Sąjūdis sugebėjo mobilizuoti visuomenę, sukurti vienybės ir bendrumo jausmą.
Per 50 metų žmonės netapo nemąstančiomis būtybėmis, būrėsi į ratelius, kad jų idėjos susivienytų. Pradėta apeliuoti į bendražmogiškas vertybes, idealus, vienybę, bendrumo jausmą, atsirado kančios naratyvas, kad tai nėra teisinga, kad mes turime eiti į priekį, ieškoti idėjų ir spręsti problemas.
1988 metų pabaigoje atsiranda siekis skelbti moralinę nepriklausomybę arba kurti Lietuvą, kokios nori patys žmonės. Labai idealistiniai siekiai, bet konkrečios ateities vizijos nėra. Tai – labiau vertybiniai dalykai.
Trečioji – teisiškai įtvirtinta nepriklausoma Lietuva. Po 1989 metų Vasario 16 dienos pradėta kalbėti apie teisiškai įtvirtintą nepriklausomą Lietuvą. Ypač po 1989 metų rugpjūčio 23 dienos Baltijos kelio nepriklausomybės siekis tapo konkrečiu veiksmu.
Sąjūdis siekė, kad atsiskyrimas nuo TSRS vyktų teisiškai. Kad Sovietų sąjunga turi pripažinti Molotovo-Ribentropo paktą ir jį pasmerkti. Tuo pačiu tai buvo atskyrimas, kas yra „svetima“, kas „sava“. Bet turinio, kas bus, kai atkursime nepriklausomybę, nebuvo.
Ketvirta – pasvarstymai, fantazijos, mitai. Per dvejus metus būta ne vieno pasvarstymo, kaip Lietuva atrodys. Buvo kalbų, ypač išeivių užsienyje, ar Lietuva galėtų grįžti į „smetoninius“ laikus. Dažniausiai ir jie sutikdavo, jog tai nelabai realus scenarijus.
Ne vienas esame girdėję pasakymą: „Jei ne sovietinė okupacija, tai Lietuva būtų kaip Švedija“. Ieškojau, iš kur kilo šis posakis, bet neradau, kas tai būtų išsakęs. Dariau prielaidą, kad Švedija buvo laikoma pavyzdine to meto valstybe, į kurią daugelis norėjo lygiuotis, ir ko gero, todėl buvo pasirinkta kaip pavyzdys.
Daugiau susiklausymo
– Kodėl atsirado posakis „ne už tokią Lietuvą kovojome“?
– Sąjūdžio metais buvo pakilimas, jautėsi vienybė, dabar visuomenė susiskaldžiusi, galbūt natūralu, kad jaučiama Sąjūdžio nostalgija ir kalbama, kad ne už tokią Lietuvą kovojome.
Mano tikslas buvo išsiaiškinti, ar logiška taip sakyti. Paaiškėjo, kad logikos nelabai yra, nes visuotinio plano, įsivaizdavimo, kaip turėtų atrodyti Lietuva, mes neturėjome.
Ir dabar mes nelabai reflektuojame ateitį, labiau galvojame, kokios šios dienos problemos ir bandome jas spręsti.
Tebevyksta idėjų paieška. Įvairūs projektai – „Idėja Lietuvai“, „Lietuva 2030“ – rodo, jog visuomenė nelabai supranta ir žino, ką reiškia žodis „vizija“. Balsavimas dėl kanapių legalizavimo, ar dėl to, kad Seimo nariai atliktų kažkokius testukus – tai nėra idėjos, kurios kurtų ateitį.
– Po įstojimo į ES ir NATO didžiųjų tikslų nebeliko?
– Atkūrus nepriklausomybę buvo aišku, kad turime susirasti draugų, partnerių, įstoti į pasaulio valstybių šeimą. Namų darbus iki 2004 metų atlikinėjome, o paskui, atrodo, visi atsipalaidavo: pasiekėme ir plaukiame pasroviui.
Ypač jei lygintume su tarpukariu. Ir partizanai turėjo savo viziją. Šiemet minėsime 1949 metų Vasario 16-osios Lietuvos Laisvės Kovos Sąjūdžio Tarybos deklaracijos jubiliejų, deklaracijoje jie aiškiai išdėstė, kokia Lietuva turi būti, kai bus atgauta laisvė. Deklaracijoje rašoma, jog valstybės atstatymas vykdomas pagal 1922 metų Konstituciją.
– Kokia jūsų vizija Lietuvai?
– Manau, turėtume turėti bendrą tautinės atminties politiką, istorijos politiką, kaip vertinti, kaip reaguoti į tam tikrus dalykus. Ne tik turėti istorinį naratyvą, bet juo ir tikėti, juo vadovautis.
Iš skandalų viešoje erdvėje matome susiskaldymą, liūdna stebėti, kad neaugame kaip demokratinė valstybė, kuriai jau beveik 30 metų.
Galbūt reikėtų didesnio susiklausymo, vienybės – ne tik per „Žalgirio“ varžybas, bet ir bendruose sprendimuose. Nes tai – tam tikras mūsų veidrodis, ką apie mus mano kaimynai, Europos valstybės, jei mes negalime susitarti dėl elementarių dalykų.
Norisi tikėti, kad jauna karta nelaukia susidėjusi rankas, kad kažkas kažką duotų. Jauni žmonės patys eina į priekį, kuria verslo, politikos, meno, mokslo idėjas. Po truputį, manau, įsivažiuosime.
Dar velkasi dalies visuomenės šleifas, kad nuo jų niekas nepriklauso ir reikia laukti, ką pasakys valdžia. Kai to atsikratysime, Lietuva turės savo viziją. Ar turime būti pažangiausi moksle, mene, sporte – turbūt nesvarbu kur, svarbu vienybė, bendras tikslas.
– Ar susiduriate su jaunimu, kuris sako „ne už tokią Lietuvą“?
– Nesu to girdėjusi. Bet dažnai jaučiasi regionuose, kad vaikai būna perėmę iš tėvų pasakymų, nusivylimo.
Smagu, kai jauni žmonės suvokia, kad jie patys turi daryti. Galbūt reikia postūmio, padėti, pasakyti, kaip padaryti, bet suvokimas yra. Tikiuosi, kad po 20 metų vėl nereiks klausytis, kad ne už tokią Lietuvą kovojome.
Asmeninės nuotr.
Luka Sinevičienė magistro darbe ieškojo, už kokią Lietuvą kovojome. „Priėjau pagrindinės išvados, kad tos konkrečios vizijos, kaip mes suprantame, nebuvo, bet buvo bandymų vienaip ar kitaip įsivaizduoti“, – apie planą Lietuvai 1988–1990 metais sako istorikė.
Luką Sinevičienę magistro diplomas „pasivijo“ Ukrainoje, ten ji su „Nacionaline ekspedicija“ plaukė Dniepru.