
Naujausios
Direktorių trūksta, norinčių – mažai
Šiaulių miesto švietimo įstaigose – vadovų kaitos metas. Savivaldybė šįmet paskelbė net 14 konkursų į švietimo įstaigų direktorių pareigas. Šeši iš jų neįvyko, nes į konkursus niekas neatėjo. Švietimo sistemos atstovai susiduria su netikėtais iššūkiais: – vieni vadovai siekia pakeisti įstaigą, kiti norėtų vadovauti dviem įstaigoms.
Jūratė RAUDUVIENĖ
jurate@gmail.com
Direktoriauti nori ir dviejose įstaigose
Pasikeitus Švietimo įstatymui ir švietimo įstaigų vadovams įvedus penkerių metų kadencijas, šįmet konkursai turi vykti visose įstaigose, kuriose tas pats vadovas dirba 30 ir ilgiau metų.
Kai kuriose miesto įstaigose nuolatinių vadovų nėra jau ne vieną mėnesį. Konkursai buvo paskelbti 9 darželių, Dainų progimnazijos, „Ringuvos“ specialiosios mokyklos ir trijų neformaliojo ugdymo įstaigų direktorių pareigoms eiti.
Praėjusią savaitę miesto Taryba patvirtino naujus vadovus: Dainų progimnazijos – Astą Vaičiūnienę, lopšelių-darželių „Berželis“ – Onutę Raščiuvienę, „Žirniukas“ – Laimą Tiepelienę.
Švietimo kultūros ir sporto departamento direktorė Asta Lesauskienė pripažino, kad švietimo sistemos atstovus nelabai domina įstaigų vadovų pareigos.
Konkursuose dažniausiai dalyvauja po vieną kandidatą, o į trijų darželių, „Ringuvos“ specialiosios mokyklos, Jaunųjų technikų centro vadovų pareigas pretendentų išvis neatsirado, todėl konkursai bus skelbiami dar kartą. Dainų muzikos mokyklai direktoriaus irgi bus ieškoma pakartotinai.
Taip pat bus laukiama naujo direktoriaus „Rasos“ progimnazijoje, kurios vadovę praėjusią savaitę Taryba atšaukė iš pareigų dėl atliekamo ikiteisminio tyrimo ir ilgalaikio nušalinimo nuo pareigų.
Pastebimos ir naujos tendencijos. Pavyzdžiui, lopšelio-darželio „Saulutė“ direktorė Eimutė Kripienė palieka vadovaujamą įstaigą, nes dalyvavo konkurse į kito darželio „Varpelis“ vadovo pareigas, o „Sandoros“ progimnazijos direktorius Kęstutis Šalčius, laimėjęs konkursą vadovauti Moksleivių namams, norėtų dirbti abiejose įstaigose.
Savivaldybė laimėjo nedaug, nes teks skelbti naują konkursą „Saulutės“ vadovo pozicijai.
A. Lesauskienė aiškino, kad niekas negali uždrausti dabartiniams vadovams dalyvauti konkursuose.
Ar galės K. Šalčius vadovauti dviem įstaigoms, dar aiškinamasi su Švietimo ir mokslo ministerija.
Pats progimnazijos direktorius mano, kad suspėtų surikiuoti abiejų įstaigų veiklą.
„Kaip moksleiviai spėja po pamokų užsiimti neformaliuoju ugdymu, taip ir vadovas gali suspėti“, – sakė K. Šalčius. Kaip pasiskirstytų pareigas, ar pusantro etato dalintų perpus, ar gimnazijoje dirbtų visu etatu, o Moksleivių namuose būtų antraeilininkas su puse etato, dar sprendžiama.
K. Šalčius mano, kad paskutinį žodį tars švietimo įstaigų steigėjas – miesto Taryba.
Vertinimas gąsdina, bet reikalavimai teisingi
Departamento direktorė abejoja, kad žmonės nekandidatuoja į įstaigų direktorių pareigas, nes bijo penkerių metų darbo kadencijų.
Ji tvirtina, kad vadovų trūko ir anksčiau. Šiuo metu aiškinasi, kas stabdo potencialius vadovus – atlyginimų, atsakomybės, iššūkių klausimai.
Mokyklų vadovai laikiname darbe bijo prarasti pedagogo kvalifikaciją, nes negali turėti pamokų.
Departamento vadovė pastebi, kad direktoriai gali apeiti šią įstatymo nuostatą turėdami keletą pamokų kitose mokyklose arba neatlygintinai vaduodami kitus savo mokyklos mokytojus.
Nauja lopšelio-darželio „Žirniukas“ direktorė L. Tiepelienė teigia, kad mažas atlyginimas ikimokyklinėse įstaigose neskatina pretenduoti į vadovus. Mokyklų direktorių pavaduotojos, kurios galėtų pretenduoti į aukštesnes pareigas, uždirba daugiau nei ikimokyklinių įstaigų vadovės.
Neramina ir darbo laikinumas. L. Tiepelienė mano, kad tiems, kurie dabar laimi ikimokyklinių įstaigų direktorių konkursus, "žaidžia" ne materialiniai reikalai, o pašaukimas, idėjiniai dalykai.
A. Lesauskienė tikisi, kad ši priežastis nebebus aktuali. Atskaitos taškas yra kilstelėtas ir ikimokyklinių, neformaliojo ugdymo įstaigų darbo užmokestis yra priartintas prie mokyklų vadovų pajamų.
Aukštą vadybinę kategoriją turinčių mokyklų vadovų atlyginimai gali ir sumažėti, nes nebeliko kategorijų, vadovų atlyginimas priklausys nuo mokinių skaičiaus, o ne nuo kvalifikacijos. Kitų įstaigų direktoriams atlyginimai gali kilti 20-30 procentų.
Ką tik paskirta lopšelio-darželio „Berželis“ direktorė O. Raščiuvienė įsitikinusi, kad pedagogus gąsdina sudėtingas vertinimas Nacionalinėje mokyklų agentūroje, baimė prarasti prestižą tarp kolegų, jei vertinimas nepavyks.
„Aš manau, kad tas vertinimas yra be galo teisingas ir šiuolaikinis vadovas turi jį praeiti“, – kalbėjo O. Raščiuvienė.
A. Vaičiūnienė pasakojo, kad rašydama magistro darbą 2014 metais apklausė 170 mokyklų pedagogų ir išsiaiškino, kad tik 5 procentai iš jų norėtų dirbti vadovais. Atsakomybės baimė, nepasitikėjimas savo jėgomis.
Direktorė sakė, kad šiuo metu aptarinėjamas klausimynas ir derinant su Švietimo skyriumi ketinama tokį tyrimą pakartoti.
Pastebėta, kad būsimų vadovų vertinimą Nacionalinėje mokyklų agentūroje įveikia vos 5 procentai pretendentų. A. Lesauskienė atskleidė, kad su Mokyklų vertinimo agentūra aiškinosi, kokia pretendentų vieta dažniausiai vertinimuose šlubuoja.
„Išvardintos tos pačios sritys, kurios kliūva per vadovų atestaciją“, – sakė departamento direktorė, prisipažindama, kad tai jos nenustebino.
Pirmiausia – gebėjimas matyti ir organizuoti individualią vaiko pažangą. A. Lesauskienė tikina, kad valstybei reikia tokių vadovų lyderių, kurie matytų kiekvieno vaiko gebėjimų pokytį, o ne vėl lygintų vienus su kitais.
Kita silpnoji vieta – darbas su tėvais, lyderystė tėvų bendruomenėje. Tobulinti šią veiklos sritį atestacijų metu nuolat prašoma ir dirbančių direktorių. Ne visuomet įveikti vertinimą leidžia tinkamas psichologinis vadovo pasirengimas.
„Nieko nenustebina, kad tie žmonės nepraeina vertinimo, nes neišgyvendinamos susiformavusios nuostatos. Švietimo sistema tarsi nori naujų vadovų, tačiau pačioje sistemoje niekas nesikeitė. Labai svarbu, kad ateitų kvalifikuoti vadovai su nauju šiuolaikišku požiūriu į švietimo lyderystę“, – aiškino švietimo ekspertė, akcentavusi, kad vadovo kompetencija 70 procentų lemia sėkmingą įstaigos veiklą.
Vitalio LEBEDŽIO nuotr.
Apie naujų švietimo įstaigų vadovų iššūkius kalbėjo (iš kairės) Dainų progimnazijos direktorė A. Vaičiūnienė, lopšelio-darželio „Berželis“ direktorė O. Raščiuvienė, Savivaldybės administracijos Švietimo, kultūros ir sporto departamento direktorė A. Lesauskienė ir lopšelio-darželio „Žirniukas“ vadovė L. Tiepelienė.