
Naujausios
Istoriją pasakoja išnykusios sodybos ir duobės miške
Pašušvyje, Balandiškyje (Radviliškio r.) vykusios pilietinės jaunimo vasaros stovyklos „Laisvės kovų atmintis“ dalyviai kasinėjo bunkerių ir mūšių vietas, fiksavo istorinį paveldą. Papildoma dovana pašušviškiams – miestelyje atrastas priešistorinis kapinynas.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Radiniai pildo istoriją
Pilietinė jaunimo vasaros stovykla „Laisvės kovų atmintis“ vyko rugpjūčio 17–24 dienomis. Stovykla, skirta pažinti ir išsaugoti Lietuvos laisvės kovų istoriją, per septynerius metus organizuota aštuntą kartą.
Ją organizavo Lietuvos laisvės kovos įamžintojų sąjūdis, bendradarbiaudamas su Radviliškio rajono savivaldybe ir Grinkiškio seniūnija.
Stovykloje dalyvavo 38 dalyviai, jų amžius – nuo 16 iki 28 metų, jiems vadovavo žinomi istorikai.
Stovyklos ištakos ir atrama – Elžbietos ir Stanislovo Sajų sodyba Balandiškyje, menanti partizanus, jų rėmėjus, ryšininkus.
Pastaraisiais metais stovyklos geografija išsiplėtė.
„Norime parodyti ne tik įamžintas vietas, kur stovi paminklai, bet ir tas, kurios, atrodo, visiškai nebylios: išnykusios sodybos ar duobės miške. Tai yra laisvės kovų kraštovaizdis, tai yra mūsų paveldas“, – sako istorikė dr. Aistė Petrauskienė.
Pasak profesoriaus dr. Vykinto Vaitkevičiaus, žvalgytuvės vyko Praviršulės pelkėje, Šaukoto, Legečių miškuose.
Legečių miške, kautynių vietoje, radinių buvo itin gausu – apie 150. Aptikta partizanų buities reikmenų: skutimosi peiliuko galvutė, viryklės žiedai, daug šaudmenų: tūtelių, kulkų, sprogmenų skeveldrų. Tarp radinių buvo ir Raudonosios armijos kario medalis už pergalę 1941–1945 metų kare.
Stovyklos dalyviai kruopščiai matavo, žymėjo radinių vietas, pagal juos bandys nustatyti mūšio eigą.
Partizanų žeminė Legečių miške buvo užpulta 1948 metų kovo 29-ąją, antrąją Velykų dieną. Žeminėje buvo 20 žmonių, žuvo 9 partizanai, tarp jų – Margio rajono partizanų vadas Juozas Mingilas-Aukštuolis.
„Pradėjome sekti šią istoriją-detektyvą, renkame duomenis. Svarbiausias asmuo – J. Mingilas, partizanais buvo ir du jo broliai, sesuo. Mus sieja ypatingas ryšys, nes Teodora Mingilaitė mūsų Sąjūdžiui patikėjo jam po mirties skirtą Vyties kryžiaus ordiną, kad mus lydėtų, kad įkvėptų jaunus žmones“, – sako V. Vaitkevičius.
Paskutinis Mingilų šeimos partizanas, dailininkas, vinječių autorius Laurynas Mingilas prie Tytuvėnų žuvo 1953 metų kovo 14 dieną. Istorikai turi keletą labai jautrių, nuoširdžių L. Mingilo laiškų, rašytų seseriai Teodorai į Sibirą.
Stovyklos dalyviai siekė nustatyti Mingilų šeimos gimtosios sodybos vietą Mažuolių kaime. Pavyko rasti ne tik gyvenamojo namo pamatus: paaiškėjo, kad išlikęs ir gimtasis namas – pervežtas į Baisogalą.
Pasak V. Vaitkevičiaus, keršijant partizanų vadų namai buvo išardomi ir išvežami. Perstatytas Jono Žemaičio namas stovi Tytuvėnuose, Petro Bartkaus – Raseiniuose, Juozo Paliūno – Ariogaloje.
Praviršulės pelkėje, pasak V. Vaitkevičiaus, pasisekė mažiau, bet rado 1941 metais numušto lėktuvo dalių.
Šaukoto miške stovyklos dalyviai ieškojo Povilo Morkūno, legendinio partizano, bunkerio.
Bunkerį rado, bet dar neaišku, ar P. Morkūno. Bunkerio vietą rodo duobė, struktūra ir radiniai. Metalo ieškikliai jau pirmomis minutėmis „pastebėjo“ kulką, tūtelę, diržo sagtelę. Bunkeryje buvo aptikta ir 1940 metų moneta – 3 kapeikos.
V. Vaitkevičius džiaugiasi ir „laisvalaikio dovana Pašušvio gyventojams“ – Pašušvyje atrastu priešistoriniu kapinynu. Kelias kapinyną yra smarkiai sužalojęs, suardęs, bet pavyko rasti delno dydžio segę.
Istorija iš arti
Jau kelerius metus stovykla iš paveldosauginės virto pilietine, bet jos esmė nesikeičia.
Stovykloje buvo rodomas Šilalės šokio studijos „Salto“ spektaklis apie partizaninį karą „Pušų viršūnėse“, į kūrybines dirbtuves atvyko dailininkė Lina Jonikė.
Stovyklautojai Pašušvio kapinėse aplankė ne tik Sajų šeimos, bet ir liepą amžinybėn išėjusios Minaičių sodybos šeimininkės Julijonos Mikniūtės-Petrėtienės kapus.
Naktiniame žygyje įveikė 14 kilometrų, pakeliui pagerbė partizanus Brazauskus.
Susitiko su profesoriumi Gintautu Zabiela, tyrinėjančiu Kudinų piliakalnį.
Raseinių rajone lankė Jaroslavą Banevičių, kuris savo lėšomis, pastangomis kuria laisvės kovų memorialą.
„Moksleiviams istorija ima artėti. Yra vadovėlinės tiesos, bet, jei dėsime pastangas, jos bus kokybiškesnės, tikslesnės, istoriškesnės, – sako V. Vaitkevičius. – Norime parodyti, kad tyrimai yra maža dalelė, iš ko susideda pilietinė laikysena. Pilietinė sąmonė turi daug sudedamųjų. Tai veikia mus kaip žmones: užgauna arba pripildo jausmus, gali sukelti įkvėpimą ir liūdinti. Bet visa tai – gyva, pulsuoja.“
Trūksta dėmesio
V. Vaitkevičius stovykloje skaitė paskaitą apie partizanų tapatybę, tai – naujas istoriko tyrimas.
„Labiausiai žinomi partizanų vardai – miškiniai, miško broliai, žaliūkai, vanagai. Neklydau: kai kuriais iš vardų save vadino tik partizanai (savivardžiai vanagai, partizanai-vanagai), kai kuriuos vartojo tik žmonės (miškiniai). „Miškiniai“ paplitęs visoje Lietuvoje, bet partizanai jo nevartojo, nors tą tapatybę jautė, kai kurie rinkosi Miškinio slapyvardį. Pavadinimas neturi neigiamo atspalvio: kitoks, miške gyvenantis, esantis.“
V. Vaitkevičius sako susvyravęs dėl iš pirmo žvilgsnio jautraus pavadinimo „miško broliai“. Panašūs pavadinimai lietuvių kultūroje turi neigiamą atspalvį: vėjo brolis – pramuštgalvis, be vietos, saulės brolis – apsileidėlis, tinginys.
„Kol kas keliu prielaidą dėl neigiamo atspalvio. Įtampa buvo: kai žmogus išeina į mišką, randasi praraja, atskirtis.“
V. Vaitkevičius mano, kad istorikai partizanų temai skiria per mažai dėmesio. Jis nesutinka su teiginiu, kad viskas jau pasakyta, išsemta, paaiškinta.
Pasak V. Vaitkevičiaus, istorikų darbai parašyti iki 1996–1998 metų, kai rasti partizanų archyvai ir dokumentai nebuvo restauruoti ir prieinami.
„Kai pasakoma, kad visa istorija parašyta, tik tada į archyvą patenka ir tampa prieinami partizanų dokumentai, kurie ir yra pirminis šaltinis, partizanai dėl to juos ir saugojo, rizikuodami gyvybe. Baigta net nepradėjus. Dabar stengiamės dirbti su partizanų dokumentais: ryškėja kitas vaizdas.“
V. Vaitkevičių domina ir partizaninio karo mitas. 1949 metų partizanų vadų susitikimas, sako istorikas, turi visus mito požymius.
„Mitas kalba apie vertybes, asmeninį pasiaukojimą vardan tautos. Partizanų vadai leidžiasi į kelionę, įveikia išbandymus. Lemiama dvikova su drakonu-slibinu yra deklaracijos pasirašymas. Po 50 metų seka šlovinamasis išbandymas: Seimas pripažįsta, kad deklaracija yra mūsų Respublikos teisės aktas, o J. Žemaitis – teisėtas Prezidentas.“
Pasak V. Vaitkevičiaus, mitai reikalingi turiniui, vertybėms perteikti.
Po stovyklos istorikai rengia ataskaitas, straipsniai publikuojami leidinyje „Archeologiniai tyrinėjimai Lietuvoje“, leidžiami lankstinukai. Istorikai yra pateikę tikslų išžvalgytų vietų žemėlapį, apylinkių pjūvį.
Organizatorių nuotr.
Stovyklos dalyviams teko įveikti gamtos kliūčių.
Žvalgant bunkerį atrasti du partizanų naudotos viryklės žiedai.
Tyrinėjama partizanų bunkerio aplinka.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Profesorius dr. Vykintas Vaitkevičius sako, kad stovykla „Laisvės kovų atmintis“ ugdo pilietinę sąmonę.
Dr. Gediminas Petrauskas sako, kad pagal radinius bus galima nustatyti kautynių Legečių miške eigą.
Skutimosi peiliuko galvutė.
Mūšio vietą liudija šaudmenys.
Tarp radinių Legečių miške buvo ir Raudonosios armijos kario medalis su Stalino atvaizdu už pergalę 1941–1945 metų kare. Greičiausiai apdovanojimą turėjo vienas iš kariškių, dalyvavęs tiesioginiuose kautynių veiksmuose prie žeminės.