
Naujausios
Penkioliktas Šiaulių Monmartras atidarytas
Trečiadienio vakarą „Laiptų" galerijos kieme atidarytas 15-asis „Šiaulių Monmartro respublikos“ festivalis. Teatrališką festivalio pradžią lydėjo varpo dūžiai, pučiamųjų instrumentų muzika, grafiko Žibunto Mikšio (1923–2013) darbų parodos atidarymas.
Lukas ALUZAS
lukas@skrastas.lt
Prisiekė Šiaulių Monmartro konstitucijai
„Naudodamasi pilietinės iniciatyvos pirmumo teise, skelbiu save „Šiaulių Monmartro respublikos“ prezidente!“ – garsiai ir iškilmingai šventės atidarymą pradėjo „Laiptų" galerijos direktorė Janina Ališauskienė. Susirinkusiuosius pakiliais akordais sveikino Šiaulių pučiamųjų orkestras.
„Prezidentė“ klausė festivalio organizatorių komandos, ar ji pasirengusi gyventi pagal šios respublikos konstituciją, kurios kertinės vertybės – meilė, pagarba, tolerancija. „Laiptų" galerijos darbuotojai garsiai prisiekė. O „Prezidentei“ teko prisiekti „tarnauti žmonėms, kuriantiems tikrą kultūrą, besistengiantiems būti, o ne atrodyti, ir dirbantiems kaip sau savo sode“.
J. Ališauskienė kartu su Moters ir vaiko klinikos direktoriaus pavaduotoja Margarita Valūniene pasirašė dokumentą, kuriuo įtvirtinamas 2017-aisiais vykusio plenero „Miestas“ darbų perdavimas gydymo įstaigai.
„Nuo spalio mėnesio atsidarys naujos vaikų priėmimo skyriaus patalpos. Ant mūsų tuščių sienų paveikslai bus didžiulė dovana“, – sakė M. Valūnienė. „Darbams žymiai geriau būti matomiems negu dulkėti“, – sakė plenero „Miestas“ dailininkas Mindaugas Šnipas.
Penkioliktuosius „Šiaulių Monmartro respublikos“ metus pažymėjo 15 varpo dūžių.
„Šiaulių Monmartro respublikos“ „Kultūros ministras“ Ričardas Jakutis pristatė 14 šiųmetinio dailininkų plenero dalyvių. Po to sugiedotas festivalio himnas.
Dėmesys Ž. Mikšiui
Veiksmas persikėlė į „Laiptų" galeriją, kurioje eksponuojama grafiko Ž. Mikšio darbų paroda. Prieš jos atidarymą į džiazo muzikos šėlsmą įsuko ansamblis iš Nyderlandų „The Old Limetree Jazzperados“ – mušamojo instrumento partijas atliko patobulinta senovinė skalbimo lenta. Stebino ir savadarbė gitara.
J. Ališauskienė prisiminė, kad per trejus pirmuosius festivalio metus iš grafiko teko išgirsti keiksmų, esą kokio velnio Šiauliuose vyksta „Monmartras“. Vėliau Ž. Mikšio pozicija tapo nuosaikesnė.
Menininkas vadintas išeiviu, nors pats su tuo nesutiko – save vadino pabėgėliu. J. Ališauskienės teigimu, iš to galima suprasti grafiko žodžius „Tėvynė ten, kur laisvė“. Taip pavadinta ir eksponuojama jo darbų paroda.
Knygos „Žibuntas Mikšys“ projekto vadovė, menotyros mokslų daktarė Danutė Zovienė sakė, kad menininko kūryba yra įvairiapusė. Ž. Mikšys žavėjosi teatru ir poezija, jo kūryboje daug teatrinių elementų.
Tik Šiauliuose grafiko darbai aktyviai ir nuosekliai demonstruojami.
Vilniaus universiteto Romanų filologijos katedros vedėjas prof. dr. Vytautas Bikulčius pasakojo netikėtai su menininku susitikęs protesto mitinge Paryžiuje 1991-aisiais. Vėliau profesorius padėjo menininkui susibendrauti su „Laiptų" galerija.
V. Bikulčius sakė, kad grafikas buvo perfekcionistas – dėl menkiausios klaidos galėdavo apšaukti baisiausiais žodžiais, drėbdavo tiesą į akis. Mėgdavo rašyti laiškus, atsakydavo į visus. Profesorius spėjo, kad visi grafiko susirašinėjimai su lietuviais svertų maždaug 20 tonų.
Ž. Mikšys išvadindavo Lietuvą papuasų valstybe, tačiau apsilankęs čia teigė norįs, kad Lietuva būtų geresnė. V. Bikulčius prisimena menininko pastabą: kodėl eilėraščių knygoje dešiniame puslapyje – iliustracija, o kairiajame – eilėraštis. Ž. Mikšys teigė, kad taip negali būti, mat meno kūriniai vienas kitam oponuoja.
Paskutiniais gyvenimo metais, kai grafikui sunku buvo net kalbėti, jis vis tiek išreiškė tobulumo siekį, ant knygos apie jį parašęs „Šiknop!“
Startavęs tarptautinis dailininkų pleneras Pelikso Bugailiškio sode šiandien tęsis toliau. Laukia du koncertai: grupės „The Old Limetree Jazzperados“ pasirodymas „Saulės“ Vitražų salėje, Poezijos ir muzikos naktis „Laiptų" galerijos sode arba didžiojoje salėje.
Festivalis baigsis rugpjūčio 4-osios vakarą – skambant gyvai muzikai bus pristatyta šiųmetinio plenero darbų paroda.
Autoriaus nuotr.
Metas gyventi pagal Šiaulių Monmartro konstituciją ir „Prezidentei“ – jai uždedama prijuostė.
Moters ir vaiko klinikos direktoriaus pavaduotoja Margarita Valūnienė ir „Laiptų galerijos“ direktorė Janina Ališauskienė savo parašais patvirtina praeitų metų plenero darbų perdavimą gydymo įstaigai.
„Šiaulių Monmartro respublika“ atidaryta su muzikos garsais. Grojo Šiaulių pučiamųjų orkestras, dainavo solistai Kristina Valčiukienė ir Pijus Kondrotas.
Festivalio atidarymo metu pristatyti 14 tarptautinio dailininkų plenero dalyvių iš Lietuvos, Latvijos ir Nyderlandų.
Parodoje „Tėvynė ten, kur laisvė“ eksponuojami Žibunto Mikšio lino raižiniai.
Parodoje „Tėvynė ten, kur laisvė“ eksponuojami Žibunto Mikšio ofortai.
„Laiptų galerijoje“ ansamblis „The Old Limetree Jazzperados“ atliko džiazo muziką.