
Naujausios
Po trijų dešimtmečių „Polifonijoje“ pora laukia pokyčių
Šiauliečiai Sigutė ir Kornelijus Luotės Šiaulių valstybiniame kameriniame chore „Polifonija“ dainavo 30 metų 10 mėnesių ir 21 dieną. Sigutė – pirmasis altas, Kornelijus – bosas. Išėję iš choro tiki, kad bet koks amžius tinkamas naujai pradžiai.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Atėjo laikas
Su Luotėmis susitinkame kitą dieną po paskutinės repeticijos ir išleistuvių. Ilgamečių „Polifonijos“ choristų mintys įvairios: ir graudu, ir nauja pradžia.
Kad reikia dėti tašką, vidinis balsas S. Luotienei jau kirbėjo nuo rudens: „Galvojau, viskas turi savaime atsitikti. Savaime viskas ir išsisprendė. Intuityviai pajutau, kad reikia kažką keisti.“
„Ateina laikas. Prieš kelis mėnesius man suėjo 60 metų. Balsas dar laiko, kojos laiko, galva dirba. Norisi būti savo gyvenimo šeimininku. Man tai yra laisvė, ramybė. Šviesu, atrodo, kad bus gerai. Gerai atsisveikinti, kai tavęs neišneša kojomis į priekį, kai nepaprašo išeiti. Atsisveikindamas sakiau, kad negalvotų, jog vergijoje buvau, bet pokyčiai yra gerai, ir nesvarbu, kiek tau metų“, – sako K. Luotė.
30 metų atidainavus chore valstybė skiria rentą – kompensacinę išmoką, tad nereikia laukti pensijos.
K. Luotė turi veiklos: vadovauja Šiaulių kultūros centro chorui „Vasara“, Šiaulių neįgaliųjų draugijos ansambliui „Verbena“. Su choru „Vasara“ dalyvaus Lietuvos šimtmečio dainų šventėje.
Sulaukė skambučio iš Kurtuvėnų: Šv. Apaštalo Jokūbo bažnyčios choristai ieško vargonininko. Šiaulietis negaili gerų žodžių Kurtuvėnų bendruomenei ir patiems Kurtuvėnams. Sustoja Kurtuvėnuose ir grožisi: tiesiog smetoninis atvirukas!
Paskutiniai koncertai
Paskutinį koncertą K. Luotė su „Polifonija“ sudainavo Klaipėdoje birželio 14-ąją, Gedulo ir vilties dieną.
Kai pamatė su gėlėmis ateinančią dukrą, vyras sako pajautęs momento svarbą. Iki tol paskutiniam koncertui neteikė didelės reikšmės.
„Vienu momentu buvo ir balsą atėmę, susijaudinau, – akimirką prisimena K. Luotė. – Dainuojant ėmė įdomus jausmas, matai, liko keturi koncertinės veikos kūriniai, trys, du... O paskutinio kūrinio nebuvo: turėjo būti simboliškas, M. Mažvydo „Pašlovintas“, nuo kurio ir pradėjome karjerą, bet programos buvo per daug ir baigėme V. Augustino kūriniu „Anoj pusėj Dunojėlio“.
S. Luotienė nusišypso: paskutinėje repeticijoje jai nepavyko sulaikyti ašarų. Dainuoti pavyko, bet kai teko pasisakyti, stiprybės pritrūko, prasiveržė emocija. Atsisveikindama pajuto: kiek grožio per tuos metus sudainuota!
S. Luotienės paskutinis koncertas su „Polifonija“ vyko kiek anksčiau, Kuršėnų dainų šventėje, gegužės 19-ąją, per savo gimtadienį. Su choru dainuojamas „Ilgiausių metų“ skambėjo ir jai.
Mintis, ką veiks toliau, ponia Sigutė tikisi susidėlioti rudeniop. Gieda šv. Ignaco Lojolos bažnyčioje, jos balsas laukiamas ir Šiaulių Švenčiausios Mergelės Marijos nekaltojo prasidėjimo bažnyčioje, ir Pastoraciniame centre.
„Kiekvieną dieną prašau Dievo valios, kad mane nukreiptų ten, kur šiuo metu esu reikalingiausia. Gal per vasarą Dievas leidžia ilsėtis, o paskui pasiūlys planą. Tikiuosi. Tiek metų su muzika, nesinori kirsti bambagyslės. Pamatau natas: taip viskas artima!“
Įsijungė į Atgimimą
Muzika Luotes lydi nuo vaikystės. Ponia Sigutė mokytis groti akordeonu pradėjo būdama aštuonerių, baigė muzikos mokyklą. Akordeono klasę muzikos mokykloje baigė ir K. Luotė.
Susipažino mokydamiesi Klaipėdos muzikos technikume (dabar Stasio Šimkaus konservatorija). Iš Klaipėdos išvyko mokytis į Vilnių. S. Luotienė baigė solinį dainavimą, K. Luotė – chorinį dirigavimą.
Baigdami studijas svarstė, kur pasukti. Abu nenorėjo pedagoginės veiklos. Buvęs K. Luotės kurso draugas, dainavęs „Polifonijoje“, pasiūlė ir sugundė: „Kaip man ten gerai, fantastika!“
Gavę paskyrimą, atvažiavo į Šiaulius. 1987 metais įsijungė į Danutės ir Sigito Vaičiulionių suburtą kolektyvą.
Iš pradžių, prisimena, buvo visokių baimių ir kalbų: Šiauliai – karinis miestas, lėktuvai, radiacija. Ne kurortas. Priprato. Svarbiausia buvo „Polifonija“.
Karjerą pradėjo dainuodami senąją religinę muziką.
„Tais laikais dar nelabai buvo galima dainuoti polifoninę muziką, tai buvo išskirtinis choras“, – sako K. Luotė.
Įsiminė pirmieji koncertai Šiaulių katedroje, kur „Polifonija“ buvo pakviesta giedoti. Tai buvo didžiulis įvykis.
K. Luotė prisimena: Atgimimo pradžioje „Polifonija“ atliko svarbų vaidmenį. Buvo paruošta speciali programa, prikeltos senosios lietuvių dainos, kurių nebuvo leidžiama dainuoti. Choras važinėjo po Lietuvą, dainuodavo, giedodavo bažnyčiose, koncertavo ir Vilniaus katedroje.
„Buvo pilnos salės, pilnos bažnyčios žmonių. Visi klausydavo, buvo kažkas tokio! Buvome drąsūs, vadovai buvo drąsūs“, – sako K. Luotė.
Nuotrauka su šventuoju
„Polifonija“ aktyviai keliavo ne tik po Lietuvą, bet ir po pasaulį. Poniai Sigutei kelionių kelionė – į Argentiną ir Braziliją. Dėl galimybės skristi metais anksčiau grįžo iš dekretinių atostogų.
Buvo 1990-ieji. Rugsėjį „Polifonija“ važiavo į Bulgariją, o spalį išskrido į Pietų Ameriką. Įspūdžių, įspūdžių! Nepakartojami vaizdai, egzotika.
Tuomet „tiesiausias“ kelias į Braziliją dar buvo per Maskvą. Po 24 valandų kelionės lėktuvu leidosi Buenos Airėse, dar 1 000 kilometrų važiavo autobusu į Braziliją.
Koncertavo festivalyje. Vienas polifonietis Brazilijos kalnų miestelyje sutiko savo dėdę. Emigracijoje gyvenąs lietuvis, sužinojęs, kad koncertuos choras iš Lietuvos, atvyko paklausti: gal Šiauliuose pažįsta tokį žmogų?
Argentinoje choristus priėmė dvi lietuvių bendruomenės. Luotės gyveno pas Pijų Bukauską, sanskrito kalbos tyrinėtoją, knygų autorių.
Itin įsimintina kelionė buvo į Italiją 1991 metais, kai susitiko su popiežiumi Jonu Pauliumi II. Šeimos svetainėje kabo bendra nuotrauka su popiežiumi, dabar – šventuoju.
„Gyvenimą stipriai reguliavo koncertai. Jei yra koncertas, planuoti savo laiko negali. Bet nėra rutinos. Gyvenime tiek nenuvažiuotumei! O čia darbas“, – sako K. Luotė.
S. Luotienė prisimena, kaip gastrolėse krėsdavo nerimo drebuliukas: kaip vaikai? Užaugo trys atžalos, tik nė vienas nepasirinko dainininko karjeros, nors dukra baigė muzikos mokyklą, fortepijono klasę, o jauniausias sūnus – „Dagilėlio“ mokyklą.
„Kiek dainininkų, dirigentų esame sutikę! Kiek patirčių, įdomių žmonių, sunku išvardyti! Atvykdavo ir dirigentai žvaigždės“, – žavisi ponia Sigutė. Studijas ji baigė kartu su dainininkėmis Asta Krikščiūnaite, Sabina Martinaityte. Studijų metais viename bendrabutyje gyveno su Violeta Urmanavičiūte-Urmana. Tada buvo tiesiog Vilė.
Didelį įspūdį paliko turas po Lietuvą su Virgilijumi Noreika.
„Jis man buvo viskas, darė didžiulį poveikį. Pasaulinio lygio dainininkas, sugebantis užburti, – sako S. Luotienė. – Arenoje pirmoje dalyje jis dainuodavo solines dainas, antroje – su choru. Pirmą dalį turėjome galimybę sėdėti ir jo klausytis. Būdavo tokia laimė!“
Išskirtinių jausmų sukėlė „Polifonijos“ koncertas Lietuvos šimtmečio proga, Vasario 16-ąją, Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre Vilniuje.
„Dieve, galvoju, darbas leidžia būtent tą dieną dalyvauti renginiuose Vilniuje! Ir mes – įvykių dalis, dainuojame pagrindiniame koncerte. Jauti laimę, kad gali būti, kad gali dalyvauti“, – sako S. Luotienė.
Reiškinys ir tradicijos
Kada buvo „Polifonijos“ aukso amžius? Luotės susimąsto: visas laikas kažkuo įdomus. Labai gera pradžia: suburtas stiprus choras, sukurtos stiprios programos. Vadovas Sigitas Vaičiulionis – ir dirigentas, ir muzikantas, ir asmenybė.
Atėjęs vadovauti Gediminas Ramanauskas pradėjo kviesti garsius Lietuvos dirigentus, jie ruošdavo programas. Luotės giria G. Ramanausko subtilų skonį muzikai, įdomias programas.
Didžiausiu choro pakilimu įvardija pirmuosius Tomo Ambrozaičio metus.
„Įspūdinga pradžia, be galo charizmatiškas! Nedaug tokių dirigentų. Sužibo akys, kai T. Ambrozaitis atėjo, ir nuėjome paskui. Paskui pripratome vieni prie kitų“, – sako K. Luotė.
Luotės džiaugiasi, kad „Polifonija“ tapo reiškiniu, neatsiejama Šiaulių kultūrinio gyvenimo dalimi.
Šiemet vykęs jau XXXVI velykinės muzikos festivalis „Resurrexit“, organizuojamas „Polifonijos“, yra seniausias reprezentacinis miesto profesionalaus meno festivalis. Velykų savaitę vykstantys koncertai sutraukia pilnas erdves klausytojų.
Naujųjų metų „Polifonijos“ koncertas Šiaulių katedroje – dar viena miesto tradicija. Kaip „Triaviata“ Vilniuje.
„Jei žmonės ateina, klausosi, vadinasi, mūsų reikia – sako K. Luotė. – Chorinė muzika turi savo klausytoją. Ji nenusileidžia kamerinei muzikai, simfoniniam orkestrui. Žmogaus balsas gali turėti net daugiau nei instrumentas.“
Tragedija ilgamečiai choristai vadina koncertinių salių situaciją Šiauliuose. Arena nėra skirta chorui. K. Luotė sako negalįs klausytis įgarsinto choro ir orkestro: kad ir kokio lygio būtų įgarsinimas, skamba kaip iš skardinės. Koncertų salėje „Saulė“ akustika netinkama, ne visa muzika tinkama ir katedrai.
„Polifonija“ repetuoja buvusio partijos komiteto posėdžių salėje. Kamerinė salė talpina beveik 300 klausytojų.
„Pinigai nueina į trinkeles. O juk miestas turi ne tik „Polifoniją“, bet ir kamerinį orkestrą, be to, galima pasikviesti gastroliuojančių kolektyvų“, – sako K. Luotė.
Šiauliečius sužavėjo latvių pavyzdys – Liepojos salė.
Chorų ateitis, svarsto K. Luotė, priklauso nuo valstybės požiūrio. Palygina – Rygoje yra 90 chorų.
Ilgamečiai choristai džiaugiasi, kad „Polifonija“ jaunėja.
„Linkime, kad ateitų jauni žmonės blizgančiomis akimis. Artėja choro 45 metų jubiliejus, jei valstybės politika nepakiš kojos, sulauksime ir 50, ir 70 metų sukakčių.“
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Sigutė ir Kornelijus Luotės tiki, kad naujas gyvenimo etapas bus sėkmingas.
Sigutė ir Kornelijus Luotės per gyvenimą eina kartu – Šiaulių valstybiniame kameriniame chore „Polifonija“ dainavo beveik 31 metus.