
Naujausios
„Aukuras“ įžiebė norą gelbėti gamtą ir tautą
1988 metų birželio 6-ąją oficialiai užregistruotas Šiaulių gamtos ir kultūros paveldo apsaugos klubas „Aukuras, užkūręs šiauliečių galvose norą veikti, norą gelbėti gamtą, save ir tautą. Šeštadienį buvę ir esami aukuriečiai rinksis Šiaulių botanikos sode. Neskaičiuos nei sutvarkytų piliakalnių, nei išdainuotų dainų, nei išsaugotų medžių, nes to neįmanoma besuskaičiuoti.
Interviu su pirmuoju „Aukuro“ prezidentu, fiziku, ekologu, Kurtuvėnų regioninio parko direktoriumi Rimvydu TAMULAIČIU.
Rita ŽADEIKYTĖ
rita@skrastas.lt
– Į Šiaulius su žmona Loreta atvažiavote 1986-aisiais, po studijų Vilniuje. Kokį radote miestą ir žmones?
– Nei Loreta, nei aš nepažinojome Šiauliuose nė vieno žmogaus. Vilniuje Loreta dalyvavo folkloro veikloje, aš buvau žygeivis, dalyvavau dainų ir šokių ansamblyje.
Kad kažkas vyksta, apie tai kalbėdavome dar besimokydami Vilniuje, apie 1984–1985 metus, kai pradėjo mirti vienas po kito generaliniai sekretoriai. Jauniems žmonėms tai buvo tarsi ženklas, kad kažkas keičiasi.
Nors buvau apkeliavęs visą Lietuvą, Šiauliuose nė karto iki paskyrimo nebuvau buvęs, išskyrus geležinkelio ar autobusų stotis. Prisimenu, kaip romantiškai man skambėjo Šiaulių mikrorajonas "Rasa"! Žiūrėjau į ežerą, bažnyčią ir galvojau, kad tikrai ten ir bus mikrorajonas "Rasa". Įsėdu į autobusą važiuoti į "Rasą"! Ir atvykstu... į visiškai pramoninį miesto rajoną!
– Kaip susibūrė bendraminčiai, su kuriais kūrėte „Aukurą“?
– Loretai reikėjo kanklių. Zita Kelmickaitė pasakė, pas ką Šiauliuose nueiti, kad padarytų kankles. Taip atsidūrėme garaže netoli Serbentų gatvės pas kalvį, tautodailininką Albertą Martinaitį. Norim kanklių, bet su Albertu greitai neišeina. Pakvietė arbatos ir pasakė, kad kanklių neparduos, nes aš pats jas turėsiu pasidaryti. Iki šiol tai vienintelės mano drožtos kanklės.
Albertas tada pasakė, kad būtinai turime susipažinti su Rimantu Braziuliu. Jo folklorinis ansamblis, veikęs Inžinierių namuose, buvo panaikintas. Dalis ansamblio žmonių – architektė Rasa Budrytė, gydytojai Andrius ir Jūratė Kazlauskai, Laima Braknytė, Darius Ramančionis tada buvo moksleivis – penkiolikmetis, mes su žmona, dar keli rinkdavomės pas Braziulius bute padainuoti. 1986 metais pradėjome rinktis ir per žiemą arbatą gerdami visko prisikalbėdavome. Tada jau buvo laikas, kai žmonės kalbėjo, domėjosi, o knygų, informacijos buvo mažai. Buvo noras kitaip gyventi.
Pagal paskyrimą pradėjau dirbti „Nuklone“, kur tuo metu dirbo Vilniuje, Kaune mokslus tik ką baigusių jaunų specialistų – tikrų šiauliečių tada dar nelabai ir pažinojau, bendravome tie, kurie pagal paskyrimus buvome atvykę į Šiaulius. Visi jauni, smagu gyventi, smagu bendrauti, norisi veikti.
Pamenu, kaip R. Braziulis nuvažiavo pas savo draugus latvius. Grįžo labai užsidegęs – latviai sukilo ir sustabdė hidroelektrinės ant Dauguvos statybą. Sako, negi mes nieko negalime padaryti?! Juk tuo metu Kurtuvėnų landšaftiniame draustinyje buvo statomos fermos, ir dar didžiulė invazija į draustinį buvo numatyta. R. Braziulis drauge su žurnalistu Algimantu Puodžiūnu ėmėsi fiksuoti tą invaziją. R. Braziulis filmuodavo kamera buldozerius draustinyje, pažeidimus. Reikėjo apie tai viešai kalbėti, diskutuoti su žmonėmis, pradėjome rinktis Šiaulių kultūros namuose.
Pradėjo bruzdėti ir „Nuklono“ inžinieriai. „Nuklono“ gamyba tuo metu buvo didžiulė, mikroschemoms gaminti buvo naudojama labai daug cheminių medžiagų, apie kurias mes žinojome, kokios jos pavojingos, o miestas artėjo prie „Nuklono“ gamyklos ir tokia gamykla darėsi ne vietoje.
„Nuklone“ prie manęs priėjo ir Algimantas Sėjūnas – reikia kažką daryti. Sakau, kad mes darome, renkamės. Tada ateidavo į susitikimus ir A. Sėjūnas, nors tarp mūsų buvo gerokas amžiaus skirtumas.
– Teko girdėti istoriją, kaip buvo parinktas klubo pavadinimas. Klubas turėjo vadintis ne „Aukuru“?
– Kai jau buvo priimta visuomeninių organizacijų tvarka ir galima buvo registruoti klubus, nutarėme legalizuotis. Idėja nuo 1988-ųjų pavasario nusitempė iki vasaros. Buvo daug vaikščiojimų, nežinomybės, veikimo. Mus su R. Braziuliu, ką ir kaip daryti, parėmė ir suteikė žinojimo, ką ir kur sakyti, – Kastytis Čechavičius.
Buvome nutarę, kad klubo pavadinimas bus „Patrimpas“ (Patrimpas – senovės prūsų upių ir šaltinių, derlingumo, vaisingumo, javų, karo sėkmės dievas), tam ir buvome nusiteikę. Albertas Špokas dalyvaudavo mūsų veikloje, davė daug praktinių naudingų patarimų, kaip veikti, kadangi buvo susidūręs su KGB, o kai jau reikia išrinkti ir patvirtinti klubo pavadinimą, žiūrime – Albertas ateina su būreliu moterų. Iš kur jis jas buvo surinkęs – nežinau. Staiga A. Špokas pasiūlo pavadinimą „Aukuras“ – pagal Klaipėdos kultūrinę draugiją tarpukaryje – ir kviečia balsuoti. O atsivestų balsuotojų pilna ir nubalsavo už A. Špoko pasiūlytą pavadinimą. Kai kurių balsuotojų veikla žaliųjų judėjime apsiribojo tik tuo vienu susirinkimu.
– Kaip tapote „Aukuro“ vadovu?
– Kai buvo nuspręsta, kad registruosime klubą, sutarėme, kad R. Braziulis, tada gerai žinomas Vykdomajam komitetui, nepriimtina persona, o aš nežinomas. Reikėjo, kad tas klubo registravimas praeitų ramiai, be jokių trukdžių. Sutarėm, kad aš pabūsiu porą savaičių, kol užregistruos klubą.
Gali būti, kad penkerius metus buvau klubo pirmininku.
– Daug kalbame apie veiklą, o ką tada jautėte?
– Pajautėme, kad kažką galime keisti. Tada, 1988 metais steigiant „Aukuro“ klubą, nelabai kas tikėjo, kad po dvejų (!) metų bus paskelbta Lietuvos nepriklausomybė. Buvo tokių kalbų tada, kad galbūt sulauksime nepriklausomybės, nes minčių buvo tokių, kad nesulauksime – tokie judėjimai turėjo būti sutraiškyti.
Žinot, klube buvo įvairių žmonių – kaip ir kiekvienoje organizacijoje. Sutariame, kur ir kaip darysime, anie pasiruošia, o mes keli sutariame, kad darysime visai priešingai ir ne toje vietoje...
– Buvo ir specialiųjų tarnybų žmonių?
– O kur jų nebuvo? Buvo tokių, apie kuriuos žinojome, kad jie yra „tie“, bet buvo ir tokių, apie kuriuos nežinojome. Gerai, kad aplinkybės susiklostė taip, kad neprireikė tos jų surinktos medžiagos apie mus...
– Klubas pusantro mėnesio aplenkė ir Šiaulių sąjūdžio įkūrimą.
– Su niekuo mes nelenktyniavome. Viena iš srovių, įsiliejusių į Sąjūdį, ir buvo žaliųjų ekologinis judėjimas. Ankstyvas „Aukuro“ atsiradimas pastūmėjo ir Sąjūdžio Šiauliuose atsiradimą.
Nelabai mintinai atsimenu, kas po ko sekė, nes iš tiesų tai buvo vienas didelis sprogimas, kuris išsitęsė per kelis labai svarbius mėnesius.
– Kokius tikslus sau kėlėtės kurdami klubą?
– Pagrindinis ir pirminis tikslas – sustabdyti Kurtuvėnų landšaftinio draustinio niokojimą, vėliau – melioracijos sustabdymas, kai žemės pagerinimas virto jos niokojimu ir ėjimu prieš gamtą. O visa tai išvirto į kraštovaizdžio apsaugą. Net ir pirmoji Lietuvos kraštovaizdžio apsaugos konferencija vyko būtent Šiauliuose, suorganizuota „Aukuro“ klubo.
Algimantas Sėjūnas, kiti inžinieriai įnešė kryptį apie pramoninę taršą, nes Šiauliuose pramoninė tarša buvo labai žiauri, gerai, kad ji vyko, palyginti su Vakarais, neilgai.
Dar viena kryptis – bendravimas, veikla per talkas, per folklorą, per tradicijas. Beje, tada dar nebuvo žodžio „paveldas“, todėl klubas „Aukuras“ vadinosi gamtos ir kultūros paminklų apsaugos klubu.
Pirmasis klubo mitingas buvo prie dabartinės Šiaulių rajono savivaldybės dėl besaikio trąšų ir pesticidų naudojimo. Atsimenu tokius plakato šūkio žodžius: „Berk trąšų saują į burną, pajusi obuolio skonį“. Žemė buvo atsigavusi po besaikio trąšų vartojimo, bet dabar vėl matau pavojų.
– Ar įsivaizduojate dabar tą didįjį sprogimą visuomenėje per ekologiją, gamtosaugą?
– Žmonės ėjo, veikė, norėjo keisti, nes norėjo gyventi kitaip, nuo to spaudimo ir sprogo. O kai nėra spaudimo, tai nėra ir sprogimo.
Iš savo vaikų, jų draugų matau, kad šiuolaikinio jaunimo noras elgtis atsakingai yra didžiulis, į ekologiją jie kreipia dėmesį ir maišelių nepasiims daugiau nei reikia.
O tokių žmonių, kurie suvoktų ir vestų paskui save... Anksčiau tai darydavo autoritetai. Dabartiniam jaunimui autoritetų nėra. Jeigu net atsirastų toks žmogus, kuris žinotų, kaip kryptingai veikti į ateitį, jaunimas paskui jį neis, nes mūsų jaunimas – individualistai. Tokie, kokių mes labiausiai norėjome, kaip juos išauklėjome.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Rimvydas Tamulaitis buvo pirmuoju „Aukuro“ klubo, saugojančio gamtą ir kultūros paveldą, vadovas.
Rimvydas Tamulaitis šeštadienio jubiliejiniam susitikimui su aukuriečiais specialios kalbos neruošia. Juokėsi, pasidžiaugs, kad klubo pirmeiviai dar gyvi.
„Aukuro“ klubo archyvo nuotr.
„Aukuro“ klubo ištakos. 1988 metų vasara. Folkloro festivalyje Kaune „Atataria lamzdžiai“ „Aukuro“ klubo kūrėjai (iš kairės) Darius Ramančiomis, Rimantas Braziulis, V. Braziulienė, Rasa Budrytė, Rimvydas Tamulaitis, Loreta Tamulaitienė, Albertas Martinaitis, Jonas Juškys.
Romualdo STRUOGOS nuotr.
„Aukuro“ klubo nariai viename iš protesto piketų prie Aukščiausiosios Tarybos, Vilniuje. Rimantas Braziulis (kairėje), signatarė Zita Šličytė, Rimvydas Tamulaitis.
Vienam iš protesto piketų prie Aukščiausiosios Tarybos, Vilniuje, dėl ekologinių problemų Rimvydas Tamulaitis (centre), Rimantas Braziulis (kalba į megafoną).
Šiaulių gamtos ir kultūros paminklų apsaugos klubo „Aukuras“, Kauno žaliųjų klubo “Atgaja”, Vilniaus ekologijos klubo “Žemynos” nariai vienoje iš protesto piketų.