
Naujausios
Paminklas – gydyti istorinę amneziją
Architektas profesorius Algis Vyšniūnas pritaria siūlymui Šiaulių Prisikėlimo aikštėje statyti paminklą rezistencijos pradžiai Lietuvoje. Pasak profesoriaus, miestui būtina istorijos įprasminimo strategija – Šiauliai tam turi potencialo. Architektas konstatuoja: šiandieniai Lietuvos miestai dažnai traktuojami kaip ūkinės veiklos poligonas, o ne kaip socialinis-kultūrinis procesas.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Nėra erdvinės kokybės
Su A. Vyšniūnu susitinkame ant Fotografijos muziejaus stogo. Iš šio taško profesorius Šiaulius pamatė pirmą kartą.
– Kokius Šiaulius išvydote nuo stogo?
– Matosi, kad panoramoms neskiriamas tinkamas dėmesys. Architektūros studentams skaičiau atskirą kursą apie šiuos dalykus. Disciplina vadinosi urbanizuoto kraštovaizdžio kompozicija, o jos pagrindinis objektas – miesto vizualinis identitetas, panoramos, siluetas ir taip toliau. Tai yra, vadinamasis penktas fasadas – miesto panoraminis vaizdas. Deja, dažnai nemąstoma, kokios bus pasekmės, pastačius vieną ar kitą pastatą. Visi kalba tik apie tankumus, intensyvumą, privažiavimus, funkcijas, interesų derinimus, o kokybiniai aspektai lieka šone.
Istoriniame centre, senamiestyje, turėtų būti išlaikytas vienas morfotipas, kvartalinė sistema, kur yra ribotos galimybės plėtrai.
Panorama yra sudėtinė miesto vizualinio identiteto dalis. Į šiuos dalykus daug kas nekreipia dėmesio. Siluetas, panorama yra urbanistinės struktūros elementai, kurie nėra reglamentuoti, nors yra metodikos, kaip kontroliuoti miesto vaizdo kitimą.
Miestui beveik 800 metų, o nesuprantama, kad reikia saugoti savo vaizdus ar panoramas, o ne tik vieną ar kitą namą. Neatsakingai elgiantis, gali ateiti laikas, kai teks keisti miesto atvirukus.
– Kaip manote, kodėl iki šiol pasigirsta diskusijų, ar Šiauliai turi senamiestį?
– Jeigu istoriniame mieste kyla klausimas, kad čia nėra senamiesčio ar kad jo nereikia, tai yra silpnos bendruomenės požymis.
Kaip sakė kultūrologas L. Mumfordas, kaimas neturi istorijos, nes jame yra tik šeimos istorija. Miestas prasideda, kai prasideda bendruomenės istorija. Jei nesuvokiama, kad Šiauliuose yra išlikę istorinių ženklų (kalbu apie erdvinę urbanistinę struktūrą) ir nesugebama jų surinkti į vieną artikuliuotą sistemą, tada turime reikalą su didele žmonių sankaupa, bet tai – ne šiuolaikinis civilizuotas miestas.
Silpnos politinės bendruomenės atveju miestas suprantamas kaip ūkis, o ne kaip kultūrinis procesas, kur yra vienos ar kitos kartos ženklai.
– Ką išskirtumėte istorine, kultūrine prasme Šiauliuose?
– Yra gatvių tinklas, erdvinė sistema, kvartalinė sistema. Blogiausia, kad visa miesto planavimo sistema susiejama tik su nuosavybės santykiais ir žemėtvarkiniu projektavimu, o ne erdvinės struktūros kokybe. Kalbama apie kažkokią tvarkomą teritoriją, apie dangas, socialines funkcijas, viešąsias erdves, bet niekados – apie aikštę, kaip urbanistinės struktūros branduolį. Dėl to yra ne erdvinio formavimo, o aikštės tvarkymo – komunalinis – uždavinys. Taip dirba ūkvedžiai, bet ne vizionieriai. Ir daug kur taip.
Dabar yra komunalininkų epocha. Kasdieniame leksikone nebėra raktinių žodžių: erdvė, kompozicija, ansamblis, ašis, akcentas, formantas. Yra: sklypas, teritorijų planavimas, procedūra, žemės paskirtis, reglamentas, intensyvumas, aukštingumas – statistiniai parametrai, kurie iš esmės nepasako jokios charakteristikos apie aplinkos kokybę. Nėra kokybinio parametro.
Kai darėme Šiaulių miesto bendrąjį planą, sakėme: miesto centre yra foninis aukštingumas – kitaip „paskandinsite“ katedrą tarp aukštybinių pastatų. Tada iš karto pasipylė priekaištai: norite miestą padaryti tokį kaip carinėje Rusijoje, žlugdote statybų verslą, nieko neleidžiate, viską draudžiate.
Visame pasaulyje istoriniame centre yra apribojimai. Arba jums jo nereikia, bet tada žinokite – rezultatas neprognozuojamas.
Kai matau bendrą Šiaulių vaizdą, yra ir gerų dalykų. Miesto planavimo procesas yra pažengęs, realizuojami projektai: Prisikėlimo aikštės, Saulės Laikrodžio aikštės.
Du naratyvai
– Prisikėlimo aikštėje yra suplanuota vieta paminklui. Kokio paminklo, jūsų nuomone, reikėtų Šiauliams?
– Visų pirma, ką vadiname paminklu? Bendra Lietuvos tendencija tokia: paminklas dažnai nebėra monumentalios skulptūros kūrinys. Šiuolaikinis menas atėjo iki tokio taško, kad atsisako tradicinių, klasikinių instrumentų ir žanrų.
Klasikinė monumentali skulptūra Šiauliuose yra Povilui Višinskiui. Su S. Kuzma kartu darėme Saulės laikrodį, bet jis pastatytas dar 1986 metais.
Jei kalbame apie monumentalią skulptūrą miesto erdvėse, situacija nekokia, nematau nė vieno rimto meno kūrinio. G. Lukošaičio skulptūra A. J. Greimui puiki, bet kūrinys lokalus, jis nėra erdvinis formantas.
Pasiklystama priemonėse, žanruose. Prie bibliotekos yra paminklas Penzeliukui – G. Bagdonavičiui: tai ir daryk dailininkui G. Bagdonavičiui, o ne teptukui. Jeigu yra paminklas signatarams, tai daryk signatarui, o ne parašui. Neatsakoma į temą. O daiktai – gražūs.
Jei kalbame apie Prisikėlimo aikštę: prieš 20 metų buvo konkursas dėl paminklo Laisvės kovotojams. Tuomet priklausiau meno ekspertų tarybai prie Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro, jai priklausė ir Stanislovas Kuzma, Alfonsas Vincentas Ambraziūnas, profesorius Vytautas Kaušinis, prof. Gediminas Karalius, Jonas Jagėla, Romanas Jaloveckas. Tuometinė merė V. Stasiūnaitė susitikime atvirai pasakė, kad turi kitą požiūrį į rezistenciją. Genocido centras paminklą Prisikėlimo apygardai pastatė Šeduvoje.
Bet įvertinkime faktą, kad Šiauliuose yra visos Lietuvos rezistencijos pradžia. 1944 metų liepos 17 dieną generolas Motiejus Pečiulionis Šiauliuose išleido direktyvą, kad kraštas pradeda ruoštis okupacijai – gintis. Faktas, mano supratimu, yra neįtikėtinai reikšmingas, neįtikėtinos svarbos.
Apygardos pradėtos kurti 1948 metais, o rezistencija prasidėjo 1944 metais. Ketveri metai – neužfiksuotas periodas.
Tik nereikia daryti balagano, vienadienių meninių eksperimentų. Tai turi būti klasikinis, aiškus, visiems suprantamas ir perskaitomas dalykas. Reikia aiškiai reglamentuoti: paminklas turėtų būti rezistencijos pradžiai, o ne abstrakcijoms – laisvei, Lietuvai, herbui. Jokių meninių ginčų čia neturi būti.
Negalima Lietuvos himno atlikinėti „rusiškų čestuškių-dažnučių“ pavidalu, o paminklus rezistencijai, pasirodo, galima – kaip kam šaus į galvą. Dėl Lukiškių aikštės dėl to ir nesusitariama, nes žanras pamestas: vienas daro instaliaciją, kitas – skulptūrą.
Pažiūrėkite į Šiaulius: čia viskas alsuoja istorija. Kokie kultūriniai sluoksniai! Tik reikia atskirti, kur paminklas, kur atminimo lentelė, kur biustas. Reikia aiškios sistemos, strategijos.
– Šiemet minime Sąjūdžio 30-metį, o istorijos įpaminklinimo tema – chaosas be strategijos?
– Buvo turto ėmimo etapas, dabar reikia apsidairyti, kas liko, ką dar nenudėvėjome, neišmetėme, nesuprivatizavome. Kai man pradeda sakyti, kad nereikia paminklų – neva, balvonų, tokiam modernistui sakau: sulygink tėvų, senelių kapus, išmesk šeimos nuotraukas, pasidaryk kokią instaliaciją. Būk nuoseklus iki galo.
Politinė bendruomenė turėtų suprasti: Šiauliams eilinį kartą tinkama korta krenta ant stalo. Paminklas rezistencijos pradžiai – unikalus šansas įprasminti laisvės kovas. Šiaurės Lietuvoje veikė Prisikėlimo apygarda, Minaičiuose pasirašyta 1949 metų deklaracija. Labai simboliška: rezistencijos pradžia ir 1949 metų deklaracija.
Kas galėtų būti prieš? Sabotažo dalykai yra nužeminti statusą, pradėti aiškinti, kad nemodernu, nešiuolaikiška – demagogai taip kalbės.
Atskirkime: yra Juozas Kumpis, Šiauliuose palaidotas pirmasis Lietuvos karo lakūnas, žuvęs mūšyje, ir yra buvusio stalinistinės architektūros politechnikumo autorius Jonas Kumpis (raudonosios armijos komisaras). Yra NKVD Šiaulių III skyriaus majoras Chaimas Frenkelis, ir yra pramonininkas Chaimas Frenkelis. Šiauliuose gimė ir A. Ramanausko-Vanago kankintojas Nachmanas Dušanskis.
Yra du naratyvai, jie ir yra dvi Lietuvos. Vienas – partizanų šūkis: „Atiduok Tėvynei, ką privalai“. Kitas šūkis priklauso sovietinei nomenklatūrai: „Ir tada dirbome Lietuvai“. Labai simboliška. Šis paminklas parodytų, ar įmanomas bendras vardiklis. Paminklas galėtų būti naratyvas, kuris surenka vertybinius blokus į vieną sistemą.
Būtina istorijos įprasminimo strategija. Šiauliai tam turi potencialo. Paminklo nebuvimas taip pat yra atsakymas, tik jis rodytų, kad visuomenė serga istorine amnezija.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
„Politinė bendruomenė turėtų suprasti: Šiauliams eilinį kartą tinkama korta krenta ant stalo. Paminklas rezistencijos pradžiai – unikalus šansas įprasminti laisvės kovas“, – sako architektas, profesorius Algis Vyšniūnas.
„Miestui beveik 800 metų, o nesuprantama, kad reikia saugoti savo vaizdus ar panoramas, o ne tik vieną ar kitą namą“, – apžvelgęs Šiaulius nuo Fotografijos muziejaus stogo, įvertino architektas Algis Vyšniūnas.