G. Bagdonavičiaus namas susigrąžina savo aurą

G. Bagdonavičiaus namas susigrąžina savo aurą

G. Bag­do­na­vi­čiaus na­mas su­si­grą­ži­na sa­vo au­rą

Šiau­liuo­se, Auš­ros alė­jos gat­vė­je, sto­vin­tis dai­li­nin­ko Ge­rar­do Bag­do­na­vi­čiaus (1901–1986) na­mas at­ga­vo pir­mi­nį vaiz­dą. Jei dar­bai vyks pa­gal pla­ną, ki­tų me­tų pa­bai­go­je uni­ka­lus pa­sta­tas tu­rė­tų bū­ti baig­tas res­tau­ruo­ti ir re­mon­tuo­ti.

Ži­vi­lė KA­VA­LIAUS­KAI­TĖ

zivile@skrastas.lt

Dar­bus tęs pa­va­sa­rį

G. Bag­do­na­vi­čiaus na­mas tvar­ky­ti pra­dė­tas praė­ju­sių me­tų pa­va­sa­rį. Na­mo re­konst­ruk­ci­jos tech­ni­nę prie­žiū­rą vyk­do vals­ty­bi­nė įmo­nė „Lie­tu­vos pa­mink­lai“, pro­jek­to įgy­ven­di­ni­mą fi­nan­suo­ja pa­sta­to val­dy­to­jas Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bė ir Kul­tū­ros mi­nis­te­ri­ja. Ran­gos dar­bus at­lie­ka UAB „Tel­šių meist­ras“.

„Esa­me pa­si­ry­žę ob­jek­tą baig­ti 2018 me­tų pa­bai­go­je“, – sa­ko Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bės Ur­ba­nis­ti­nės plėt­ros ir ūkio de­par­ta­men­to Ar­chi­tek­tū­ros, ur­ba­nis­ti­kos ir pa­vel­do­sau­gos sky­riaus vyr. spe­cia­lis­tas Man­tas An­ta­na­vi­čius.

Šie­met iš Sa­vi­val­dy­bės biu­dže­to ka­pi­ta­li­nio re­mon­to ir tvar­ky­bos dar­bams (res­tau­ra­vi­mui ir re­mon­tui) bu­vo skir­ta 179 230 eu­rų. Kul­tū­ros pa­vel­do de­par­ta­men­tas (KPD) prie Kul­tū­ros mi­nis­te­ri­jos iš vals­ty­bės biu­dže­to sky­rė 110 000 eu­rų.

2018 me­tais iš Sa­vi­val­dy­bės biu­dže­to G. Bag­do­na­vi­čiaus na­mui nu­ma­to­ma skir­ti 283,2 tūks­tan­čio eu­rų, KPD tu­rė­tų pri­si­dė­ti 67,1 tūks­tan­čio eu­rų. Ko­kia tiks­liai su­ma bus skir­ta iš vals­ty­bės biu­dže­to, paaiš­kės pa­va­sa­rį.

Dar­bų pra­džiai 2016 me­tais iš vals­ty­bės biu­dže­to bu­vo skir­ta 85 tūks­tan­čiai, Sa­vi­val­dy­bės – 57 650 eu­rų.

Pa­sak M. An­ta­na­vi­čiaus, šiuo me­tu yra at­lik­ti pa­sta­to fa­sa­do tvar­ky­bos dar­bai, su­tvar­ky­tas sto­gas, lan­gai, du­rys, at­lik­ta da­lis vi­daus ap­dai­los, at­ves­tas van­den­tie­kis, nuo­tekos, pa­keis­ta elekt­ros ins­ta­lia­ci­ja. Da­lis dar­bų at­lik­ta pa­gal pa­vel­do tvar­ky­bos reg­la­men­tus, ki­ta da­lis pa­gal sta­ty­bos tech­ni­nius reg­la­men­tus.

Ki­tais me­tais nu­ma­ty­ta įves­ti du­jo­tie­kį, su­tvar­ky­ti aplinką, res­tau­ruo­ti au­ten­tiš­kas kros­nis, ta­pe­tus, pa­tal­pas pri­tai­ky­ti nu­ma­ty­toms funk­ci­joms.

Sta­ty­bi­nin­kai dar­bus tęs, kai leis oro są­ly­gos ir bus už­tik­rin­tas fi­nan­sa­vi­mas.

Nu­me­ris vie­nas

Gra­fi­ko, pe­da­go­go, kraš­to­ty­ri­nin­ko, sce­nog­ra­fo, vie­no iš eks­lib­ri­sų pra­di­nin­kų ir vie­no iš pir­mų­jų di­zai­ne­rių Lie­tu­vo­je G. Bag­do­na­vi­čiaus na­mas sta­ty­tas XX am­žiaus tre­čiojo de­šimt­me­čio ant­ro­je pu­sė­je.

Na­mo vi­daus ir išo­rės iko­nog­ra­fi­ja tur­tin­ga, daug me­džia­gos tu­ri su­kau­pęs Šiau­lių „Auš­ros“ mu­zie­jus. Na­mas nuo pa­sta­ty­mo daug ne­si­kei­tė.

Per lai­ką la­biau­siai nu­ken­tė­jo il­gai ne­nau­do­tas man­sar­di­nis aukš­tas.

„Man­sar­di­nia­me aukš­te bu­vo jo dirb­tu­vės, ten mo­ky­da­vo mo­ki­nius, šią erd­vę kū­rė­si sau. Ten yra pa­tys gra­žiau­si da­ly­kai: au­ten­tiš­ki, jo kur­ti ta­pe­tai, trys gla­zū­ruo­tų kok­lių kros­nys, ažū­ri­nės ati­tva­ri­nės sie­ne­lės, ažū­ri­nės du­rys. Tai bu­vo jo kū­ry­bai, po­ten­cia­lui vys­ty­ti skir­ta erd­vė, ją įsi­ren­gė taip, kad bū­tų jau­ku ir pa­to­gu“, – sa­ko M. An­ta­na­vi­čius.

Po­lich­ro­mi­niai ty­ri­mai pa­ro­dė, kad pa­sta­tas bu­vo da­žy­tas ke­le­tą kar­tų, at­kur­ta pir­mi­nė jo spal­va.

„At­lik­ti ty­ri­mai pa­ro­dė, kad na­mas bu­vo ge­rai su­ręs­tas, dėl su­ma­naus jo pa­sta­ty­mo pa­vy­ko iš­lai­ky­ti ge­rą būk­lę. Sie­no­jai, ma­ny­ta, bus pa­žeis­ti pu­vi­nio, bet pa­si­ro­dė, kad vis­kas yra tvar­ko­je. Me­di­niai lan­gai, du­rys, na­tū­ra­lu, kad tu­ri sa­vo tar­na­vi­mo lai­ką. Da­lis me­di­nių lan­gų, ku­rių me­die­na bu­vo vi­siš­kai pa­žeis­ta, at­kur­ti pa­gal ana­lo­gus“, – sa­ko M. An­ta­na­vi­čius.

Pa­sak pa­vel­do­sau­gi­nin­ko, vi­sos de­ta­lės at­ku­ria­mos kruopš­čiai. Res­tau­ruo­ta ir len­te­lė, ka­bė­ju­si ant du­rų ties įė­ji­mu į laip­ti­nę: „Ge­rar­das Bag­do­na­vi­čius, mo­ky­to­jas“.

„Šis na­mas yra vie­nas iš įspū­din­giau­sių tar­pu­ka­rio mo­der­niz­mo at­sto­vų, jei kal­ba­me apie me­di­nę ar­chi­tek­tū­rą – nu­me­ris vie­nas“, – sa­ko M. An­ta­na­vi­čius.

Po­pu­lia­ri­na pa­li­ki­mą

G. Bag­do­na­vi­čiaus pir­mo­jo aukš­to erd­vė, pa­sak M. An­ta­na­vi­čiaus, tu­ri sa­vo au­rą, yra di­de­lė, švie­si, ją pla­nuo­ja­ma skir­ti eks­po­zi­ci­jai.

Di­džio­ji da­lis pa­tal­pų yra nu­ma­ty­ta KPD Šiau­lių sky­riaus reik­mėms: rea­liai funk­cio­nuo­jan­ti įstai­ga kvies su­si­pa­žin­ti su G. Bag­do­na­vi­čiaus kur­tu in­ter­je­ru ir pa­li­ki­mu.

G. Bag­do­na­vi­čiaus pa­li­ki­mui daug dė­me­sio ski­ria „Auš­ros“ mu­zie­jus. 2011 me­tais, mi­nint dai­li­nin­ko 110-ąsias gi­mi­mo me­ti­nes, mu­zie­jaus lei­dyk­la iš­lei­do al­bu­mą „Ge­rar­das Bag­do­na­vi­čius. Tapyba/Grafika/Dizainas/Fotografija“.

Pag­rin­di­nė G. Bag­do­na­vi­čiaus pa­li­ki­mo da­lis, 3 800 eks­po­na­tų, pri­klau­so „Auš­ros“ mu­zie­jui. Lie­tu­vo­je dai­li­nin­ko kū­ry­ba sau­go­ma vie­nuo­li­ko­je mu­zie­jų, dau­giau­sia – Lie­tu­vos teat­ro, mu­zi­kos ir ki­no, Lie­tu­vos na­cio­na­li­nia­me, Lie­tu­vos dai­lės, Na­cio­na­li­nia­me M. K. Čiur­lio­nio dai­lės mu­zie­juo­se.

Šie­met Lie­tu­vos žy­dų bend­ruo­me­nė iš­lei­do ka­len­do­rių, ku­rį puo­šia Ge­rar­do Bag­do­na­vi­čiaus pie­ši­niai iš „Auš­ros“ mu­zie­jaus rin­ki­nių.

Ru­de­nį Šiau­lių ap­skri­ties Po­vi­lo Vi­šins­kio vie­šo­ji bib­lio­te­ka iš­lei­do kny­gą „Ge­rar­das Bag­do­na­vi­čius ir Šiau­lių kraš­to kny­gos ženk­lai“, Dia­na Stun­gu­rie­nė ir Gin­tau­tas Stun­gu­rys su­kū­rė do­ku­men­ti­nį fil­mą „Me­ni­nin­ką Ge­rar­dą Bag­do­na­vi­čių pri­si­me­nant“.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Dai­li­nin­ko Ge­rar­do Bag­do­na­vi­čiaus na­mas, sta­ty­tas XX am­žiaus tre­čio­jo de­šimt­me­čio ant­ro­je pu­sė­je, iš­skir­ti­nis tar­pu­ka­rio mo­der­niz­mo ar­chi­tek­tū­ros sta­ti­nys.

Dai­li­nin­ko Ge­rar­do Bag­do­na­vi­čiaus na­mas, pla­nuo­ja­ma, bus baig­tas at­nau­jin­ti ki­tų me­tų pa­bai­go­je.