
Naujausios
Vilhelmas Čepinskis: „Puota maro metu“
„Nuo didžiosios scenos Lietuvoje aš pasitraukiau. Bet nepasitraukiau nuo žmonių, kuriems manęs reikia“, – sako smuiko virtuozas Vilhelmas Čepinskis. Garsiausiose pasaulio salėse grojęs, ordino „Už nuopelnus Lietuvai“ Riterio kryžiumi apdovanotas smuikininkas visą save atiduoda koncertuodamas ir nedideliuose miesteliuose. V. Čepinskį liūdina vyraujantis paviršutiniškumas, darantis žmones nemąstančiais zombiais. Nors kol kas neplanuoja išvykti Lietuvos, šiandien sunkiai randa atsakymą į klausimą, ar čia mato šeimos ateitį.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Įtraukė dirigavimas
Vakar Šiaulių koncertų salėje „Saulė“ vykusiame koncerte „Muzikiniai rudenys“ V. Čepinskis koncertavo su Šiaulių kameriniu orkestru (meno vadovas ir dirigentas Ričardas Šumila). V. Čepinskis kūrinius atliko dviejuose amplua: smuikininko ir dirigento.
„Muzikiniuose rudenyse“ taip pat grojo ryškios muzikos pasaulio asmenybės Elena Daunytė (violončelė) ir Aidas Strimaitis (smuikas).
Dviejų dalių koncerte kūrinius atliko ir jaunieji muzikos talentai.
„Sulaukęs skambučio iš Šiaulių su pasiūlymu dalyvauti projekte, kuriame groja ir vaikai, mielai sutikau. Patiko idėja, kad galėsiu duoti naudos kolektyvui, – sakė V. Čepinskis. – Puiku, kad jauniesiems talentams suteikiama galimybė groti solo su orkestru. Manau, tai didelė šventė visam gyvenimui.“
– Ar dažnai skiriate savo brangaus laiko tokiems projektams?
– Laikausi nuomonės: jei mano žinių tikrai kažkam reikia, jei yra noras, negailiu nei jėgų, nei laiko.
– Jaučiate Lietuvoje šį poreikį?
– Dabar esu pakankamai toli nuo Lietuvos kultūrinio gyvenimo. Nepatinka, kas vyksta ir su kultūra, ir su politika – apskritai Lietuvos ateitis darosi pakankamai neaiški. Todėl nuo Lietuvos didžiosios scenos aš pasitraukiau. Bet nepasitraukiau nuo žmonių, kuriems manęs reikia. Aš noriai bendrauju, groju, užsiimu kūryba tik su tais, su kuriais man pačiam yra malonu, ir kuriems su manimi malonu.
– Kam šiuo metu skiriate didžiausią dėmesį?
– Labai džiaugiuosi matydamas, kaip auga mano vienerių metų ir septynių mėnesių dukrytė Marija. Deja, kai augo mano pirmagimis sūnus Herbertas, labai intensyviai dirbau ir praleidau nemažai nuostabių akimirkų – jos praeina ir niekada negrįžta. Lapkritį turėčiau susilaukti antros dukrytės. Dvi sesytės ir vienas broliukas.
– O jūsų koncertinė veikla?
– Su „Camerata“ kartkartėmis susirenkame, pagrojame vieną ar kitą koncertą. Kad vystytumei veiklą, reikia finansų, ne tik daug noro. Deja, taip yra.
Po Naujųjų metų truputį išvažiuosiu į kitas šalis. Rimčiau pradedu užsiimti dirigavimo menu. Labai džiaugiuosi, kad Modestas Pitrėnas mane stato į dirigavimo vėžes. Aš jam padedu patarimais dėl styginių instrumentų, jis – dėl dirigavimo. Labai graži draugystė, bičiulystė, ja didžiuojuosi ir džiaugiuosi.
Dirigavimas traukė nuo vaikystės. Mano nuomone, dirigento specialybė muzikos srityje – viena švenčiausių. Dirigentas turi perduoti žinią. Mes, instrumentalistai, ją perduodame tiesiogiai – per instrumentą, o dirigentas neturi kitų būdų – tik per savo tikėjimą, vizualiką, žinias.
Nuo vaikystės žiūrėdavau, kaip mano amžinatilsis tėtis (Kauno muzikinio teatro dirigentas Stanislovas Čepinskis) diriguodavo, kaip namie dirbdavo. Sėdėdavau kiekvienoje repeticijoje teatre. Mama (Kauno muzikinio teatro operos dainininkė Kristina Čepinskienė) dainuodavo, tėtis diriguodavo. Man būdavo labai gražu. Tik niekada nedrįsdavau to dažnai arba viešai daryti, nes puikiai suprasdavau, kad tai yra aukščiausia muzikavimo pakopa. Orkestras yra išpildytojas, o dirigentas – kūrėjas.
– Bet smuiko iš rankos nepaleidžiate ir diriguodamas?
– Be abejo, smuiko aš nepadedu. Ir gastrolėse vieną dalį groju, kitą diriguoju. Labai noriu kuo daugiau ir giliau įsigilinti į šį meną. Tiesiog tirpstu nuo simfonizmo, pilnai paskęstu jame. Kai sugebi perduoti savo žinutę 20, 50 ar 100 žmonių, yra nepakartojamas jausmas.
– Kas jums svarbiausia orkestro skambėjime?
– Pirmiausia – individualus skambesys. Dažnai dirigentai per mažai kreipia dėmesio į orkestro skambėjimą. Kalbu apie techninius dalykus. Dažnas dirigentas nėra instrumentalistas, stygininkas. Styginiai simfoniniame orkestre yra pagrindas, pamatas, ant kurio laikosi visas namas.
Nekenčiu muzikoje žodžio „normaliai“. Arba daryti, arba nedaryti. „Igra ne stoit sveč“ ("žaidimas nevertas žvakių"), – taip sakydavo mano amžinatilsis tėvas, jei matydavo, kad nebus rezultato, kurio jis tikisi.
Grįžtame į pirmapradį apvalkalą
– Esate grojęs ne vienoje garsioje salėje, bet neatsisakote groti ir provincijoje. Matote prasmę?
– Žinoma. Kartais man tenka išgirsti: koks skirtumas, kaip pagrosi miestelyje. Man yra skirtumas! Nesvarbu, groju Joniškyje ar Frankfurte, turiu atiduoti tą patį.
Jei neatiduosi grodamas viso savęs mažesniame ar mažame miestelyje, žmogus gali susidaryti apie muziką, apskritai, meną, klaidingą įspūdį: „Žinai, mano draugas Jonas buvo teisus – nuobodu, negražu, miegojau koncerte.“ Todėl klasikinis menas paskutinius keletą dešimtmečių pasauliniu mastu po truputėlį nyksta. Žinoma, yra ir daugiau priežasčių. Vartotojiškumo mada, paviršutiniškumas žmones daro nemąstančiais zombiais. Paspausk, vartok, pirk. Tai mane liūdina.
Mes patys, atlikėjai, muzikantai, menininkai, dėl to tam tikra dalimi esame atsakingi. Kartais per daug susireikšminame: mes, ant scenos, juodais kostiumais, varlytėmis, kaklaraiščiais, geriau žinome. Bet kas mes esame be žmonių, be publikos? Niekas, absoliutus nulis. Jeigu tavo muzika, tavo menas, tavo darbas nereikalingas žmogui, eik į darbo biržą, keisk specialybę.
Grodami turime stengtis, programas dėlioti taip, kad žmogui būtų įdomu. Meno prasmė yra pakylėti nuo kasdienybės.
Žmonija tiek yra daug pasiekusi, o mes, atėję į XXI amžių, grįžtame atgal į beždžionę. Tarsi kuo toliau vystomės, tuo labiau grįžtame į pirmapradį apvalkalą.
– Minėjote, kad jums nepatinka, kas Lietuvoje vyksta su kultūra ir politika. Kaip vertinate kultūros politiką Lietuvoje?
– Esu visiškai atitolęs ir niekada nebuvau arti jokių valdiškų įstaigų, niekada nedarinėjau nei ministerijų, nei savivaldybių durų, nes man tai yra svetima.
Ne šiandien ir ne vakar tai prasidėjo: pinigai nurėžiami nuo kultūros. Salės neturi finansinių galimybių pasikviesti žymių artistų, muzikantų, menininkų.
Viskas sukoncentruota į Vilnių – ši politika, ko gero, tęsiasi geras antras dešimtmetis. Kas norės, atvažiuos į Vilnių koncerto paklausyti. Deja, mes negyvename taip gerai, kad žmogus galėtų paimti šeimą, važiuoti, mokėti už bilietus didžiausius pinigus. Paskui tris savaites nieko nevalgyti ir vaikams neduoti.
Kultūra yra padaryta produktu. Pažiūrėkite, kokios dabar pasakų knygutės: viskas trumpinama, neva vaikas negali ilgiau išlaikyti dėmesio. Gal mokykime išlaikyti? Stenkimės. Dabar viskas pateikiama per vizualiką: akis pamatė, gražu. Bet reikia užsimerkti, įsiklausyti, nes yra aukštesnės vibracijos, jas aš vadinu Dievu. Nežinau, kas yra Dievas, aš jo nemačiau, nežinau, ar jis yra, man jis to nepasakė, bet menas ir meilė yra Dievas. Jei tu širdyje jauti meilę žmogui, gamtai, jei jauti meilę menui, čia ir yra Dievo paliktas pėdsakas.
Lietuvos vaikas
– Diplomą gavote Juilliard muzikos akademijoje Niujorke, grojote daugybėje pasaulio šalių. Negalvojote apie emigraciją?
– Kai grįžau po studijų 1997 metais į Lietuvą, kolegos, kurie tuo metu jau išvažinėjo, manęs klausė: „Kodėl tu čia grįžti?“ Kaip kodėl! Aš grįžtu į Tėvynę! Aš sirgau namų, Tėvynės ilgesiu.
„Ką tau davė Lietuva?“ – sakė man. Atsakydavau: pirmiausia paklausk, ką tu davei Lietuvai.
Turėjau 3–4 rimtus pasiūlymus užsienyje – Austrijoje, Kanadoje ir kitur. Atsisakiau, tikėjau – giliai tikėjau – kad galima kažką nuveikti Lietuvos labui, Lietuvos kultūros labui.
Kūriau „Cameratą“, turėjau naivią viltį gal bent iš dalies sustabdyti jaunų, talentingų žmonių išvykimą iš Lietuvos, sudaryti jiems sąlygas maloniai muzikuoti kartu.
Praeina dvidešimt metų ir galvoju: galbūt tie išvykstantys žmonės buvo teisūs...
Kol kas neketinu bėgti iš Lietuvos. Vis tiek esu Lietuvos vaikas. Praeityje likę gražūs dalykai: koncertinė veikla, kuri koreliavosi, persipindavo su mūsų nepriklausomybės siekiu, atgauta nepriklausomybe. Dabar daug kas užsipurvino. Mane tai jaudina. Kai gimsta tavo vaikai, pradedi galvoti: juos reikės palikti gyventi po keliasdešimt metų vienus. Kaip bus, kas bus? Kas bus su pasauliu, ne tik su Lietuva?
Kita erdvė
– Esate surengęs ne vieną labdaros, padėkos koncertą. Jums svarbu padėkoti?
– Jei man žmogus padarė kažką gero, laikau pareiga atsidėkoti geru. Jei padarė kažką blogo, laikau pareiga nedaryti nieko blogo, bet su juo nebeturėti reikalų.
– Tikite gėrio grandine?
– Manau, taip. Tik taip įmanoma kurti tarpusavio santykius.
Bet mus dabar valdo finansai. Nuolat giriamės ekonominiais pasiekimais. Bet visa tai yra paviršutiniška! Mūsų valdžios giriasi, kad atlyginimai auga. Kiek auga – 7 ar 15 eurų? Čia ne girtis, o atsiprašinėti reikia, kai žmogus pragyventi savo tėvynėje nebegali. Į ką žiūri mūsų politikos korifėjai, valdžios grandai ir vadovai? Ar jie neišeina iš savo aikščių, nemato, kas darosi aplinkui? Šito nežinau, aš jų nelankau, jie manęs nelanko. Bet kad jie gyvena kitoje erdvėje, manau, yra faktas.
– Pajuntate tą kitą erdvę, važinėdamas po Lietuvą?
– Be abejo. Kas baisiausia, ta kita erdvė – skurdo erdvė. Bet jei žmogus skurdžiai gyvena, nereiškia, kad jis prastesnis. Gal jis yra šimtą, tūkstantį kartų geresnis, nei tas, kuris važinėja su bentliais. Aš tuo tikiu.
Bet dėl to, kad didžioji dalis žmonių dabar vargsta tikrąja šio žodžio prasme, man yra baisiai liūdna. O dar liūdniau, kad iš mūsų politikų veidų nedingsta kvailos, tuščios dantų rodymo mados televizijose. Aš esu tikras, kad dauguma tų žmonių nėra atsivertę nei knygos, nei lankęsi meno galerijoje.
Puota maro metu. Nusileisk, žmogau, į apačią, pažiūrėk, kas aplinkui.
Lietuvoje yra daug fantastiškų žmonių – specialistų, talentų. Bet jie yra užspausti, nuskurdę. Visapusiškai.
Dabar ir dvasiškai žmonės pradeda skursti. Man susidaro vaizdas, kad mus, ir kas dar baisiau, mūsų vaikus, daro zombiais, paklūstančiais vieno-dviejų mygtukų paspaudimui.
– Tikite savo šeimos ateitimi Lietuvoje?
– Tai vienas iš sunkiausių klausimų, į kurį pats sau bandau atsakyti, ir kol kas atsakymo nerandu. Norėčiau labai tikėti, bet šiai dienai – nebetikiu.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
„Viskas, kas kuriama ir darome ne iš širdies, yra nulio vertės. Pas mus dabar Lietuvoje labai daug kas daroma ne iš širdies“, – sako Vilhelmas Čepinskis.
Vilhelmo Čepinskio repeticijos su Šiaulių kameriniu orkestru buvo intensyvios, ekspresyvios.
„Aš noriai bendrauju, groju, užsiimu kūryba tik su tais, su kuriais man pačiam yra malonu, ir kuriems su manimi malonu“, – sako Vilhelmas Čepinskis.
„Kol kas neketinu bėgti iš Lietuvos. Vis dėlto esu Lietuvos vaikas“, – sako Vilhelmas Čepinskis.