
Naujausios
Mokytis padeda robotai
Šiaulių Juliaus Janonio gimnazijos informacinių technologijų mokytojas metodininkas ir robotikos būrelio vadovas Ričardas Gečas pirmąjį linijos sekimo robotą susikonstravo prieš maždaug trejus metus. Pomėgis taip įtraukė, kad su bendraminčiais įkūrė Šiaulių robotikos klubą, dalyvauja varžybose ir laimi. „Norėdamas gali bet ką – kad ir išmanųjį namą susikonstruoti. Svarbiausia – noras“, – įsitikinęs mokytojas.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Verta išbandyti
Mokytojas R. Gečas ima į rankas pultelį. Klasėje, ties apskritimo formos ringu, palinksta du moksleiviai, abiejų rankose – robotai. Patvirtina, kad kovai pasiruošę. Mokytojas spusteli pultelį, robotai, akimirksniu padėti ant ringo, pradeda kovą. Emocingi šūksniai, raginimai. Galiausiai vienas robotas išstumia kitą – kova baigta.
Šie mokslo metai R. Gečui – pirmieji Juliaus Janonio gimnazijoje. Anksčiau mokytojas dirbo „Saulėtekio“ gimnazijoje, turėjo robotikos būrelį. Perėjęs į kitą mokyklą, veiklą pratęsė. Robotikos būrelį bei pamokų turi ir Dainų progimnazijoje.
„Labai įdomu čia pradėti dirbti, nes vėl viskas nuo nulio“, – šypsosi R. Gečas.
Į robotikos būrelį Juliaus Janonio gimnazijoje panoro ateiti dvylika moksleivių, iš jų – dvi merginos.
Kas patraukia gimnazistus? „Kviesdamas sakiau: naujas dalykas, verta išbandyti, galbūt tai taps tavo profesija ar dalimi profesijos. Jei ne, išmoksi lituoti, konstruoti, nebijosi sugedus išardyti daikto. Nebūtinai tapsi roboto kūrėju, svarbu ir bendras išprusimas“, – motyvuoja mokytojas.
R. Gečas pastebėjo, kad robotiką dažniausiai renkasi tie, kurie linkę konstruoti, yra smalsūs, nori viską išbandyti. Šiai kartai svarbu viską greitai padaryti: atėjau ir po pusės pamokos turiu vaikščiojantį robotą. R. Gečas ieško moksleivių, kurie suvoktų: ir mokytis, ir sukurti robotą reikės kantrybės, laiko.
Pirmasis susitikimas būrelyje prasidėjo nuo malonaus užsiėmimo: pakuoti dėžes su naujai gautomis priemonėmis. Pirmoji užduotis – priversti mirksėti lemputes. Tam reikia parašyti programą.
„Robotika turi pats domėtis. Mokytojas duoda startą, – sako R. Gečas. – Kalbu iš savo patirties. Mokinį reikia užvesti, nes kitaip daiktas nuguls stalčiuje. Bet jei pavyksta, kyla noras padaryti dar geriau. Svarbiausia – noras, tada gali užsidegti iki begalybės.“
Konstruoja patys
R. Gečą robotikai „užkabino“ seminaras ir lego robotai. Pamatęs, kad lego roboto rinkinys kainuoja apie 400 eurų, suprato: mokykloms tokia suma neįkandama. Ėmė sukti galvą, kaip padaryti pačiam. Tai buvo pigesnis, bet sudėtingesnis būdas. Nors „pigumas“, įsitikino, sąlyginis: kuo labiau įjunki konstruoti, tuo nori aukštesnės kokybės.
Pirmasis R. Gečo robotas buvo linijos sekimo robotas. Jį sukonstravo maždaug prieš trejus metus. Parsisiuntė keletą detalių, susirado aprašymą.
„Padaryti robotą yra viena, dar reikia jį suprogramuoti. Aišku, pirmasis kreivai krypavo, – šypsosi R. Gečas, rodydamas pirmojo roboto vaizdo įrašą. – Dabar juokas ima. Bet jausmas yra nuostabus: nors šis robotas nevaikšto, nekalba su tavimi, nesiūlo atnešti ar paduoti, bet daro tai, ką aprašei programa, seka liniją, kad ir kaip kreivai.“
Rugsėjį R. Gečas su moksleiviais dalyvavo didžiausiame Baltijos regione moderniųjų technologijų ir verslumo renginyje #"Swich“.
Būrelio narys Tomas Sobutas į renginį vežėsi paties sukonstruotą robotą. R. Gečas į kelionę taip pat pasiėmė keletą robotų, išdalijo mokiniams, kad sudalyvautų varžybose. Pirmąją vietą laimėjo Tomo robotas. „Varžybos buvo lengvos ir pelningos“, – juokiasi mokytojas.
T. Sobutas į būrelį atsinešė savo robotą. Per kiek laiko jį sukūrė? „Iki 24 valandų“, – suskaičiuoja, kiek pagalvojęs. Kai įsijaučia, nebesvarbu, diena ar naktis.
Elektronika Tomas susidomėjo nuo pirmos klasės, o robotika nuo šeštos. Ateitį jis sieja arba su robotika, arba elektronikos inžinerija.
R. Gečas didžiuojasi, kad praėjusiais metais „Saulėtekio“ gimnaziją baigęs jo mokinys pasirinko robotikos studijas Kauno technologijos universitete. „Užteko parodyti pradžią, truputį nukreipti. Dabar jis yra toli už mano pažinimo ribų“, – šypsosi mokytojas.
Varžybų azartas
Robotikos entuziastai yra įkūrę Šiaulių robotikos klubą. Renkasi ten, kur dirba bendraminčiai. Įvertina vieni kitų sukurtus robotus, išbando, aptaria. Kartu važiuoja į varžybas: taip linksmiau, paprasčiau, pigiau.
Šiauliečiai varžosi ne tik Lietuvoje, bet ir keliauja į Lenkiją, Latviją, Estiją.
„Robotikos varžybos „veža“. Po varžybų arba džiaugiesi, arba šveiti robotą ir vėl tobulini“, – šypsosi R. Gečas.
Šiaulietis dalyvauja dviejose rungtyse: linijos sekimo (robotas turi sekti liniją, trasą dalyviai įprastai pamato tik varžybose) ir mini sumo (reikia priešininko robotą išstumti iš ringo). Dalyviams būtina laikytis roboto dydžio, svorio apribojimų. Pultelis nenaudojamas: robotai turi daviklius.
„Universalių sprendimų nėra. Kartais, atrodo, sumanei kažką labai gero, o rezultatas varžybose – lieki 53-ias“, – šypsosi R. Gečas.
Šiauliečiai yra linijos sekimo rungties lyderiai. „Atvažiavote prizų pasiimti?“ – kartą išgirdo įvertinimą, atvykę į Latviją.
Pernai prizines vietas šiauliečiai šlavė Estijoje vykstančiame didžiausiame Europoje robotikos festivalyje „Robotex“. R. Gečas laimėjo antrą vietą.
„Varžybose azartas pakyla! Jei kas iš mūsiškių patenka į finalą, rėkiame, palaikome, visi paruošiame po naują bateriją, kad galėtume pagelbėti, jei prireiks“, – varžybų atmosferą nupasakoja R. Gečas.
Šiemet, lapkričio 24–26 dienomis, vėl laukia „Robotex“. Šiauliečiai jam jau ruošiasi: „Visi po truputį traukiame iš stalčių robotus ir bandome.“
Skatina kurti
– Kaip robotika padeda mokymosi procesui?
– Pirmiausia – dėl programavimo. Pamoka yra viena – mokiniui neįdomu žiūrėti į juodą ekraną ir skaičius. Kas kita, kai programuoji robotuką, koks jis bebūtų. Robotukas trenkėsi į sieną? Vadinasi, programos kode kažkas ne taip. Tai – programavimas, kurį gali pačiupinėti, pamatyti.
Labai gera iniciatyva penktokams išdalyti micro:bit kompiuteriukus, skirtus programuoti. Kaip penktoką sudominti programavimu? Planšečių jis jau matęs, žiūrėti į juodą ekraną nuobodu, geriau įsijungs „Angry Birds“ – bent bus spalvota.
– Robotika skatina vartoti ar kurti?
– Kurti. Visi pripratę spausti „next“, įjungti, išjungti, o robotikoje turi pats sugalvoti ir padaryti. Kai sieki daryti kuo geriau, net mažiausia smulkmena įgauna reikšmę. Svarbiausia, noras. Norėdamas gali bet ką susikonstruoti, kad ir išmanųjį namą.
– Kurioje srityje robotas dar negali pakeisti žmogaus?
– Asmeniniame gyvenime su robotu nepabendrausi, kaip su žmogumi. Bet visus darbus jis gali atlikti, ar tai būtų konvejeris, ar robotas-žoliapjovė, robotas-siurblys, langų valymo robotas. Tai, ką tingime patys daryti, palengvinimas sukurtas, tereikia įjungti.
– Koks robotas jums būtų reikalingiausias buityje?
– Žinau, tokio dar nėra: marškinių lyginimo robotas!
– Ar jūsų paties namai išmanūs?
– Ne, aš turiu žmoną (juokiasi). Sūnui aštuoneri, 3D spausdintuvas, robotas, mini sumo, linijos jam įprasti žodžiai. Bet jis labiau muzikantas, kol kas robotika jam nėra aistra.
– Ar tikite, kad vieną dieną robotas prilygs žmogui?
– Nežinau, nemanau. Aš galiu eiti ir pradėti juoktis gatvėje. O aprašyk šią situaciją robotui – tokių dalykų nesuprogramuosi.
Gal mes greičiau priartėsime prie roboto. Tikiuosi, kai būsiu 87 metų, galėsiu nubėgti į žvejybą įšokęs į kokį specialų kostiumą, nereikės puškuoti su lazdele. Arba įsidėsiu naktinio matymo akį.
– Jūsų visas laisvalaikis skirtas robotikai?
– Ne, mėgstu žvejoti. Iškiltų rimtas klausimas, jei reikėtų apsispręsti, žvejyba ar robotikos varžybos.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Šiaulių Juliaus Janonio gimnazijos informacinių technologijų mokytojas metodininkas ir robotikos būrelio vadovas Ričardas Gečas stengiasi sudominti gimnazistus robotika.
Ričardas Gečas rodo, kokie robotai dalyvauja varžybose.
„Robotika turi pats domėtis. Mokytojas duoda startą“, – sako Šiaulių Juliaus Janonio gimnazijos informacinių technologijų mokytojas metodininkas ir robotikos būrelio vadovas Ričardas Gečas.
Ričardas Gečas duoda startą: robotų varžybos tuoj prasidės.
Šiaulių Juliaus Janonio gimnazijos pirmokas Tomas Sobutas robotą, su kuriuo dalyvauja varžybose, sukonstravo mažiau nei per parą.