
Naujausios
Po „Prezidento Smetonos“ – lėktuvo paieškos Rėkyvoje
Vakar Rėkyvos ežere pradėtos 1930 metais sudužusio Lietuvos karo aviacijos naikintuvo „Šmolik 20“ paieškos. Į ežerą nėrė laivo „Prezidentas Smetona“ paieškos ekspedicijos vadovas profesorius Vladas Žulkus ir naras instruktorius Valerijus Krisikaitis. Bandomojo nėrimo tikslas – įvertinti sąlygas ežere. Pavasarį komanda planuoja grįžti ilgesniam laikui.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Minės šimtmetį
Povandeninės archeologijos Lietuvoje pradininkas, Klaipėdos universiteto Baltijos regiono istorijos ir archeologijos instituto profesorius Vladas Žulkus ir didžiulę nardymo patirtį turintis atsargos karininkas klaipėdietis Valerijus Krisikaitis prie Rėkyvos ežero atvyko pakviesti Lietuvos karinių oro pajėgų vyriausiojo puskarininkio seržanto majoro Alvydo Tamošiūno.
2019 metais Lietuvos karinės oro pajėgos minės įkūrimo 100-metį. Sukakčiai įprasminti kitąmet Šiaulių regione planuojamos dvi ekspedicijos: Rėkyvos ežere ir buvusiame Šilėnų aviacijos poligone, kur manoma, 1940 metų spalį buvo sunaikinta „Lituanica II“ ir kiti Lietuvos karo aviacijos lėktuvai.
Paieškų Rėkyvos ežere tikslas – surasti ir iškelti 1930 metais birželio 13 dieną sudužusio lėktuvo, pilotuoto 1-osios eskadrilės karo lakūno viršilos Antano Kairaičio (1904–1930), lėktuvo dalis.
Lakūnas žuvo atlikdamas užduotį: iš kulkosvaidžio apšaudydamas judantį taikinį – ežero paviršiuje atsispindėjusį lėktuvo šešėlį. Manoma, kad A. Kairaitis, suklaidintas atstumo, nusileido per arti vandens.
„Nuvykus į katastrofos vietą, rastas sulaužytas lėktuvas, nutraukti diržai ir negyvas lakūnas sulaužytomis kojom ir sužalota galva“, – 1930 metais rašė žurnalas „Karys“.
Lėktuvas sudužo, medinės ir drobinės jo dalys iškilo į paviršių, o variklis su propeleriu nuskendo. A. Tamošiūno manymu, jei pavyktų rasti variklį, galbūt pavyktų nustatyti ir tragedijos priežastį.
Pagal įvykio aprašymą, lėktuvas sudužo už maždaug 100–200 metrų nuo kranto. Rėkyvos krante yra pastatytas paminklinis akmuo su lenta, informuojančia apie čia įvykusią tragediją.
„Oficialiai Šiaulių karinis aerodromas pradėjo funkcionuoti 1931 metais, o lakūnas žuvo 1930 metais. Nors tuo metu aerodromas dar buvo statomas, aviacinė veikla vykdyta, atlikinėti sudėtingi pratimai“, – sako A. Tamošiūnas.
A. Kairaitis buvo palaidotas Kauno senosiose kapinėse, sovietmečiu jas uždarius, palaikai perkelti į Seniavos kapines.
Istorija – po vandeniu
Prie Rėkyvos atvykusius V. Žulkų ir V. Krisikaitį A. Tamošiūnas pirmiausia palydi prie paminklinio akmens. Klaipėdiškiai nužvelgia ežerą. Rėkyvoje jie – pirmą kartą.
„Pažiūrėsime, koks dugnas, ar daug dumblo, koks matomumas, kokios sąlygos, kokie gyliai, – sako V. Krisikaitis. – Turėjo kažkas likti iš lėktuvo, man keista, kad čia niekas anksčiau nenardęs.“
Patyręs naras nedaugžodžiauja: lietus pila kaip iš kibiro, laikas lįsti į naro kostiumą.
„Čia labai mažas gylis, labai daug dumblo. Mes daugiau dirbame jūroje, daugiau nei dešimtmetį – Platelių ežere, ten kitokios sąlygos. Paieškos čia bus gana savotiškos. Šiandienos tikslas – pažiūrėti, kaip atrodo ežeras, dugnas, kokius prietaisus naudoti paieškoms, kurios turėtų vykti pavasarį“, – sako V. Žulkus.
Lėktuvas Rėkyvos ežero dugne profesoriui buvo naujiena. Bet ne kartą girdėti pasakojimai apie ežeruose nuskendusius tankus, Napoleono lobius.
V. Žulkaus teigimu, po vandeniu galima surasti įdomių faktų iš mūsų istorijos.
Jūroje yra daug nuskendusių laivų, tik, pasak profesoriaus, lietuviškų laivų mūsų vandenyse beveik nėra: „Vienas kitas žinomas, tik jų dar nesame radę. Keturi Lietuvos laivyno laivai yra Estijos vandenyse, žinome, kad yra ir prie Švedijos, vienas – dabartiniuose Rusijos vandenyse. Daug įdomių dalykų yra ežeruose: priešistorės reliktų, gyvenviečių pėdsakų, žmonių paliktų luotų. Kolegos iš Vilniaus dirba Rytų Lietuvos ežeruose, mes – labiau Vakarų Lietuvoje.“
Ši vasara profesoriui buvo sėkminga: Talino įlankoje, maždaug 20 mylių nuo Talino ir apie 10 mylių nuo kranto, rastas Lietuvos pirmasis karo laivyno laivas „Prezidentas Smetona“. V. Žulkus buvo laivo paieškos ekspedicijos vadovas.
Pasak profesoriaus, spalio mėnesį bus pateiktos ataskaitos ir estai paskelbs „Prezidentą Smetoną“ ir dar bent du Lietuvos laivus saugomais Estijos povandeninio kultūros paveldo objektais.
„Laivą „Prezidentas Smetona“ būtų galima iškelti, bet tai kainuotų gana nemažai. Dar sudėtingiau būtų išsaugoti, reikėtų specialaus muziejaus, konservuoti. Manau, kad Lietuvai kol kas šis uždavinys nėra pirmaeilis. Žinome, kur laivas yra, jis bus saugomas kaip vienas iš mūsų nepriklausomybės simbolių.“
Pakalbėjęs apie „Prezidentą Smetoną“, V. Žulkus velkasi naro kostiumą. Laikas nerti į Rėkyvą – kolega jau ten.
Ežero žvalgytuvės vyksta maždaug valandą. Paaiškėja, kad vietomis dumblas siekia 2 metrus, matomumas nulinis. Bet dirbti galima. Iki pavasario paieškos grupė atliks namų darbus, o balandžio pabaigoje-gegužės pradžioje vėl planuoja grįžti.
Amžininkų liudijimas
A. Kairaitis gimė 1904 metais Veliuonos valsčiuje, Kauno apskrityje. 1925 metais pašauktas į būtinąją karo tarnybą, 1929 metais priimtas į Aviacijos mokyklą. Pirmąjį bandomąjį skrydį atliko 1929 metų liepos 4 dieną lėktuvu „Albatros BTT“.
Po lakūno žūties žurnalas "Karys“ rašė:
„Velionis buvo sumanus ir drąsus lakūnas, vienas iš geriausių šaudytojas ir didelis sporto mėgėjas. Ypatingai buvo pamėgęs futbolą ir geriausias, aviacijos tarpe, vartininkas. Po dažnai varginančio darbo jis visuomet surasdavo valandėlę sveikam sportui.
Linksmas, visuomet judrus, gyvas ir mandagus su visais jis buvo draugų gerbiamas ir mylimas. Savo rimtumu, sugebėjimu gerai atlikti pareigas ir sąžiningumu jis sugebėjo patraukti ir savo viršininkų simpatijas.
Bet štai nelaimingas penktadienis, fatališkoji šio mėnesio 13-oji, jo vardinių diena, nutraukia jo gyvenimą siūlą ir kartu su lėktuvu palaidoja Rėkyvos ežero gelmėse.
Ilsėkis ramiai, brangus Antanai, greta anksčiau išsiskyrusių iš mūsų tarpo, o tėvynė ant jūsų karžygių kapo pastatys amžinąjį aukurą, kuris ilgai neužges.“
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Povandeninės archeologijos Lietuvoje pradininkas, Klaipėdos universiteto Baltijos regiono istorijos ir archeologijos instituto profesorius Vladas Žulkus tuoj ners į Rėkyvos ežerą.
Naro instruktoriaus Valerijaus Krisikaičio patirtis – solidi, bet į Rėkyvos ežerą nėrė pirmą kartą.
Pasirengti nerti profesoriui Vladui Žulkui padeda Lietuvos karinių oro pajėgų vyriausiasis puskarininkis seržantas majoras Alvydas Tamošiūnas.
Lakūno Antano Kairaičio žūties vietai atminti Rėkyvos ežero pakrantėje stovi akmuo su paminkline lenta.