Sinagoga lankytojus jau skaičiuoja tūkstančiais

Sinagoga lankytojus jau skaičiuoja tūkstančiais

Si­na­go­ga lan­ky­to­jus jau skai­čiuo­ja tūks­tan­čiais

Ge­gu­žės mė­ne­sio pa­bai­go­je po res­tau­ra­ci­jos ati­da­ry­ta si­na­go­ga lie­pos pa­bai­go­je su­lau­kė 3000-ojo lan­ky­to­jo. Dau­ge­lis ke­liau­to­jų į Pak­ruo­jį at­vy­ko pir­mą kar­tą, o jei ne si­na­go­ga, į ne­di­de­lį Šiau­rės Lie­tu­vos mies­tą var­gu ar bū­tų su­ra­dę tiks­lą ke­liau­ti.

Ja­ni­na VAN­SAUS­KIE­NĖ

pakruojis@skrastas.lt

Į Pak­ruo­jį – dėl si­na­go­gos

Si­na­go­go­je ant lan­ky­to­jus prii­mi­nė­jan­čios bib­lio­te­ki­nin­kės Gi­ta­nos Maa­sie­nės dar­bo sta­lo – at­si­lie­pi­mų kny­ga. Prieš po­rą mė­ne­sių per ati­da­ry­mą pra­dė­ta ra­šy­ti, šian­dien ji pri­mar­gin­ta įvai­rių tau­ty­bių žmo­nių at­si­lie­pi­mų.

Dau­ge­ly­je įra­šų – pa­dė­ka už pri­kel­tą is­to­ri­nį pa­sta­tą ir žy­dų kul­tū­ros pa­li­ki­mą, kaip pa­gar­bos ženk­lą Pak­ruo­jy­je gy­ve­nu­siai bend­ruo­me­nei.

J. Paukš­te­lio vie­šo­sios bib­lio­te­kos dar­buo­to­jos Gi­ta­na Maa­sie­nė ir Si­gi­ta Ka­va­liaus­kie­nė kruopš­čiai re­gist­ruo­ja lan­ky­to­jus. Tai da­ro­ma ne tik dėl sta­tis­ti­kos apie at­vyks­tan­čius tu­ris­tus, bet ir in­for­ma­ci­jos, kaip ži­nia apie Eu­ro­po­je se­niau­sią ir dėl to įspū­din­giau­sią res­tau­ruo­tą me­di­nę si­na­go­gą sklin­da pa­sau­ly­je.

„Ap­si­lan­kiu­sie­ji si­na­go­go­je lie­ka su­ža­vė­ti res­tau­ra­to­rių dar­bu ir mies­to pa­si­ry­ži­mu pri­kel­ti uni­ka­lų kul­tū­ros pa­vel­dą, – apie lan­ky­to­jus re­dak­ci­jai sa­kė G. Maa­sie­nė. – Jei ne si­na­go­ga, tiek ke­liau­to­jų į Pak­ruo­jį ne­va­žiuo­tų. O si­na­go­gos ap­žiū­rė­ti jau bu­vo at­vy­kę tu­ris­tai ir iš ki­tų pa­sau­lio že­my­nų. Pa­ga­liau ir Pak­ruo­jis tu­ri kuo di­džiuo­tis.“

Lie­pos 30-ąją si­na­go­go­je lan­kė­si Iz­rae­lio ne­pap­ras­ta­sis ir įga­lio­ta­sis am­ba­sa­do­rius Lie­tu­vai Amir'as Mai­mon'as su sū­nu­mi Ofek'u ir vy­riau­sias Lie­tu­vos ra­bi­nas Ka­lev'as Kre­lin'as. Juos ly­dė­jo Šiau­lių ap­skri­ties žy­dų bend­ruo­me­nės na­riai. Prii­mant šiuos sve­čius ir bu­vo už­fik­suo­tas 3000-asis lan­ky­to­jas.

Sve­čiai Pak­ruo­jo si­na­go­gai do­va­no­jo ir prie lau­ko du­rų stak­tos pri­tvir­ti­no me­zu­za (me­ta­li­nį fut­lia­rą su To­ros raš­to juos­te­le) ir Ham­są – amu­le­tą, sau­gan­tį nuo nu­žiū­rė­ji­mų, ne­sėk­mių ir pa­vy­do.

Len­ty­nų su kny­go­mis ne­per­kels

Ren­giant pa­sta­to res­tau­ra­ci­jos fi­nan­sa­vi­mo pro­jek­tą, bu­vo ra­šo­ma, kad res­tau­ruo­ta­me pa­sta­te nu­ma­ty­ta įkur­din­ti ša­lia esan­čios J.Paukš­te­lio bib­lio­te­kos vai­kų li­te­ra­tū­ros sky­rių (da­bar – vai­kų erd­vę). Dau­ge­lis pa­kruo­je­čių abe­jo­jo to­kiu spren­di­mu: ar ma­žė­jant mies­te gy­ven­to­jų lo­giš­ka plės­ti bib­lio­te­kos erd­ves vai­kų bib­lio­te­kai?

Ta­čiau po res­tau­ra­vi­mo pa­sta­tą eksp­loa­tuo­ti pe­rė­mu­si Sa­vi­val­dy­bė to­kius būgš­ta­vi­mus iš­sklai­dė.

„To­kia nuo­ro­da dėl nu­ma­to­mos veik­los si­na­go­go­je bu­vo, ta­čiau tai ne­reiš­kia, kad vi­sa vai­kų bib­lio­te­ka iš se­nų­jų pa­tal­pų bus per­kel­ta čia, – si­tua­ci­ją ko­men­ta­vo sa­vi­val­dy­bės Kul­tū­ros, pa­vel­do­sau­gos ir vie­šų­jų ry­šių sky­riaus ve­dė­ja Bi­ru­tė Va­na­gie­nė. – Si­na­go­ga ta­po tik bib­lio­te­kos pa­da­li­niu, čia iš­plė­tė sa­vo veik­lą ir ėmė­si pa­pil­do­mų kul­tū­ri­nių pa­slau­gų“.

Vai­kams at­vi­ras si­na­go­go­je esan­tis kam­ba­rys – bu­vu­si žy­dų mo­kyk­la. Čia kiekvieną` tre­čia­die­nį bib­lio­te­ka ren­gia edu­ka­ci­nius už­siė­mi­mus ma­žie­siems pa­kruo­jie­čiams .

O nuo lie­pos pra­džios kiek­vie­ną penk­ta­die­nį si­na­go­ga tam­pa ki­no teat­ru. Ki­no fil­mai, šia­me pa­sta­te bu­vo pra­dė­ti ro­dy­ti so­viet­me­čiu, į pa­sku­ti­nį sean­są si­na­go­go­je pa­kruo­jie­čiai rin­ko­si 1971-ai­siais.

Po res­tau­ra­ci­jos į pir­mą­jį ne­mo­ka­mą ki­no sean­są lie­pos 28-ąją pa­kruo­jie­čiai su­si­rin­ko gau­siai. Žiū­ro­vams pri­trū­ko sa­lė­je esan­čių 150 kė­džių, to­dėl vie­ni ki­ną žiū­rė­jo sto­vė­da­mi, ki­ti – kė­des ne­šė­si iš na­mų.

„Ki­nas – ne tik pra­mo­ga, bet ir pui­kus lais­va­lai­kio lei­di­mo bū­das, o ma­ža­me mies­te­ly­je – ir bend­ruo­me­niš­ku­mo ska­ti­ni­mas“, – sa­ko­ma bib­lio­te­kos iš­pla­tin­ta­me pra­ne­ši­me apie nau­ją kul­tū­ri­nę pa­slau­gą.

Be­je, į si­na­go­gą per­si­kė­lė ir bib­lio­te­kos ren­gia­mi li­te­ra­tū­ri­niai va­ka­rai, su­si­ti­ki­mai su me­ni­nin­kais. G.Maa­sie­nės tei­gi­mu, pa­kruo­jie­čiai gau­siau ren­ka­si į ren­gi­nius si­na­go­go­je, nes iki tol or­ga­ni­zuo­ti bib­lio­te­kos sa­lė­je tre­čia­me aukš­te bu­vo sun­kiau pa­sie­kia­mi tu­rin­tiems ju­dė­ji­mo sun­ku­mų.

Lan­ky­to­jus pa­si­tin­kan­ti Gi­ta­na Maa­sie­nė kas­dien ma­to si­na­go­gos gro­žio pa­ke­rė­tus lan­ky­to­jų vei­dus.

J. Paukš­te­lio bib­lio­te­kos nuo­tr.

Bu­vu­sio­je žy­dų mo­kyk­lo­je – edu­ka­ci­jos vai­kams.

Rai­mun­dui Ta­ma­šaus­kui te­ko pri­si­min­ti anks­tes­nę pro­fe­si­ją – ki­no fil­mų de­monst­ra­vi­mą. Tik da­bar ne ki­nas ne juos­to­se, o – skait­me­ni­nė­se laik­me­no­se.

Pak­ruo­jie­čiai pa­mė­go ki­ną ir ren­gi­nius sin­go­go­je.

Si­na­go­go­je lan­kan­tis Iz­rae­lio dip­lo­ma­tui bei Lie­tu­vos žy­dų ra­bi­nui su gru­pe tau­tie­čių, už­fik­suo­tas 3000 lan­ky­to­jas.

Au­to­rės nuo­tr.

Žy­dų bend­ruo­me­nės at­sto­vai Pak­ruo­jo si­na­go­gai do­va­no­jo Ham­są – amu­le­tą sau­gan­tį nuo blo­gio.

Pak­ruo­jo si­na­go­ga trau­kia ke­liau­to­jus ir žy­dų kul­tū­ros puo­se­lė­to­jus.