
Naujausios
Brangsta maršrutas tarp Šiaulių ir Kuršėnų
Antradienį vykusiame Šiaulių rajono Tarybos posėdyje politikai pabrangino gyventojams susisiekimą tarp Kuršėnų ir Šiaulių. Taip prašę vežėjai, atėję į rajono rinką net ir iš Latvijos, pasiūlę mažas vežimo kainas ir išstūmę iš jos vietinius vežėjus. Dabar Savivaldybė lenda į gyventojų kišenę.
Kol politikai ginčijosi, kas efektingiau pasakys, kodėl reikia ar ne didinti autobusų bilietų kainas, kuršėniškis studentas pasakė esmę: ne dėl žmonių gerovės dirba valdžia.
Rita ŽADEIKYTĖ
rita@skrastas.lt
Brangiau – tarp Kuršėnų ir Šiaulių
Nuo rugpjūčio 1 dienos važiuojantys vietinio (miesto ir priemiesčio) susisiekimo maršrutais mokės nebe 1,15 euro, o – 1,40 euro arba brangiau po 1 centą už kiekvieną kilometrą.
Kuršėnai–Šiauliai ir Šiauliai–Kuršėnai bilieto su 80 procentų nuolaida kaina vienam keleiviui bus 0,28 euro, su 50 procentų nuolaida – 0,70 euro.
Sprendimo projekte buvo teigiama, jog to prašo patys vežėjai.
Tarybos opozicijoje dirbantis Algimantas Gaubas posėdyje viešai stebėjosi, jog niekada anksčiau vežėjai nėra prašę didinti kainos bent jau vietiniams maršrutams tarp Šiaulių ir Kuršėnų.
„Atvirkščiai – visada sakydavo, kad tas numatytasis 1,15 euro pilnai užtenka“, – stebėjosi A. Gaubas.
Šiaulių rajono ekonomikos skyriaus vedėja Audronė Birutienė teigė, jog dabar visi trys vežėjai prašę kelti kainas šiame maršrute, tik vieni, esą siūlė 1,40 euro, o kiti – net ir daugiau.
„Esant didesnei konkurencijai kainos nebūtų reikėję didinti“, – mano A. Gaubas.
„Šiaulių kraštas“ ne kartą rašė, kad pernai Šiaulių rajone įvyko vežėjų konkursai ir juos laimėjo tik stambūs vežėjai arba jų jungtinės grupės, o keliolika vietinių vežėjų neteko darbų savo įmonėms. Kai kurie jų dabar eina dirbti samdomais vairuotojais į laimėjusias konkursus įmones.
Keičiant vežėjus keitėsi ir autobusų maršrutai, laikai, dažnumas, kai kurių maršrutų visai nebeliko.
Vedėja A. Birutienė paaiškino, kad maršrutų tarp Šiaulių ir Kuršėnų kaina yra pati mažiausia šalyje.
Tarybos narys Vaclovas Motiejūnas priekaištavo, kad dėl panaikintų maršrutų kilęs didžiulis nepasitenkinimas ir kai kurie jų atstatyti.
„Konkurso reikalavimai buvo vežti keleivius ne senesniais, nei 10 metų autobusais, o Savivaldybės autobusų parkas pirko vos ne dvidešimties metų senumo. Dabar kyla kainos! Vardan ko? Kad žmonės dar mažiau važiuotų autobusais? Didinti kainą vietiniuose maršrutuose, kai iš regionų žmonės ir taip emigruoja – labai neprotinga. Kas už tai prisiims atsakomybę?“, – sakė V. Motiejūnas.
Vedėja A. Birutienė skaičiavo, kad kaina vienu centu už kilometrą kyla tik maršrute Kuršėnai – Šiauliai ir Šiauliai– Kuršėnai. Kituose maršrutuose, kur autobusai važiuoja asfaltuotais keliais, kaina mažinama.
Brangiau žmonėms – pigiau Savivaldybei
Administracijos direktorius Gipoldas Karklelis paaiškino, kad dauguma tarifų keleiviams sumažėjo dėl to, kad „keleiviai stengdavosi nelipti į mūsų autobusus, kadangi iki šiol nuo Meškuičių, Gruzdžių, Bubių pusės buvo didesni, nei kitų savivaldybių vežėjų“. Teigiama, kad sumažinti tarifai „atitiks kitų savivaldybių vežėjų tarifus“.
O branginimas į Kuršėnų pusę, pasak G. Karklelio, buvo padarytas dėl to, kad „stengiamasi įsitekti į tiek lėšų, kiek Savivaldybė yra suplanavusi kompensuoti vežėjams nuostoliams“.
Vežėjams kompensuojama už nuostolingus maršrutus bei lengvatinius bilietus, dėl to, kad Savivaldybėms yra deleguota pavėžėjimo reguliariais maršrutais funkcija.
„Padidintas tarifas atsilieps ne vežėjams, o Savivaldybės biudžetui. Veždami nuostolingais maršrutais vežėjai patiria nuostolių, o tuos nuostolius tenka padengti iš Savivaldybės biudžeto“, – skaičiavo direktorius G. Karklelis.
Jo teigimu, „Kuršėnų maršrutas nėra nuostolingas, bet kadangi tie patys vežėjai veža ir į nuostolingus maršrutus, tai jiems vis tiek tenka kompensuoti“.
Paaiškinta, kad palikus senąją kainą, papildomai reikėtų mokėti dar apie 60 tūkstančių eurų vežėjams už jų patiriamus nuostolius.
„Blogiausiai, kad į viską žiūrime, kaip verslininkai – kaip čia tą savivaldybės biudžetą papildyti, bet nebeišeina galvoti, kaip biudžetas turėtų tarnauti žmonėms. Dabar iš žmonių paimsim ir vežėjams kompensuosim. O kas toliau? Tuštėjančios rajono gyvenvietės, nes bėga žmonės? Kokią politiką suformuojame rajone, tokią ir turime“, – sakė A. Jonuška.
Latvių „principas“
„Šiaulių kraštas“ ne kartą rašė, kad vežėjų konkursą rajone laimėjo ir Latvijos vežėjai. Jie į konkursą atėjo su mažomis kainomis, todėl nesunkiai nurungė smulkias vietinių vežėjų įmones.
Kodėl latvių vežėjai apskritai eina į Lietuvos rinką?
Savivaldybės įmonės Kuršėnų autobusų parko direktorius Vidmantas Šulčius pasakojo neseniai grįžęs iš komandiruotės Latvijoje, Rezeknės mieste, kur vietos savivaldybė yra nustačiusi, jog visi miesto gyventojai viešuoju savivaldybės transportu gali naudotis nemokamai.
Įdomu, kodėl Rezeknės mieste jo gyventojai viešuoju transportu vežami už dyką?
„Rezeknėje nuo balandžio 1 dienos galima važiuoti gyventojams nemokamai. Suskaičiuota, kad nuo balandžio 1 dienos iki dabar keleivių padaugėjo 40 procentų, o mieste daug švariau ir laisviau, nes mažiau automobilių“, – pasakojo V. Šulčius.
Jis priminė, kad ir Taline taip pat nemokamai važiuojama viešuoju transportu.
„Nauda ateina iš gyventojų pajamų mokesčio. Deklaravęs konkrečioje savivaldybėje gyvenamąją vietą gauna miestiečio kortelę, o gyventojų pajamų mokestis eina ten, kur žmogus deklaruotas. Ir tai neša daugiau naudos biudžetui, nei autobuso bilietukas kainuoja. Reikia žiūrėti, gal toks latvių principas tiktų ir mums“, – sakė V. Šulčius.
Pilietiškas jaunuolis sugrąžino į realybę
Vilniaus universitete politikos mokslus studijuojantis kuršėniškis Karolis Rėvutas iliustravo, kokia yra realybė.
Kai sekmadieniais iš Kuršėnų važiuoja į Šiaulius, nėra nė vieno mikroautobuso, kuris nuvežtų į traukinių stotį tada, kai atvyksta traukinys.
"Todėl aš niekaip negaliu naudotis Savivaldybės viešuoju transportu, kas man būtų tikrai pigiau, negu automobiliu į Šiaulius vien dėl manęs. Kodėl?“ – besiginčijusių dėl vieno cento politikų diskusijas nutraukė pilietiškas jaunuolis, parodęs, kad ginčai vyksta ne dėl to, jog gyventojams iš tiesų būtų patogiau ir geriau.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Šiaulių rajono savivaldybės politikai nusprendė, kad važiuojantys viešuoju transportu tarp Šiaulių ir Kuršėnų mokės brangiau. Žmonių mažėja – bilietai brangsta.