
Naujausios
Ar tėvus-gegutes išauklės atimtas vairuotojo pažymėjimas?
Regina MUSNECKIENĖ
Kai kurie Seimo nariai suka galvas, kaip priversti tėvus – gegutes išlaikyti savo vaikus. Galvosūkio daug. Mat skrajokliai tokie „protingi“, kad pergudrauja ne tik savo vaikų motinas, bet ir kompetentingų specialistų prisodintas valstybės institucijas, net Seimo narius.
O mes – „gudrumo“ stokojantys mokesčių mokėtojai išlaikome tų gegučių vaikus per Vaikų išlaikymo fondą ir šelpiame įvairiausių pašalpų pavidalu.
Tų gegučių, Seimo narių skaičiavimu, 84 tūkstančiai. 97 procentai iš jų – vyrai.
Mokėdamas kad ir simbolinę 57 eurų vienam vaikui sumą Vaikų išlaikymo fondas kasmet išleidžia milijonus mokesčių mokėtojų suneštų lėšų. Iš tėvų prisiteisia tik po 3,5 procento visos sumos.
Dalį sumos, valstybės vyrų teigimu, galima nurašyti, nes valstybė privalo padėti vaikams. Tačiau padovanoti 97 procentus to, ką sumokėjo – jau per daug. Todėl sugalvota saliamoniška išeitis – pasiūlytos Civilinio kodekso pataisos: jeigu alimentų nemokančio tėvo skola viršija 500 eurų, atimti iš jo vairuotojo pažymėjimą.
Siūloma savo vaikų neišlaikantiems tėvams riboti ir kitas valstybės paslaugas, pavyzdžiui, neišduoti žvejo bilieto...
Ir tuos „stebuklingus“ būdus ne visus lietuvaičiai sugalvojo patys. Kai ką nusižiūrėjo iš brolių latvių, kurie iš valstybei skolingų tėvų-gegučių atgauna devyniais procentais daugiau to, ką fondas išleido jų vaikams išlaikyti.
Lietuvos civiliniame kodekse ir iki šiol buvo numatyta tėvų pareiga išlaikyti vaikus. Alimentų dydis privalo būti proporcingas protingiems vaiko poreikiams ir tėvų turtinei padėčiai.
Protingais poreikiais laikoma viskas, kas būtina vaiko raidai: maistas, būstas, mokslas, poilsis, gabumų lavinimas, kultūrinis ugdymas. Taigi, kiekvienas vaikas privalo turėti sąlygas dalyvauti papildomuose užsiėmimuose, lankyti teatrus, koncertus, atostogauti stovyklose.
Tačiau teismas negali alimentų priteisti daugiau, negu leidžia tėvo turtinė padėtis. O turtinė padėtis dažnu ir geriausiu atveju – minimalus atlyginimas, jeigu tėvas dirba.
Nepatenkina protingų vaiko poreikių ir Vaikų išlaikymo fondas. 57 eurai skiriami vaikui jį apgina tik nuo bado. Ką ten bekalbėti apie stovyklas, gabumų lavinimą, teatrų lankymą ir visa kita... To negali sau leisti net daugelio darnių, dirbančių šeimų vaikai.
Ar išgelbės valstybė tuos 84 tūkstančius vaikų, jei jų tėvams bus atimtas vairuotojo pažymėjimas ar žvejo bilietas? Ir kaip tai bus daroma? Juk daugelis tėvų-gegučių seniausiai papustė padus ir automobiliu važinėja Anglijoje, žvejoja Norvegijoje.
Civilinis kodeksas ir toliau eis į dešinę, o alimentų nemokantys tėvai – į kairę.
Daugelis lietuvių vyrų yra darbštūs, protingi, atsakingi, mokantys visus buities darbus, gebantys aprūpinti šeimą, turintys ambicijų ir vyriškos garbės suvokimą.
Tačiau nemaža dalis turi mentaliteto spragą, kurią sunku užlopyti įstatymu, ypač vairuotojo pažymėjimo ar žvejo bilieto atėmimu. Šita dalis tėvų savo vaikus myli tol, kol myli jų motiną.
Antai vyriškis vedė jaunas, sulaukė dukros, bet šeimą išardė kita moteris. Išėjo gyventi su ja. Dukrai alimentų nemokėjo, nesidomėjo jos gyvenimu. Nes nebemylėjo jos motinos.
Sugyventinė taip pat pagimdė dukrą. Bet ir jai meilė truko vos keletą metų. Paliko ir ją, ir antrąją dukrą. Nebesirūpino jos išlaikymu.
Sutiko trečiąją gyvenimo moterį, kuri turėjo dvi savo dukras. Jas įsidukrino, iki šiol rūpinasi ir išlaiko. Nes, matyt, tebemyli jų motiną.
Teko stebėti vieną bylą teisme. Aštuoniolikos metų sulaukusiam sūnui tėvas nustojo mokėti alimentus. Motina norėjo prisiteisti tėvo išlaikymą, kol sūnus studijuos.
Teismas turėjo priteisti sumą, kuri tenkintų protingus vaiko poreikius.Tačiau tėvas pažėrė kontraargumentų. Kitoje šeimoje jis augina dar kelis vaikus. Paskaičiavo, jog pusantro euro per dieną studentui sūnui per daug, tegu mažiau valgo, mažina kitus savo poreikius arba studijas derina su darbu. Teismas buvo tėvo pusėje. Alimentų aštuoniolikmečiui sūnui nepriteisė.
Ir tai ne vienintelis kartas, kai viena vaiką priversta auginti ir jį išlaikyti motina tampa dukart auka.
Pavyzdžiui, alimentų iš vaiko tėvo negaunanti moteris turi pasirūpinti vaiko ir tėvo pasimatymų vieta: įsileisti į savo namus nuolat ją šmeižiantį ir net prie vaiko koneveikiantį vyrą arba parūpinti susitikimams jam kitą būstą. Jei neleis susitikti su vaiku, motina turės sumokėti 30 eurų baudą.
Ar tokie sprendimai neskatina tėvų-gegučių ir toliau tyčiotis iš jų vaikus auginančių motinų ir iš visuomenės, kuri šelpia jų vaikus?
Vyrams daugiau leidžianti, jų paklydimus labiau toleruojanti Lietuvos visuomenė taip pat yra viena iš priežasčių, kad dešimtys tūkstančių tėvų stokoja atsakomybės už savo vaikus.
Ir ne visi jie bėdžiai, degraduojantys ar valkatos. Yra turtingai gyvenančių, bet iš principo nemokančių alimentų savo vaikams, slepiančių tikrąsias pajamas ir uždarbį. Palikę vaikus jie taip dar keršija ir jų motinoms.
Ar tai nėra dar viena vyrams tolerantiškesnio lietuviško mentaliteto pasekmė?
Palyginti švelnūs Lietuvos įstatymai jiems padeda greitai nusikratyti atsakomybės. Vaikų išlaikymo fondas skolas iš tėvų pradeda išieškoti tik po dvejų metų, kai susikaupia 724 eurų skola. Tai žinodami gudresnieji per porą metų parduoda visą Lietuvoje turimą turtą ir išdumia į užsienį.
Naujieji siūlymai vaikų neišlaikančius tėvus ir motinas drausminti atimant žvejo bilietą ar vairuotojo pažymėjimą – taip pat tik menkas kepštelėjimas, o ne bausmė.
Kodėl jų nesurankiojus ir neįdarbinus, o to, ką uždirba, neatidavus kaip skolos Vaikų išlaikymo fondui ir jų vaikams? Įkurkime kokią nuomojamų darbuotojų agentūrą, įdarbinkime ten visus tėvus-gegutes ir siuntinėkime į statybas, prekybos tinklus, valymo įmones.
Jei neturime darbo vietų Lietuvoje, sudarykime sutartį su kokia firma Norvegijoje ar Anglijoje. Ten daugiau uždirbs, greičiau išmokės skolas.
Įstatymas – popieriuje, o gyvenimas vyksta realybėje. Ir dažniausiai visiškai ne pagal teorinius dokumentus.
Demokratija – pažangus dalykas. Tačiau viena visuomenės dalis, per daug naudodamasi jos suteikiamomis laisvėmis, atsakingajai visuomenės daliai užkrauna ir savo nevykdomas pareigas.
Kodėl aš, tu, mes, visi turime išlaikyti ne tik savo, bet ir svetimus vaikus, kai jų tėvai nei luoši, nei vėžiu sergantys, o tiesiog laikantys save gudresniais už kitus?
Tolerancija, kai girtuokliui į akis nedrįstame pasakyti, kad jis girtuoklis, vaikų neišlaikančiam tėvui, kad jis – niekingas paršas, yra kiauliška tolerancija, neatnešanti naudos nei tam, kurį toleruojame, nei tolerantiškajai visuomenės daliai.