
Naujausios
Ką pakeis ilgesni mokslo metai?
Regina MUSNECKIENĖ
Regionuose prasideda konsultacijos dėl mokslo metų ilginimo. Kyla klausimas, ar dvi papildomos savaitės išspręs esmines švietimo sistemos problemas, kai į vaiko galvą lyg į šiukšliadėžę metama daug nereikalingų dalykų.
Siūlomi pokyčiai primena tų pačių baldų perstumdymą tame pačiame bute. Tokiu principu Lietuvoje vyksta daugybė reformų. Susidaro imitacijos įspūdis, jog kažkas daroma.
Taigi, ir mokslo metų pailginimas dviem savaitėmis pridėtų tik pusantros savaitinės pamokos arba po penkiolika minučių kiekvieną darbo dieną. Ką galima per tiek laiko išmokti?
Jeigu jau kalbame apie mokinio laiką, paskaičiuokime, kiek valandų per mokslo metus jis praleidžia veltui vien todėl, kad yra vežiojamas į mokyklą.
Daugelis kaimo vaikų iš namų išeina prieš septynias ryto. Septintą valandą jau sėda į autobusėlį ir yra „tarabanijami“ po kitus kaimus duobėtais rajono vieškeliais, kol surenkami visi mokiniai.
Į mokyklą vaikas atvažiuoja jau pavargęs. Jam reikia atsėdėti dar kokias šešias – septynias valandas ir šį tą įsidėti į galvą, po to autobusėliu pargrįžti į atokų savo kaimą.
Jeigu mokslo metai bus prailginti dar dviem savaitėmis, pavasarį nusilpę ir pavargę skurdžiai gyvenančių šeimų vaikai dar labiau pavargs. Ar tai nekirs per jų sveikatą?
Gal reikėtų pagalvoti kaip tokia dienotvarkė atsiliepia pažangumui? Kaip atsiliepia tų vaikų gyvenimo sąlygos? Ar turi kur jie paruošti pamokas, jeigu gyvena asocialiose šeimose? Ar turi motyvaciją mokytis? Juk ne paslaptis, kad kai kurie iš pašalpų gyvenančių tėvų vaikai taip pat ruošiasi kartoti tėvų gyvenimo būdą. Jų svajonė gauti dideles pašalpas.
Šiandieninės mokyklos užduotis – ne tik suteikti teorinių žinių, bet ruošti vaiką gyvenimui. Išmokyti jį pagrindinių kasdieniam gyvenimui reikalingų dalykų ir garbingo, pilietiško gyvenimo būdo. Tam nereikia prailginti mokslo metų.
Reikia keisti ir paprastinti perteklines mokymo programas. Įvairiausių dalykinių subtilybių tegu mokosi profesinėse ir aukštosiose mokyklose.
Vidurinę mokyklą baigiau prieš kelis dešimtmečius. Literatūros pamokos sužavėdavo ir paskutinius klasės tinginius bei chuliganėlius. Nes literatūra tuomet būdavo dėstoma suprantamai, išskiriant kūrinio temą, aptariant pagrindinius herojus, įvertinant jų poelgius.
Dabar vaikai verčiami į kūrinį žvelgti pernelyg moksliškai, jį interpretuoti tarsi būtų ne mokiniai, o specialias studijas baigę literatūrologai. Tai patikti gali tik ypatingai literatūrai gabiems mokiniams. Kiti nesupranta, nusispjauna ir nesimoko. Neskaito ir knygų!
Panaši situacija ir su kitais mokyklose ir gimnazijose dėstomais dalykais, kurie dar sudėtingesni už literatūrą.
Motyvaciją siekti aukšto žinių pilotažo mažina ir menki išsimokslinusių žmonių atlyginimai Lietuvoje.
Pedagogai sako, jog žinioms atsiliepia ir nepakankamas dalies tėvų rūpestis vaikais. Vieni kasdien turi sukti galvą, kaip išmaitinti ir aprengti savo vaikus, kiti praradę motyvaciją net gyventi pasineria į alkoholį.
Jau dešimtmečiai akcentuojamos vaiko teisės mokykloje ir šeimoje mokytoją pavertė beteisiu, negalinčiu pareikalauti iš mokinio nei drausmės, nei minimalaus žinių lygio. Dabar jau ir pradinukas mokytojai gali drėbti: „Tu man ne mama ir čia neaiškink.“
Mokiniai jau nebegerbia nei mokytojo, nei jo profesijos. Dar prieš penketą metų pradinukų paklausus, kas nori būti mokytoju, pakildavo rankų miškas. Dabar pakyla viena – dvi rankos.
Galbūt mokykla mokiniams nepatraukli ir todėl, kad čia labai nedaug jaunų mokytojų. Didžioji dalis priešpensijinio amžiaus. Jie mena, kaip dar prieš keliolika metų į darbą eidavo su džiaugsmu. Dabar eina nežinodami, ar ištvers visą darbo dieną. Ir ne todėl, kad yra vyresnio amžiaus, o todėl, kad visateisiai mokiniai juos gali apšlakstyti net tualeto turiniu ir dėl to kaltas gali likti pats pedagogas.
Pašlijusi drausmė ir mokytojo profesijos devalvavimas jau nebeskatina pedagogo elgtis altruistiškai, ieškoti būdų, aukoti asmeninį laiką, kad mokiniui į galvą įsodintų žinių.
Ar šias gilumines problemas išspręs mokslo metų pailginimas? O gal tai tik eilinis sekimas kitų Europos šalių, kuriose mokslo metai ilgesni, pavyzdžiu? Sekti galime, bet ar turime tam resursų? Ar pritaikytos mūsų mokyklos dirbti karštuoju metų laiku? Jau gegužę renovuotose, bet kondicionieriais neaprūpintose mokyklose perkaitę vaikai tiesiog maldauja išvedami į lauką. Ar įmanoma ant pievutės vesti matematikos pamoką?
Gal tas dvi savaites išnaudoti ekskursijoms? Bet iš kokių lėšų? Pratęsus mokslo metus mokyklos turės sukrapštyti papildomų lėšų mokinių maitinimui ir vežiojimui. Klausimas, ar bent šiems dalykams užteks.
Kitose Europos šalyse lankomumas yra šventas reikalas. Praleisti pamokas įmanoma tik tuomet, kai vaikas serga. Kitu atveju gali būti taikomos ir piniginės baudos. Lietuvoje tėvai kartais išsiveža atžalas į užsienį porai savaičių, apie tai nė neįspėję mokyklos.
Galiausiai ar visuomet sekimas kitomis užsienio valstybėmis yra sveikas?
Jeigu jau Lietuvos mokinių žinių lygis toks žemas, tai kodėl su ten uždarbiaujančiais tėvais mokytis išvykę vaikai peršoka po keletą klasių? Ir kodėl iš užsienio grįžę Lietuvoje gali mokytis tik klase ar dviem klasėmis žemiau? Pedagogai tikrai nepastebi aukštesnio jų žinių lygio. Pastebi tik laisvesnį vaiko elgesį su mokytoju, kuriam sako tiesiog „tu“.
Ar mokytojo „tujinimas“ tikrai yra geras dalykas ir ar tikrai mums, turintiems ne tokias liberalias bendravimo taisykles, priimtinas?
Jeigu Lietuvoje mokinių ir jaunimo žinių lygis nepakankamas, tai kodėl užsienio valstybės taip mielai priima ir net vilioja mūsų gydytojus, inžinierius, informatikus?
Jeigu esame tokie negabūs, tai kaip nuvažiavę į užsienį, išmokstame svetimą kalbą ir adaptuojamės svetimoje visuomenėje?
Gal ir ne viskas Lietuvos švietimo sistemoje gerai. Bet ar užsienyje tikrai viskas tobula? Ar privalome aklai kopijuoti viską, netgi ilgesnius mokslo metus? Ar dejavimas dėl pablogėjusių moksleivių žinių nėra eilinis Lietuvos ir lietuvio susimenkinimas?