
Naujausios
Nuo bokalo iki žudiko
Lietuvoje kandidatais į ministrus gali būti ir girti vairuotojai. Net paaiškėjus aplinkybėms, bandoma teisinti, dangstyti ir vadinti, kad tai tik „pamoka“ kandidatui. Tačiau tokia pamoka kažkam gali kainuoti gyvybę.
Vien šiemet Šiaulių apskrities keliuose nustatyta gerokai per 1 000 girtų vairuotojų. Keliolika žmonių dėl girtų vairuotojų kaltės žuvo arba buvo sužaloti eismo įvykiuose. Kodėl žmonės dėl bokalo, taurelės tampa žudikais? Ar visuomenė, kuri bando teisinti ir nesulaiko išgėrusio draugo nuo vairavimo, nėra mirtinų tragedijų bendrininkė?
Rita ŽADEIKYTĖ
rita@skrastas.lt
Apskrities keliuose – potencialūs žudikai
Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos tarnybos Veiklos organizavimo ir prevencijos poskyrio viršininkas Teisutis Beržinskas suskaičiavo, kad šiemet per dešimt mėnesių Šiaulių apskrityje (be Kelmės ir Akmenės rajonų) pareigūnai nustatė 1 082 girtus vairuotojus, iš jų Šiaulių mieste ir rajone – 657, Joniškio rajone – 91, Pakruojo rajone – 122, Radviliškio rajone – 212. Telšių apskrities vyriausiojo policijos komisariato viešai skelbiamais duomenimis, per 10 šių metų mėnesių Kelmės rajone nustatyti 67 neblaivūs vairuotojai, o Akmenės rajone – 44.
„Pernai apskrityje (be Kelmės ir Akmenės rajonų) girtų vairuotojų nustatėme apie 300 daugiau“, – skaičiavo T. Beržinskas.
Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato teritorijoje dvigubai mažėja eismo įvykių, kuriuose sužaloti žmonės dėl neblaivių vairuotojų kaltės: nuo 26 pernai, iki 13-os šiemet.
Iš viso šiemet Šiaulių apskrities keliuose žuvo 12 žmonių.
Pareigūno teigimu, daugėja apsvaigusių nuo psichotropinių medžiagų. Dažniausiai – jauni vairuotojai. Pareigūnai atpažįstai apsvaigusius nuo narkotinių medžiagų: kinta žmogaus elgesys, fiziologinės savybės, pavyzdžiui, išsiplėtę akių vyzdžiai.
Poskyrio viršininkas T. Beržinskas neabejoja, kad girtų prie vairo mažėja dėl „tikslinių prevencinių priemonių": pareigūnai praktikuoja trumpus (valandos ar dviejų) patikrinimus bet kurioje apskrities vietoje.
„Pavyzdžiui, prieš keletą savaičių vykdėme patikrinimą Šiauliuose, Ginkūnų sankryžoje. Automobiliai sustoja prie raudono šviesoforo signalo, prieina pareigūnas su alkotesteriu ir paima oro mėginį. Vos per vieną valandą vidury dienos nustatyti du neblaivūs, vidutinio girtumo laipsnio vairuotojai!“ – stebisi T. Beržinskas. Tokių patikrinimų tik dažnės.
Ar be „bizūno“ nesusivokiama, kad negalima sėsti už vairo neblaiviam?
„Kontrolė tikrai tramdo“, – sako T. Beržinskas.
Kai „bizūnas“ buvo paimtas saugos diržų nesegėjusiems vairuotojams, situacija pasikeitė – retas kuris važiuoja neužsisegęs saugos diržo, nes buvo padidintos baudos ir sustiprinta kontrolė.
„Asocialūs“ ir „vienkartiniai kvailiai“
Pasak T. Beržinsko, dauguma sulaikyti neblaivūs, padaro išvadas, bet keliuose yra „etatinių“ pažeidėjų, kuriems net ir atėmus vairuotojo pažymėjimą, automobilį, vis tiek vairuoja.
„Tai asocialūs vairuotojai. Jie gali būti ir labai turtingi, bet yra absoliučiai asocialūs žmonės“, – sakė T. Beržinskas.
Pasitaiko ir kitas kraštutinumas, kai žmogus labai mažai ir labai retai vartoja alkoholio, bet nutinka tas „vienas kartas“ ir sėda prie vairo neblaivus.
„Stabdome, nestoja, pradeda bėgti, padaro eismo įvykį. Kai žmogus išsiblaivo, visi tvirtina, kad jis apskritai negeriantis, bet užteko vieno sykio. Labai sunku išsiblaivius: bauda, teisės vairuoti atėmimas, sudaužytas automobilis, gerai, jei nėra sužalotų žmonių. Negalėdamas vairuoti žmogus praranda darbą, šeima praranda maitintoją, pinigus, paskolos nėra iš ko mokėti. Ištinka tokia gyvenimo griūtis, kurios nebūtų buvę, jei ne tas kvailas vienas kartas!“ – konstatuoja pareigūnas.
Pranešimai – akimirksniu
Poskyrio viršininkas T. Beržinskas teigia, kad komisariate veikia ryšio priemonės, kuriomis apie gaunamus gyventojų pranešimus, registratorių įrašus pareigūnai informuojami iš karto.
„Žmonės tikrai tampa aktyvesni ir pilietiškesni. Mes gauname pranešimų ne tik apie girtus vairuotojus, bet ir, pavyzdžiui, apie šiukšlintojus. Užteko šiukšlę išmesti pro langą, o iš paskos važiuojančiam vairuotojui tai užfiksuoti – policija akimirksniu gauna pranešimą su įrodymais“, – sakė T. Beržinskas.
Policija organizuoja net konkursus, pavyzdžiui, „Užfiksuok kelių pažeidimą“, nes per žaidybines priemones žmonės yra ugdomi.
„Yra dar atsargumo dėl to, kad žmogaus nepalaikytų skundiku. Tačiau atsiranda ir suvokimas, ypač po tragiškų eismo įvykių, kad girto vairuotojo nužudytas, sunkiai sužalotas visam gyvenimui žmogus, gali kitą kartą būti ir tavo vaikas, mama, vyras, žmona, sesuo, brolis. Tada suvokia, kad žmogaus gyvybė, sveikata – tavo ir mano vaikų, artimųjų – yra svarbiau už viską. Jau nekalbant apie tai, kaip jaučiasi žmogus, dėl bokalo alaus nužudęs kitą žmogų ar jį sužalojęs“, – neabejoja pareigūnas.
Dėl pažeidimų kelyje policijai galima pranešti bendrosios pagalbos telefonu 112, Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato kelių priežiūros tarnybos elektroniniu paštu siauliuvpk.kpt@policija.lt ar telefonu (8 41) 397 633.
Adekvataus žmogaus riba – 0 promilių
Apie tai, kaip žmogaus elgesį veikia alkoholis – interviu su psichologe Laima MILKINTAITE, Šiaulių valstybinės kolegijos Sveikatos priežiūros fakulteto lektore. Ji veda kursus ir vairuotojams, netekusiems teisės vairuoti.
– Kaip gali sveiko proto žmogus sėsti prie vairo išgėręs, žinodamas iš daugybės pavyzdžių, kad gali užmušti, sužaloti žmogų, sulaužyti savo ir savo šeimos gyvenimą?
– Viena, yra žinojimas, kaip reikia ar nereikia elgtis, ir visai kas kita, kaip mes iš tiesų elgiamės.
Yra keletas aplinkybių. Viena jų yra tai, kad bet kokia psichotropinė medžiaga – alkoholis, narkotikai, net ir psichotropiniai vaistai žmogų įveda į pakitusios sąmonės būseną, kai savo elgsenos nebegalima kontroliuoti protu ir racionaliu elgesiu.
Pavartojus alkoholio, kitų psichotropinių medžiagų, atsiranda savęs pervertinimas – „vartojau nedaug“, „su manimi tai neatsitiks“. Žmogus negeba suvokti, kad gali sukelti sudėtingą autoįvykį, kažką nužudyti kelyje.
Viena vertus, Lietuvoje – labai gilios alkoholio vartojimo tradicijos. Kita vertus, žmogus iš savo šeimos gauna pagrindines vertybes, nuostatas, požiūrį ir vertinimus. Čia labai svarbios tampa asmeninės žmogaus vertybės, ne tos, kurios jo yra deklaruojamos visuomenėje, bet tos, kurios tapo elgsenos įgūdžiu.
Kadangi pavartotos psichotropinės medžiagos nebeleidžia žmogui priimti racionalių sprendimų, jis elgiasi pagal savo vertybes, kurias išgėręs žmogus linkęs dar lanksčiai traktuoti. Alkoholis nebeleidžia vertinti, tai, ką žinome, kokie esame, ką darome: alkoholio paveiktas žmogus vertina situaciją tarsi būdamas blaivus, o iš tiesų elgiasi, kaip pakitusios sąmonės žmogus.
Alkoholis slopina organizmo reakcijas, tačiau elgesiui tai yra stimuliantas: lėtina mąstymą, trumpąją atmintį, reakcijas, tačiau atsiranda drąsos padaryti tai, ko blaivus žmogus negali.
– Koks apsvaigimo laipsnis jau nebeleidžia adekvačiai vertinti situacijų? Ar 0,4 promilės iš tiesų yra ta riba, iki kurios žmogus dar jaučiasi adekvačiai, o po jos – jau nebe?
– Net ir nežymus girtumo laipsnis iki 0,4 promilės organizmui turi poveikį – tai įrodyta tyrimais. Teisiškai žmogus yra nebaudžiamas iki 0,4 promilės, bet pavartojus ir nežymų alkoholio kiekį mažėja dėmesio koncentracija, silpnėja reakcija į šviesas: šviesoforo signalus, tamsiu paros metu į kitų automobilių šviesas vertinant atstumą iki jų.
Žinoma, alkoholį toleruoja kiekvienas žmogus skirtingai. Žmogus pats gali ir nepastebėti poveikio, bet sudėtingose situacijose, kurių prie vairo apstu, tai gali pasireikšti ir būti labai skaudžių įvykių priežastimi.
Net jeigu įstatymai ir leidžia važinėti iki 0,4 promilės, kiekvienas turi suvokti, kad geriau nesėsti už vairo.
– Specialistai pasisakytų už nulį promilių?
– Blogiausia, kad daugelis vairuotojų vertina taip: leistina, vadinasi, – važiuojam! Neįvertindami, kas su jo sąmone tuo metu vyksta ir ar tikrai tik 0,4 promilės? Alkotesteriai turi paklaidą, organizmai įvairiai įsisavina alkoholį: riba kiekvienam skirtinga ir nelaimės rizika yra didesnė pavartojus, nei nepavartojus.
Pavyzdžiui, įrodyta, kad važiuojant 100 kilometrų per valandą greičiu pavartojus alkoholio iki lengvo ar vidutinio girtumo laipsnio, reakcijos greitis ilgėja nuo 0,8 iki 1,5 sekundės. Būtent tos sekundės dalys kartais ir tampa lemtingomis, nes reakcijos greitis susijęs su stabdymo greičiu, su situacijos įvertinimu ir sprendimų priėmimu. O stabdymo kelias važiuojant lengvai ar vidutiniškai išgėrus pailgėja nuo 20 iki 40 metrų.
– Dirbate su vairuotojais, kurie yra praradę teisę vairuoti. Koks procentas prie vairo buvo išgėrę?
– Populiariausi yra praradę teisę vairuoti dėl alkoholio ir greičio viršijimo. Statistika tikrai baisi: vien per 2015 metų pusmetį dėl alkoholio buvo atimta teisė vairuoti apie 10 tūkstančių žmonių Lietuvoje. Policijos pareigūnai pripažino, kad ir toks baisus skaičius tėra tik ledkalnio viršūnė: girtų už vairo kelyje gali būti dešimt kartų daugiau.
Situacija šiek tiek pradėjo keistis dėl viešai skelbiamų policijos akcijų – kai dėl blaivumo tikrinami visi vairuotojai, važiuojantys tam tikru maršrutu. Per didžiąsias šventes girti vairuotojai pridarydavo daugiausiai skaudžių įvykių, bet štai 2016 metų Joninių dieną patikrinus pakankamai daug vairuotojų, nebuvo rasta viršijusių leistiną normą, nes apie vyksiančią akciją iš anksto buvo pranešta.
– Ar daug ateina pas jus privalomos psichologo konsultacijos nebe pirmą kartą praradę teisę vairuoti dėl alkoholio?
– Yra. Kai su žmogumi aptarinėji situacijas ir klausi: kokia yra tikimybė susitikti dar kartą dėl prarasto vairuotojo pažymėjimo, sako negalintys pažadėti, kad daugiau niekada taip neatsitiks. Tai jau gyvenimo būdas.
– Ar tie žmonės vertina savo poelgį, kaip mirtiną pavojų sau, savo šeimai, aplinkiniams?
– Jie viską žino, viską suvokia, kai yra blaivūs. Tačiau visada nuskamba tas „bet...“, kai kalbama apie alkoholį. Tai jau yra žingsniai į priklausomybę ar jau priklausomybė. Kai ji pripažįstama, galimi veiksmai sveikimo link: priimama pagalba, keičiasi mąstymas. Kai nepripažįstama, liga gilėja. O Lietuvoje „tradicija“ juk tokia: jei nebepaeini – pavažiuoti visada gali!
Kitas aspektas – suvokta atsakomybė. Įvykus skaudžiam įvykiui žmogus visą gyvenimą gyvens su kalte. O kaltė tik blogina savijautą. Kai savijauta bloga – žmogus griebiasi alkoholio, kad „užpiltų“ savo kaltę, „užsimirštų“. Tačiau alkoholis yra ne antidepresantas, o depresantas: laikinai žmogus užslopina juo stresą, bet problemos nedingsta ir prablaivėjęs su dar didesniu stresu jas išgyvena, prisideda naujų problemų.
– Kai girtas žmogus sėda prie vairo, neretai jį kažkas iš sugėrovų, artimųjų, draugų mato tai darant. Kodėl žmonės būna nusikaltimų bendrininkais?
– Atsiranda vis daugiau žmonių, kurie praneša tarnyboms apie keistai besielgiantį vairuotoją, tačiau ir skundimo/skundiko etiketės baimė dar labai gaji: sovietmečiu žmonės daug prisikentėjo nuo skundikų.
Bet juk skundimas yra tada, kai pranešama siekiant naudos sau. O pranešimas apie potencialų nusikaltėlį – yra naudos siekimas visuomenei, tai pagalba visiems.
Eltos nuotr.
Šiais metais, iki gruodžio 2-osios, eismo įvykiuose žuvo 167 žmonės. Daugiausia žuvo vairuotojų – 61 ir pėsčiųjų – 57.
Vytauto RUŠKIO nuotr.
Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos tarnybos Veiklos organizavimo ir prevencijos poskyrio viršininkas Teisutis Beržinskas pasakojo, kad vis daugiau pranešama apie pažeidėjus keliuose. Tai rodo, kad žmonės renkasi gelbėti gyvybes.
Psichologė, vedanti kursus ir prasižengusiems vairuotojams, kuriems atimta teisė vairuoti Laima Milkintaitė sako, kad reakcija išgėrus net ir labai nedidelį kiekį alkoholio sumažėja kelis kartus.