„Revizoriai“ mokyklose tęsia „ačių“ tradicijas

„Revizoriai“ mokyklose tęsia „ačių“ tradicijas

„Re­vi­zo­riai“ mo­kyk­lo­se tę­sia „ačių“ tra­di­ci­jas

Šiau­lių ra­jo­no sa­vi­val­dy­bės Švie­ti­mo ir spor­to sky­riaus ko­man­da pa­si­šo­vė tik­rin­ti pe­da­go­gų „va­dy­bos ko­ky­bę“ ir mo­ki­nių „ref­lek­si­jas“, sė­dė­da­mi pa­mo­ko­se.

„Mo­kyk­lo­se ke­lia­ma įtam­pa dėl vi­siš­kos be­pras­my­bės“, – taip re­vi­zo­rius api­bū­di­na pe­da­go­gai, nu­si­vy­lę ra­jo­no švie­ti­mo stra­te­gais. Ar val­di­nin­kai ga­li re­vi­zuo­ti mo­ky­to­jų dar­bą?

Ri­ta ŽA­DEI­KY­TĖ

rita@skrastas.lt

Mo­ky­to­jai neap­si­ken­tė įtam­pos

Į re­dak­ci­ją krei­pė­si ke­lių Šiau­lių ra­jo­no mo­kyk­lų mo­ky­to­jai ir pa­sa­ko­jo, kad Švie­ti­mo ir spor­to sky­riaus ko­mi­si­ja, va­do­vau­ja­ma ve­dė­jos pa­va­duo­to­jo Rai­mon­do Gal­kaus, no­ri sė­dė­ti pa­mo­ko­se, tik­rin­ti ir ver­tin­ti mo­ky­to­jų dar­bą.

Mo­ky­to­jai sa­kė pa­ti­rian­tys ne­rei­ka­lin­gą įtam­pą: mo­kyk­lų va­do­vai no­ri, kad jų dar­buo­to­jai pa­si­ro­dy­tų kuo ge­riau, mo­ky­to­jai ver­čia­si per gal­vą, ruoš­da­mie­si „re­vi­zo­riaus“ vi­zi­tui.

Ne­ma­žą stre­są dėl įvairių tikrintojų pa­ti­ria ir mo­ki­niai. Ypač  pra­di­nių kla­sių mo­ki­nu­kai: var­žo­si sve­ti­mo žmo­gaus kla­sė­je, bu­vo at­ve­jų, kai vai­kai ap­si­ver­kė, slė­pė­si.

„Blo­giau­sia, kad vi­siš­kai neaiš­kus to­kių pa­tik­ri­ni­mų tiks­las. Kam tie duo­me­nys rei­ka­lin­gi? Mi­nis­te­ri­jai? Sa­vi­val­dy­bei? Kas nuo to pri­klau­sys: vai­kų ži­nios? Mo­ky­to­jo dar­bo vie­ta? At­ly­gi­ni­mas? Jei­gu mo­ky­to­jas blo­gai dir­ba, re­zul­ta­tus ma­to ir mo­kyk­los va­do­vai, ir tė­vai. O sė­din­čios kla­sė­je te­tos ir dė­dės no­ri pa­si­ro­dy­ti, jog kaž­ką dir­ba“, – tei­gė pe­da­go­gai.

Pe­da­go­gai – tre­ni­ruo­čių „kriau­šės“?

Šiau­lių ra­jo­no sa­vi­val­dy­bės Ad­mi­nist­ra­ci­jos di­rek­to­rius Gi­pol­das Kark­le­lis ti­ki­no, jog su ad­mi­nist­ra­ci­ja nie­kas jo­kios mo­ky­to­jų pa­tik­ros ne­de­ri­no ir Sa­vi­val­dy­bės va­do­vai apie ją ne­ži­nan­tys.

Švie­ti­mo ir spor­to sky­riaus ve­dė­ja Ju­di­ta Šert­vy­tie­nė re­dak­ci­jai pa­sa­ko­jo apie „me­to­di­nės pa­gal­bos tei­ki­mą pa­va­duo­to­jams“.

„Sky­riaus spe­cia­lis­tai ir mo­kyk­lų pa­va­duo­to­jai ug­dy­mui kar­tu mo­kė­si, kaip ver­tin­ti pa­mo­ką, kas yra šiuo­lai­ki­nė pa­mo­ka, kas yra pa­mo­kos ko­ky­bė, kas yra pa­mo­kos va­dy­ba. Mo­kė­si kar­tu, kad vi­si tu­rė­tų vie­no­dus pa­mo­kos ver­ti­ni­mo prin­ci­pus“, – dės­tė J. Šert­vy­tie­nė.

Į klau­si­mą, ar be­si­mo­kan­tiems sky­riaus spe­cia­lis­tams rei­kia tre­ni­ruo­čių „kriau­šės“ mo­kyk­lo­se, ji at­sa­kė: „Va­žiuo­ja pa­dė­ti mo­kyk­lų pa­va­duo­to­jams su­vok­ti šiuo­lai­ki­nės pa­mo­kos su­bti­lu­mus ir ver­ti­ni­mo as­pek­tus! Juk mo­kė­si, kaip ste­bė­ti pa­mo­ką, kaip ją pro­to­ko­luo­ti.“

J. Šert­vy­tie­nei per­da­vė­me, kad ra­jo­no mo­ky­to­jai jau­čia įtam­pą ir pa­gal­bos ieš­ko vie­šin­da­mi sky­riaus už­mo­jus, nes ki­taip ap­si­gin­ti nuo biu­rok­ra­tiz­mo ne­be­ga­li.

„O kai mo­ky­to­jai ates­tuo­ja­si ir kla­sė­je sė­di trys as­me­nys, ta­da kaž­ko­dėl jie ne­šiurps­ta, nes nuo tų ver­ti­ni­mų pa­di­dė­ja mo­ky­to­jo at­ly­gi­ni­mas?! Ta­da šiurp­ti ne­be­rei­kia?! O da­bar ateis vie­nas žmo­gus į kla­sę ir jau mo­ky­to­jas šiurps­ta?!“ – po­žiū­rį į mo­ky­to­jus at­sklei­dė J. Šert­vy­tie­nė.

„Me­to­di­nė die­na“ ir „ačių“

Ve­dė­jos pa­va­duo­to­jas R. Gal­kus paaiš­ki­no: jis su sky­riaus vy­riau­sio­mis spe­cia­lis­tė­mis jau pra­de­da ra­jo­no mo­kyk­lo­se „vyk­dy­ti ste­bė­se­ną“ „Pa­mo­kos va­dy­bos ko­ky­bė“. Tik­rins bend­ro­jo la­vi­ni­mo mo­kyk­las ir mo­ky­to­jus. Pa­va­duo­to­jas paaiš­ki­no, kad pa­tik­ra yra sky­riaus ini­cia­ty­va, įra­šy­ta me­tų veik­los pla­ne, ra­jo­no mo­kyk­lo­se „pe­da­go­gi­nės veik­los prie­žiū­ra“ vyks du mė­ne­sius.

Į ko­kias ra­jo­no mo­kyk­las vyks tik­rin­to­jai, nu­tars „su­sė­dęs vi­sas Švie­ti­mo sky­rius“.

Ko­kie pa­tik­ros tiks­lai?

R. Gal­kus skai­tė iš do­ku­men­tų: „Pa­mo­kų va­dy­bos ko­ky­bė Šiau­lių ra­jo­no sa­vi­val­dy­bės bend­ro­jo ug­dy­mo mo­kyk­lo­se“.

Pap­ra­šy­tas sa­vais žo­džiais at­sa­ky­ti į mo­ky­to­jų klau­si­mą, ko sie­kia­ma, R. Gal­kus paaiš­ki­no: „No­ri­me iš­siaiš­kin­ti, kaip yra ve­da­mos pa­mo­kos. Iš­siaiš­kin­ti ten­den­ci­jas, kaip su­for­muo­ja­mi pa­mo­kos tiks­lai, už­da­vi­niai, kaip jie įgy­ven­di­na­mi pa­mo­kos me­tu, ko­kia yra ref­lek­si­ja – ką vai­kai su­ži­no­jo per pa­mo­ką.“

Pa­va­duo­to­jas pa­sa­ko­jo, kad tik­rin­to­jai ap­ra­šys, ką pa­ma­tė pa­mo­kų me­tu ir pa­teiks ap­ra­šus mo­kyk­loms, „kad jos ga­lė­tų to­bu­lin­tis“.

– Ar dėl to ver­ta trik­dy­ti mo­ky­to­jų, mo­ki­nių dar­bą? – klau­sė­me val­di­nin­ko.

– Pa­lau­ki­te, ne trik­dy­ti!.. Čia yra skir­tin­gi da­ly­kai, ma­ny­čiau, – trik­dy­ti ir vyk­dy­ti prie­žiū­rą!

R. Gal­kus dar paaiš­ki­no, kad „pa­tik­rą ra­jo­ne vai­ni­kuos me­to­di­nė die­na „Ma­no ge­riau­sia pa­mo­ka“. Jis pa­brė­žė, kad Švie­ti­mo ir moks­lo mi­nis­te­ri­ja „da­bar nu­ro­do pa­grin­di­nį da­ly­ką – pa­mo­kos va­dy­bos ko­ky­bę":

– Tai yra, kaip vai­kus mo­ko­ma skai­ty­ti ir ra­šy­ti per įvai­rių da­ly­kų pa­mo­kas.

– Ra­jo­no pe­da­go­gai no­rė­jo, kad per­duo­tu­me jums klausimą-testą, ku­rio neiš­lai­kė net mi­nist­rė, – kaip ra­šy­tu­mė­te žo­dį „ačiū“?

– Ti­kiuo­si, kad ne­pa­ra­šy­siu „ačiū“ su no­si­ne.

– Ko­kią pe­da­go­gi­nę kva­li­fi­ka­ci­ją tu­ri­te?

– Vy­res­nio­jo mo­ky­to­jo... Kai dir­bau di­rek­to­riu­mi 17 me­tų, ėjau į pa­mo­kas. Ma­nau, kad tos pa­tir­ties ir kom­pe­ten­ci­jų, lan­ky­da­ma­sis tiek me­tų mo­ky­to­jų pa­mo­ko­se, aš tu­riu.

– Va­di­na­si, ver­tin­si­te ir žy­miai aukš­tes­nės ka­te­go­ri­jos pe­da­go­gų dar­bą?

– Mo­ky­to­jų me­to­di­nin­kų ir eks­per­tų per vi­sas mo­kyk­las bus tik apie 10 pro­cen­tų.

R. Gal­kus var­di­jo tu­rin­tis „pa­kan­ka­mai pa­žy­mė­ji­mų iš mo­ky­mų ir se­mi­na­rų“, liu­di­jan­čių „to­bu­li­na­mas kom­pe­ten­ci­jas“.

No­ri pa­ro­dy­ti svo­rį?

Re­dak­ci­jai skam­bi­nę pe­da­go­gai spė­lio­jo: gal­būt R. Gal­kus mo­ky­to­jų pa­tik­ro­mis no­ri „pa­de­monst­ruo­ti įta­ką ir svar­bą“ kaip po­li­ti­kas, nes yra Lie­tu­vos so­cial­de­mok­ra­tų par­ti­jos Šiau­lių ra­jo­no sky­riaus na­rys? Jo par­tie­čiai pa­tvir­ti­no, kad „nė­ra ži­nių, jog R. Gal­kus bū­tų iš­sto­jęs iš par­ti­jos“.

Pa­va­duo­to­jo pa­rei­gas R. Gal­kus pra­dė­jo ei­ti, kai Sa­vi­val­dy­bei va­do­va­vo so­cial­de­mok­ra­tų me­ras Al­gi­man­tas Gau­bas. Iki tol jis dir­bo Pa­ka­pės kai­mo mo­kyk­los di­rek­to­riu­mi.

Išeis kū­ry­biš­ki žmo­nės

„Ki­tuo­se ra­jo­nuo­se yra dar bais..., kaip pa­sa­kyt, bai­siau... Pa­vyz­džiui, ko­man­da – 5–6 žmo­nės – at­va­žiuo­ja į vie­ną mo­kyk­lą sa­vai­tei ir ste­bi vi­sų mo­ky­to­jų pa­mo­kas“, – dar paaiš­ki­no R. Gal­kus, pa­klau­sus, ar ki­to­se sa­vi­val­dy­bė­se pro­pa­guo­ja­mos to­kios mo­ky­to­jų pa­tik­ros.

Paaiš­kė­jo, kad yra ki­taip. Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bės Švie­ti­mo sky­riaus ve­dė­ja Vio­le­ta Dams­kie­nė tvir­ti­no, kad sky­rius ne­ga­li tik­rin­ti mo­ky­to­jų, nes pa­gal Vie­tos sa­vi­val­dos įsta­ty­mą švie­ti­mo sky­riai vyk­do tik mo­kyk­lų, bet ne mo­ky­to­jų dar­bo prie­žiū­rą.

„Mo­ky­to­jų dar­bo prie­žiū­rą vyk­do pa­ti mo­kyk­la. Pa­mo­ko­se ga­li sė­dė­ti tik išo­rės ver­ti­ni­mą at­lie­kan­ti Na­cio­na­li­nė mo­kyk­lų agen­tū­ra. Mo­ky­to­jų me­to­di­nė veik­la yra ati­duo­ta Švie­ti­mo cent­rui. Su mo­ky­to­jais Švie­ti­mo sky­riai ne­dir­ba, dir­ba tik su jų va­do­vais. Sky­rius žiū­ri švie­ti­mo veik­los or­ga­ni­za­vi­mo!“ – tei­gė V. Dams­kie­nė.

„Jei­gu rei­kia ieš­ko­ti ge­rų­jų pa­tir­čių, mo­kyk­lų va­do­vai ge­riau­siai ži­no ir ga­li pa­siū­ly­ti ste­bė­ti ge­riau­sių spe­cia­lis­tų dar­bą“, – į val­di­nin­kų už­mo­jus tik­rin­ti mo­ky­to­jų dar­bą rea­ga­vo ra­jo­no Aukš­tel­kės mo­kyk­los di­rek­to­rius Ai­das Ba­cys.

Pa­sak jo, yra dau­gy­bė duo­me­nų, iš ku­rių ga­li­ma spręs­ti ir apie bend­ras mo­kyk­lų ten­den­ci­jas, ir apie mo­ky­to­jų kva­li­fi­ka­ci­ją.

„Ne­ma­nau, kad to­kios pa­tik­ros ra­jo­ne pri­si­dės prie pe­da­go­gų dar­bo ko­ky­bės ge­ri­ni­mo, nes vi­sos va­dy­bi­nės tai­syk­lės įro­do, kad kū­ry­biš­kos as­me­ny­bės ne­mėgs­ta griež­to reg­la­men­ta­vi­mo. Įro­dy­ta, kad iš sis­te­mos, kur vis­kas griež­tai reg­la­men­tuo­ja­ma, pir­miau­sia išei­na kū­ry­biš­ki žmo­nės. Jei­gu to­kio­mis pa­tik­ro­mis no­ri­me at­si­jo­ti iš mo­kyk­lų kū­ry­biš­kus mo­ky­to­jus, ta­da tiks­lą pa­siek­si­me“, – ma­no V. Ba­cys.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Redakcijos archyvo nuotr.

Kol dir­bo mo­kyk­lo­je, Rai­mon­das Gal­kus įgi­jo vy­res­nio­jo mo­ky­to­jo kva­li­fi­ka­ci­nę ka­te­go­ri­ją. Ta­pęs Šiau­lių ra­jo­no švie­ti­mo sky­riaus ve­dė­jos pa­va­duo­to­ju, val­di­nin­kas ei­na ver­tin­ti ir aukš­tes­nės kva­li­fi­ka­ci­nės ka­te­go­ri­jos mo­ky­to­jų.

Šiau­lių ra­jo­no Švie­ti­mo ir spor­to sky­riaus ve­dė­ja Ju­di­ta Šert­vy­tie­nė paaiš­ki­no, kad sky­riaus spe­cia­lis­tai ir mo­kyk­lų pa­va­duo­to­jai ug­dy­mui tik­rin­da­mi mo­ky­to­jų dar­bą ver­tins, ko pa­tys iš­mo­ko.

Šiau­lių mies­to švie­ti­mo sky­riaus ve­dė­ja Vio­le­ta Dams­kie­nė ti­ki­na, kad Švie­ti­mo sky­rius ne­ga­li sė­dė­ti kla­sė­se ir tik­rin­ti mo­ky­to­jų dar­bo.

Šiau­lių ra­jo­no Aukš­tel­kės mo­kyk­los di­rek­to­rius Vai­das Ba­cys tei­gia, kad rė­mai kū­ry­biš­ku­mo ne­ska­ti­na.