
Naujausios
PILIETIŠKUMO PAIEŠKOS (2)
Tylūs protestuotojai palieka valstybę
Kodėl Lietuvos piliečiai išsivaikšto? Kodėl apie rengiamą naują socialinį modelį nediskutuoja dirbantys, o tik politikai ir verslininkai? Kiek kainuoja ne tik kalafiorai, bet ir bilietai į Marijono Mikutavičiaus koncertą?
Diskusiją apie pilietiškumą ir jo apraiškas Lietuvoje „Šiaulių kraštas“ tęsia su Romu LAZUTKA, Vilniaus universiteto profesoriumi, socialinių mokslų daktaru, ekonomistu, sociologu.
Rita ŽADEIKYTĖ
rita@skrastas.lt
„Neįprasta išgirsti iš pasiturinčio žmogaus apie kainas“
– Kaip vertinate kilusį viešą žmonių nepasitenkinimą padidėjusiomis kainomis Lietuvoje? Ar šį nepasitenkinimą jau galima vadinti pilietiškumo apraiška?
– Niekuo ypatingu, nes į mitingą, kurį bandė organizuoti kai kurie aktyvistai, žmonės beveik nesusirinko. Tas sujudimas buvo atsakas į Marijono Mikutavičiaus įrašą socialiniuose tinkluose: labai neįprasta žmonėms buvo išgirsti iš žinomo žmogaus kritiką dėl kainų, nes jis yra laikomas pakankamai pasiturinčiu žmogumi.
Bet kažkodėl niekas nepastebėjo, kad bilietus į jo koncertą taip pat ne kiekvienas gali įpirkti. Nemanau, kad dėl bilieto kainos kiekvienas Lietuvos gyventojas pajėgtų į jo koncertą įeiti. Bet niekas viešai nepaklausė, o po kiek bilietai į M. Mikutavičiaus koncertą ir kas nustato bilietų kainas?
Lygiai taip ir su kalafiorais ar kokia kita preke: pardavėjas nori parduoti kuo brangiau, o pirkėjas – nupirkti kuo pigiau. Todėl toje istorijoje nematau nieko išskirtinio.
Nieko išskirtinio nemačiau ir žmonių diskusijose, nes iš esmės jos nebuvo nei garsios, nei visuotinės, jas tiesiog išgarsino žiniasklaida, labiau paviešino būtent dabar.
Kalbomis apie kainas žmones visada sudominsi, nes žmonės kainomis nuolat piktinasi. Žmonės, įvedus eurą, nuolatos kalba, kad viskas smarkiai brangsta, todėl kažkokios naujos kokybės pilietinės visuomenės suaktyvėjimo toje diskusijoje nepamačiau.
– Kaip vertinate valdžios asmenų, politikos, finansų analitikų laikyseną – kai jie įrodinėjo, kad kainos ne taip ir kilo, kaip žmonės piktinasi?
– Su Statistikos departamentu nelabai pasiginčysi, nes niekas alternatyviai negali visų kainų surankioti ir suskaičiuoti. Skausminga yra tik tiems žmonėms, kurie turi mažas pajamas ir maistui išleidžia ne 20 procentų, o 50 ar daugiau procentų savo pajamų. Todėl tokių žmonių laikysena natūraliai skiriasi, nes skiriasi ir patys pirkinių krepšeliai.
Socialinis modelis darbuotojams neįdomus?
– Kokios Lietuvoje reikėtų visuomenės pozicijos? Kas Lietuvoje galėtų būti kitaip, jeigu veiktų pilietiškos visuomenės principai?
– Norėdami pasiekti kažkokių tikslų, piliečiai turėtų vienytis į organizacijas, bendrijas, kad galėtų vieningai išreikšti savo nuomonę, bet Lietuvoje taip nėra.
Atrodytų, kad žmones labiausiai turėtų vienyti ekonominiai dalykai, su darbu susiję klausimai, nes žmonės net trečdalį savo paros laiko praleidžia darbe ir nuo to, ką jie dirba ir kiek uždirba, priklauso jų gerovė. Todėl būčiau linkęs kalbėti labiau ne apie pilietinę visuomenę, o Vakaruose anksčiau vadintą „gamybinę demokratiją“, kai darbuotojai buriasi į profsąjungas, kovoja už savo teises dėl darbo sąlygų, dėl socialinių garantijų.
– Net ir visų likimus nulemsiantis naujasis Socialinis modelis svarstomas ne pačių darbuotojų, o tik darbdavių ir politikų. Kodėl žmonės tyli?
– Profsąjungos savo vaidmenį lyg ir atlieka, bet jų nariais yra labai nedaug žmonių. Profsąjungoje nėra ir labai daug pajėgių žmonių, nes darbuotojai yra nepajėgūs pasisamdyti puikių specialistų ir mokėti jiems labai gerą atlyginimą už tai, kad jie atstovautų darbuotojams taip, kaip atstovaujamos yra, pavyzdžiui, verslo organizacijos, verslo interesai. Tie specialistai yra verslo išlaikomi tam, kad propaguotų tam tikras idėjas, atstovautų tam, kas yra naudinga verslui, o darbo žmonės to neturi.
Stebėjau Suomijoje Profsąjungų instituto veiklą. Ten Profsąjungų instituto veiklai išlaikyti darbuotojai mokėdavo po 1 markę (prieš įvedant eurą) nario mokesčio institutui išlaikyti. Profsąjungų institutas neužsiėmė propaganda, o tyrė tokius klausimus, kurie yra aktualūs darbuotojams.
– Kodėl to nėra Lietuvoje?
– Todėl, kad Lietuvoje žmonės renkasi ne būrimąsi į organizacijas, o išsiskaidymą, išsiskirstymą – emigraciją. Žmonių „pilietiškumas“ Lietuvoje pasireiškia tuo, kad jie tiesiog išvažiuoja.
Protesto formos yra tik tokios – arba eini į gatves ir reikalauji, arba protestuoji tyliai. Mūsų žmonės renkasi tylų protestą, jie piktinasi netenkinama tvarka tyliai ir išvažiuoja, tačiau tai taip pat yra protesto forma. Tik tokia protesto forma yra nekonstruktyvi: jie susitvarko galbūt savo asmeninį, šeimos gyvenimą, bet atsisako savo įgimtos kultūros.
Dažnai prisimenama, o kodėl žmonės galėjo susiburti Sąjūdžio laikais? Kodėl nebegali dabar? Manau, todėl, kad Sąjūdžio laikų žmonės dar tikėjo, kad galima kažką pakeisti.
O dabar į žmonių protestus dažnai niekas net nereaguoja, jeigu apie juos neparašo žiniasklaida.
Pedagogams yra garbė, kad jie sugeba protestuoti, nors ir susiskaldę į kelias profsąjungas.
– Kodėl kitų profesijų žmonės to beveik nedaro, nedemonstruoja savo vienybės ir reikalavimų?
– Manau, kad žmones veikia baimė. O jeigu išgirs darbdavys, viršininkas? Žmonės bijo susidorojimo.
Be to, yra suformuota nuomonė, kad profsąjungiečiai irgi nėra labai geri, kad demonstracijomis nieko neišspręsi – viską reikia spręsti darbu. Kai kurie politikai ir ekonomistai propaguoja nuostatą, kad viskas – tik paties žmogaus rankose, o nuo struktūros esą niekas nepriklauso. Turint tokias nuostatas nieko neišspręsi ir nieko neverta organizuoti.
Reikia suvokti, kad vieną ar du žmones gali išmesti iš darbo, bet tūkstančio neišmesi – todėl reikia kolektyvinio veikimo, reikia išsilavinusių žmonių, kurie imtųsi organizuoti, veikti vardan kitų. Bet tokių aktyvistų arba nėra, arba jie neturi pakankamo išsilavinimo, nėra įpratę viešai kalbėti, nesugeba patraukti kitų dėmesio.
Štai todėl Lietuvoje tokia emigracija, tokia demografinė situacija. Jau viešinami skaičiavai, kad netrukus Lietuvoje liks mažiau, nei du milijonai gyventojų. Bet prie to jau priprantama. Kuriamos teorijos, kad visas pasaulis juda, vaikšto. Bet pasaulis, laisvų šalių žmonės juda ne dėl to, kad neišgyvena savo šalyje. Ir niekas to nutekėjimo kanalo iš Lietuvos neuždaro.
– Kada, jūsų, kaip ekonomisto požiūriu, gyvensime kitaip?
– Ko gero, negreit. Nors Lietuvoje tiems, kurie čia turi darbo ir gerus atlyginimus, visai gera gyventi. Čia gana saugi, graži, nedidelė šalis, su puikia istorija ir dėl to Lietuvai nieko neprikiši. Puikus yra gyvenimui Vilniaus miestas. Jeigu žmonės čia gerai įsitvirtina, jiems čia viskas labai gerai.
Į tų žmonių, kurie išvažiuoja dirbti emigracijoje, vietą atvažiuos kitų šalių gyventojai. Solidarumas tarp atvažiavusių ir vietinių Lietuvos gyventojų bus dar menkesnis. Bet su tuo teks susitaikyti.
Dainiaus Labučio (ELTA) nuotr.
PASIRINKIMAS: Profesorius Romas Lazutka sako, kad Lietuvoje žmonės renkasi ne kovoti už savo teises buriantis į organizacijas, bendruomenes, o tylią protesto formą – emigraciją.
GĖRIS: Profesoriaus Romo Lazutkos teigimu, Lietuvoje tiems, kurie čia turi darbo ir gerus atlyginimus, visai gera gyventi.