Amerikos peizažą atskleidžia lietuvis

Amerikos peizažą atskleidžia lietuvis

Amerikos peizažą atskleidžia lietuvis

Antradienį Šiaulių apskrities P. Višinskio viešojoje bibliotekoje atidaryta Mindaugo Gabrėno fotografijų paroda „Back to the City“ nukelia į JAV. Niujorke dirbęs fotomenininkas pristato 30 darbų – 15 nespalvota juosta sukurtų fotodiptikų, juose sujungti gamtos ir miesto peizažai.

Živilė KAVALIAUSKAITĖ

zivile@skrastas.lt

Parodos – Šiauliuose ir Niujorke

Nuotraukos darytos 2012–2014 metais Niujorke bei apylinkėse, dažniausiai – Vakarų pakrantėje, kuo mažiau žmonių lankomose vietose. Niujorke M. Gabrėnas dirbo diplomatu Jungtinėse Tautose.

„Po poros metų man tapo aišku, kad Niujorko neatskleidžiau, per mažai fotografuota. Kilo idėja padaryti diptikų parodą, lyginant vieną didžiausių ir judriausių pasaulio miestų su atokiomis Jungtinių Amerikos Valstijų vietomis. Miestą su ne miestu riša simboliai“, – sakė parodos autorius.

M. Gabrėno mėgstamiausia – nespalvota fotografija. Jo manymu, spalvos kartais trukdo suvokti ir priimti vaizdą taip, kaip fotografas jį nori perteikti. Kitas dalykas – nespalvota fotografija turi be galo daug įvairiausių tonų ir pustonių.

Paroda „Back to the City“ rodyta Vilniuje, Kaune, Palangoje. Šiauliuose ją galima apžiūrėti iki lapkričio 17 dienos.

Šiuo metu M. Gabrėno paroda veikia ir Niujorke. Ten dažniausiai eksponuoja Lietuvoje sukurtus darbus.

„Susidarė įspūdis, kad amerikiečiams,  ypač – galerijų savininkams, Niujorkas nėra įdomus, jie nori Rytų Europos, mažiau žinomo peizažo. Kita priežastis – Niujorkas – žydų miestas, nemaža žydų diaspora yra litvakai. Dažnas atpažįsta Rytų europietišką poskonį, jiems įdomu, kelia daug sentimentų“, – sako fotografas.

Mokėsi savarankiškai

Fotografuoti M. Gabrėnas pradėjo 2008 metais, gyvendamas Ispanijoje. Sudomino fotografijos judėjimas, kuris Madride labai ryškus. Pradėjo lankyti parodas, nusipirko pirmą skaitmeninį fotoaparatą.

„Buvau savamokslis, skaičiau literatūrą. Bandžiau suprasti, kas man pačiam smagu ir įdomu. Po kiek laiko supratau, kad aš pernelyg daug šaudau aplinkui. Man fotografija – procesas, kai norisi pamąstyti, ką nuspausi. Supratau, kad reikia rinktis juostą“, – sako M. Gabrėnas.

Juosteles mokėsi ryškinti pats. Buvo visko – ir nusivylimo iki ašarų, kai nepavyksta, o atrodė, kad juostelėje yra kažkas ypatinga.

Pernai M. Gabrėną pristatyti savo darbus pakvietė festivalio „PHotoEspaa“ organizatoriai. Likimui panorėjus, grįžo ten, kur pradėjo fotografuoti.

Pirmąją parodą – „Fantasma“ skaitmeninių darbų seriją, darytą Ispanijoje – M. Gabrėnas surengė 2009 metais. 2011–2012 metais eksponavo pirmąją analoginės fotografijos parodą „Dreamscapes“.

Jo darbai įvertinti tarptautinėmis premijomis, spausdinti žinomuose fotografijos žurnaluose.

Tarp kokybės ir nekokybės

M. Gabrėno peizažo žanras – specifinis. Fotografas naudoja seniai pasibaigusio galiojimo juosteles, dirbtiniu būdu ant juostelės užveisia natūralų pelėsį, dažniausiai – nuo duonos. Fotografuodamas gauna vaizdą, kuriam įtaką padarė pelėsis. Fotografuoja ir senais sovietiniais fotoaparatais.

„Dažnai vaizde balansuoju tarp kokybės ir visiškos nekokybės. Parodoje Šiauliuose matome kokybišką, švarų vaizdą, fotografuotą preciziškai veikiančia vidutinio formato analogine kamera. Lygiagrečiai man labai patinka nekokybiškas, iš pirmo žvilgsnio žiūrint, brokuotas vaizdas“, – sako fotografas.

Pastaruoju metu M. Gabrėnas naudoja savadarbę kamerą, savadarbius plastikinius objektyvus, norėdamas visiškai nekokybiško vaizdo, kuris suteikia papildomų prasmių arba vizualiai yra patrauklus.

Jo kuriama kamera –  kelių aparatų hibridas. Svarsto – galbūt gims dar vienas projektas, tik jis dar turi susikristalizuoti tematiškai, geografiškai.

Ievos SLONSKYTĖS nuotr.

AUTORIUS: Užsienio reikalų ministerijoje Vilniuje dirbantis Mindaugas Gabrėnas Šiauliuose pristatė parodą „Back to the City“. Ši paroda – Amerikos skaityklos dešimtmečio programos renginys.

PARODA: Mindaugo Gabrėno diptikuose – gamtos ir miesto peizažai.

PRISTATYMAS: Mindaugo Gabrėno (kairėje) parodą pristatė menotyrininkas Virginijus Kinčinaitis.