
Naujausios



Latviška tapatybė
Žiemgalos-Aukštaičių kultūros draugijos Joniškio skyriaus organizuojamame renginyje paskaitą "Joniškio evangelikų liuteronų (latvių) bažnyčios ir bendruomenės istorijos bruožai" skaitys dr. Ernestas Vasiliauskas. "LRT plius" televizijos laidų "Kelias. Ekspedicija liuteronų istorijos pėdsakais" ciklą, skirtą Joniškio, Žagarės, Daunoravos maldos namams ir bendruomenėms, pristatys laidos vedėjas Tomas Pavilanskas-Kalvanas.
Bus ir suneštinės vaišės. E. Vasiliauskas Joniškio latvių draugijos "Avots" vadovės Natalijos Franckaitienės paprašė keptos žąsies – kad būtų prisiminta lapkričio 10 dieną liuteronų evangelikų švęsta Martinio diena ir jos tradicijos.
Renginyje laukiama ir svečių iš Latvijos Seimo, Latvijos universiteto, kraštiečių iš Jelgavos.
Jono Avyžiaus viešojoje bibliotekoje bus galima apžiūrėti parodą "Evangelikai liuteronai Joniškio krašte".
"Joniškio krašte gyveno ne tik lietuviai, žydai, bet ir latviai, vokiečiai, lenkai. Konfesija ir tautybė čia buvo tas pats, evangelikų liuteronų bažnyčia saugojo ir užkonservavo latvišką tapatybę. Jei ne bažnyčia, asimiliacija būtų ženkliai greitesnė, ką matome po 1940 metų", – sako E. Vasiliauskas.
1923 metų surašymo duomenimis, Lietuvoje gyveno 14 883 latviai (0,7 procento visų gyventojų (be Klaipėdos krašto). Daugiausia Šiaulių apskrityje – 4 716, Joniškio valsčiuje – 976, Žagarės valsčiuje – 666.
1921 metais, Lietuvos latvių atstovų suvažiavimo metu, latvių švietimo ir kultūros centru buvo pasirinktas Joniškis. Tais pačiais metais Joniškyje buvo įsteigta Lietuvos latvių sąjunga, turėjusi vienyti visus Lietuvos latvius. Atidaryta Joniškio latvių vidurinė mokykla, 1925–1926 metais leistas laikraštis latvių kalba "Lietavas Latvis". Lietuvoje latviai turėjo vienintelę aukštesnę mokyklą Joniškyje – Žeimelyje (1921–1938).
Dabar bendruomenė beveik išnykusi. Latviais save identifikuoja senoji karta, gimusi 1927–1943 metais. Anūkai jau yra lietuviai. Priežastys: okupacija, uždarytos draugijos, latvių mokyklos, bažnyčios, trėmimai, melioracija.
"Mes dar iki galo nesuvokiame, kiek sovietinė epocha pakeitė", – sako E. Vasiliauskas.
Dalis latvių istorijos išliko fotografijose – Daunoravos ir Joniškio, Alkiškių evangelikų liuteronų latvių bendruomenės fotoarchyvas (apie 2 000 vienetų) skaitmeninamas ir apdorojamas Šiaulių "Aušros" muziejuje.
E. Vasiliauskas į Joniškio evangelikų liuteronų temą įsitraukė vasarą, kai buvo filmuojama laida "Kelias". Istorikas dalyvavo filmavimuose Daunoravoje, Žagarėje, Joniškyje.
Mokslininkas cituoja kraštotyrininką Juozą Šliavą (1930–1979), kuris 1969 metais leidinyje "Kraštotyra" nagrinėjo Žiemgalos regiono tapatumo klausimą.
J. Šliavas išskyrė, kad etnografiniu požiūriu vietovė gana savita, skirtinga nuo kitų Lietuvos sričių, dvarai vokiški, papročiai ne tokie konservatyvūs, kaip kitose Lietuvos vietose, greičiau prigyja naujovės. Gyventojai praktiškesni, santūresni, kiek lėtesnės reakcijos, daugiau užsidarę, taupesni. Jų daug būta liuteronų evangelikų tikėjimo, vien Žeimelio parapijoje XIX amžiuje – 4 583.
Kalbėdamas apie Joniškio evangelikų liuteronų bažnyčią, E. Vasiliauskas išskiria du datų blokus: 1829, 1949, 1999 ir 1848, 1932 metus.
1829 metais įkuriama Joniškio filija. 1949 metais uždaroma Joniškio bažnyčia, 1999 metais atkuriama.
1848 metais pastatoma bažnyčia. 1932 metais didžiulė Šiaulių parapija padalijama į dvi dalis: į Alkiškių (su Joniškio ir Žagarės filijomis) bei Šiaulių (su Mažeikių filija).
Iš kur Šiaulių apskrityje atsirado evangelikai liuteronai?
Pasak E. Vasiliausko, kunigas Emanuelis Distonas (1812–1905), rašęs Šiaulių bažnyčios kroniką, išskyrė šias ištakas: Kuršo vokiečių dvarai (Daunorava, Jurdaičiai, Senoji Žagarė, Ukriai ir kt.), juose apgyvendinti latviai; pabėgėliai valstiečiai iš Kuršo; amatininkai iš Kuršo ir Prūsijos bei audėjai iš Silezijos, atvežti Antano Tyzenhauzo 1772 metais.
Iki 1773 metų Šiaulių ekonomijoje evangelikų liuteronų gausu nebuvo – karališkoje valdoje dominavo katalikybė. Vienintelė susiformuojanti sala – privatus Daunoravos dvaras.
1924 metų duomenys rodo, kad Joniškio valsčiaus bendruomenę sudarė 8 procentai liuteronų, 8 procentai judėjų ir 84 procentai katalikų. Liuteronų skaičiuojama apie 1 000, daugiausiai tai – latviai ūkininkai, amatininkai, samdiniai bei 72 vokiečiai – dvarininkai, samdiniai.
"Evangelikų liuteronų bažnyčia daugiausiai vadinama latvių bažnyčia – Šiaulių latvių bažnyčia, Joniškio latvių bažnyčia. Su vokiečiais evangelikai liuteronai siejami Užnemunėje", – sako E. Vasiliauskas.
Bažnyčių likimas
Liuteronų bažnyčios, sako E. Vasiliauskas, suklesti caro laikais, XIX amžiuje, kai katalikų bažnyčia persekiojama. Caro dvaras buvo gana vokiškas, palankus vokiečiams ir liuteronams. Ko gero, svarsto istorikas, čia buvo ir politikos "skaldyk ir valdyk" – katalikai ribojami, pravoslavai ir liuteronai skatinami.
Kunigo E. Distono pastangomis XIX amžiaus viduryje iškilo mūrinės Joniškio, Žagarės, Šiaulių ir Alkiškių evangelikų liuteronų bažnyčios.
Išliko tik Alkiškių. Žagarės bažnyčia nukentėjo per Antrąjį pasaulinį karą, Joniškio ir Šiaulių po karo uždarytos, nugriautos, užstatytos.
Joniškio bažnyčios kertinis akmuo buvo pašventintas 1848 metų balandžio 28 dieną. Tų pačių metų spalio 16 dieną pastatytą bažnyčią pašventino Žeimelio kunigas ir Vilniaus probstas (vyresnysis pastorius) Carl George Gilbert.
Joniškio bažnyčia iškilo Daunoravos dvaro savininko barono Julijaus fon Franko ir Jurdaičių dvaro savininko grafo Frydricho fon Medemo lėšomis ir medžiagomis.
Istorikas rodo išlikusią Joniškio bažnyčios vidaus nuotrauką, joje matyti altoriaus paveikslas "Šv. Petras eina per bangas". Paveikslą nutapė Daunoravos dvaro savininko dukterėčia Antoinette Marie Albertine von der Ropp (ištekėjusi už Pakruojo paveldėtojo Ropp'o).
"Aušros" muziejaus Ch. Frenkelio viloje eksponuojamas šios dailininkės tapytas sesers paveikslas (sesuo priklausė Mėlynojo kryžiaus draugijai, kuri rūpinosi alkoholikais armijoje. 1919 metais bolševikai ją Jelgavoje išprievartavo, nužudė).
Joniškio bažnyčios paveikslas sukurtas 1888 metais, tapytojai tuomet buvo 24-eri. Istorikas atkreipia dėmesį, kad svarbiausias bažnyčios paveikslas tapytas moters.
E. Vasiliauskas trejus metus ieškojo šio paveikslo. Kai 1949 metais Joniškio apskrities vykdomojo komiteto siūlymu Joniškio evangelikų liuteronų bažnyčia buvo uždaryta, turtas išneštas į namus pas parapijos pirmininką Rozenbergą. Rozenbergo dukra patvirtino, kad paveikslas pražuvo apie 1960 metus, nugriovus prie malūno stovėjusį jų namą (vietoje jo pastatytas penkiaaukštis, joniškiečių vadintas "bajorų gūžta").
Joniškio bažnyčia nugriauta 1986 metais, jos vietoje pastatytas laidojimo biuras, 1991 metais pastatas privatizuotas.
1992 metų rugsėjo 26 dieną Zenta Maiga Kugrėnienė ir meras, gydytojas Juozas Sperauskas atnaujino Joniškio evangelikų liuteronų bendruomenės registraciją. Pamaldos vyko Joniškio 2-oje vidurinėje mokykloje, Meno mokykloje.
Nuo 1999 metų gegužės 29 dienos Joniškio liuteronai meldžiasi buvusioje gaisrinėje, Žemaičių gatvėje.
Išskirtinės asmenybės
Kalbėdamas apie 1842–1940 metais Šiaulių apskrities evangelikų liuteronų parapijoje dirbusius kunigus, E. Vasiliauskas daugiau dėmesio skiria Teodorui Kupferiui.
T. Kupferis gimė 1869 metais Jelgavoje, baigė Mintaujos gimnaziją, studijavo Tartu universitete, kur įgijo teologijos kandidato laipsnį, vėliau mokėsi Vokietijoje ir Italijoje, 1897–1904 metais dirbo tikybos mokytoju Peterburge, nuo 1904 metų ėjo Šiaulių parapijos kunigo pareigas, rūpinosi Šiaulių vokiečių vidurinės mokyklos atidarymu 1922 metais, buvo jos direktoriumi ir mokytoju, puikiai mokėjo vokiečių, latvių ir lietuvių kalbas, parašė Šiaulių ir Mažeikių parapijos istoriją (1772–1926).
Būtent šis kunigas rankraštyje užfiksavo, kad "pirmąsias mišias Joniškyje ir Žagarėje laikė latvių ir vokiečių kalba kunigas Heinrich Adolf Braunschweig, kuris 1824–1826 m. buvo Šiaulių parapijos kunigu. Mišios Joniškyje pradžioje vyko privačiame name, vėliau pastate, kurį parapijos maldos namams įrengti padovanojo grafas Dimitrijus Zubovas. 1829 m. Kuršo konsistorija patvirtino Joniškio filiją. 1848 m. naujai bažnyčiai padėtas kertinis akmuo, nes esamo maldos namo stogas supuvęs, o pats pastatas senas. Tam nupirktas sklypas. Grafas Medemas ir baronas Pfeilitzer v. Franck įsipareigojo duoti medžiagas, kad būtų galima pastatyti iš akmenų naują bažnyčią, kuri ir dabar stovi."
Sudėtingas kunigo Eriko Leijerio (1906–1951) likimas. Žeimelyje nuo antrosios tremties jis slėpė generolo Stasio Raštikio dukrą. Kai 1949 metais Joniškio bažnyčia buvo uždaroma, E. Leijeris rašė laiškus Stalinui, bet buvo pats ištremtas. Mirė tremtyje.
Gustavas Rauskinis (1902–1979) – ne tik kunigas, bet ir karininkas, poetas, dramaturgas, yra pastatyta jo pjesių. Ištremtas į Sibirą, grįžo 1955 metais. Palaidotas Alkiškiuose.
Atlikdamas tyrimą, E. Vasiliauskas aptiko ne vieną išskirtinę, bet primirštą ar visai pamirštą asmenybę. Faktai kaupėsi ir pildėsi bendraujant su žmonėmis.
Iš užmaršties istorikas sugrąžino Karlį Grauzį (1887–1938), Lietuvos latvių sąjungos pirmininką, Joniškio latvių vidurinės mokyklos dailės mokytoją, verslininką, knygynų savininką (per didžiąją krizę knygynai bankrutavo, liko tik Joniškio), keliautoją, fotografą, kandidatavusį ir į Lietuvos Seimą rinkimų sąraše.
Grauzių šeimą į Joniškio apylinkes persikėlė tarp 1901–1904 metų. Žinoma, kad K. Grauzis 1904 metais vasario 18 dieną buvo konfirmuotas Joniškio bažnyčioje.
1921 metais K. Grauzis baigė Detroito menų mokyklą (School of Fine Arts, mokėsi pas profesorių Žanį Vikerį, gilinosi į kraštovaizdžio tapybą, laimėjo prizinę I vietą), 4 metus, iki 1929–1930 mokslo metų, dirbo Joniškio latvių vidurinėje mokykloje, dėstė dailę (paišybą), darbelius, dailyraštį.
E. Vasiliauskas sako, kad K. Grauzis buvo įvairiapusė asmenybė, jo kalbinti atvažiuodavo Latvijos žurnalistai. Interviu latvių spaudoje ir užvedė istoriką ant kelio. Spaudoje publikuota ir dailininko darbų.
K. Grauzis piešė paveikslus aliejumi, akvarelę ir tušu. Skaičiuojama, kad jo kūrybinį palikimą sudarė per 1 000 paveikslų. Tematika – latvių romantinė epinė mitologija, Lietuvos peizažai. Dalyvavo dailės darbų parodose, jas organizavo.
E. Vasiliauskui pavyko rasti tik tris K. Grauzio paveikslus – pas Šiauliuose gyvenančią dailininko sesers dukrą.
K. Grauzis palaidotas Juodžių kapinėse (Joniškio r.).
Majoras Teodoras Vittė – Lietuvos Nepriklausomybės kovų dalyvis. Gimė 1887 metais Daunoravos dvare. 1906 metais savanoriu įstojo į Rusijos kariuomenę, tarnavo 4-ajame raitosios artilerijos divizione, 1907 metais baigė puskarininkių mokyklą. Prasidėjus Pirmajam pasauliniam karui, mobilizuotas į Rusijos kariuomenę, paskirtas 21 artilerijos brigados jaunesniuoju karininku, dalyvavo kovose su vokiečiais Rytų Prūsijoje ir Galicijoje (Vakarų Ukrainoje).
Grįžęs į Lietuvą 1920 metų vasarį mobilizuotas į Lietuvos kariuomenę, paskirtas 1 artilerijos pulko 6 baterijos jaunesniuoju karininku, 1920 metų lapkritį pakeltas į kapitonus. 1920 metais dalyvavo Nepriklausomybės kovose su lenkais prie Rudaminos, Maišiagalos ir Širvintų–Giedraičių ruože. 1923 metais pakeltas į majorus.
Po žemės reformos gavo valdyti Mažosios Daunoravos dvarą.
T. Vittė buvo Kauno vokiečių mokyklų draugijos pirmininkas, Lietuvos-Švedijos draugijos narys, pirklys, daug keliavo. 1941 metais pasitraukė iš Lietuvos.
"Įdomu atkreipti dėmesį, kaip Lietuvos evangelikai liuteronai integruojasi į Lietuvos valstybės kūrimąsi. Daug latvių, vokiečių yra Lietuvos kariuomenėje, jie dalyvauja Nepriklausomybės kovose, nes mūsų kariuomenei trūko kadrų. Po 1863 metų sukilimo katalikams lietuviams buvo ribojamas stojimas į karo mokyklas, kad nepasiruoštų naujam sukilimui", – sako E. Vasiliauskas.
Dar vienas asmuo – Liūto Mockūno knygos "Pavargęs herojus" veikėjas Valdemaras Briedis iš Daunoravos (1908–1979) – antinacinio ir antisovietinio judėjimo dalyvis, Jono Deksnio, Kazimiero Pyplio bendražygis.
J. Deksnys su V. Briedžiu susipažino 1946 metų pabaigoje Stokholme. 1948 metų pavasarį V. Briedis dalyvavo nepavykusioje kelionėje į Estiją ir Lietuvą, 1949 metais Lietuvoje sulaikytas, po tardymo perverbuotas ir dirbo MGB radistu (transliavo dezinformaciją į Vakarus). Gyveno su iš Sibiro grįžusia žmona Velta ir dukra Elza, uošviais Starkais laisvėje.
E. Vasiliauskas tikisi, kad ateityje Šiaulių apskrities evangelikų liuteronų bažnyčios istorija suguls į knygą.
"Atrodo, kad bendrijos yra šalia, bet jos nuaktualintos. Nedovanotina jas pamiršti, nes kartu tai – asmenybės, dalyvavusios krašto kultūriniame gyvenime, maldos namai formavo miestų urbanistinį veidą, o kapinės ir latvių kaimai – unikalų Žiemgalos lygumos kultūrinį kraštovaizdį", – sako mokslininkas.
1923 metų surašymo duomenimis, Lietuvoje gyveno 14 883 latviai. Daugiausia Šiaulių apskrityje – 4 716, Joniškio valsčiuje – 976, Žagarės valsčiuje – 666.
