
Naujausios
Su pigia padanga nusiperki brangią riziką
Atšalo oras – išsirikiavo eilės prie padangų montavimo įmonių. Meistrai normaliems pietums nebeturi laiko, sukasi kaip bitės. Ridendami ir montuodami padangas, jie mato, kad prieš krizę vairuotojai dažniau rinkdavosi naujas padangas. Šiais metais automobiliai dažniausiai „aunami“ dėvėtais „batais“.
Alvydas JANUŠEVIČIUS
alvydas@skrastas.lt
Pietums – dešimt minučių
„Vyrai, už kiek padangas montuojate?“, – klausiame prie vienos įmonės, kur išsirikiavusi keturių automobilių eilė. Visi jau pakelti domkratais ir šiek tiek pasvirę kampu.
„Neturim laiko. Per dieną apaunam apie 70 automobilių. Tai kiek ratų – daugink iš keturių“, – sako žaliais darbiniais kostiumais vilkintys vyrai.
Šios individualios įmonės šefas Zigmas Podvisockas pats dirba konvejeryje. Jis specialia centrifuga balansuoja jau permontuotus ratus ir atiduoda tiems, kurie juos vėl uždeda automobiliui.
„Dabar toks darbymetis, kad pietus pavalgome per dešimt minučių. Ir tai keičiamės – du dirba ir du valgo“, – pasakoja Z. Podvisockas, neatsitraukdamas nuo centrifugos.
Komanda dirba beveik nesikalbėdama. Supranta vienas kitą iš pusės žodžio ar tik žvilgsnio. Kiekvienas atsakingas už savo darbą.
Dėvėtos populiariausios
Padangų keitimas čia ir daugelyje kitų vietų kainuoja panašiai – 15 litų viena. Nuimti, permontuoti, subalansuoti ir vėl uždėti.
O kiek kainuotų padangos? Šioje įmonėje galima įsigyti norvegiškų dėvėtų padangų. Žinoma, yra ir naujų, tačiau vairuotojai labiausiai perka dėvėtas.
Dėvėtos čia kainuoja 50-60 litų, priklausomai nuo dydžio. Nauja firminė 17 colių padanga – apie 500 litų. „Šiuo metu turime visokių dydžių dėvėtų padangų. Svarbu išsirinkti kokybiškas“, – sako Z. Podvisockas.
Perkant padangas specialistas pataria žiūrėti į protektoriaus gylį ir pagaminimo datą. Ant kiekvienos padangos užrašyti metai ir pagaminimo savaitė. Nedaug nudilusi dvejų metų padanga gali puikiai atlaikyti ne vieną žiemos sezoną. Jei padangai jau 5-8 metai – nepadės nė įžymus firmos pavadinimas.
„Per laiką net nenaudojama padanga praranda geriausias savybes“, – paaiškina įmonės savininkas.
Dygliuotas padangas montuojasi nedaugelis. Pliusų daug – didesnis pravažumas, geresnis sukibimas. „Tačiau su dygliais teks montuoti visas keturias padangas. Kitaip bus negerai stabdant“, – pataria Z. Podvisockas.
Saugumui netaupo
Visai šalia – UAB „JG padangos“. Čia kainos panašios ir eilės tokios pat. Dideli autoservisai klientus rašo į kone dviejų dienų eilę, o mažesnėse įmonėse – „gyva“ slenkanti eilė.
Bendrovės vadovas Gražvydas Knystautas sako, kad paklausiausios yra dėvėtos padangos: „Pažiūrėkite, kokie žmonių atlyginimai. Naujas retas įperka. Prieš krizę naujas rinkdavosi žymiai dažniau“.
Įmonės klientas, buvęs šiaulietis Martynas Žibūda, mėgsta jaustis saugiai ant kelio. Aplankė tėvus ir tuo pačiu pasikeitė padangas: „Važiavau iš Vilniaus ir jaučiau, kad mašina su vasarinėmis padangomis nestabiliai ant kelio laikosi. Keičiu padangas Šiauliuose. Vilniuje neturiu kur sandėliuoti, todėl palieku pas tėvus. Manau, kad sostinėje ir montavimas brangesnis“.
Vyras prieš metus pirko naujas žiemines padangas. Kiekviena kainavo po 500 litų. Dėvėtų jokiu būdu neperka: „Naujos ilgiau tarnauja. Ant kelio stabiliau – ne tik psichologiškai, bet ir fiziškai. Be to, jei perki tvarkingą gerą automobilį, kodėl taupyti padangoms?“
Turguje – padangų sezonas
Turguje – taip pat padangų sezonas. Didelis dėvėtų padangų pasirinkimas. Perkamos ir naujos. Jurandas Penkauskas prekiauja naujomis ir restauruotomis padangomis.
Pardavėjas vardija kainas ir kilmės šalį. O pirkėjas renkasi. Nuo garsių firmų iki niekur negirdėtų. Nuo kilmės šalies ar gamintojo kaina skiriasi po 10-20 litų.
Tiesa, pasaulis „susimaišęs“ jau ir padangų srityje. „Teko matyti ir Rusijoje pagamintų „Mishelin“ padangų. Tokios man didelio pasitikėjimo nekelia“, – turi savo nuomonę pardavėjas.
Pirkėjams jis demonstruoja „gyvai“ – nefirminės padangos guma yra kieta, o garsios firmos – minkštutė, tačiau daug tvirtesnė. „Su gera padanga ir vairuoti daug maloniau“, – sako J. Penkauskas, minkydamas delnais padangos kraštus.
Taupiems restauruotos padangos patinka. Tačiau tenka kartu „nusipirkti“ ir riziką.
„Padangos protektorius būna atnaujintas kokybiškai, panaudojant gerą gumą ir garsių firmų efektyvius raštus. Restauruotojai nusiperka teisę naudoti šiuos raštus. Tačiau kordas jau yra atgyvenęs vieną gyvenimą. Kas žino, ar atlaikys ir antrą“, – aiškina pardavėjas.
Restauruotų padangų kaina prasideda nuo 90 litų. Kuo didesnė – tuo brangesnė. Firminė nauja 15 colių padanga kainuoja 180 litų ir daugiau. Jei jūsų automobilis dėvi didžiules 18 ar 20 colių padangas, naujos padangos kaina prasidės nuo 400 litų.
Beje, bent jau trečiadienį dėvėtos padangos turguje kainavo 10-20 litų brangiau nei pas montuotojus.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
KONVEJERIS: Vyrai neturi kada atsipūsti – 70 mašinų per dieną.
PATARIMAS: Zigmas Podvisockas moko: jei renkatės dėvėtas padangas, tikrinkite protektoriaus gylį ir pagaminimo datą.
SAUGUMAS Martynas Žibūda ant kelio mėgsta jaustis saugiai, todėl visada perka tik naujas padangas.
SEZONAS: Keltuvas dirba nesustodamas.
TAUPYMAS: Jurandas Penkauskas sako, kad restauruotų padangų protektorius būna kokybiškas, tačiau kordas jau yra atgyvenęs vieną gyvenimą.
PASIRINKIMAS: Šiuo metu padangų į turgų dažnai užsuka ir rusakalbiai užsieniečiai mašinų prekeiviai
PROTEKTORIUS: Šį žieminį raštą atpažįsta daugelis vairuotojų – legendinis raštas, kurį iki šiol naudoja padangų restauruotojai.
FAKTAS: Dažniausiai perkamos dėvėtos padangas, atvežtos iš kitų Europos šalių.
Įsigalioja naujos padangų ženklinimo taisyklės
Lapkričio 1 dieną pradedamas taikyti ES reglamentas dėl padangų ženklinimo. Vartotojai galės greitai sužinoti, kurios padangos padės sutaupyti kuro. Naujomis etiketėmis padangos bus skirstomos į kategorijas nuo A (geriausios) iki G (prastos).
Kadangi nuo padangų priklauso 20–30 procentų suvartojamo kuro kiekio, pasirinkus A kategorijos padangas, bus galima sutaupyti apie 580–790 Lt. per metus, palyginti su žemesnės kategorijos padangomis.
Etiketėse bus nurodomi šie trys parametrai:
– Suvartojamas kuro kiekis, susijęs su pasipriešinimu riedėjimui. Sumažėjus šiam pasipriešinimui, suvartojama mažiau degalų.
– Sukibimas su šlapia danga – viena svarbiausių padangos saugumo savybių. Kai lyja, stabdant padangomis, kurios labai gerai sukimba su šlapia danga, stabdymo kelias sutrumpėja.
– Padangų keliamas išorinis triukšmas vaizduojamas bangelėmis: viena bangele žymimas mažiausias triukšmas, trimis – didžiausias.
Nuo lapkričio 1 dienos padangų gamintojai ir importuotojai privalo su visomis padangomis, pagamintomis nuo 2012 metų liepos 1 dienos, pateikti lipdukus, etiketes ir techninę informacinę medžiagą. Padangų platintojai (pvz., padangų pardavėjai, autoservisai, automobilių pardavėjai) privalo pateikti šią informaciją, aiškiai matomą pardavimo vietoje.
Šis reikalavimas netaikomas iki 2012 metų liepos 1 dienos pagamintoms padangoms.
Reglamentą dėl padangų ženklinimo priėmė Europos Parlamentas ir ES Taryba, remdamiesi Europos Komisijos pasiūlymu.
Europos Komisijos atstovybės Lietuvoje inf.