Naujausios
Vingiuoti žymėtų akmenų keliai
Iš archeologo V. Vaitkevičiaus knygoje aprašytų 333 Pakruojo rajono šventviečių beveik pusė – akmenys su dubenimis, kitomis žymėmis. Neabejotinai jų būta daugiau, nei aptiko Pakruojo rajoną pastaraisiais metais tyrinėjęs mokslininkas. Apie kai kuriuos akmenis belikę tik pasakojimai: patys istorijos paminklai pavogti (tokių vagysčių bylų ne viena buvo iškelta Pakruojo policijoje) ar dingo neaiškiomis aplinkybėmis, buvo parduoti po kaimus naršiusiems senienų supirkėjams. Galimai tokiu būdu keli akmenys su dubenimis iš nežinomų Pakruojo rajono vietų atsidūrė kitų vietovių kolekcininkų rinkiniuose, kur atkreipė V. Vaitkevičiaus dėmesį.
Sovietmečiu ne vienas dubenuotas ar su paslaptingomis žymėmis akmuo užverstas žemėmis melioruojamuose laukuose, suskaldytas... Vienas akmuo su dubeniu iki šiol tebėra įmūrytas XIX amžiuje statytos Pašvitinio bažnyčios šventoriaus tvoroje.
Daliai akmenų likimas buvo palankesnis. Juos iš melioracijos griaunamų sodybų dar septintajame dešimtmetyje pradėjo gelbėti Žeimelio kraštotyrininkas, šviesuolis mokytojas Juozas Šliavas.
Ir tarp melioratorių buvo žmonių, supratusių dubenuotųjų akmenų vertę – kai kuriuos įmonės darbuotojai nuvežė į Padubysyje Juozo Čybo įkurtą visuomeninį krašto buities muziejų. Steigėjui mirus, šie akmenys išgabenti į Pakruojo "Merestos" bazę Padubysio kaime, ten laikomi iki šiol. Dalis akmenų įkurdinta anuometinės melioratorių įmonės specialistų sodybose.
Kai kuriuos akmenis melioruojamų vienkiemių šeimininkai parsivežė į naujus namus. Keičiantis sodybų šeimininkams, keitėsi ir požiūris į dubenuotuosius akmenis. Ne vienas toks akmuo buvo paimtas nuo prieklėčių ar kitų ūkinių pastatų, kur tarnavo laiptu, ir perkeltas į tvarkomą sodybos vietą – jau kaip garbingas akcentas.
Sovietmečiu buvo laikas, kai dubenuotieji akmenys paskelbti valstybės saugomais paminklais. Iš dalies nebuvo nieko naujo – dar tarpukario Lietuvoje kai kurie objektai, kaip stebuklingu laikomas Zigmantiškių (prie Rozalimo) akmuo su Šv. Mergelės Marijos pėda ar Koplyčkalnis Ežerėlės upelio pelkėse, jau sulaukė valdžios dėmesio – knygoje publikuojami tų vietovių žemės savininkų pasižadėjimai juos saugoti.
1987-aisiais Lietuvos TSR kultūros ministerija nutarė, kad akmenys su dubenimis nebelaikomi archeologijos paminklais, juos rekomenduota saugoti muziejuose. Tuometiniai paminklosaugininkai kitais metais jau ketino pradėti rinkti šiuos akmenis bei suvežti į saugią vietą. Bet į Pakruojo savivaldybę atėjo neaišku kieno sukurtas (nepasirašytas) raštas, liepiantis akmenų neliesti, palikti buvimo vietose: mat jie yra orientyrai, kuriose vietose gali nusileisti... kitų civilizacijų atstovai!
Šį keistą raštą V. Vaitkevičius surado Pakruojo savivaldybės archyve. Iki šiol nežinoma, kas yra jo autoriai (autorius).
Laimės nešėjai
Senieji gyventojai V. Vaitkevičiui pasakojo, kad dubenuotieji akmenys buvę skirti lakinti žalčius – tikėta, kad žalčiai į namus neša laimę, todėl sodiečiai jais rūpindavosi. Anot kitų pasakojimų, akmenų įdubimuose susikaupusiu vandeniu (tikėta tokį vandenį turint nepaprastų galių) apsišlakstydavo. Arba jie buvo naudojami kaip židinėliai, altorėliai.
Tokie akmenys buvo perduodami iš kartos į kartą. Pakruojietė Valentina Alekseriūnaitė, buvusi Pakruojo savivaldybės paminklotvarkininkė, turėjo paveldėjusi iš mamos akmenį su pėdomis – tikėta, kad, perduodamas kaip kraitis giminės moterims, jis lemia laimę. Šeimininkė leido jį išsivežti į Pakruojį tuometiniam paminklotvarkininkui Jonui Treškevičiui, ir akmuo dingo. Vėliau V. Alekseriūnaitė juokaudavo, kad praradusi "pasogą", užtat neištekėjo.
Miciūnų kaimą, V. Alekseriūnaitės gimtinę, V. Vaitkevičius vadina įspūdingu senosios religijos židiniu ir tikisi, kad nepaprastasis akmuo dar atsiras. Miciūnuose prie Alekseriūnų sodybos buvusi švento Jono verdenė, kurios vanduo turėjęs gydomųjų galių. Valentinos senelis Jonas Alekseriūnas jį naudojo ruošti gydomoms abatoms, plaudavo žaizdas.
V. Vaitkevičius knygoje pateikia J. Treškevičiaus pasakojimą, patvirtinantį tikėjimą akmenų galiomis. Nugriauti pasmerktos sodybos šeimininkai nieku gyvu nesutiko atiduoti į muziejų dubenuoto akmens: jį paminklosaugininkas galėjęs gauti, tik vesdamas sodiečių dukrą. Jonas dar kartą važiavo į sodybą, jau su draugu – kaip piršlys. Sutarę, kaip vestuvės vyks, kada atvažiuos jau kostiumuoti, abu vyrai pradėję rūpintis, kaip akmenį įkelti į mašiną. O sodybos šeimininkai persigalvojo – gal pajuto klastą? Ir norėtojams pasakė: kai atvažiuosit vėl, kai viską sutarsim, tada ir krausim tą akmenį. Po kurio laiko grįžęs J. Treškevičius sodybą rado jau nugriautą, o akmuo buvo dingęs.
J. Treškevičius patvirtino, kad daugelis senųjų sodiečių buvo labai susigyvenę su akmenimis. O viešumo nepanoręs žmogus V. Vaikevičiui pasakojo, kad miręs sodybos šeimininkas sapnuose prašo anūko parvežti atgal ankstesniais metais parduotą akmenį.
Į pasenusios, netekusios jėgų motinos sodybą kaime sugrįžo sūnus su šeima. Marti iš senosios šeimininkės apytikriai metai prieš jos mirtį sužinojo, kad į seno tvarto pamatus įmūrytas nepaprastas akmuo. Šį dubenuotąjį akmenį moteris laiko teikiančiu asmeninę ir šeimos laimę. Ištikus bėdoms, šeimininkė eina prie akmens, meldžiasi, kad praeitų negerumai.
Zigmantiškių akmuo iki šių dienų lankomas ne tik istorija besidominčių žmonių, bet ir prašančiųjų sveikatos, sėkmės. Sakoma, jog ne vienas abiturientas prieš brandos egzaminus eina melstis prie Marijos pėdos akmens (taip jis paprastai vadinamas), ir pagalbos sulaukia.
Paskutinės senųjų apeigų vietos?
Ne mažiau vingiuotos Pakruojo rajono piliakalnių istorijos. V. Vaitkevičiaus surinkti pasakojimai, kiti šaltiniai dažniausiai tvirtina juos buvus senojo kulto vietomis.
Antai apie archeologams gerai žinomą Peleniškių piliakalnį pasakojama, kad senovėje toje vietoje "degydavo" mirusiuosius, o paskui vaidilutės su žiurstais (prijuostėmis – red.) nešė smėlį ir supylė kalną. Vėliau piliakalnyje pradėta laidoti. Kasant duobes, būdavo randama anglių, pelenų. Nuo tų radinių kilęs ir kaimo pavadinimas Peleniškiai (pakruojiškių tarme – Pelaniškiai). Kiti pasakotojai teigia, kad piliakalnyje vaidendavęsis šviesos rutulys.
Panaši istorija ir Koplyčkalnio, aštuntajame dešimtmetyje virtusio užtvenkto Ežerėlės upelio sala. Buvęs vienintelis Pakruojo rajone alkakalnis su ne vienu duobutėmis iškalinėtu akmeniu lankytojams paprasčiau pasiekiamas tik žiemą, tvenkiniui užšalus.
Tyrinėtojų dėmesio dar XIX amžiuje sulaukė Titonių kaimo apylinkėse esanti pelkė Velniobala bei joje buvęs didžiulis akmuo su žymėmis, vadintas Velnio krėslu. Jis 1899 metais įtrauktas į Kauno gubernijos archeologijos žemėlapį. Teigiama, kad tai buvęs didžiulis akmuo, perkūnijos perskeltas į dvi dalis, nuo kurių valstiečiai atsiskeldavo akmens gabalus statyboms. Skirtingų pasakotojų apibūdinama, kad akmuo toks didelis, jog per akmens dalių vidurį ėjusiu taku jodavusio žmogaus nesimatydavę.
Velnio krėslo matmenys vienuose šaltiniuose pateikiami kaip trijų metrų pločio, pustrečio metro aukščio, kituose – keturių metrų ilgio ir pusantro metro aukščio. Ant jo buvo įdubimas, kur nelabasis sėdėdavęs ir kitas, mažesnis (vadinamas velnio pėda) – kur ranka remdavosi. Caro valdininkai rašė girdėję daug pasakojimų apie įvairias velnio išdaigas prie to akmens. Pasakota, kad ant jo sėdintis velnias siuva batus, kala dalgius ir gundo, klaidina žmones. Pirmajame XX amžiaus dešimtmetyje akmuo parduotas, suskaldytas. Vietos gyventojai teigė, kad dalis Velnio krėslo likusi žemėse. Kur galėjo būti įžymiojo akmens vieta, nebeaišku.
Iš Titonių apylinkių kilęs rašytojas Juozas Paukštelis, studijavęs literatūrą, remdamasis sakmėmis bei legendomis apie Velniobalą ir Velnio krėslą, 1924-aisiais parašė apsakymą. Kūrinio siužetas – išskirtinis: vaizduojamos nelabųjų ir raganų vakaruškos prieš Šv. Joną, kone tiksliai atitinkančios dabartinių Joninių tradicijas.
Neįprasti ir vakaruškų organizatorių – velnio bei jam tarnavusios raganos personažai. Velniobalos viduryje gyvenęs nelabasis buvęs senas – pražilęs, sulinkęs, tokia pat senelė – ir ragana. Kažin ar kur kitur išlikę užuominų, kad pastaroji būtų velnio virėja. O titoniečių ragana kaip tik tuo ir užsiėmė: ne tik ponui maistą virdavo, bet ir Joninių išvakarių vakaruškoms valgius ruošdavo, iš pelkių dumblių bei velniauogių vyną darydavo... Toje velnių bei raganų šventėje greičiausiai dalyvaudavę ir Titonių apylinkių jaunimo, iš nelabųjų išmokusio, kaip vakaruškose linksmintis. Linkuvos bažnyčią iš reformatų atėmus katalikams, Titonių ir Gailionių valstiečiai pakvietę kunigą pašventinti Velniobalą. Po to kipšas su gaspadine išsikraustę, ir pelkė ėmusi mažėti, virtusi dirbamais laukais.
Į vieną kūrinį sudėti padavimai perša mintį, kad Velniobala galėjo būti viena iš paskutiniųjų Žiemgalos šventviečių. Joje gyveno senukas krivis (ar vaidila) ir tokia pat senelė vaidilutė – žolininkė, saugantys ikikrikščioniškas tradicijas. Nenuostabu, kad patraukę kunigo dėmesį, jiedu apylinkes paliko.