Rimti vyrų žaislai

Rimti vyrų žaislai

Rimti vyrų žaislai

Pavakare užklydę į Šiaulių Salduvės piliakalnio apylinkes suklusome: garsus variklių gaudesys išdavė, kad netoliese vyksta rimtos lenktynės. Netrukus išvydome ir triukšmadarius — daug kartų už tikrus automobilius mažesnius automodelius su vidaus degimo varikliais bei būrelį vaikinų, juos valdančių radiobangomis.

Marina VISOCKIENĖ

marina@skrastas.lt

Brangūs „nežaislai“

Tai, ką išdarinėjo monstriškos išvaizdos bekelei („offroad“) skirti automobiliukai, iššaukė ne vieną susižavėjimo šūksnį. Šuoliai nuo specialaus, tokiems modeliams pritaikyto tramplino, įspūdingas slydimas posūkiuose ir sniego bangos, kylančios automobiliukams lekiant lengvai apsnigusiais, žolėmis apaugusiais šlaitais.

Priėję prie lenktynių išdykėlius radiobangomis „vairuojančių“ vaikinų susipažįstame. 26-erių Renatas Montvilas — miesto Jaunųjų technikų centro automodeliavimo (radiobangomis valdomų modelių) būrelio vadovas. Šiuo metu Šiauliuose būrelis vienija apie dešimt automodelius su vidaus degimo varikliais valdančių vaikinų ir didesnį būrį paprastesniais automodeliukais besidominčių vaikų.

Paties turimą monstriškos išvaizdos bagio automodelį Renatas nevadina žaislu: „Tai rimtas ir brangus automobilis (tokių modelių kaina svyruoja nuo 1000 iki 5000 litų ir daugiau). Jis reikalauja nuolatinės ir žymiai atidesnės priežiūros nei elektrinis, jį sudėtinga derinti, taip pat būtina valyti specialiomis priemonėmis, todėl šis modelis skirtas ne vaikams žaisti“.

Gal geriau tikrą automobilį nusipirkti? „Jau paskaičiavome, tikrą prižiūrėti gerokai brangiau“, — juokiasi kitas šio pomėgio entuziastas, 23-ejų Mindaugas Abromavičius. Dabartinio jo monstriuko kaina — 4000 litų. “Anksčiau tikrai būdavo gaila modelio tvarkymui, priežiūrai išleidžiamų pinigų, tačiau dabar įsitikinau, kad jis vertas kiekvieno investuojamo lito“, — tikino vaikinas.

Beveik nesiskiria nuo tikrų automobilių

Iš Renato pasakojimo tampa akivaizdu, kad automodeliai su vidaus degimo varikliais mažai kuo skiriasi nuo tikrų automobilių: „Tenka įsigyti ir keisti atskiras jų detales, keisti tepalus, atidžiai prižiūrėti tepalinius amortizatorius. Šiuose modeliuose viską galima reguliuoti kaip tikruose automobiliuose — ratų suvedimą, amortizatorių aukštį, kietumą ir panašiai“.

Šie automodeliai gali būti varomi 2 (2WD — angliškai 2 wheel drive) arba 4 (4WD) ratais. Jų rengiamose lenktynėse modeliai skirstomi į klases pagal savo mastelį, pavyzdžiui, Renato turimas yra 1/8, tai reiškia, kas automodelis yra 8 kartus mažesnis už tikrą automobilį. Pašnekovo žodžiais, didesniuose modeliuose (1/5) montuojami benzininiai varikliai, panašūs į žoliapjovių, mažesniuose, tokiuose, kaip jo paties, — spiritiniai varikliukai, panašūs į benzopjūklo, tik jiems naudojami degalai — spiritas su įvairiais tepaliniais priedais.

Vidutinis automodelių su vidaus degimo varikliais greitis — 30— 40 kilometrų per valandą, tačiau modeliai su galingesniais varikliais gali išvystyti ir iki 100 kilometrų per valandą greitį.

Subtilybėms išmokti — ne vieneri metai

Per kiek laiko galima išmokti prižiūrėti ir valdyti tokias mašinytes? „Radiobangomis valdomais prietaisais domiuosi daugiau nei 10 metų. Ilgą laiką, daugiausia dėl lėšų trūkumo, tik stebėjau iš šalies, kaip automodelius su vidaus degimo varikliais valdo ir prižiūri kiti. Kai pats tokį įsigijau, jau turėjau nemažai žinių, nes jų neturint naują modelį galima ir sugadinti: ne taip sureguliuosi, variklis perkais ir viskas“, — pasakojo Renatas.

Valdymas — greičio ir vairų. Anot Renato, 4 ratų varomi modeliai, kaip ir tikri automobiliai, yra lengviau valdomi, ypač slidžiame kelyje, jais galima išvystyti didesnį greitį. „Tačiau kurį rinktis — individualus sprendimas, kažkam gali būti įdomesni sudėtingiau valdomi 2 varomų ratų automodeliai, gražiai slystantys posūkiuose“, — sakė vaikinas.

Mindaugas Abromavičius pradėjo nuo mažų, vėliau — ir didesnių radiobangomis valdomų lėktuvėlių. „Galiausiai pasirinkau šiuos monstriškus automodelius. Kodėl? Su jais galima dalyvauti varžybose, o treniruotėms nereikia specialios trasos, tinka bet kokia vieta, žinoma, dėl varikliukų gaudimo — tolimesnė nuo gyvenamųjų namų, nuošalesnė, kad ir miškas. Važinėjant galima pakvailioti, pavyzdžiui, pašokinėti nuo tramplino“, — šypsosi vaikinas.

IŠNAŠA: „Tai rimtas ir brangus automobilis — tokių modelių kaina svyruoja nuo 1000 iki 5000 litų ir daugiau.

ŠUOLIS: Šuolius nuo tramplino su savo modeliuku Mindaugui Abromavičiui padeda atlikti geri „monstriuko“ amortizatoriai.

GREITIS: Nė kelių nesiekiantis automodelis su vidaus degimo varikliu paprastai išvysto 30-40 kilometrų per valandą greitį.

BEKELĖ: „Offroad“ tipo modeliai skirti bekelei — važinėti smėlio, purvo ar net žole apaugusiomis ir apsnigusiomis trasomis.

BAGIS: Ruošdamas savo bagio automodelį startui, Renatas Montvilas jaučiasi lyg po tikro automobilio kapotu, nors modelis sveria tik apie 4 kilogramus ir yra 8 kartus mažesnis už tikrą automobilį. Jo kaina su įranga — apie 2000 litų.

ENTUZIASTAI: Šiauliečių, radiobangomis valdomų automodelių su vidaus degimo varikliais entuziastų teigimu, dabar mieste šio pomėgio šalininkų daugėja.

 

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.