
Naujausios
Medžio skulptorius gyvena džiaugsme
Šis pavasaris medžio skulptoriaus iš Rozalimo Vidmanto Lietuvninko kūryboje ypač turtingas: tradicinėje Pakruojo rajono tautodailės ekspozicijoje veikė jo autorinė keliasdešimties darbų paroda; neseniai tiek rajono centrą, tiek kitas vietoves papuošė nauji stambūs Vidmanto kūriniai. V. Lietuvninko požiūriu, kūryba yra džiaugsmas. O šiame džiaugsme gyvenantis kūrėjas turi nepamiršti ir atsakomybės prieš visuomenę.
Janina ŠAPARNIENĖ
Kūriniai džiaugsmui
Skulptoriaus dirbtuvių kieme pamažu formas įgauna būsimas žmogaus ūgio kūrinys. Vargiai galima spėti, kas atsiras iš po kūrėjo kaltų – ar dar vienas Rūpintojėlis, kaip atokiau tame pačiame kieme įsitaisęs, ar koks kitas personažas.
„Bus laimingas meškeriotojas, sugavęs savo svajonių žuvį“, – juokiasi Vidmantas.
Šypsodamasis menininkas atveria dirbtuvių duris. Netoli jų – ką tik nušveista senovinė gelda. Ją V. Lietuvninkas išprašė iš žmonių, geldą naudojusių kaip vazoną lauko gėlėms. Dar viena, jau išpuvusiu dugnu, kabo ant dirbtuvių lango.
„Geldos – ypatingi daiktai, daugybę metų tarnavusios vienam iš svarbiausių žmogaus darbų – minkyti duoną. Jos lyg altoriai kasdienio gyvenimo šventiesiems, dariusiems šį gyvenimą gražesnį, džiugesnį.“
Dviejose anksčiau menininko įsigytose geldose jau stovi jo į šventųjų rangą pakylėti kalvis, duonos kepėjas. Vidmanto mintyse – dar vienas būsimas šventasis, sėjėjas Izidorius.
„Šventasis kalvis atėjęs iš mano vaikystės prisiminimų. Anuomet gimtojo kaimo pakraštyje esančioje kalvėje susirinkę vyrai pypkiuodavo, dalindavosi naujienomis, pokštaudavo. Tuose pašnekesiuose dalyvaudavęs kalvis tuo pat metu tai arklį kaustydavo, tai ką reikalinga ūkyje kaldavo... O kas gali būti džiugiau ir švenčiau, nei kepti svarbiausią žmogaus maistą – duoną...“
Kūrybą Vidmantas vadina džiaugsmu, dovana žmogui. Užtat kūrėjas – šviesi, dvasinga asmenybė – dalijasi su pasauliu savomis grožio įžvalgomis. Su džiaugsmu sukurta skulptūra, paveikslas ar kitoks dirbinys džiaugsmą skleidžia toliau. Jį pajunta ir menu besidomintys žmonės, užsukę į Vidmanto dirbtuves. Ir parsivežantys namo tą džiaugsmo dalelę su į akį kritusiu kūriniu.
„Kūryba – ir priemonė, ir galimybė žmogui patirti džiaugsmą, prisiliesti prie jo šaknų. Šiame džiaugsme ir gyvenu. Tik nereikia įsikalinti vien savo kūryboje: kokį grožį, keičiantis metų laikams, aplink žmogų sukuria gamta! Ir, gėrėdamiesi žiedais, juk nematome tuos žiedus maitinančių šaknų.“
Skulptoriaus „bankas“
Vidmanto dirbtuvėje – dažyti ir natūralios medžio spalvos angelai, simbolinės žmonių ar šventųjų figūros, buitį puošiančios ir kartu naudingos smulkmenos.
Iš pelkės ištrauktas rievėtas medžio gabalas su įmontuotais laukų akmenėliais, titnago gabalais, sendaikčiais, metalinėmis detalėmis ir senu laikrodžiu ant grandinėlės, lyg prabylantis apie laiko tėkmę ar permainas... Pušies šaka, tapusi vieną dirbtuvės langą saugančiu žalčiu...
Figūros, laikomos dirbtuvėje – skulptoriaus „bankas“, skirtas interesantams parodyti. Dažno dėmesį patraukia mąsli pelėda. Šio paukščio skulptūrų Vidmantas jau įkurdino pakruojiečių sodybose. O vieną, kaip išminties bei savišvietos simbolį, patupdė ant neseniai Pakruojo parke pastatytos visuomeninės knygų spintos.
„Gali žmogui pasakoti, kaip ir ką darai, tačiau ankstesnius kūrinius pamatęs jis pats pajus, kas – arčiausiai „dūšios“. Turėti savo darbų šalia man tapo poreikiu. Nutiko taip, kad vienu metu pardaviau visus paukščius paukštelius. Išskrido sparnuotieji į įvairiausias pasaulio šalis... Kai neliko nė vieno, pajutau, kaip jų trūksta! Griebiau įrankius – ir netrukus mano „paukštynas“ buvo atkurtas“, – juokiasi Vidmantas.
Tradiciją gaivina laisvė
V. Lietuvninko skulptūros išsiskiria kruopščiai išdrožtomis ar ištekintomis detalėmis, kai kurios – smulkiais kalteliais sukurtu tarsi raibuliuojančio vandens paviršiumi. Kūrėjas medį jungia su metalu, akmeniu, įvairiai dažo.
Parodų lankytojai, menu besidomintys žmonės Vidmanto ranką pažįsta iš karto, nė užrašų nereikia. O jis pats, renginiuose kalbinamas, su šypsena siūlo žiūrėti į skulptūras – būtent kūriniai ir pasakoja apie kūrėją.
„Netinku aš tautodailei – netelpu į rėmus. Jei ne geri bičiuliai, bendraminčiai ir kūrybiniai bendradarbiai Pranciškus Miežis ir Eugenijus Rimdžius – nė nežinau, ar dalyvaučiau tautodailės parodose...“
Trejetas talentingų vyrų kartu puošia skulptūromis ir mažosios architektūros kūriniais rajoną, kartu ir į parodas keliauja.
V. Lietuvninkui nepriimtinas požiūris, kad tautodailės tradicijas reikia laikyti tarsi „užmarinuotas“, nežengiant nė žingsnio į šalį nuo to, ką kažkuomet sukūrė jau mirę garsūs meistrai.
Vidmanto nuomone, paklūstantieji tokiems reikalavimams tautodailininkai patys sau kenkia, užkerta kelią vystytis savo kūrybiškumui. Jei jau meistras nebeįstengia išskaptuoti Rūpintojėlio savitai, o ne griežtai kanoniškai – liūdna... Ar ne todėl tautodailės parodų salės stokoja įvairių, pilnaverčių, kokybiškų ir lankytojus džiuginančių kūrinių? Ar ne todėl išsibėgioja kūrybingi meistrai? Primityvizmas gražus, kai jis – natūralus, o ne kai stengiamasi jį aklai kopijuoti...
„Reikia išsilaisvinti nuo požiūrių ir nuomonių – pirmiausiai savo galvoje. Tada ir kūrybingumas sugrįš. Nes kurti galima tik būnant laisvam: taip, kaip jauti, o ne pagal prieš šimtą metų atsiradusį pavyzdį... Tradicija turi būti gyva, pulsuoti, vystytis. Nes ji – tęstinumas, o ne kopijavimas... Su bendraminčiais susitikę apie tai kalbamės – juk suprantama, kad gyvenimas dabar kitoks, nei buvo senųjų dievdirbių laikais. Jie teturėjo pjūklus ir kaltus, o nūdienos medžio meistrų įrankiai – ir motoriniai pjūklai, ir frezavimo staklės, ir elektriniai šlifuokliai... Kitos, didžiulės galimybės suteikti kūriniams norimą išraišką. Tačiau ir senieji meistrai kurdavo, kaip jiems atrodė, kiekvienas skirtingai. Nes įrankiai yra tik priemonės.“
Nelengvą kelią į kūrybinę laisvę nuėjo ir pats V. Lietuvninkas. Dar jaunystėje susižavėjęs medžio skulptūra ir savarankiškai mokęsis iš praėjusio amžiaus žinomų liaudies meistrų, buvo netrukus pastebėtas parodų organizatorių. 1986–1993 metais jis jau dalyvaudavo zoninėse ir respublikinėse liaudies meno parodose, kataloguose buvo pristatomas kryžių ir rūpintojėlių autoriumi. Vidmantas juokiasi, kad anuomet sekė ir Lietuvos kaukių karaliumi Anicetu Puškoriumi – daugybę Užgavėnių kipšų prieš kelis dešimtmečius yra pridrožęs...
Tačiau atėjo metas, kai kūryba prarado džiaugsmą, tapo tik gamyba pagal užsakovų pageidavimus. Ir V. Lietuvninkas padėjo kaltus, leidosi ieškoti savęs. Per šių paieškų laiką išbandė įvairius darbus, pakeitė gyvenimo būdą: susidomėjo joga ir Rytų filosofija, tapo vegetaru, visiškai atsisakė alkoholio.
Supratus, kaip iš tiesų norisi gyventi, sugrįžo ir kūrybos džiaugsmas. Jau daugiau nei šešerius metus Vidmantas vėl nepaleidžia iš rankų kalto.
„Kūrėjo duona nelengvai ateina. Jei galvoti apie socialines garantijas – turiu tik gal dešimties metų darbo stažą. Bet gyvenu kūryboje, ir man visko užtenka – visas laikas yra mano“, – šypsosi pernai šešiasdešimtą gyvenimo jubiliejų minėjęs skulptorius.
Kūryba – ir atsakomybė
V. Lietuvninko dirbtuvėje kabo koplytstulpio eskizas, taip ir likęs vien popieriuje. Pernai jis buvo sumanęs sukviesti medžio meistrus į plenerą, skirtą Rozalimo miestelio jubiliejiniams 250-iesiems metams. Norėjo prisidėti, gražindamas miestelį, kuriame gyvena jau penkerius metus.
Plenero dalyviai turėjo sukurti Angelų pievelę, skirtą Rozalimui nusipelniusių žmonių atminčiai – kiekvienam po skulptūrą.
„Buvo atsiliepę gal trys dešimtys norinčių dalyvauti meistrų, ir puikių darbų eskizų atsiuntę. Bet plenero surengti nepavyko – tai ne vieno žmogaus jėgoms, nesulaukus vietos valdžios paramos... Menas dabar nustumtas į paribį – žmonės dažnai skuba vartoti, o ne džiaugtis grožiu. Tarybmečiu Vilniuje vykdavusios Kaziuko mugės buvo tapę tarsi tyliomis protesto akcijomis prieš anuometinę nutautinimo politiką: žmonės nuoširdžiai stengėsi palaikyti tautos tradicijas, liaudies meistrus. Pasikeitė visuomenės požiūris – pasikeitė ir mugės...“
Vidmantas pastebi, kad keičiasi ir plenerų organizavimas – ne į gerąją pusę. Ką medžio meistras gali nuveikti per savaitę, sumanęs nemenką skulptūrą? Spaudžiamas laiko, tokio plenero dalyvis dirba prisiversdamas. Plenero organizatoriai pasideda pliusiuką – renginys įvyko. O išprievartautų kūrėjų išprievartauti bedžiaugsmiai kūriniai pastatomi viešose vietose.
„Ne kartą tokių plenerų rezultatus matydamas nusivyliau. Skubos darbas, o dar ir pastatytas netinkamoje vietoje... Juk skulptūros turi joms skirtą erdvę puošti, o ne darkyti. Užtat vietą joms išrinkti būtina labai atsakingai.“
Dar didesnė atsakomybė, Vidmanto nuomone, uždėta pačiam kūrėjui – už tai, ką jo kūryba neša visuomenei. Ypač nuolat viešumoje rodomi kūriniai, jau savaime mokantys, skatinantys jais sekti, stipriai veikiantys menui imlius vaikus.
„Kūrybiškumas – toks šaltinėlis, kurio niekaip neužspausi, jis prasiverš anksčiau ar vėliau. Vaikas mato, koks menas aplink, ir pagal tai formuojasi jo požiūris. Koks tas požiūris bus, kasdien žiūrint į skubotai ir atsainiai padarytą, netinkamai pastatytą kūrinį? Kiek reikės pastangų vaikui atrasti tikrą grožį bei darną? – pats V. Lietuvninkas iki šiol nepamiršęs vaikystės įspūdžių. – Mano pirmieji vaikystės meniniai potyriai buvo įvairiaspalviai mamos siuviniai – pagalvėlės, staltiesės, kilimėliai, puošę namus ir džiuginę akis. Tolimesnių giminių turėjau linkusių į menus, bet šalia – nieko. Užtat, kaip ir daugelis, drožinėjau tik medinius ginklus – pridarydavau viso kaimo vaikams, su kuriais muškietininkus žaisdavau. O būtų buvęs dėdė ar teta, galėjęs tikrų meniškų figūrų parodyti – nežinia, kaip būtų susiklosčiusi mano kūryba.“
Autorės nuotr.
Vidmantas Lietuvninkas: „Kūrėjas atsakingas už tai, ką neša visuomenei – skleidžia darną, grožį ar blogus dalykus.“
Paukščiai – vieni dažniausių Vidmanto Lietuvninko kūrinių.
Vidmanto indėlis į bendrai su draugais sukurtą visuomeninę knygų spintą parke – išmintį simbolizuojanti pelėda.
Angelas Rozalimui – tik popieriuje likusi idėja.
Menininko kūrybos „bankas“ – dirbtuvėse įsikūrę ankstesnių metų skulptūros skulptūrėlės.
Skulptoriaus dirbtuvių kieme – ir pradėtas kūrinys, ir paruošta mediena, ir jau parodose pabuvojęs nekanoninis Rūpintojėlis.
Iš pelkės ištrauktas medžio gabalas menininko rankose virto pasakojimu apie laiko tėkmę.
„Kūryba – džiaugsmas, o ne darbas, užtat man nė atostogų nereikia“.