
Naujausios
Aistros ir improvizacijos maestro
Šiaulietis dailininkas Sigitas Prancuitis švenčia 70-ąjį gimtadienį. Daugiau nei keturis dešimtmečius dailininkas kuria Šiauliuose ir Šiauliams. Drauge su plejada dailininkų – savo amžininkų ir bičiulių kūrė ir tebekuria Šiaulių dailės istoriją.
Sigito Prancuičio kūryba aistringa. Tik tokią jis ją ir pripažįsta. Potėpiai, idėjos, deklaracijos, detalės kuria nuotaiką ir jausmą. Kuria gyvybę. Žaidžia su ja. Improvizuoja. Žadina protą atkoduoti kūriniuose įkomponuotus simbolius.
Pokalbis su legendiniu Šiaulių aistros ir improvizacijos maestro vyko prieš jo jubiliejinę retrospektyvinę parodą „Parodų rūmais“ vadintoje Šiaulių dailės galerijoje. Džiazas, improvizacija, juokas ir rimtis, prisiminimai ir dabartis. Ir šauktukai, išreiškiantys ne pakeltą balsą, o kūrėjo emociją ir aistrą.
Rita ŽADEIKYTĖ
Jubiliejaus buhalterija
Dailininkas neįsivaizduoja jubiliejaus be parodos.
Dvi dienos iki tikrosios gimimo dienos – lapkričio 20-osios – Šiaulių universiteto Dailės galerija pristatė S. Prancuičio parodą „Natiurmorto enigma“ (enigma iš graikų kalbos – mįslė). Parodoje buvo pristatyta apie pusšimtis S. Prancuičio tapytų natiurmortų. Pristatydamas parodą dailininkas sakė, kad natiurmortas yra pradžių pradžia, neutralus ir pakantus improvizacijai kūrinys.
Prieš savaitę Šiaulių dailės galerijoje atidaryta jubiliejinė Sigito Prancuičio paroda „Kūrybos metskaitis“, apimanti, atspindinti beveik penkis dešimtmečius dailininko gyvenimo: nuo 1968 metais tapyto autoportreto iki tik ką sukonstruoto asambliažo ir patirto džiaugsmo, kad senas televizoriaus dangtis, ilgai neradęs sau vietos, virto skulptūrine metafora.
„Kaip kitaip būdamas dailininkas gali pamatyti, kas toks esi?! Pirmiausia pačiam labai norisi apžvelgti savo kūrybą. Norėjau pamatyti, ko aš vertas pats sau? Ką aš padariau per 70 metų?“ – pristatė savo retrospektyvinę jubiliejinę parodą S. Prancuitis.
Dailininkas veda savo darbų „buhalteriją“. Švęsdamas 65-erių metų jubiliejų dailininkas užrašė sukūręs tūkstantąjį kūrinį. Iki septyniasdešimtmečio sukūrė dar apie 500.
O tuos, kurie pateko į jubiliejinę parodą ir yra esminiai jo kūryboje, šmaikštaudamas patarė suskaičiuoti taip: „Ant sienos – po tris darbus, suskaičiuokit sienas ir bus tas skaičius, ką aš svarbaus gyvenime padariau“.
Jubiliejinį gimtadienį jis apibūdino taip: „Apogėjus žmogui yra, kai sulauki 50 metų. Turi gyvenimiškos patirties ir dar esi labai veiklus. Namai sukurti, santykiai sukurti – gali atsiduoti savo mėgstamai veiklai. O dabar aš jau važinėju autobusu už pusę kainos.“
Į Šiaulius atvedė asambliažą
Kai atkurtai Lietuvos nepriklausomybei tebuvo keleri metukai, o parodų salėse karaliavo klasikinė tapyba, būtent S. Prancuitis į Šiaulių dailės sales atvedė žiūrovams tada visai nematytus ir nepažįstamus modernistinio meno vaikus – asambliažą, koliažą, objektą.
Šiaulių žiūrovai ėjo stebėtis nematytomis išraiškos priemonėmis kuriamo meno iš, pavyzdžiui, senų arbatinukų, vinių, pagaliukų ar sulūžusių lėlių, žurnalistai mokėsi rašyti šį žodį, vis pridėdami nereikalingų raidžių.
„Tiesą pasakius, ir aš maniau, kad ta kryptis yra ansambliažas. Juk daiktai sujungti į visumą – į ansamblį. Menotyrininkai mane pataisė, teko su jais sutikti“, – „džiazavo“ lengvo žanro humoro nestokojantis dailininkas.
Asambliažas dailėje atsirado XX amžiaus pirmojoje pusėje, sujungęs savyje tapybos ir skulptūros, o dažniausiai – visai nemeninių objektų išraiškos priemones. Asambliažą atrado naujų išraiškos priemonių ieškotojai.
„Žinote, koks buvo pirmasis šio žanro kūrinys pasauliniame mene? Klo-ze-tas! Amerikietis pirmasis jį eksponavo parodoje. Šokiravo tai žmones iš pradžių. O paskui priprato!“ – pasakojo dailininkas.
Ir S. Prancuitis taip pat visada buvo ieškotojas, jo asambliažai atsirado taip pat iš ieškojimų, kai „tapai tapai ir vis tiek matai, kad kažko trūksta. Pradėjau dėlioti įvairius daiktus, atsirado dermė, kompozicijos – asambliažai. Man vien tapybos vis neužtenka, jei ne daiktą pridedu, tai kokį nors haiku sukuriu“.
Net ir S. Prancuičio darbų pavadinimai tapo vos ne atskirais kūriniais, pavyzdžiui, „Krūtų švytėjimas mėnesienoje“ arba „Mano protinių dantų desantas Raudonojoje jūroje“.
„Pavadinimas labai svarbus meno kūriniui: žiūrovą įveda į paveikslą, negaliu rinktis abstrakčių, nieko nesakančių pavadinimų“, – įsitikinęs tapytojas.
Kertiniai bokštai
S. Prancuitis veda prie esminio jubiliejinės parodos „Kūrybos metskaitlis“ paveikslo: autoportreto, kuriame sudėta visa jo biografija ir gyvenimo filosofija.
Kairiajame paveikslo kampe pavaizduota Jakiškių kapinaičių Šv. Ignaco koplytėlė – išskirtinis liaudies architektūros objektas ir dailininko vaikystės simbolis.
Arčiau paveikslo centro – Aukštelkės Šv. Antano Paduviečio bažnyčios fasadas. Aukštelkės kapinaitėse palaidotas tragiškai žuvęs dailininko tėvas. Tėvas žuvo, kai Sigitui tebuvo treji.
Joniškio Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų bažnyčios bokštas – tai pat daug reiškęs S. Prancuičio biografijoje. Dailininkas baigė Joniškio 1-ąją vidurinę mokyklą (dabar – Joniškio „Aušros“ gimnazija), čia pamėgo dailę, pradėjo piešti.
Dešiniau paveiksle – „senieji Vilniaus stogai“ – studijų miestas. O dešiniajame krašte – S. Prancuičio „summa summarum arba galutinė stotelė“ – Šiauliai, Šv. apaštalų Petro ir Pauliaus katedra. Šiauliams paskirta daugiau nei keturi iš septynių dailininko dešimtmečių.
Aistra ir protas
Dailininkas paaiškina, kad kita paveikslo dalis – esminiai „personažai“ – žmonės, padarę jo asmenybei ir kūrybai didžiausią įtaką.
„Mene vertinu protingą ir aistringą tapybą. Mene turi būti vyraujantis pradas – proto arba aistros. Tik tada yra geras meno kūrinys. Man išminties, proto simbolis mene – Leonardas da Vinčis“, – pasakojo, kodėl žymiojo italų renesanso tapytojo, architekto, poeto portretas atsirado esminiame jubiliejinės parodos paveiksle.
S. Prancuitis laiko L. da Vinčį „beveik asambliažų pradininku“ dėl to, kad žymusis dailininkas „konstravo“ savo piešiniuose, brėžiniuose parašiutus, lėktuvus – vystė mokslines idėjas per kūrybiškumą.
Šiauliečiai dailininkai S. Prancuitį taip pat kartais pavadina konstruotoju, kai jis konstruoja savo asambliažus iš, rodos, visiškai atsitiktinių daiktų kuria paveikslą, jo ritmą, rimą ir estetiką.
„Labai buvau nustebęs, kai išgirdau, kad jis vos trylika paveikslų tenutapęs per visą savo amželį! Nors tai vienas genialiausių pasaulio tapytojų, Monos Lizos autorius! O tik trylika paveiksliukų! Menininkas save realizavo ir kaip genialus mokslininkas! Genialus protas!“ – aistringai savo mėgstamu dailininku žavėjosi S. Prancuitis.
– Ar jums kas nors sakė, kad jūs vizualiai labai panašus į Leonardą da Vinčį?
– Sakė... Ir visai neseniai sakė, kad aš vaikščiojantis Leonardas da Vinčis! Man tai komplimentas. Išmintingas tas senis buvo!
Aistrą S. Prancuičio jubiliejiniame paveiksle atspindi prancūzų dainininkės Edith Piaf portretas.
„Edith Piaf ir Frankas Sinatra – mano dainininkai. Daug jų dainavime aistros. Lietuvių dainininkų tokių nėra. Vytautas Kernagis nebent... Aistra muzikoje labai svarbu. Žiūrėjau vieną muzikinį šou: kažkuri lietuvių dainininkė dainavo E. Piaf dainą. Žodžiai tie patys, bet tuščia! Daina nejaudina, nes dainininkė atlieka be jokios aistros!“ – sakė dailininkas.
Iš dailininkų aistringais S. Prancuitis įvardijo Vincentą van Gogą, norvegų menininką, paveikslo „Šauksmas“ autorių Edvardą Munchą. Iš lietuvių dailininkų – Arvydą Šaltenį, Algimantą Švėgždą.
Dešiniajame esminio parodos paveikslo krašte S. Prancuičio draugai – amžinatilsį grafikas, poetas Eduardas Juchnevičius ir grafikas Vaclovas Zigmantas.
„Juos abu turėjau būtinai pavaizduoti, nes jie man buvo labai artimi draugai“, – pasakojo tapytojas.
O paveikslo centre – jo paties su katinu autoportretas. „Mano Kačiara! Net cypia kaip pasiutęs iš džiaugsmo, kai pamato mane pareinantį!“ – pasakodamas apie katiną nušvinta dailininkas.
Šiaulių dailės istorija išgyveno ir teptukų cenzūrą
Apie 1960-uosius – 1970-uosius metus į Šiaulius atvažiavo nemažai dailininkų, kūrusių ir jau tapusių Šiaulių dailės istorija. S. Prancuitis į Šiaulius po tapybos studijų Vilniaus dailės institute atvyko 1974 metais.
Tuo laikotarpiu atvykusieji į Šiaulius gyventi ir dirbti dailininkai neretai diktavo Lietuvos dailės madas, kūrė šiaulietišką dailės mokyklą, kuri kibdavo ir vilnietiškai „į atlapus“, kūrė Šiaulių viešųjų erdvių estetiką, Šiaulių meno Meka tapusius dailininkų namus, vadinamąjį Šabakštyną, ir patys save.
„Gali būti, kad dailininkai kažkiek prisidėjo prie to, kad Šiauliai taptų kitokiu miestu. Atsimenu, kai atvažiavau, kaip Šiauliuose tada niūru buvo...“ – mena dailininkas.
Tai buvo laikai, kai Šiauliuose buvo viena vienintelė dailės „krautuvė“, o joje dažų ir teptukų galėjo nusipirkti išskirtinai tik LTSR dailininkų sąjungos nariai.
Paprastai tada jaunesniems dailininkams dažų ir teptukų nupirkdavo tada šiek tiek vyresnis, jau buvęs ir Dailininkų sąjungos nariu Vitolis Trušys.
S. Prancuitis prisimena, kad panaši „teptukų“ cenzūra būdavusi ir jo studijų laikais Vilniuje, bet ten studentams dažų nupirkdavo dėstytojai.
„Sunku buvo suprasti, kodėl teptukai ar dažai buvo tapę slaptomis prekėmis. Kažkokia nesąmonė! Tikriausiai taip buvo dėl to, kad kareiviško tipo santvarka bijojo kuriančių, laisvų žmonių“, – svarstė S. Prancuitis.
Dailininkas puikiai mena laikus, kai norint surengti parodą reikėdavo prašyti komunistų partijos komiteto leidimo. Kartą iš parodos salės dingo beveik pusė grafiko E. Juchnevičiaus sukabintos parodos. Kur dingo paveikslai? Paaiškėjo, kad E. Juchnevičius vieno paveikslo kampe buvo parašęs eilėraštuką apie Maskvą.
„Iš mano jubiliejinės parodos ne kažin kas liktų, jeigu sugrįžtų tie laikai“, – sodriai juokiasi menininkas, apžvelgdamas parodų salėje iškabintą savo „Kūrybos metskaitlį“.
– Tačiau nežiūrint į tai, Šiauliuose tada nušvito ir įsitvirtino dailės aukso amžius. Paradoksas?
– Kuo daugiau žmogų varžo, tuo jis labiau muistosi, kuičiasi – priešinasi! O dabar, tiesą pasakius, yra atvirkščiai. Studentai, jauni dailininkai nežino, ko griebtis, nes viskas – galima! Kai viskas galima – tada šakės! Nebegimsta asmenybės!
– Cenzūrą galima vertinti ir teigiamai?
– Cenzūra neturi teigiamos reikšmės. Bet ji sukelia pasipriešinimą. O štai pasipriešinimas ir yra kūrybos varomoji jėga!
Šabakštyno aurą keičia laikas
2015-ųjų lapkričio 3-iąją S. Prancuitis surengė Vėlines Šabakštyne, kad atmintų išėjusias amžinybėn Šiaulių dailės asmenybes, savo amžininkus ir draugus.
„Aš negaliu pamiršti draugų, kurių jau nebėra... Eduardas (Juchnevičius), Vacka (V. Zigmantas), Donatas Lukoševičius, Vytautas Tribandis... Buvome jauni, kartais įkaušę, maištingi, kritiški. Buvome draugai“, – prisiminė išėjusius Šiaulių dailės korifėjus S. Prancuitis.
Būtent jų karta ir buvo dailininkų namų, iš E. Juchnevičiaus gavusių Šabakštyno pavadinimą, kūrėjai.
S. Prancuitis ilgisi laikų, kai po kiekvienos parodos vykdavo aptarimai: dailininkai išvardydavo, kas kam patinka, kas nepatinka, kur parodos autoriui reikėtų pasitempti, pasitaisyti.
„Kartais ir rankoves pasiraitodavom, jeigu labai smagiai kas įsikritikuodavo! Kraują pravarinėdavome kritikuodami, ginčydamiesi. Labai svarbi yra kolegų nuomonė. Gaila, dabar to nebėra! Nebėra su kuo pasiginčyti, dažniausiai aš vienas Šabakštyne kuičiuosi... tik keturių dailininkų dirbtuvės ten bėra, daugiau visos kūrybinės dirbtuvės virto butais. Kaip saldainiuką kūrybinį Šabakštyną išsidalino į gyvenamus plotus“, – pasakojo jubiliatas.
S. Prancuičiui skauda širdį, kad iš Šabakštyno buvo išprašyta net Dailininkų sąjungos Šiaulių skyriaus būstinė. Akis bado ir širdį spaudžia metus stovinčios tuščios langų akiduobės – patalpas, atrodo, pardavinėja Turto bankas.
Miestas turi gėdą ir liūdesį
S. Prancuičio jaunystės Šiauliai, mena dailininkas, buvo pilki ir triukšmingi.
„Triukšmą nuolatos keldavo kariniai lėktuvai. Kartais net pasvajodavom, kad atsisėstume ant Šabakštyno stogo ir pašautume kokį!“ – fantazijos jėgą ir polėkį demonstruoja dailininkas.
Dabar dailininkui Šiauliai labai gražus miesto centras, sutvarkytas bulvaras.
„Bet miestas turi didelę gėdą – klaikią centrinę aikštę. Mergaitė verkianti – visai nebloga skulptūra, bet jos rodyti ten negalima vien dėl klaikios aplinkos. Turistus Šiaulių gidai galėtų vesti aplinkinėmis gatvelėmis, kad miesto svečiai nepamatytų didžiosios miesto gėdos – centrinės aikštės. Mažesnių miestų aikštės – gražu pažiūrėti! Joniškis! Kelmė! Šiauliuose – akys dega iš gėdos“, – priekaištauja Šiaulių įvaizdžiui dailininkas.
S. Prancuitis negražbyliauja ir dėl šiandieninės dailės situacijos Šiauliuose: „Liūdnai. Stebiuosi, kodėl jauni žmonės be kūrybinės jėgos?! Gal tik apie vieną jauną dailininką galiu pasakyti, kad dirba „tik neblogai“. O daugiau... Neieško, nereiškia jokių manifestų, „nepasiardo“ dėl kūrybos! Neįsivaizduoju tokios kūrybos.“
Kai dailininkas panirsta į jaunimo kritiką, juokaujame: gal ir „mergos“ jo jaunystėje buvusios gražesnės?
– Žinai, kad gali būti ir taip! – kvatojasi.
Nepataikyta pagerbti legendos?
S. Prancuitis laiko garbe, kad jam teko sutikti Šiaulių dailės legendą – Gerardą Bagdonavičių.
„Jis mane nustebino intelektu! Kai pamačiau, kad dabar jo atminimui pastatė „penzelį“ – labai pasipiktinau! Tai įžeidimas! Kur tu matęs, kad intelektualą simbolizuotų pagėrusių maliorių įrankis ir dar užrašyta „Penzeliukas“?! Su menu labai menkos sąsajos, kai yra tiesioginė nuoroda – lyg su pirštu parodant. Taip, G. Bagdonavičių vadino „penzeliuku“, bet suveltas maliorių įrankis neturi nieko bendro su G. Bagdonavičiaus kūryba, intelektu ir palikimu“, – nebijo pasakyti savo nuomonę ir „prieš srovę“ S. Prancuitis.
Tiesa, jis prisimena, kad parodų atidarymuose vengdavo suteikti žodį tada jau garbingo amžiaus G. Bagdonavičiui.
„Piktinausi, kodėl jam neduoda pakalbėti? Juk toks intelektas! Tokių meno grandų amžininkas! Man paaiškino, kad tektų porą valandų klausytis įžangos į parodos atidarymą nuo Adomo ir Ievos!..“ – atlaidžiai šypsosi S. Prancuitis.
Įsimintiniausia jam buvo kelionė pro savo gimtąjį Joniškio rajoną į Rygą su dailininkų ekskursija. Su G. Bagdonavičiumi pasitaikė atsisėsti autobuse greta. Kiti ekskursijos dalyviai lyg ir šaipėsi iš S. Prancuičio, kad tas pakliuvęs – teks daug istorijų išklausyti!
„Nuo Šiaulių iki pat Rygos jis iš tiesų nebuvo nutilęs. Išpasakojo apie visus miestelius ir kaimus, kokius tik pravažiavome. Kiti juokiasi, kad papuoliau, o man labai įdomu buvo! Nuo to laiko aš labai gerai žinau Joniškio kelio istorijas! Pats galiu pasakoti apie kiekvieną kaimelį!“ – pareiškė S. Prancuitis.
Pasaulis, prasidėjęs dvaro komodos stalčiuje
Kaip S. Prancuitis tapo dailininku?
„Elementaru! Daugelis vaikų mėgsta paišyti karikatūras. Aš irgi paišiau karikatūras ir be jokios dailės mokyklos – tiesiai iš vidurinės įstojau į Vilniaus dailės akademiją“, – pasakoja menininkas.
Joniškio 1-ojoje vidurinėje mokykloje dailę S. Prancuičiui dėstė akvarelininkas Juozas Vainauskas, Šiaulių dailės legendos Gerardo Bagdonavičiaus mokinys.
S. Prancuičio gimtinė – Joniškio rajonas, Jakiškiai. Jakiškių dvare, kuris neseniai naujų šeimininkų prikeltas naujam gyvenimui alsuoja menu, pamėgtas fotografų ir dailininkų, tada, kai gimė Sigitas, buvo Joniškio žemės ūkio profesinė mokykla. Toje mokykloje mechanikus, traktorininkus amato mokė Sigito tėvas Antanas Prancuitis. Tėvas buvo kilęs iš Šiaulių, Sigitas turi tėvo 1939 metais baigus Lieporių mokyklą išduotą atestatą, kuriame vien penketai (penkiabalėje sistemoje).
Jakiškių dvare veikusioje profkėje dėstytojo Antano ir Elvyros Prancuičių šeimai buvo paskirtas butas. Sigitas gimė Jakiškių dvare. 1946-ieji. Nebuvo kaime nei lopšių, nei vežimėlių. Lopšį Sigitui atstojo Jakiškių dvaro komodos stalčius.
Neilgai trukus po Sigito gimimo, tėvą paskyrė dirbti į Bubių žemės ūkio mokyklą ir šeima išvyko iš Jakiškių. Bubiuose Antanas Prancuitis tragiškai žuvo.
Sigito senelis Ignas Kigas, mamos tėvas, buvo kilęs nuo Gruzdžių. Tarnavo kariuomenėje Petrograde, pasakojo net carą saugojęs. Petrograde susipažino su būsima žmona, būsima Sigito senele Elena.
„Velniam čia svetimiems tarnauti“, – pasakęs būsimas Sigito senelis ir su mylimąja Elena iš Petrogrado sugrįžo į Gruzdžius. Čia ir susituokė, „šliūbą ėmė“ Gruzdžių bažnyčioje.
„Lietuvos valstybė kvietė vyrus į savanorius. Senelis pasakojo, šiek tiek mokėjęs šaudyti, todėl įstojęs į Lietuvos kariuomenės savanorius. Už kovą su bermontininkais gavo sklypą Joniškio valsčiuje, netoli Jakiškių, kur gimiau – todėl man yra dvi priežastys gerbti Jakiškius. Senelis buvo geras stalius, gerą alų gamindavo. Jeigu kaime krikštynos ar laidotuvės – senelis turi užsakymą alui“, – pasakojo šeimos istoriją S. Prancuitis.
„Nebūti nieku išmokė Prancuitis“
Likimas taip lėmė, kad studijas baigęs Vilniaus dailės institute Sigitas 1974 metais buvo paskirtas į Šiaulių pedagoginį institutą (ŠPI) dėstytojauti.
Tačiau ŠPI ištvėrė tik metus. „Per paskaitas merginos mezga, o vyrukai – būsimieji dailininkai arba pypkiuoja, arba kortuoja. Jokios motyvacijos! Man pasidarė neįdomu. Pakvietė pirmasis Šiaulių vaikų dailės mokyklos direktorius Jonas Samulionis dirbti į jo mokyklą. Sutikau. Neapsirikau. Vaikai kažkodėl buvo labiau motyvuoti mokytis dailės“, – pasakojo pedagoginę biografiją dailininkas.
Savo garsiais mokiniais S. Prancuitis didžiuojasi: Bronius Rudys, Vitalija Kurtinaitienė, Alvydas Kurtinaitis, Valdemaras Barakauskas, Arūnas Uogintas, Birutė Kuicienė ir daugelis kitų.
„Nebūti nieku išmokė Prancuitis“, – interviu „Atolankoms“ yra sakiusi keramikė V. Kurtinaitienė.
„Aš ir dabar pamokau susitikęs savo mokinius! Nesvarbu, kad kai kurie garsesni už mane!“ – ironijos sau negaili jubiliejų švenčiantis dailininkas.
Dabar geriausia dailininko mokinė yra anūkė Augustė. „Ta, ko gero, gal net bus dailininkė. Jaučia visur ritmą, nes groja būgnais“, – didžiuojasi S. Prancuitis.
Jam smagu, kai anūkė atsiunčia jam nuotraukų iš Londono nacionalinės galerijos – džiaugiasi, kad jai įdomus menas.
Sigito ir Dainoros Prancuičių dukra Agnė su šeima gyvena emigracijoje.
„Aš prisimenu, kokia euforija būdavo mūsų kartos jaunimui išvažiuoti bent į Lenkiją! Apie Londono nacionalines galerijas mes jaunystėje nė pasvajoti negalėjome! Puiku, kad žmonės gali rinktis laisvai, kur gyventi ir kaip kurti!“ – įsitikinęs legendinis Šiaulių dailininkas, kuriam laisvė, improvizacija, aistra ir protas buvo ir liko svarbiausios gyvenimo ir kūrybos vertybės.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Dailininkas Sigitas Prancuitis mene vertina aistros ir proto pradą.
Šį tapybos darbą Sigitas Prancuitis pavadino „Autoportretu“. Jame – visas dailininko „gyvenimas ir filosofija“, brangios vietos ir žmonės – „personažai“, formavę jo pasaulėžiūrą ir kūrybą.
Per 2015 metų Vėlines Šiaulių menininkai susirinko pagerbti amžinybėn išėjusių menininkų ir Dailininkų namų. Brangius ir svarbius Šiaulių dailės istorijai žmones sukvietė Sigitas Prancuitis, pasakęs susirinkusiems prakalbą. Centre – S. Prancuičio asambliažas „Dedikacija Šabakštynui“.
Sigitas Prancuitis prie asambliažų jubiliejinėje retrospektyvinėje parodoje „Kūrybos metskaitlis“. Eidamas į parodos atidarymą S. Prancuitis staiga nušvitęs, kad „ir mes patys, ir miestas esame tarsi Dievo asambliažas, sukurtas Kūrėjo iš labai skirtingų detalių. Tik nepamanykit, kad save lyginu su Dievu“, – juokėsi žiūrovams jubiliatas.
1968 metais Sigito Prancuičio tapytas autoportretas. Šis darbas Studentų mokslinių darbų (SMD) konkurse buvo pastebėtas ir puikiai įvertintas – autoriui „išrašyta“ savaitės komandiruotė į Ermitažą.
S. Prancuitis. Dama su šermuonėliu.
Asambliažas, skirtas Vytautui Kernagiui atminti.
Atminimo ženklas grafikui Vaclovui Zigmantui. Sigitas Prancuitis, talkinant skulptoriui Viliui Biskiui, per 2015 metų Vėlines tokiais kūriniais pagerbė Anapilin išėjusių dailininkų atminimą ir vietą – Dailininkų namus Šabakštyną, kur Šiaulių menininkai išgyveno aukso amžių.