
Naujausios
Vasara be autobuso
Pasibaigus mokslo metams, kaimai ir miesteliai lieka beveik be autobuso į miestus. Žmonės stabdo pakeleivingas mašinas, eina pėsčiomis. Jie stebisi, kodėl savivaldybės nevykdo prievolės – užtikrinti gyventojų pavėžėjimą.
Vežėjai teisinasi: nėra mokinių – trūksta keleivių. Kadangi už mokinių vežimą sumoka savivaldybės, kam vargintis dėl kitų?
Rita ŽADEIKYTĖ
rita@skrastas.lt
Susisiekimas – tik ketvirtadieniais
Radviliškio rajonas. Alksniupiai. 7 kilometrai iki Šeduvos. Kelias asfaltuotas. Kaime – per 500 gyventojų.
Nuo vakar Radviliškio autobusų parko, kurį valdo privati bendrovė „Emtra“, autobusai į kaimą atvažiuos tik ketvirtadieniais. Taip visą vasarą – iki ateinančių mokslo metų.
Autobusas rytą apie 9 valandą išvažiuoja iš Alksniupių, apie 13 valandą žmones parveža atgal į kaimą.
„Einam ant kelio ir „balsuojam“ pakeleivingas mašinas, o kas belieka? Kam pas gydytoją, kam į parduotuvę. Nors kaime yra gydytojas, bet dažnai išrašo siuntimus tyrimams ir konsultacijoms į Radviliškį, Šiaulius“, – skundėsi Nijolė Mickienė. Ji Alksniupiuose gyvena daugiau, nei 30 metų. Anksčiau autobusas į Alksniupius kursuodavo per dieną tris kartus.
Pasiekę Šeduvą, jeigu reikia važiuoti į Šiaulius, alksniupiečiai vėl „balsuoja“ Šiaulių – Panevėžio plente.
Kelionė pėsčiomis
Žavinta Poškaitė, gyvenanti Radvilonių kaime – dar už dviejų kilometrų nuo Alksniupių. Moteris augina vaikutį. Vežimėlį pėsčiomis atstumia iki Alksniupių, tada stabdo pakeleivingas mašinas, kad pasiektų Šeduvą.
Reikalų mieste, auginant mažą vaikutį – netrūksta.
„Į Šeduvą dėl vaikelio ir dėl namų ūkio reikia mažiausiai du kartus per savaitę. Pėsčiomis – iki Šeduvos. Aš ne iš čia kilęs, man labai keista, kad nėra autobusų“, – stebėjosi Modestas Zvėgas ir Laima Buožytė, auginantys dukrytę Gabiją.
Buvusi ilgametė pedagogė Aleksandra Jakavičienė tikina, kad ir jiems, pensininkams, ne kartą per savaitę prireikia važiuoti į miestą. Gerai, kad su vyru turi automobilį.
Alksniupiuose įprasta: turintieji automobilius visada paveža einančius pėstute.
„Neįmanoma nepavežti, kai žinai, kad žmonės atskirti nuo pasaulio. Palikti be autobuso kaimo žmones – labai blogai. Taip neturėtų būti“, – mano A. Jakavičienė.
Užsidirba dėl atskirties
Keistai gyventojams atrodo ir tai, kad ir važiuojant mokslo metų laiku su Radviliškio autobusų parko autobusu, vežančiu moksleivius, už 7 kilometrus iki Šeduvos moka 3 litus, o už važiavimą nuo Šeduvos iki Radviliškio – 20 kilometrų – moka 4 litus.
„Kuo remiantis taip pakeltos kainos?“ – stebėjosi alksniupiečiai.
Moterys pasakojo, kad Alksniupiuose yra žmogus, kuris už 20 litų sutinka nuvežti į Šeduvą ir atgal. Paprastai vežėją samdo keliese – taip pigiau.
Parduotuvė kaime yra, bet alksniupiečiai tikino, kad būtent dėl to, jog mažai autobusų, prekių kainos žymiai pakeltos – vis tiek pirks, juk nenuvažiuos kaskart į Šeduvą ar Radviliškį.
„Su mokiniais važiuoja daug žmonių, o vasarą, atseit, keleivių nebelieka. Kiek prašėme, kiek parašų rinkome rajono valdžiai... Kaip gyvenome vasaromis beveik be autobuso, taip ir gyvename. Niekas į mus nereaguoja“, – skundėsi alksniupiečiai.
Seniūnas nemato problemos
Alksniupiai priklauso Pakalniškių seniūnijai. Pakalniškių seniūnas Rimantas Ropolas tikino: „Nusiskundimo jokio nebuvo nei pernai, nei šįmet. Sunku pasakyti, kai dabar visi turi tas mašinas...“.
Radviliškio autobusų parką valdančios privačios bendrovės „Emtra“ direktorius Vladas Milkonas pripažino, kad daugelyje rajono kaimų ir miestelių pasibaigus mokslo metams mažinamas maršrutų skaičius. Dalyje kaimų lieka vos vienas maršrutas per savaitę, kitur – porą kartų.
„Net ir važiuodami kartą per savaitę iš Alksniupių atvežame vieną, du tris keleivius. Nuostolis“, – sakė V. Milkonas.
Jis pripažino, kad yra gavęs skundų dėl to, kad per retai važiuoja autobusai, bet skundai neva nepasiteisinę, nes keleivių nebuvę.
Kišenę pildo valdiškais pinigais
Už moksleivių pavežimą mokslo metų laikotarpiu privati bendrovė gauna solidžias sumas iš Savivaldybės biudžeto. Kai nebegali įlįsti į biudžeto kišenę – paslauga nenaudinga?
„Mums už moksleivius sumoka, kaip už keleivius. O kai ateina vasara, lieka tik visuomenei būtini maršrutai. Jeigu maršrutas visuomenei būtinas, o mes dėl jo patiriame nuostolių, mums taip pat kompensuoja tuos nuostolius Savivaldybė. Jei Savivaldybė kompensuoja, mes ir važiuojame. Ne mes maršrutus nustatoma, o Savivaldybė“, – išdėstė biudžeto pinigų gavimo mechanizmą V. Milkonas.
„Šiaulių kraštas“ ("Privati įmonė minta valdiškais pinigais“, 2012 05 25) rašė, kad per 2010 metus Radviliškio savivaldybė UAB „Emtra“ pervedė beveik 2,35 milijono litų. 2011 metais – 2,649 milijono litų. O per 4 šių metų mėnesius – jau daugiau, nei milijoną litų ir už moksleivių pavežėjimą ir už visus patirtus nuostolius.
Vežėjai žiūri pelno
Nuo pirmadienio visur autobusų parkai keičia grafikus.
Kituose apskrities rajonuose vežėjai – savivaldybių įmonės.
„Visais laikais taip buvo, kad kaimo žmogelis kažkiek nuskriaustas buvo. Sėda jie ant dviračiukų“, – sakė Joniškio autobusų parko direktorius Almantas Katinas.
A. Katino teigimu, įmonei neužtenka lėšų nusipirkti mažų autobusų, o didelius siųsti į kaimus – nuostolis. Nuostolingus maršrutus uždaro ne savo, o Savivaldybės sprendimu.
„Yra buvę atvejų, kad žmonių prašymu, kartu su Savivaldybe atstatėme maršrutą. Mėnuo, du – nuostolių kompensavimo sumos Savivaldybei didelės ir vėl uždarėme“, – sakė A. Katinas.
Panašiai kalbėjo ir Pakruojo, Naujosios Akmenės, Kelmės autobusų parkų atstovai.
Kuršėnų autobusų parko, kuris yra Šiaulių rajono savivaldybės įmonė, vadovas Antanas Šerkšnas sakė, kad pasibaigus mokslo metams kai kurie atokesni kaimai visiškai nepasiekiami. Vasarą nebeliko nė vieno maršruto į Girkautų, Dubinių kaimus.
„Mums nenaudinga ten važiuoti. Taupom“, – sakė A. Šerkšnas.
Jono TAMULIO nuotr.
SKELBIMAS: Skelbime prie autobusų stotelės rašoma, kad autobusas važiuos tik ketvirtadieniais.
STOTELĖ: Autobusas vasarą Alksniupių stotelėje stoja tik ketvirtadieniais.
LAIKMETIS: Alksniupietė Nijolė Mickienė mena laikus, kai į Alksniupius atvažiuodavo autobusas net tris kartus per dieną ir keleivių netrūkdavo.
ATSTUMAI: Žavinta Poškaitė, gyvenanti Radvilonių kaime Alksniupius pasiekia tik pėstute, stumdama vežimėlį su vaikučiu. O iš Alksniupių autobusas į Šeduvą tik ketvirtadieniais.
KELIONĖS: Alksniupiuose gyvenantys Modestas Zvėgas ir Laima Buožytė, auginantys mažą dukrytę, Šeduvą už 7 kilometrų dažniausiai pasiekia pėstute.
KELEIVIAI: Nors UAB „Emtra“ autobusas pažymėtas mokykliniu ženklu, jis veža ne tik moksleivius.
PELNAS: UAB „Emtra“ direktorius Vladas Milkonas sako, kad vasarą nebevažiuoja mokiniai, už kurių pavežėjimą įmonė gauna pinigus iš Savivaldybės.
KOMENTARAS
Reikia aktyvesnių bendruomenių
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
KOMENTARAS
Savivaldybė – privalo, o gyventojai turi reikalauti
Jonas NOVOGRECKIS, Vyriausybės atstovas Šiaulių apskrityje:
– Gyventojų pavėžėjimas savivaldybėms yra priskirtas prie savarankiškų funkcijų. Dėl gyventojų pavėžėjimo ekonomine ir politine prasme gali nuspręsti tik Savivaldybės taryba. Taryba nustato ir bilietų kainas.
Gyventojai turi prižiūrėti, kaip politikai vykdo gyventojų pavėžėjimo prievolę. Bendruomenės turi būti aktyvesnės, kad politikai atsižvelgtų į jų prašymus dėl maršrutų – kur ir kiek turi važiuoti autobusai. Gyventojams galiu patarti aktyviau prižiūrėti politikų darbą.
Jeigu gyventojai mato, kad tikrai reikalingas koks nors maršrutas, turi rašyti motyvuotą prašymą atsižvelgiant į gyventojų, keleivių kiekį ir poreikius.