Užgavėnės veja žiemą iš kiemo

Užgavėnės veja žiemą iš kiemo

Už­ga­vė­nės ve­ja žie­mą iš kie­mo

Šian­dien – Už­ga­vė­nių šven­tė, sim­bo­li­zuo­jan­ti žie­mos iš­va­ry­mą ir kvie­čian­ti pa­va­sa­rį. Šiau­liuo­se Už­ga­vė­nės prie Ža­liū­kių ma­lū­no ir Rė­ky­vo­je švęs­tos sa­vait­ga­lį. Penk­ta­die­nį Šiau­lių uni­ver­si­te­to bib­lio­te­ko­je ati­da­ry­ta fo­to­me­ni­nin­ko Ri­čar­do Dai­li­dės pa­ro­da „Vei­dai ir kau­kės Kur­tu­vė­nų Už­ga­vė­nė­se“.

Ži­vi­lė KA­VA­LIAUS­KAI­TĖ

zivile@skrastas.lt

Kur­tu­vė­nų Už­ga­vė­nių dva­sia

Ri­čar­do Dai­li­dės fo­tog­ra­fi­jų pa­ro­da „Vei­dai ir kau­kės Kur­tu­vė­nų Už­ga­vė­nė­se“ ati­da­ry­ta Šiau­lių uni­ver­si­te­to bib­lio­te­kos I aukš­to fo­jė.

Eks­po­nuo­ja­mos fo­tog­ra­fi­jos at­sklei­džia Už­ga­vė­nių tra­di­ci­jos at­gai­vi­ni­mą so­viet­me­čiu. Kur­tu­vė­nų Už­ga­vė­nes R. Dai­li­dė fo­tog­ra­fa­vo nuo 1973 me­tų.

Ren­gi­nį pra­dė­jo žais­min­gai nu­si­tei­kę per­si­ren­gė­liai, Už­ga­vė­nių nuo­tai­ką kū­rę dai­na ir šo­kiu.

Et­no­lo­gė, Šiau­lių tu­riz­mo in­for­ma­ci­jos cent­ro di­rek­to­rė Rū­ta Stan­ku­vie­nė pri­mi­nė Už­ga­vė­nių tra­di­ci­jas.

„Vei­dai ir kau­kės api­ma vis­ką, – kal­bė­da­ma apie R. Dai­li­dės pa­ro­dą, sa­kė R. Stan­ku­vie­nė. – No­ri­si pa­bū­ti ki­tu nei įpras­ta. Čia nė­ra žem­dir­bio, ar­to­jo, ver­pė­jos, li­nų au­dė­jos. Kau­kės lei­džia žais­ti tau­ti­niu, so­cia­li­niu as­pek­tu – žy­das, veng­ras, uba­gas. Ki­tas se­man­ti­nis ko­das – gy­vū­nų: gar­bi­na­ma nuo ark­lio, meš­kos iki keis­tes­nių, ar de­mo­no­mor­fi­nis – La­ši­ni­nis, Ka­na­pi­nis.“

Pa­sak et­no­lo­gės, šiuo me­tu įvai­rio­se pa­sau­lio kul­tū­ro­se at­si­svei­ki­na­ma su šal­tuo­ju žie­mos pe­rio­du, pe­rei­na­ma į va­sa­ros cik­lą. Bra­zi­li­ja, Ve­ne­ci­ja gar­sė­ja teat­ra­liš­kais kar­na­va­lais, ry­tų, šiau­rės Eu­ro­pa iš­lai­kė ag­ra­ri­nį, žem­dir­bių, kar­na­va­lą.

„Pa­ro­do­je per­skai­tau dar vie­ną as­pek­tą – ben­druo­me­niš­ku­mą. Už­ga­vė­nių tra­di­ci­ja mū­sų in­di­vi­dua­li­zuo­ta­me, per­so­na­li­zuo­ta­me pa­sau­ly­je lei­džia tą die­ną pa­bū­ti kar­tu, vaikš­tant bū­ry­je. Nes­var­bu pa­rei­gos – ga­liu bū­ti vis­kuo, pa­si­slė­pęs po kau­ke.“

Pa­sak R. Stan­ku­vie­nės, žmo­gus Už­ga­vė­nių kau­kę tu­rė­da­vo vi­sam gy­ve­ni­mui, kau­kės bū­da­vo per­duo­da­mos iš kar­tos į kar­tą. Et­no­lo­gė ti­ki­si, kad šian­dien Kur­tu­vė­nuo­se se­no­sios kau­kės vėl at­gis.

„Kur­tu­vė­nų Už­ga­vė­nės, kaip sa­kė Li­ber­tas Klim­ka, yra uni­ka­lios – vie­nin­te­lės ir ne­pa­kar­to­ja­mos, nes iš­sau­go­jo vos ne ak­mens am­žiaus tra­di­ci­ją. Jei­gu ki­tuo­se mies­te­liuo­se yra dau­giau žais­min­gu­mo, čia ne­pap­ras­tai fun­da­men­ta­liai yra iš­li­ku­si tik­ro­ji Už­ga­vė­nių dva­sia, – sa­kė pa­ro­dos au­to­rius R. Dai­li­dė. – Vi­si da­ly­viai: ir žiū­ro­vai, ir kau­kių per­so­na­žai yra vie­na vi­su­ma, jie vi­si da­ly­vau­ja ši­ta­me žai­di­me.“

Vie­no­je iš eks­po­nuo­ja­mų nuo­trau­kų yra įam­žin­tas Kur­tu­vė­nų Už­ga­vė­nių kau­kių meist­ras, tra­giš­ko li­ki­mo skulp­to­rius Vi­ta­li­jus Lu­ko­šai­tis.

Ši nuo­trau­ka ypač su­ža­vė­jo Ka­zi­mie­rą Ce­les­ti­ną Al­mi­ną, grą­žin­da­ma Už­ga­vė­nių pri­si­mi­ni­mus. So­viet­me­čiu K. Al­mi­nas bu­vo po­grin­di­nis eks­kur­si­jų va­do­vas, ve­dė eks­kur­si­jas Vi­ta­li­jaus Lu­ko­šai­čio kū­ry­bos ke­liais.

„At­si­ku­ria da­ly­va­vi­mo Už­ga­vė­nė­se jaus­mas. Vež­da­vau stu­den­tus, su­kris­da­vo­me į ro­ges, Už­ga­vė­nių da­ly­viai pa­ži­no­jo kiek­vie­ną so­dy­bą, kiek­vie­ną šei­mi­nin­ką. Jei­gu šei­mi­nin­kas neį­si­leis­da­vo Už­ga­vė­nių per­so­na­žų, bū­da­vo pa­juo­kos ob­jek­tas. Sa­ky­da­vo: jis ir ug­nį ku­ria deg­tu­ką skel­da­mas per­pus. To­dėl kiek­vie­nas so­dy­bos šei­mi­nin­kas lauk­da­vo ir bly­nų, ir kit­ko pri­si­ke­pęs“, – Kur­tu­vė­nų Už­ga­vė­nių nuo­tai­ką pri­si­mi­nė K. Al­mi­nas.

Kur­tu­vė­nų Už­ga­vė­nių šėls­me 1979 me­tais R. Dai­li­dė įam­ži­no ir švie­saus at­mi­ni­mo gra­fi­kę Gra­ži­ną Di­de­ly­tę.

Vals­ty­bi­nio Šiau­lių dra­mos teat­ro ak­to­rė Ire­na Liu­ti­kai­tė praei­ties aki­mir­kas at­kū­rė per­skai­čiu­si kny­go­je „Gra­ži­na Di­de­ly­tė mū­sų at­min­ty“ pub­li­kuo­tą R. Dai­li­dės teks­tą „Gra­ži­na Di­de­ly­tė Kur­tu­vė­nų Už­ga­vė­nė­se“.

Pa­sak pro­fe­so­riaus Vy­te­nio Rim­kaus, R. Dai­li­dės fo­tog­ra­fi­jų pa­ro­da – tam tik­ra is­to­ri­nė ro­dyk­lė.

„Šian­dien R. Dai­li­dės nuo­trau­kos lyg nau­jai pa­ro­do šio ren­gi­nio ry­šį su gam­ta, kur vien­ti­są vaiz­dą ku­ria pei­za­žas, tro­bos ir jų de­ta­lės, ark­liai, ro­gės, šu­ne­liai ir, ži­no­ma, kau­kės“, – tei­gia me­no­ty­ri­nin­kas.

Baig­da­mas ren­gi­nį, R. Dai­li­dė su­ren­gė vik­to­ri­ną: pa­tik­ri­no su­si­rin­ku­sių­jų ži­nias apie Už­ga­vė­nes.

R. Dai­li­dės pa­ro­da bib­lio­te­ko­je veiks iki ko­vo 21 die­nos.

Šven­tė tran­kiai

Šeš­ta­die­nį Už­ga­vė­nės pra­dė­tos švęs­ti Šiau­lių Ža­liū­kių ma­lū­ni­nin­ko so­dy­bo­je. Čia triukš­mą kė­lė per­si­ren­gė­liai, skam­bė­jo dai­nos ir puo­dai.

Šok­ti ir dai­nuo­ti kvie­tė folk­lo­ro an­samb­liai „Jo­rė“ ir „Tyk­lė“ iš Vil­niaus, „Alks­na“ ir „Alks­niokā“ iš Ma­žei­kių, folk­lo­ro an­samb­lis ir hu­mo­ro gru­pė „Spran­dži­na“ iš Še­du­vos. „Jo­rė“, „Alks­na“ ir „Alks­niokā“ yra įver­tin­ti aukš­čiau­siu ša­ly­je mė­gė­jų me­no ap­do­va­no­ji­mu „Auk­so paukš­te“.

Už­ga­vė­nė­se pa­si­ro­dė ir šiau­lie­čių ko­lek­ty­vai „Mar­gu­lis“, „Ga­su­žis“, „Vie­ver­sė­lis“, Šiau­lių ra­jo­no Drą­su­čių kai­mo liau­diš­kos mu­zi­kos ka­pe­la „Rin­gu­va“ ir mo­te­rų klu­bas „Gy­ve­ni­mo prie­sko­niai“.

Pir­ty­je ant ra­tų „An­ge­lai ir de­mo­nai“ pir­ties meist­rai bu­vo pa­ren­gę ypa­tin­gą va­no­ji­mo pro­gra­mą.

Šiau­lių uni­ver­si­te­to Bo­ta­ni­kos so­do spe­cia­lis­tai vai­ši­no žo­le­lių ar­ba­ta, mu­zie­ji­nin­kai – šiu­pi­niu. Ku­li­na­ri­nį pa­vel­dą pri­sta­tė ir uk­rai­nie­čių aso­cia­ci­ja „Kar­pa­tai“, Šiau­lių ru­sų kul­tū­ros cent­ro stu­di­ja „Ka­li­na“.

Vei­kė Už­ga­vė­nių jo­mar­kas, bu­vo ke­pa­mi įvai­rių rū­šių bly­nai, di­de­li ir ma­ži dū­ko pra­mo­gau­da­mi ir žais­da­mi.

Le­mia­mo­je ko­vo­je Ka­na­pi­nis nu­run­gė ir iš ma­lū­no te­ri­to­ri­jos spruk­ti pri­ver­tė La­ši­ni­nį. Už­si­lieps­no­ju­si Mo­rė pa­tvir­ti­no, kad atei­na pa­va­sa­ris.

Sek­ma­die­nį vel­niai, uba­gai, ark­liai, gy­dy­to­jai, gil­ti­nės ir ki­ti per­so­na­žai rin­ko­si Rė­ky­vos eže­ro pa­kran­tė­je.

Ka­na­pi­nis ir La­ši­ni­nis į šven­tę at­va­žia­vo Lie­tu­vos is­to­ri­nių trans­por­to prie­mo­nių iš­sau­go­ji­mo aso­cia­ci­jos „Ret­ro­mo­bi­le“ Šiau­rės Lie­tu­vos fi­lia­lo is­to­ri­niais au­to­mo­bi­liais, ly­di­mi še­šių Mo­rių.

Šven­tės da­ly­vius links­mi­no gru­pė „Kū­je­liai“, Šiau­lių mies­to kul­tū­ros cent­ro „Laip­tų ga­le­ri­ja“ folk­lo­ro an­samb­lis „Sal­du­vė“, ne­tra­di­ci­nė ka­pe­li­ja „Dai­no­riai“, Šiau­lių kul­tū­ros cent­ro apei­gi­nio folk­lo­ro an­samb­lis „Rė­da“.

Išs­kir­ti­nis šven­tės ak­cen­tas – kon­kur­so „Bai­siai gra­ži Mo­rė“ nu­ga­lė­to­jų rin­ki­mai. Pir­mo­ji vie­ta skir­ta Šiau­lių Rė­ky­vos pro­gim­na­zi­jai, ant­ro­ji – Šiau­lių jau­nų­jų gam­ti­nin­kų cent­ro bend­ruo­me­nei, tre­čio­ji – Šiau­lių lop­še­liui-dar­že­liui „Gin­ta­rė­lis“.

Šven­tės da­ly­viai lenk­ty­nia­vo iš­mo­nin­go­se rung­ty­se: grū­mė­si šie­no rin­ge, rung­ty­nia­vo rąs­to pjo­vi­mo var­žy­bo­se su Rad­vi­liš­kio mies­to šo­kių gru­pe „Šel­miai“, da­ly­va­vo „Gai­džiu­kų peš­ty­nių“ var­žy­bo­se, rung­ty­nia­vo „Šei­mų bliūd­ro­gių čem­pio­na­te“, „Pa­čios ne­ši­mo ant šat­ros“ var­žy­bo­se.

Vieš­bu­tis-res­to­ra­nas „Žve­jų užei­ga“, Šiau­lių me­džio­to­jų ir žve­jų drau­gi­ja bei Šiau­lių pro­fe­si­nio ren­gi­mo cent­ras vai­ši­no šiu­pi­niu, sriu­ba ir bly­nais.

Ka­na­pi­nio ir La­ši­ni­nio ko­vą už­bai­gė „Pa­va­sa­ri­nių pa­liau­bų šo­kis“, o Už­ga­vė­nių lau­že su­pleš­kė­jo bai­siai gra­žios Mo­rės.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Fo­to­me­ni­nin­kas Ri­čar­das Dai­li­dė Šiau­lių uni­ver­si­te­to bib­lio­te­ko­je ati­da­rė pa­ro­dą „Vei­dai ir kau­kės Kur­tu­vė­nų Už­ga­vė­nė­se“.

Ri­čar­do DAI­LI­DĖS nuo­tr.

Kur­tu­vė­nų Už­ga­vė­nes Ri­čar­das Dai­li­dė fo­tog­ra­fa­vo nuo 1973 me­tų.

Ri­čar­das Dai­li­dė. „Mer­gai­tė su triū­be­le“. 1973 me­tai.

Ed­var­do TA­MO­ŠIŪ­NO nuo­tr.

Ka­na­pi­nio ir La­ši­ni­nio ko­va prie Ža­liū­kių ma­lū­no.

Šven­tės kul­mi­na­ci­ja – de­gan­ti Mo­rė.

Šeš­ta­die­nį prie Ža­liū­kių ma­lū­no siau­tė per­si­ren­gė­liai.

Edi­tos VAR­KA­LIE­NĖS nuo­tr.

Už­ga­vė­nė­se prie Rė­ky­vos eže­ro vy­ko kon­kur­sas „Bai­siai gra­ži Mo­rė“.

Už­ga­vė­nė­se prie Rė­ky­vos eže­ro ne­trū­ko sma­gių var­žy­tu­vių.