
Naujausios
Teatras pristato absurdo komediją
Sekmadienį Valstybiniame Šiaulių dramos teatre – antroji šio sezono premjera: vienos dalies absurdo komedija „The perfect match, arba Su Naujais metais, Ionesco!“ pagal Eugene Ionesco pjesę „Kliedesiai dviem“. Absurdiškame farse persipins tikrovė ir iliuzija, komedija ir tragedija, moters ir vyro santykiai, senatvė ir jaunystė.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Laiškas sau po 50 metų
Spektaklio kūrybinė komanda: režisierius – Paulius Ignatavičius, scenografė ir kostiumų dailininkė – Goda Palekaitė, kompozitorius ir videoautorius – Dominykas Morkūnas, šviesų dailininkas – Darius Malinauskas.
Vaidina: Jis – Aidas Matutis, Ji – Gintarė Ramoškaitė, Svetimas – Severinas Norgaila.
Spektaklis „The perfect match arba Su Naujais metais, Ionesco!“ sukurtas remiantis absurdo dramaturgijos genijaus Eugene Ionesco pjese „Kliedesiai dviem“. Pjesė Lietuvoje statoma pirmą kartą. Iš prancūzų kalbos ją išvertė Kristina Gascevičienė.
Pjesė „Kliedesiai dviem“ pagrįsta paradoksalia situacija kasdieniškoje aplinkoje: nebejauna pora įsivelia į beprasmį ginčą, ar sraigė ir vėžlys yra tas pats gyvūnas. Tai – kasdienybės ir žmonių santykių iracionalumo metafora.
„Spektaklyje labai daug absurdo, bet absurdas turi pagrindą, pamatą. Tai – dviejų senų žmonių istorija. Spektaklį įvardiju kaip fantaziją ar laišką sau po 50 metų, jei būsim gyvi, – vakar spaudos konferencijoje sakė P. Ignatavičius. – Su ironija, humoru žvelgiame ne tik į senatvę, bet ir amžiną vyro-moters santykių konfliktą.“
Spektaklyje nėra aiškaus siužeto – jo nėra ir pjesėje. Tai – gyvenimo tėkmė, laikas kartu.
„Mes linkę viską sureikšminti, o man norisi lengviau pasižiūrėti į teatrą, galbūt įnešti daugiau nesąmonių gerąja prasme – atsitiktinumo, nesąmoningumo momentą. Šiuo spektakliu aš noriu žaisti teatrą, žaisti jo sąlygiškumu. Daug ko bus: ir gilių temų, ir juoko, „iškritimų“ iš spektaklio. Man patinka sukurti prasmę, o paskui ją truputį išskaidyti, kad sugriūtų. Gal taip susikurs nauja prasmė?“
Šį spektaklį P. Ignatavičius vadina savo, kaip režisieriaus, nauju etapu: griauna tai, ką žinojo ir suprato apie teatrą ir tiki, kad tik sugriaudamas taisykles, gali sukurti tai, kas kyla iš sielos, širdies.
Žanrinis žaidimas
Spektaklyje vyresnius žmones vaidina jauni aktoriai. Pasak P. Ignatavičiaus, atsirandantis amžiaus atstumas į seną žmogų leidžia žiūrėti iš šalies, pasijuokti, ironizuoti.
Spektaklyje bus naudojamos hiperrealistinės senų žmonių kaukės.
G. Ramoškaitei buvo ir įdomu, ir iššūkis kurti garbaus amžiaus moterį. Pirmiausia ieškojo tinkamų judesių, kūno kalbos, balso. Vėliau reikėjo suprasti, ką gali jausti senas žmogus, kaip veikia vienatvė, ilgi, niekur nevedantys santykiai: „Turėjome atrasti ir sugalvoti patirtį, kurios patys neturime. Tai buvo sudėtingiausia.“
„Sunku atvaizduoti seną žmogų, norisi iššaukti, išrėkti, bet pagalvoji, kad senas žmogus gali viduje sprogti, bet nebegali fiziškai rėkti. Smagu, kai gali pasislėpti už kaukės, o tuo pačiu ir nemeluoti žiūrovui“, – sakė A. Matutis.
S. Norgaila vaidins keletą personažų: bus ir junginys, ir uždaro pasaulio griovėjas. Jo personažas bus be kaukės. Pasak G. Ramoškaitės, jis bus tarsi atvaizdas į šiuolaikinį pasaulį, kurio bijome už savo sienų.
Pasak scenografės G. Palekaitės, šis spektaklis – ne tik dramaturginis, bet ir žanrinis žaidimas. Sukuriama hiperrealistinė erdvė: ir vaidybiškai, ir kaukėmis, ir kitais sprendimais. Kartu naudojamas video. Yra fantasmagorijos, yra personažas, kuris įneša kitokio prieskonio.
P. Ignatavičius sakė norėjęs, kad spektaklio pavadinimas irgi būtų žaidimas. „Perfect match“ – tobula pora, tobulas sutapimas – aliuzija, ironiškas žvilgsnis į tobulas poras: ar jos iš viso egzistuoja?
„Su Naujais metais, Ionesco!“ – dviprasmiškas dialogas su autoriumi: ačiū, Ionesco, bet prasideda Nauji metai. Kartu tai – ir pasveikinimas.
Absurdo prasmė
Eugene Ionesco (Eženas Joneskas 1909–1994) – vienas žymiausių XX amžiaus dramaturgų, absurdo dramos pradininkas, kurio (anti)pjesė „Plikagalvė dainininkė“ (1950) davė pradžią visam absurdo teatro judėjimui.
Pjesė „Kliedesiai dviem“ parašyta 1962 metais. Pasak teatro literatūrinės dalies vedėjos Nomedos Šatkauskienės, pjesė, kaip ir kiti E. Jonesko kūriniai, paremta absurdiška situacija, kurioje kasdieniniai dalykai turi ir kitą, perkeltinę, reikšmę.
„Priešingai nei S. Beketas, kuris tekstą yra įkalinęs į gana griežtus interpretavimo rėmus, E. Jonesko absurdo pjesės yra atviros interpretacijai. Visada gali pakeisti kontekstą, varijuoti personažo santykiais“, – sakė N. Šatkauskienė.
Pjesėje už sienų vyksta karas, jis pasimato absurdo teatrui būdinga stilistika: kažkas sugriūna, įkrenta, įbėga kareivis: įsiveržia į ginčą apie sraigę ir vėžį. Režisierius pasirinko kitą kelią: karas yra kasdienybė, kuri įsiveržia į spektaklį.
Pasak N. Šatkauskienės, absurdo dramos visada sukelia dviprasmiškus jausmus, atrodo, niekas nevyksta, nėra nei aiškių personažų, nei konflikto. Bet visada yra gilesnė potekstė, po ja slypi absurdo filosofija, kuria yra pagrįsta absurdo dramaturgija.
„Matysime dar vieną šiuolaikinę absurdo dramaturgijos interpretaciją. Nors šiai dramaturgijai buvo prognozuota ankstyva mirtis, teigta, kad jau viskas išsakyta. Bet pjesės statomos iki šiol, randama vis naujų priėjimų. Šis spektaklis yra vienas iš pavyzdžių, kaip galima prikelti tekstą kitu pavidalu, kitu formatu, išskaityti tai, ko E. Jonesko gal net nesapnavo“, – sakė N. Šatkauskienė.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Spektaklyje „The perfect match, arba Su Naujais metais, Ionesco!“ vaidina (iš kairės) Aidas Matutis (Jis), Gintarė Ramoškaitė (Ji), Severinas Norgaila (Svetimas).
Režisierius Paulius Ignatavičius sako, kad nuolatinis tapsmas, santykių pervertinimas ir atsinaujinimas yra ne tik brandžios poros, bet ir teatro pagrindas: „Tam, kad teatras nuolat atsinaujintų, verta rizikuoti, griauti nusistovėjusias sistemas. Kartais kūrėjas privalo sugriauti net ir patį teatrą tam, kad išgelbėtų jo gyvastį.“