Šventieji primena ne sotų pilvą, o tarnystę

Šventieji primena ne sotų pilvą, o tarnystę

Šven­tie­ji pri­me­na ne so­tų pil­vą, o tar­nys­tę

Ket­vir­ta­die­nį Šiau­lių „Auš­ros“ mu­zie­jaus Chai­mo Fren­ke­lio vi­lo­je ati­da­ry­ta pa­ro­da „Gai­les­tin­gu­mo ke­liu: šven­tie­ji me­ne“, skir­ta be­si­bai­gian­tiems Šven­tie­siems Gai­les­tin­gu­mo me­tams.

Ži­vi­lė KA­VA­LIAUS­KAI­TĖ

zivile@skrastas.lt

Šven­tų­jų gy­ve­ni­mai

Pa­ro­do­je eks­po­nuo­ja­mi XVIII–XIX am­žių šven­tų­jų pa­veiks­lai iš „Auš­ros“ mu­zie­jaus ir Lie­tu­vos dai­lės mu­zie­jaus rin­ki­nių, šv. Ro­ko ir šv. Jo­no Ne­po­mu­ko skulp­tū­ros iš „Auš­ros“ mu­zie­jaus rin­ki­nių, XIX–XX am­žių pra­džios ne­šio­ja­mie­ji pro­ce­si­jų al­to­rė­liai iš Tel­šių vys­ku­pi­jos Mo­sė­džio ir Yla­kių baž­ny­čių.

Dai­lės sky­riaus mu­zie­ji­nin­kė vy­res­nio­ji spe­cia­lis­tė Re­gi­na Ta­ma­šiū­nai­tė eks­kur­si­jo­je pa­sa­ko­jo apie me­no kū­ri­nius ir šven­tų­jų gy­ve­ni­mus. Ji ra­gi­no ne­sku­bė­ti, įsi­žiū­rė­ti į kū­ri­nių de­ta­les, ku­rio­se sly­pi dau­gy­bė pra­smių. Pa­veiks­luo­se nė­ra nie­ko at­si­tik­ti­nio, svar­būs vi­si sim­bo­liai, ak­cen­tai, tam dė­me­sys bus ski­ria­mas ir per mu­zie­jaus or­ga­ni­zuo­ja­mas eks­kur­si­jas.

Pa­veiks­luo­se nu­ta­py­ti šven­tų­jų – šv. Pran­ciš­kaus Ksa­ve­ro, šv. Va­len­ti­no, šv. Ka­zi­mie­ro, šv. Ka­je­to­no, šv. Elz­bie­tos Veng­rės, šv. An­ta­no Pa­du­vie­čio, šv. Vin­cen­to Pau­lie­čio, šv. Val­bur­gos – at­vaiz­dai ir jų is­to­ri­jos.

R. Ta­ma­šiū­nai­tė pa­sa­ko­jo apie kiek­vie­no šven­to­jo že­miš­ką­jį gy­ve­ni­mą: „Keis­tas su­ta­pi­mas – šven­tie­ji yra iš la­bai tur­tin­gų, kil­min­gų, aris­tok­ra­tiš­kų, ne­tgi ka­ra­liš­kų­jų, kaip šv. Elz­bie­ta Veng­rė ar šv. Ka­zi­mie­ras, šei­mų, bet jie at­si­sa­kė pa­to­gaus gy­ve­ni­mo kū­nui ir nuė­jo ki­tu ke­liu – sa­vo gy­ve­ni­mą sky­rė vargs­tan­čių­jų, el­ge­tau­jan­čių, li­go­nių glo­bai, kai ku­rie sa­ve su­nai­ki­no, vis­ką ati­da­vė ap­lin­ki­niams.“

Pir­mą kar­tą vi­lo­je eks­po­nuo­ja­mas po res­tau­ra­vi­mo su­grį­žęs ne­ži­no­mo dai­li­nin­ko pa­veiks­las „Jė­zus kvie­čia vai­kus pas sa­ve“, nu­ta­py­tas alie­ji­niais da­žais ant me­ta­lo plokš­tės, ka­li­nė­tas rel­je­fu, paauk­suo­tas. Pa­veiks­las sve­ria apie 120 ki­log­ra­mų, jam at­ga­ben­ti į eks­po­zi­ci­jos sa­lę pri­rei­kė ke­tu­rių vy­rų.

Pa­veiks­le vaiz­duo­ja­ma sce­na iš Šven­to­jo Raš­to: „Jė­zus ta­rė mo­ki­niams: „Leis­ki­te ma­žu­tė­liams atei­ti pas Ma­ne ir ne­truk­dy­ki­te, nes to­kių yra Dan­gaus ka­ra­lys­tė. Iš tie­sų sa­kau jums: kas ne­prii­ma Die­vo ka­ra­lys­tės kaip kū­di­kis, neįeis į ją“. Ir Jė­zus lai­mi­no vai­kus, ap­ka­bin­da­mas ir dė­da­mas ant jų ran­kas.“

R. Ta­ma­šiū­nai­tę ža­vi šv. Vin­cen­to Pau­lie­čio pa­veiks­las: šven­ta­sis pa­vaiz­duo­tas verž­laus ju­de­sio, tar­si pa­moks­lo eks­ta­zė­je. Nors ta­py­to­jas Vin­cen­tas Char­lins­kis nė­ra itin ži­no­mas, XVIII am­žiu­je ta­py­tas dar­bas – la­bai iš­kal­bus.

Pa­veiks­lo pir­ma­ja­me pla­ne nu­ta­py­ti apaš­ta­lai šv. Pet­ras ir šv. Pau­lius, už jų – pa­sau­lie­čiai Plia­te­riai.

„Iš kar­to ky­la klau­si­mas, ko­dėl Plia­te­riai? Gal­būt jie už­sa­ko­vai? Die­vo žo­džio skel­bi­mas šia­me pa­veiks­le la­bai gy­vas“, – gė­rė­jo­si R. Ta­ma­šiū­nai­tė.

Pro­ce­si­jų al­to­rė­liai, jos žo­džiais, pri­skir­ti­ni prie ver­tin­giau­sių Lie­tu­vos sak­ra­li­nės dai­lės kū­ri­nių, jie jun­gia ta­py­bą, ap­va­lią­ją ir rel­je­fi­nę skulp­tū­rą, de­ko­ra­ty­vi­nę dro­žy­bą, at­spin­di įvai­rių sti­lių kai­tą. Ku­ra­to­rė iš­sky­rė ypač įspū­din­gus al­to­rė­lių me­die­nos rai­ži­nius.

Šv. Ro­kas ir šv. Jo­nas Ne­po­mu­kas – ne­ži­no­mų die­va­dir­bių kū­ry­ba. Že­mai­čiai šven­tuo­sius drož­da­vo be­veik žmo­gaus ūgio. Pa­ro­do­je eks­po­nuo­ja­mą šv. Ro­ko skulp­tū­rą skal­bė lie­tus ir ar­dė lai­kas: šven­to­jo skulp­tū­ra yra pra­ra­du­si iš­ti­ki­mą­jį gel­bė­to­ją šu­ne­lį.

Lai­kas ap­mąs­ty­ti

Po­pie­žius Pran­ciš­kus ypa­tin­gais ju­bi­lie­ji­niais Šven­tai­siais Gai­les­tin­gu­mo me­tais yra pa­skel­bęs nuo 2015 me­tų gruo­džio 8 die­nos iki 2016 me­tų lapk­ri­čio 20 die­nos.

Lapk­ri­čio 13 die­ną bu­vo už­da­ry­tos Gai­les­tin­gu­mo du­rys be­veik vi­so­se pa­sau­lio šven­to­vė­se. Sek­ma­die­nį po­pie­žius Pran­ciš­kus už­da­rys ir Šv. Pet­ro ba­zi­li­kos Šven­tą­sias du­ris bei au­kos šv. mi­šias, ku­rio­mis bus už­baig­tas Gai­les­tin­gu­mo ju­bi­lie­jus.

„Spė­jo­te į pa­sku­ti­nį va­go­ną“, – pa­ro­dos ati­da­ry­me juo­ka­vo Šiau­lių vys­ku­pas Eu­ge­ni­jus Bar­tu­lis.

Vys­ku­pas į ren­gi­nį „skris­te at­skri­do“ iš Vil­niaus, iš Auš­ros Var­tų Švč. M. Ma­ri­jos Gai­les­tin­gu­mo Mo­ti­nos at­lai­dų, kur Šv. Te­re­sės baž­ny­čio­je au­ko­jo šv. mi­šias už Šiau­lių vys­ku­pi­ją.

Vys­ku­pas lin­kė­jo, kad pa­ro­da lan­ky­to­jus dar la­biau su­tau­rin­tų, pri­pil­dy­tų šir­dis mei­lės.

Vals­ty­bi­nio Šiau­lių dra­mos teat­ro ak­to­rius Vla­das Ba­ra­naus­kas šven­tų­jų gy­ve­ni­mus at­gai­vi­no skai­ty­da­mas iš­trau­kas iš Mo­tie­jaus Va­lan­čiaus „Žy­va­tai šven­tų­jų“, „Gy­ve­ni­mai šven­tų­jų Die­vo“.

Mu­zie­jus jau de­šimt­me­tį, be­siar­ti­nant šv. Ka­lė­doms, lan­ky­to­jus pa­kvie­čia į pa­ro­das, ku­rios at­spin­di bend­raž­mo­giš­ką­sias ver­ty­bes.

Pa­ro­da Ch. Fren­ke­lio vi­lo­je veiks iki 2017 me­tų va­sa­rio 5 die­nos.

Ed­var­do TA­MO­ŠIŪ­NO nuo­tr.

Šv. Vin­cen­to Pau­lie­čio pa­veiks­las, ta­py­tas dai­li­nin­ko Vin­cen­to Char­lins­kio.

Eks­kur­si­ją po pa­ro­dą „Gai­les­tin­gu­mo ke­liu: šven­tie­ji me­ne“ ve­dė dai­lės sky­riaus mu­zie­ji­nin­kė vy­res­nio­ji spe­cia­lis­tė Re­gi­na Ta­ma­šiū­nai­tė. Min­čių apie šven­tuo­sius iš­sa­kė Šiau­lių vys­ku­pas Eu­ge­ni­jus Bar­tu­lis. Kai­rė­je – mu­zie­jaus di­rek­to­rius Rai­mun­das Bal­za.

„Auš­ros“ mu­zie­jaus Dai­lės sky­riaus mu­zie­ji­nin­kė Re­gi­na Ta­ma­šiū­nai­tė sa­kė, jog pa­ro­da no­ri­ma pra­tęs­ti Gai­les­tin­gu­mo me­tų in­ten­ci­ją.