
Naujausios
Kai išlydi dar vieną artimą žmogų gyventi į užsienį, pajauti tuštumą – negi aš čia liksiu tik šviesai išjungti? Lietuva traukiasi ir natūraliai – senieji kaimų gyventojai miršta, o į jų vietą dažniausiai niekas neatvažiuoja. Bet ir paskutiniai gyventojai turi savo istoriją, savo kaimo istoriją. „Šiaulių kraštas“ pradeda rašinių ciklą „Išeinančių kaimų istorijos“
Sugrįžimas į tėviškę
Važiuoji per Žemaitiją. Po ištuštėjusius kaimus išsiraizgę siauri keliukai. Kalvos ir kalneliai, nuo kurių toli matyti ir girdėti. Čiurlenantys upeliai, į kuriuos seniai bebuvo įbridusi žmogaus koja. Ir paskutiniai atokesnių kaimelių gyventojai, tarsi sargai, dar tebesaugantys praeitį ir liudijantys greitabėgio gyvenimo pokyčius.
Regina MUSNECKIENĖ
reginamus@skrastas.lt
Čia pirmas klyksmas, čia bus užmerktos akys
Nedidelis, prie Petrališkės prigludęs Syderiškių kaimelis. Dabar jame beliko vos pora gyventojų.
Kelmės rajono Kražių seniūnijoje per pastaruosius kelis dešimtmečius be gyventojų liko 32 kaimai. 2001 metais seniūnijoje gyveno 3626 žmonės, 2011 – 2676.
Syderiškių kaimas bent kol kas be gyventojų neliks. Čia, šalia senos medinės trobelės, iškilo naujas ūkininkų Onutės ir Vytauto Viršilų namas.
Poniai Onutei šis namas kelia ypatingų sentimentų. Jis išaugo toje vietoje, kur stovėjo senelio troba.
„Čia stovėjo mano mamos tėvo Juozo Domeikio sodyba, – mena vaikystę moteris. – Senelis buvo mokytas žmogus. Senovinė dviejų galų troba su didžiuliu prieangiu buvo taip sumaniai pastatyta, kad puikiai laikydavo šilumą. Viduryje stovėjusi krosnis puikiai apšildydavo didelę erdvę. Namo viduje buvo įrengta didelė rūkykla. Joje per karą tėvas paslėpė du arklius, kad neatimtų vokiečiai. Kokie galvoti žmonės anuomet buvo.“
Kai kolūkių laikais kaimų gyventojus ėmė varyti į gyvenvietes, Onutės tėvas Antanas Prascevičius šiek tiek sugudravo ir pastatė namą ne toje pačioje vietoje, o šalia buvusios uošvių sodybos.
Dabar senelių sodybos vietoje išaugo naujas jo dukros ir žento namas. Pastatę namą ūkininkai pardavė karvių bandą. Kai tiek temoka už pieną, neapsimokėjo jų laikyti.
„Ir gerai, kad nestatėm naujų fermų. Būtume paskendę varge. Geriau sau susikūrėme patogią senatvę,“ – džiaugiasi Onutė ir Vytautas Viršilai, jau niekur nekelsiantys kojos iš Syderiškių.
Čia visko gana. Tokia ramybė! Čia viskas sava. Kaimynų namai neužstoja rytą kylančios, vakare besileidžiančios saulės. Čia ypatingo skonio kieme nusiskinta uoga ir iš savo tvenkinio ištraukta žuvis. Čia šviesą skleidžia netgi juodas žemės arimas.
Viršilai gyveno Šiauliuose. Turėjo didelį namą ir pelningą verslą. Pašaukė žemė. Šiauliuose paliko namus ir sugrįžo į Onutės gimtąjį kaimą. Čia gyvenusiai seseriai nupirko namelius Kražiuose. Apsigyveno paprastutėje medinėje tėvų trobelėje.
Pagal Valstiečių ūkio įstatymą gavo keliasdešimt hektarų žemės. Prisipirko technikos. Suformavo pieningų karvių bandą. Ūkininkavo daugiau kaip du dešimtmečius.
Tuštėjimo metas
Syderiškių kaime užaugusi ir didžiąją gyvenimo dalį praleidusi Onutė Viršilienė mena, kiek gyvybės jos ir aplinkiniuose kaimeliuose buvo jos vaikystėje ir jaunystėje. Erdvę virpindavo kaimo gyventojų dainos. Sodybos žaliuodavo medžiais ir skendėdavo gėlėse.
Aplink Petrališkę gražios vietos. Vingiuoja Kražantė. Stūkso Medžiokalnis. Vaikystėje su broliais ir seserimis išlakstydavo aplinkines Kalnyčios, Jankiškių, Voriškės vietoves. Dabar kaimeliai ištuštėjo. Liko vos po vieną – du gyventojus.
Voriškės – jau visiškai tuščios. Liko kiužena šimto metų troba. Viršilai ją nupirko. Gaila, kad be gyvybės liks tokia graži vieta. Apgyvendino ten savo ūkio darbininkus.
Kai kaimyną į sostinę išsivežė giminaičiai, nupirko ir jo mūrinę trobą. Dvejojo, gal ją restauruoti ir eiti gyventi patiems. Bet nerado joje tokios geros auros kaip toje vietoje, kur stovėjo senelių sodyba.
Kalnyčia – visai tuščia. Jankiškėje ir Paginskiuose likę vos po vieną – du gyventojus. Dar ne visai sugriuvusias sodybas nuperka ūkininkai, nes prie sodybų yra po du tris hektarus žemės. Žemę aria. O sodybos taip ir stovi tuščios, kol visiškai sunyksta.
„Būdavo, ari lauką – ir išsiverčia plytos, – pasakoja Vytautas. – Kaimas jau seniai pradėjo nykti. Kolūkio laikais per prievartą varė į gyvenvietes. Šiais laikais jaunimas nenori likti prie žemės. Traukia Europos didmiesčiai, jų galimybės ir pramogos. Bet niekur nedingsta lietuvio genuose užsilikęs kaimietiškas gamtos ir žemės ilgesys.“
Vytautas pasakoja, kaip į Paginskius vos ne kiekvieną vasarą suvažiuoja vienos giminės atžalos. Senelių sodybvietėje, kur belikęs tik rūsys, jie pastatė kryžių. Vasaromis čia susirenka būrelis iš giminės. Užkuria laužą. Vakaroja. Dar likusių vietos gyventojų prašo prisiminimų apie kaimą ir čia gyvenusius žmones.
Atėjo euras ir neleido išeiti
Paginskių kaimas. Kelias – vienas sniegas. Miškas užstoja saulę. Ledas netirpsta. O ir tuo keliu mažai kas bevažinėja. Dvi dar gyvos trobos.
Stasė ir Vladas Laurinavičiai Paginskiuose gyvena 50 metų. Čia ne jų tėviškė. Atsikėlė dirbti į P. Cvirkos kolūkį. Nusipirko trobelę. Stasė prižiūrėjo veršelius, jos vyras – jaučius. Išaugino du vaikus. Jie neemigravo. Įsikūrė čia pat, Petrališkėje, o anūkai jau patraukė į didmiesčius.
„O Jėzusmarija, kiek Paginskiuose buvo žmonių. Išeidavom javų pjauti su kertamąja. Vieni pjaudavo, kiti rišdavo, treti statydavo į gubas – ir užtekdavo žmonių. O dabar vieni bepalikom, – atsidūsta ponia Stasė. – Dauguma išmirė. Dar prieš porą metų čia gyveno tokios darbščios seserys Macijauskaitės. Tvarkingos moterys. Ūkininkavo, tvarkėsi namus. Vyresniajai – jau per devyniasdešimt metų. Nusipirko namelį Kražiuose. Padarė išleistuves. Susikibom visos trys ir rėkiam.“
Sesių namelį nupirko ūkininkas iš Akmenių. Tik dėl žemės pirko. Sodybos jam nereikia. Taip ir stovi jau pora metų tuščia.
Ir senieji Laurinavičiai ketino palikti Paginskius. Dėjo litą prie lito. Norėjo nusipirkti namelį Kražiuose.
„Ten krautuvė. Čia pat bažnytėlė ir ambulatorija. Ten žmones gatvėje matai. O čia be pavasario – jokio judėjimo, – su ilgesiu apie miestelį kalba ponia Stasė. – Bet kai įvedė eurą, visas santaupas „ant durniaus“ nuvarė. Ką padarysi... Būsim čia ramiai. Ir Kražiuose troboje būtume vieni, ir čia vieni.“
Laurinavičius kone kasdien lanko vaikai. Pas tėvus jie laiko dalį gyvulių, naudojasi tėvų žeme. Bet po Kražių įvykių S. Laurinavičienė sako bijanti. Ir dieną duris užsikabinanti. O vyras – be jokio strioko.
Maitina miškas
Dar viena Paginskiuose užsilikusi šeima – Dalia ir Vidas Mockai.
„Čia vyro tėviškė, – pasakoja į kiemą išėjusi Dalia. – Vyro senelė nupirko šitą namą. Čia ir gyvename jau dvidešimt metų. Užauginome penkis vaikus. Mažiukai dar namuose. Vyresnieji lanko mokyklą Kelmėje. Per savaitę pabūna pas močiutę. Vienas jau darbuojasi Austrijoje.“
Dalia sako laukianti pavasario. Jų šeimą maitina miškas. Ji eina rinkti uogų ir grybų. Parduoda senukams, kurie patys nebegali nueiti į mišką. Vyras gauna neįgalumo pašalpą. Šiokiu tokiu dviračiu dar nuvažiuoja į mišką. Parsiveža medžiagos, riša šluotas.
Moteris nekeikia kaimo. Gerai, kad yra bent kukli sena troba. Kito būsto šeima nebūtų išgalėjusi nusipirkti.
Vytauto RUŠKIO nuotr.
TĖVIŠKĖ: Onutė Viršilienė su savo vyru Vytautu savo tėviškėje Syderiškių kaime jaučiasi geriausiai. Patogūs namai ir kaimo erdvė jiems atstoja prabangiausius užsienio kurortus.
KONTRASTAS: Kukli Onutės Viršilienės tėvų trobelė, kurioje dar neseniai gyveno ir naujas jų pačių pastatytas namas senelio sodybos vietoje – lyg specialus kontrastas.
Autorės nuotr.
SARGAI: Kaimuose nebeliko žmonių. Sunyko sodybos. Sodybvietes mena tik medžiai, kurie dar stovi lyg sargai.
MIŠKAS: Dalia Mockienė pasakoja, jog penkis vaikus auginančią jų šeimą maitina ir darbo duoda šalia Paginskių kaimo esantys miškai.
NAMAI: Senelės namai nykstančiame Paginskių kaime priglaudė Dalią ir Vidą Mockus. Jeigu liks gyventi kuris nors iš penkių jų vaikų, sodyba neliks be gyvybės.
METAI: Stasė ir Vladas Laurinavičiai Paginskių kaime gyvena jau 50 metų. Kas išmirė, kas išsikėlė. Liko beveik vieni.
ŪKELIS: Nupirkę 12 hektarų žemės Laurinavičiai kurį laiką ūkininkavo. Dabar jau nebeturi sveikatos. Laiko tik vištų.
ŽYMĖ: Mačiejų giminės sodybą Paginskių kaime žymi tik dukrų pastatytas kryžius. Kartais vasarą į tą vietą, kur tėvų gyventa, susirenka būrelis giminės. Užsikuria laužą, pavakaroja.