
Naujausios
Spektaklis „Mindaugas“ – be sentimentų
Rugsėjo 28–29 dienomis Valstybiniame Šiaulių dramos teatre (VŠDT) bus parodyta pirmoji naujojo sezono premjera – Vokietijos kūrėjų pastatytas spektaklis „Mindaugas“ pagal Justiną Marcinkevičių. Kartu su spektakliu bus atidaryta Didžioji salė.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Neeilinis įvykis
Vakar spektaklį kūrybinė grupė pristatė spaudos konferencijoje. Joje dalyvavo režisierius Nikolas Darnstädt, videoprojekcijų autorius Jannik Schneider, scenografė Sina Manthey. Likusi komandos dalis – kostiumų dailininkė Laura Kirst, kompozitorius Lukas Darnstädt. Spektaklio šviesų dailininkas – Darius Malinauskas.
Spaudos konferencija prasidėjo Ingos Jarkovos, Linos Gečaitės, Gintarės Ramoškaitės, Monikos Šaltytės, Anupro Juciaus, Aido Matučio suvaidinta spektaklio pradžia, kai fantasmagoriškas choras įvairiomis intonacijomis skiemenuoja žodžius „Lie-tu-va, Min-dau-gas, Me-si-jas“.
Spektaklyje vaidina ir Juozas Bindokas. Septyni aktoriai kuria visus vaidmenis. Pagal režisieriaus sumanymą, nėra protagonisto – vienintelio Mindaugo.
Pasak teatro literatūrinės dalies vedėjos Nomedos Šatkauskienės, šis spektaklis turėtų būti ne tik neeilinis įvykis Šiaulių dramos teatre, bet ir Lietuvoje.
Tai nebus įprastas „Mindaugas": režisierius kur kas radikaliau pasižiūrėjo į medžiagą, spektaklyje pusė teksto yra J. Marcinkevičiaus, pusė – N. Darnstädt.
Pasak N. Šatkauskienės, vienas iš įdomesnių spektaklio momentų – chorų tekstai, juos režisierius parašė pagal interviu su skirtingų socialinių sluoksnių šiauliečiais, išsakiusiais savo mintis apie Lietuvą. Režisierius su aktoriais atrinko svarbiausius fragmentus.
„Spektaklis unikalus tuo, kad toks svarbus Lietuvai tekstas buvo patikėtas jaunai komandai iš užsienio, Vokietijos. Jie buvo visiškai laisvi savaip interpretuoti ir suprasti. Manau, teatro vadovai, priėmę gana rizikingą ir drąsų žingsnį, išlošė, dabar turime įdomų ir originalų spektaklį“, – sakė N. Šatkauskienė.
Teatro vadovui Aurimui Žviniui ir meno vadovui Pauliui Ignatavičiui spektaklio idėja kilo dar 2016 metais. Pasak A. Žvinio, norėjosi drąsaus pastatymo, progresyvaus žvilgsnio, nesivaikant to, kas buvo. Ir kartu į Šiaulius atnešti europinę teatro kultūrą, naujausius, pažangiausius teatrinius sprendimus.
P. Ignatavičius, turintis glaudžių ryšių su Vokietija, ėmėsi ieškoti, kas galėtų į tekstą ir karalių Mindaugą pažvelgti atsiribojus nuo sentimentų, išankstinių nuostatų.
Metus spektakliui buvo ruošiamasi nuotoliniu būdu. N. Darnstädt daug studijavo, konsultavosi su istorikais, literatūros specialistais, diskutavo apie J. Marcinkevičių, kad suprastų, koks tai rašytojas. Analizavo lietuvių kultūrą, atliko didelius namų darbus ir į Šiaulius atvyko gerai pasiruošęs – su savo vizija, savo Mindaugu, kurį ir pristatė.
„Atvirai pasakysiu: labai džiaugiuosi šituo pastatymu“, – sakė A. Žvinys.
Pasigedo Lietuvos
Skaityti dramą „Mindaugas“ režisieriui buvo ir įdomu, ir sunku, o tai – jo kūrybinis variklis: „Pirmas įspūdis – labai, labai gerai“.
N. Darnstädt visada svarbu atsakyti į klausimą, kodėl pjesę reikia statyti scenoje? Pirmiausia apmąstė, ko pjesėje jam trūksta, ką gali jai duoti, papildyti. Pasigedo Lietuvos dvasios: „Aš pjesėje nepažinau šalies, tik labai narcizišką karalių, kuriam Lietuva reiškia jį patį.“
Todėl spektaklis pasipildė Lietuva, jos situacija, išoriniu režisieriaus žvilgsniu ir vidiniu – vietos žmonių. Kartu spektaklyje keliamas klausimas, kam šaliai svarbus prieš šimtus metų gyvenusio karaliaus atminimas? Ar ši atmintis svarbi, kas su ja daroma, kaip ji padeda kurti šviesesnę ateitį?
Spektaklio scenografija – iškalbinga ir įdomi, spektaklio metu scena nuolat sukasi, pasimato skirtingais rakursais.
Scenografė S. Manthey nenorėjo įprastos realybės, pasitelkė kosmoso idėją. Iš teksto paėmė detalių: pilį, karūnos briaunas, jungė į koliažą su Šiauliuose, Kryžių kalne pamatytomis detalėmis, videoprojekcijomis.
Spektaklį papildo videotransliacijos, atskleidžiančios, kas iš tiesų vyksta veikėjų galvoje.
„Teatras turi siūlyti ypatingą patyrimą, kokio gyvenime nepatirsi“, – sakė režisierius. Jam teatras – ne tragedija, o komedija.
Skirtingi požiūriai
J. Bindokas juokavo esąs kolektyve apendicitas, svetimkūnis: visi jauni, kalba angliškai.
„Nekalbėsiu apie interpretaciją. Aš pergyvenau tą laikmetį, kuomet buvo J. Marcinkevičius, aš atsimenu septyniasdešimtųjų „Mindaugą“, žinau, koks tai buvo vaidmuo, jungiantis sovietmečiu, kas buvo J. Marcinkevičius, ir kas buvo „Mindaugas“. Aš turiu savo požiūrį ir aš jo nekeisiu, nes jie suvaidino kapitalinį vaidmenį. Bet jaunimas viso to nepatyrė ir jie dabar gali žaisti tais dalykais, potyriais. Jie net ir Sausio įvykių nepatyrė, ir jiems visa tai – kaip pasakojimas, jie gali interpretuoti, kaip nori. Ir aš labai gerbiu šį požiūrį.“
Kai vyko atranka į spektaklį, M. Šaltytė režisieriui pasakė, kad norėtų vaidinti Mindaugą.
„Šiame spektaklyje kiekvienas bus šiek tiek Mindaugas“, – išsipildžiusiu noru džiaugiasi aktorė.
M. Šaltytei buvo įdomu kvestionuoti tradiciją, suvokti J. Marcinkevičių, Mindaugą, kaip istorinę asmenybę.
„Labai gerai nuolat savęs perklausti, kaip vertinu vienus ar kitus istorinius momentus, ką jie man reiškia dabar, rodos, lengva commedia dell'arte forma gilintis į ne tokius jau lengvus dalykus.“
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Vakar vykusioje spaudos konferencijoje aktoriai parodė spektaklio „Mindaugas“ ištrauką.
Spektaklį pristatė (iš dešinės): Šiaulių dramos teatro vadovas Aurimas Žvinys, videoprojekcijų autorius Jannik Schneider, režisierius Nikolas Darnstädt, scenografė Sina Manthey, Anupras Jucius, Monika Šaltytė, Gintarė Ramoškaitė, Inga Jarkova, Lina Gečaitė, Aidas Matutis, Juozas Bindokas.
Režisierius Nikolas Darnstädt statyti „Mindaugo“ atvyko turėdamas aiškią spektaklio koncepciją. Jo nuomone, teatras turi siūlyti ypatingą patyrimą, kokio gyvenime nepatirsi.