„Skola“ išmušinėjama net iš mirusiojo

„Skola“ išmušinėjama net iš mirusiojo

TEMĄ PASIŪLĖ SKAITYTOJAI

„Skola“ išmušinėjama net iš mirusiojo

Į ponios Elenos (vardas pakeistas) namus paskutinę metų dieną jos mirusio vyro vardu atėjo vilniškės firmos „Lindorff“ laiškas. Praplėšusi jį, moteris nustėro, kad vyras yra įsiskolinęs ir jam grasinama teismu.

Tokių istorijų ne viena. Žmonės įnarpliojami į gudriai išraizgytus įvairių komercinių firmų tinklus ir metų metais negali iš jų išsipainioti.

Petras BALČIŪNAS

petras@skrastas.lt

Mirusiajam gresia teismas

Laiške pranešama, kad minėta firma yra gavusi bendrovės — „IMP Baltic“ pavedimą išieškoti skolą — daugiau kaip 73 litus. Už ką, neparašyta. Nurodyta “skolą“, delspinigius, išieškojimo išlaidas sumokėti iki ... sausio antrosios, kai bankai ar paštai nedirbo.

Toliau laiško tekstas dar rūstesnis. „Jei Jūs geranoriškai neatsiskaitysite, gali būti, kad bus siekiama teismo sprendimo dėl Jūsų skolos priteisimo, o vėliau pradėta ir šio sprendimo priverstinio vykdymo procedūra“.

Nesuprasdama, kas vyksta, Elena atėjo į redakciją. Moteris sako, kad apie jokias vyro skolas niekada nieko nežinojusi ir stebisi, kaip firma teisis su mirusiu žmogumi.

Atsiųstame rašte nepasakyta, už ką vyriškis skolingas. Nurodyta, kad tai sutartis, pagal kurią pateikta prekė. Kokia, neparašyta, o Elena apie jokius velionio vyro sandorius nieko nežino.

„Šiaulių kraštas“ skambino į “Lindorff“ filialą Vilniuje ir mėgino išsiaiškinti. Firmos atstovė Vaida ir jos kolegė sakė, jog jos nežinančios, dėl ko skolingas šiaulietis, nes yra tik išieškojimo tarpininkės tarp pardavėjo ir kliento. “Galėjo būti, kad anksčiau vyriškis turėjo kokių ryšių su “IMP Baltic“, — spėliojo darbuotojos ir nurodė šios firmos telefoną.

Sužinojusios, kad vyriškis miręs, jos prižadėjo nebesiųsti reikalavimo ir paskubom atsisveikino. Elena „Lindorff“ firmai sausio pradžioje išsiuntė registruotą laišką, kuriame praneša, kad jos vyras miręs, nurodytas mirties liudijimo numeris.

Atsakiklio mergaitės maldelė

Elena irgi ne kartą skambino „IMP Baltic“ firmai, bet sako, jog atsiliepia atsakiklis ir liepia laukti. Porą kartų moteris laukė po 15 minučių, bet taip niekas su ja ir nekalbėjo. “Man tai kainuoja daug pinigų ir jaučiu, kad čia kažkokia apgaulė“.

„Šiaulių kraštas“ dvi dienas po kelis kartus skambino nurodytu telefonu. Maldelė — ta pati. Atsakiklio mergaitė pirmiausia praneša, kad pokalbis “dėl kokybės“ bus įrašomas. Po to pažada sujungti su bendrovės klientų aptarnavimo skyriumi. Po kurio laiko praneša, kad visi šio skyriaus darbuotojai užimti ir liepia laukti.

Taip ir nepavyko išsiaiškinti, dėl ko minėtas šiaulietis skolingas, kokių ryšių jis turėjo ar neturėjo su „IMP Baltic“.

Belieka tik spėlioti, ar čia kokia apgavikų kontorėlė, grasinimais iš žmonių melžianti pinigus, ar normali komercinė įstaiga, turinti rūpesčių su klientais.

„Melžėjų“ yra daug

Elena į redakciją atsinešė dar du vokus. Iš apipavidalinimo supratome, kad viename voke siūloma įsigyti labai gerų braškių ir rožių. Paaiškinama, kad reikia nuplėšti atitinkamą lipduką ir jį priklijuoti prie užsakymo kupono. Vos įžiūrimomis raidėmis parašyta, kad siuntinio vertė „net iki 100 litų“. Elena sako, bijanti net praplėšti šį voką.

Kaip ir antrąjį — didelį. Moteris yra girdėjusi, kad jame siūloma kažkokia medicinos literatūra. Voko logotipas reklamuoja „švedišką kokybę“.

Iš redakcijos Elena nuėjo tiesiai į paštą grąžinti šių vokų „IMP Baltic“. “Net nenoriu jų laikyti namuose, nesvarbu, kiek kainuos persiuntimas“.

Tokių pat ar panašių pasiūlymų gauna šimtai, jeigu ne tūkstančiai.

Kas nežino apie „garsiąją“ kelerius metus trunkančią leidyklos “Alma littera“ loteriją, kuri siūlo laimėti automobilių ir dideles pinigų sumas.

Siunčiami ceremoningi laiškai, kuriuose pridėta visokių dokumentų, pasiūlymų. Klientui reikia klijuoti visokius lipdukus ir net rinktis automobilio spalvą. Kartais atsiunčiama „suvenyrų“ — peiliukas nagams krapštyti, tušinukas.

Siūloma įsigyti įvairių knygų. Žmonės, sugundyti tokios turtingos loterijos, perka brangias knygas, kurios siūlomos viena po kitos. Būna ir taip, kad, užsakius vienokią knygą, gauni tokią, kurią jau anksčiau pirkai už 85 ar 100 litų.

Apie šią „Alma littera“ akciją daug kas žino, gali papasakoti savo įspūdžių. Kai kas tomis brangiomis knygomis apdovanojo visą giminę, išleido per pusę tūkstančio litų, bet vis nepraranda vilties laimėti loterijoje.

Buvo netikėta, iš kur leidykla „Alma littera“ sužinojo tiek daug gyventojų adresų ir kitų duomenų. Redakcijos žiniomis, leidykla už neleistiną elgesį su asmens duomenimis jau buvo bausta.

Daug kas klausia, kaip išsipainioti iš panašių žaidimų, kurių vis daugėja, kaip išvengti nemalonumų su antstoliais ir panašiai.

VOKAI: Elenos rankose — du vokai iš UAB „IMP Baltic“, kurie moterį dabar gąsdina. 

KAINA: Pastaba apie siuntinio kainą ant voko išspausdinta vos matomomis raidėmis. Užrašas smarkiai padidintas. 

Jono TAMULIO nuotr.

KOMENTARAS

Įsigilinkite į sąlygas

Šį reiškinį komentuoja Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos Šiaulių apskrities skyriaus vedėjas Vaclovas KARDAŠIUS:

— Tokių skundų daug. Ant tokios meškerės buvau užkibęs ir aš. Pradžioje firma viliojo mažomis dovanėlėmis, o po to pasiūlė įsigyti specializuotų sodo ir daržo žurnalų. Sutikau. Bet kai pamačiau, kiek jie kainuoja, iš karto atsisakiau.

Žmonės į tokias pinkles patenka tada, kai užpildo ir išsiunčia atitinkamą kuponą. Jis automatiškai laikomas sutartimi, o siuntėjas — klientu ar abonentu. Jeigu nieko nesiuntė, sukčiavimo atvejus įrodyti labai sunku.

Pagrindinis patarimas: prieš pradėdami bendrauti su kokia firma atidžiai išstudijuokite pasiūlymo sąlygas. Žmonės dažniausiai to nepadaro.

Dar du patarimai. Pirmasis, pirmą kartą gavus kokių nors pasiūlymų, galima apskritai į juos nereaguoti, nekreipti dėmesio.

Antrasis, jau pradėjus kokį „žaidimą“, galima jį nutraukti. Reikia raštu būtinai registruotu laišku išsiųsti firmai pranešimą apie atsisakymą dalyvauti. Taip aš ir padariau. Jokių sankcijų nesulaukiau.

Jei žmogus neima jau atsiųstos prekės iš pašto, problemų gali kilti. Paštas turi sunkumų dėl prekės grąžinimo, o pardavėjas nori, kad už prekę būtų atsiskaityta. Tada prasideda grasinimai.

Vaclovas Kardašius