
Naujausios
KOMENTARAS
Skurdo areštinė
Regina MUSNECKIENĖ
„Spintelėje turiu tik puslitrį taukų ir duonos kriaukšlę. Besveriu vos 40 kilogramų“, – godojo į redakciją atvažiavusi kražiškė.
Moteris gyvena iš 160 eurų neįgalumo pašalpos. Pastaruoju metu dalį pinigų siųsdavo į Angliją išvažiavusiai dukrai, kol ji įsitvirtins svetimoje šalyje. Kai pačiai pritrūkdavo pinigų, paskolindavo kaimynai. Dabar jau nebeskolina, nes nesitiki atgauti skolos.
Prie Seimo piketuoja pensininkai. Nori atkreipti dėmesį į tai, jog, įvedus eurą, pensijos palyginti su kainomis tapo tokios niekingos, jog kartais tenka badauti.
Mokslininkai paskaičiavo, jog Lietuvos žmogus gali išsimaitinti, tiksliau, nenumirti badu, maistui turėdamas 90 eurų per mėnesį. Maistui ir kitiems poreikiams, tų pačių mokslininkų teigimu, užtenka 260 eurų per mėnesį.
Šie skaičiai nubrėžia skurdo ribą. Į juos bus atsižvelgiama skirstant pašalpas, kompensacijas ir kitokias socialines išmokas.
Viena kelmiškė pensininkė paskaičiavo, jog maistui turėdama 90 eurų per mėnesį kasdien savo valgiui gali išleisti po 3 eurus. Ką prekybos centre galima nusipirkti už tokius pinigus?
Juodos duonos kepalas kainuoja daugiau kaip eurą. Įdėjo jį į krepšelį. Dar pridėjo pakelį sviesto, kainuojantį daugiau kaip eurą, ir pakelį varškės. Pigiausio pieno litrui pinigų jau nebeužteko. Viskas. Toks dienos davinys.
Ekonomistai sako, jog privalėdami taip riboti savo išlaidas Lietuvos gyventojai tampa tiesiog išgyvenimo virtuozai. Antai ir minėtoji pensininkė kasdien neis į prekybos centrą. Nusipirks produktų visai savaitei. Už juos galės sumokėti 22,5 euro. Tačiau ne visas prekes ji pirks viename prekybos centre. Griežtai suskaičiuotus pinigus leis ten, kur vienas ar kitas produktas kainuos pigiausiai. Galbūt už juos išeis vienas viščiukas, pieno, grietinės, kruopų, miltų, bulvių, burokėlių, po kelis svogūnus ir česnakus. Tačiau apie vaisius ar kokį skanėstą galės tik pasvajoti. Gal per šventes? Bet ar šventėms sutaupysi iš 90 eurų?
Šilto ir šalto matę Lietuvos pensininkai įpratę gyventi kukliai. Parsineš savaitės produktų kraitelę, atsidus, kad tenka skalsinti kąsnį. Paklaus savęs, ką blogo padarė, kad senatvėje reikia šitaip vargti.
Tačiau išgyvenimo virtuozais privalo tapti ir daugelis iš patriotizmo Lietuvoje dar dirbančių jaunų šeimų. Jeigu abu tėvai dirba už vidutinį 600 eurų atlyginimą ir augina bent porą vaikų, jų skurdas nė kiek ne mažesnis negu pensininkų. Ir išgyvena jie ne tik dėl savo, bet ir dėl savo vaikų skurdo.
Kelmės policijos komisariato areštinėje laikomiems vyrams ir moterims per dieną maistui skiriama 4,22 euro. Jeigu į areštinę patenka nepilnametis, jis maitinamas dar sočiau – už 4 eurus 90 centų. Policijos komisariato atstovai sako, jog maitinimo paslauga areštuotiesiems perkama. Todėl kiekvienoje areštinėje skiriamos skirtingos sumos. Kai kur mažesnės, kai kur dar didesnės.
Išeitų, jog apie pusė niekuo nenusikaltusios Lietuvos įkalinta savo skurdo areštinėje. Ši areštinė – dar blogesnė už tą, į kurią patenka nusikaltėliai, nes jie maitinami sočiau.
Draudimo bendrovės ragina tuos už vidutinį atlyginimą dirbančius žmones dar atsidėti senatvei, kad, sulaukę garbaus amžiaus, galėtų gyventi sočiau ir oriau. Tik iš kokių santaupų jiems atsidėti? Ir kas garantuos, kad draudimo bendrovės per kelis dešimtmečius, kol jie sulauks pensijos, nebankrutuos?
Pro savo areštinės grotas ties skurdo riba gyvenantys žmonės mato, jog yra ir kitokia Lietuva. Ji – ne anapus Nemuno, o čia pat vaikšto tarp mūsų naujųjų kunigaikštukų pavidalu.
Tie didmiesčių ir provincijos kunigaikštukai rengia elito puotas ir organizuoja medžiokles, kas mėnesį ima kelių ar net keliolikos tūkstančių eurų algas, nors kartais vadovauja nuostolingai dirbančioms valstybės įmonėms, vykdydami žemės reformą nuvaro žmones nuo žemės, užsitveria ežerus ir upes, pasisavina miškus įteigdami sau ir kitiems, jog tai yra tik jų turtas.
Mūsų tėvai ir seneliai sakydavo, jog baisiausias yra tas turtuolis, kuris iš ubago tapo ponu. Tikrieji, išsilavinę ponai ir dvarininkai mąstė valstybiniu lygmeniu, mokėjo suprasti kitą žmogų ir su juo dalintis. O praturtėję vadinamieji mužikai dėl savo naudos buvo pasiruošę kitam kailį nudirti.
Ubago virsmas į poną tapo šiandieninio žmogaus sindromu.
Pro savo skurdo grotas visą gyvenimą sunkiai dirbę ir dabar sąžiningai dirbantys be kaltės pasmerktieji žvelgia ir į jaunąją Lietuvą, nepriklausomybėje užaugusius mūsų vaikus, kurie nematė sovietinio deficito, nepažino kuklaus, tik į pačią esmę įsikibusio minimalistinio savo senelių gyvenimo. Jie žino begalinę šiandienos pasiūlą ir yra įsitikinę, jog turi ja naudotis.
Daugelis juos vadina dabartistais, norinčiais viską turėti ir viskuo naudotis čia ir dabar. Kiti dar vadina taupyti nelinkusia Y karta. Treti – vartotojų karta.
Jų vestuvėse jau niekas nedegina rūtų vainikėlio ir nekaria piršlio. Jų šventes organizuoja vestuvių planuotojai, samdantys brangius vedėjus, fotografus, filmuotojus, dienos koordinatorius. Tuoktis juos veža brangūs limuzinai. Jie skrenda medaus mėnesio į tolimus egzotiškus kraštus.
Ir nebūtinai vienos dienos šventei po keliolika ar keliasdešimt tūkstančių išleidžia turtingųjų palikuonys ar užsieniuose pinigų užsidirbęs jaunimas. Kartais šventė rengiama ir paėmus paskolą iš banko.
Kokia to prasmė? Ogi noras pasipuikuoti prieš gimines, draugus, bent vieną dieną gyvenime ištrūkti iš už savo skurdo grotų ir pasijusti turtuoliu!
Sakoma, jog žmogus visuomet svajoja apie tai, ko neturi. Todėl bent vienkartine prabanga jaunas žmogus bando įrodyti savo vertę. Mat gyvenimo pilnatvė Lietuvoje dažnai dar siejama ne su šeimos darna, sveikata, o su turtais.
Matyt, todėl tarp turtus susišlavusių naujųjų lietuvių ar tik kuriančių turtuolių iliuziją ir gyvenančių ties skurdo riba žiojėja tokia gili duobė.