
Naujausios
Sistema myli silpnuosius
Regina MUSNECKIENĖ
Kelmės centre, prie prekybos centro, guli žmogus. Galva ant žolyno. Kojos ant šaligatvio. Šalia nuvirtęs dviratis. Ant dviračio rankenos užkabintas maišas su vištienos kaulais.
Vieni praeiviai abejingai praėjo pro šalį. Kiti, jautresnės širdies, pradėjo tyrinėti, ar žmogus dar kvėpuoja, pakvietė greitąją pagalbą. Kepina saulė. Dar numirs žmogelis miesto vidury!
Iš ligoninės kaukdama sirenomis jau lėkė greitoji pagalba. O gatvėje pamiegoti sumanęs žmogus, vos pravėręs burną, į savo geradarius paleido keiksmažodžius. Į greitąją irgi nenorėjo lipti, „škaradijosi“, sakė, kad esąs socialiai nedraustas. Bet medikai jį vis tiek išsivežė.
Į kitą miesto galą vėl kaukdama lekia gaisrinė. Iki beprotybės nusigėręs vyras mojuoja kirviu, neįsileidžia policijos. Ugniagesiai kelis kilometrus gena automobilį, kad atkabintų durų kablį ir išgelbėtų vyrą nuo jo paties pasileidimo.
Kitą dieną daugiabučio kieme sulėkusios visos tarnybos. Medikai, ugniagesiai, policija. Kiemas pilnas žmonių. Diena iš dienos į gerklę pilantis bedarbis pagrasino nusižudysiąs. Policija veda derybas, kad įsileistų į butą. Ugniagesiai, jeigu neįsileistų, jau pasiruošę lipti į ketvirtą aukštą per langą. Medikai pasiryžę gelbėti, jeigu nuo gėrimo išprotėjęs vyras pakeltų prieš save ranką.
Dar gražiau, kai vieną naktį jau kitame rajone narkotikus su degtine sumaišęs jaunuolis užpuola girtą savo motinos sugyventinį. Tas ginasi peiliu. Vėl sulekia policija, greitoji. Nukentėjusius veža į Kauną. Iš paskos važiuoja policijos mašina. Ten peiliu į pašonę gavusiam siuva pilvą, sumuštą sugyventinį išsamiai tiria, echoskopuoja, policija laukia, kad neblaivų nukentėjėlį parvežtų namo.
Įdomu, kiek tokie viražai kainuoja valstybei? Ir kodėl dorą žmogų nuo ugnies, nusikaltėlių ir ligų turinčios ginti tarnybos taip uoliai dirba asocialiems ir amoraliems žmonėms?
Tuo tarpu dirbantis, stropus, mokesčius mokantis žmogus ne taip greitai pateks pas gydytoją, tyrimo jis turės laukti mažiausiai mėnesį. Jeigu susirgęs registruosis pagal visas taisykles, pas gydytoją tikrai nepateks tą pačią dieną. Ir vargu bau, ar bus taip išsamiai ištirtas, nes dėl jo veiksmų ar nukentėjimo neatliekamas ikiteisminis tyrimas.
Prieš metus Suvalkijoje nutiko skaudi tragedija. Gabus, darbštus, universitete dėstęs ir tėvams ūkininkauti padėjęs jaunuolis važiavo motociklu. Ties posūkiu nesuvaldęs motociklo įlėkė į griovį ir kildamas į kelio sankasą susitrenkė krūtinę motociklo rankena. Jokių lūžių. Pats dar nusiėmė šalmą, o draugams pasakė, kad skauda šoną.
Šiandien to jaunuolio nebėra. Niekas neskubėjo jo vežti į Kauno klinikas. Neechoskopavo. Neoperavo. Tik neva pagal visas instrukcijas arba algoritmus, kaip dabar madinga sakyti, valandą gaivino elektrošoku. Vaikinas mirė nuo vidinio kraujavimo.
Padoriai, vaikų globos namus įkūrusiai ir daug asocialių šeimų vaikų nuo tėvų smurto ir skurdo išgelbėjusiai vaikino motinai dar nespėjus nuglostyti numarinto savo sūnaus, gydytojas užklausė, ar ji paaukos savo vaiko organus ir apšaukė, kad motina per tyliai kalba. Mat, ašaros sprangino žodžius.
Kai po laidotuvių nuvažiavo pas ligoninės direktorių paklausti, kodėl ligoninė negelbėjo jos sūnaus, direktorius sakė: „Buvo plyšusios kepenys. Kas ten užsiims jas siūti?“ O gydytojas, kuris bandė gaivinti, esą labai senas, neprigirdi ir buvo pavargęs, nes prieš tai budėjo kitoje ligoninėje.
Tokioje sistemoje gyvename ir gydomės. Tarnaujame degradantams, mokame už jų gydymą. Ir gydytojai galbūt pavargsta jiems tarnaudami. Arba tarnaudami savo kišenei, kai sulaukę pensijinio amžiaus negali išeiti į pensiją, nes iš lietuviškos pensijos prie gero gyvenimo įpratęs tiesiog neišgyvens.
O pacientas dalyvauja savotiškoje mirties ir gyvenimo loterijoje. Jeigu ligos užpuola iš lėto, dar gali susirasti patikimą gydytoją, susitarti su juo dėl operacijos. Žinoma, ne už ačiū.
O jeigu ištiko nelaimė ir tau prireikė skubios pagalbos, nežinai kur ir koks gydytojas tau pasitaikys. Sąžiningas ar aplaidus, gabus ar nelabai išmanantis savo darbą, energingas ar jau pavargęs.
Kartais kyla mintis, jog mūsų visuomenė labiau myli puolusius, nedirbančius, girtaujančius. Tas, kuris sąžiningai pluša, už viską moka pats, saugo savo sveikatą, kad nebūtų našta nei artimiesiems, nei valstybei, jaučia atsakomybę už savo vaikus, tarsi paliekamas likimo valiai.
Kartais taip elgiasi motinos. Jos labiausiai myli vaikus, kuriems nesiseka, kurie dėl savo ar kitų kaltės yra nelaimingi. Su jais dalijasi savo pensija ir paskutiniu duonos kąsniu. Protingi, išsilavinę, gyvenime daug pasiekę vaikai esą neprapuls. O tas latrelis gali sušalti kur nors pakelėje.
Bet visuomenė nėra naivi ir net nusikaltėlį savo vaiką mylinti motina! O gal motina? Nes ji, kurdama vienokią ar kitokią tvarką, tų „puolusių angelų“ prigimdė.
Viena inteligentų šeima stebėjosi, kaip pageriančio ir patriukšmaujančio kaimyno vaikai myli savo tėvus. Kas savaitgalį atvažiuoja, padeda nudirbti visus darbus, paguodžia su girtuokliaujančiu tėvu gyvenančią motiną. Tuo tarpu tuos inteligentus garsūs, į žmones išėję vaikai lanko kur kas rečiau. Matyt, todėl, kad jie patys stiprūs, jų nereikia gailėti.
Į alkoholio liūną įkritusią ir iš jo pajėgusią pakilti dainininkę pakrikštija scenos karaliene, išrenka „Metų moterimi“. Įdomu, ar išrinktų „Metų moterimi“ kokią prasigėrusią provincijos mokytoją, jeigu ji vieną dieną ir atsitiestų. Išmesta iš darbo ji niekuomet negautų nė kelių pamokų. Tad kuo geresnė ta dainininkė? Ar tuo, kad panašių istorijų reikia prodiuseriams?
O gal ir mūsų visų gyvenimui „diriguoja“ kokio nors nežinomo prodiuserio ranka, dėliodama mūsų likimo istorijas.
Gerai, kad žmonės „atsiverčia“. Dievas taip pat labiau myli ne tuos, kurie kasdien juo gyvena ir jam meldžiasi, o tuos, kurie niekuomet nesimeldė, buvo nuodėmingi ir staiga atsivertė.
Atsiversti, prisikelti suklupus reikia labai daug jėgų ir valios pastangų. Bet dar daugiau jėgų ir valios reikia kasdien teisingai gyventi.