
Naujausios
Nori dėmesio? Nusišlapink bažnyčioje
Regina MUSNECKIENĖ
Prieš Mišias Kelmės girtuoklis Vytautas į bažnyčią atėjo su alaus buteliu. Gąsdino pamaldžias moterėles, prašė iš jų pinigų. Reketavo ir patį kleboną. Paskui pakilo, nuėjo prie klausyklos, ir išsitraukęs savo lytinį organą, nusišlapino.
Šis vyras jau daug metų gadina nervus policijai, trikdo dorus miesto gyventojus, užstodamas jiems kelią ir reikalaudamas pinigų. Anksčiau nesąmones krėtė kartu su broliu. Abu buvo paveldėję tėvų namus. Bet per girtuoklystes juos supleškino. Vėliau brolis mirė. Vytautas dabar po Kelmę klajoja vienas arba su kitais draugais sugėrovais.
Šiemet, atšalus orams, jam buvo leista prisiglausti labdaros valgyklos kieme stovinčiame naujutėlaičiame konteineriniame namelyje, su visais patogumais, pirktame už mokesčių mokėtojų pinigus.
Dabar glaudžiasi areštinėje, nes jo atžvilgiu pradėti keli ikiteisminiai tyrimai. Kiek teko girdėti ir ten elgiasi agresyviai, piktinasi, kad per maža cepelinų porcija.
Socialinių paslaugų centras jau ne pirmą kartą pasirūpina, kad jis turėtų asmens tapatybės dokumentą. Bet per girtuoklystes vyras jį nuolat pameta. Šiuo metu jam vėl paskirta vienkartinė pašalpa, kad galėtų susimokėti už naują tapatybės kortelę. Kai turės asmens dokumentą, šiam visą gyvenimą parazituojančiam darbingo amžiaus vyrui bus paskirta reguliari socialinė pašalpa.
Jeigu sės į kalėjimą, kur ne vieną kartą jau yra buvęs, ten jį pavalgydinsime, pamigdysime, suteiksime šiltą pastogę mes – dorai visą gyvenimą dirbantys, bet neretai savo poreikius ribojantys žmonės. Ribojantys, nes daugelio atlyginimai Lietuvoje – apgailėtini. Ir dar kelis mėnesius iki laisvės nuo mokesčių dienos turime atidirbti valstybei.
Kad ši mums suteiktų pusiau nemokamą gydymą, pusiau nemokamą mokslą, greitkelius ir duobėtus vieškelius. Ir, žinoma, kad galėtų išlaikyti būrius nesugalvojančių ką veikti biurokratų ir pulkus tokių, kaip tas, kuris nusišlapino bažnyčioje.
Dovanokit, ponai, kad lyginu valdžios postais apsiginklavusius biurokratus su naujas bažnyčios grindis ir juos maitinančios labdaros valgyklos laiptus smardinančiais degradantais.
Ministerijose, savivaldybėse ir kitose institucijose dirba daug atsakingų, protingų ir rūpestingų žmonių. Tačiau nemažai ir tokių, kurie, gaudami solidžias algas, tiesiog sisioja ant mokesčių mokėtojų galvų.
Jau keliolika metų Lietuva gyvena pagal europinius standartus. Tačiau europiniai standartai kažkodėl taikomi tik alkoholikams, kaliniams, visą gyvenimą nieko nedirbantiems degradantams, asocialams.
Iki savo valstybei nuoširdžiai dirbančio, viskuo, kas gyva, besirūpinančio to tikrojo lietuvio ir tikrojo žmogaus jie vis dar neatėjo. Nėra nustatyta nei europinio atlyginimo, nei senatvės ar neįgalumo pensijos, nei gyvenimo sąlygų, nei dirbančio žmogaus poilsio bei gydymo standarto.
Tad kartais gali pradėti pavydėti bažnyčią pridergusiam kelmiškiui, kuris, patekęs į kalėjimą, gaus valgį, šiltą patalą ir socialinę reabilitaciją už Europos pinigus. Pavyzdžiui, galės nemokamai mokytis anglų kalbos ar įgyti netgi aukštojo mokslo diplomą.
Teisininkai sako, jog prarasti laisvę žmogui yra didelė bausmė. Tačiau kiek galimybės leidžia disponuoti savo laisve jos nepraradusiam? Laisvėje mes galime dirbti. Bet ar pakankamai uždirbame? Galime keliauti. Galime pramogauti. Bet ar turime tam lėšų?
Dažnai vaikus auginančiai ir mokslinančiai šeimai atlyginimo vos užtenka patenkinti gyvybiniams poreikiams: pastogei, maistui ir drabužiams. Tokiems poreikiams, kuriuos degradantas be jokių pastangų gauna patekęs į kalėjimą arba apsigyvenęs Savivaldybės konteineriniame namelyje.
Neseniai rašiau apie tėvą, kuris girtas, laikydamas savo vaiką pargriuvo, o vėliau mažylį ištiko koma. Trijų žingsnių virtuvėlė plūkta duobėta asla (kur ten neapvirsi?), kelių kvadratų kambarėlis, pristatytas lovų, kuriose miega du suaugę ir du vaikai. Žmogui tenka gal po trejetą kvadratų. Tiesiog pritrenkė sąlygos, kuriomis gyvena į mokyklą einanti aštuonerių metukų mergaitė, mažas jos broliukas ir gimdyti trečios atžalos išvažiavusi dorai savo vaikus prižiūrinti mama, nepajėgusi ištrūkti iš asocialėjančio kaimo spąstų, nes jos laisvę mokytis ir pasiekti ko nors daugiau, veikiausiai, suvaržė tėvų neturtas ir galbūt jos pačios charakterio bruožai. Juk ne visi galime būti tokie narsūs, kad stačia galva nertume kur nors į užsienį ar bandytume galva pramušti sieną čia, Lietuvoje.
Europiniai standartai iki šios mamos ir jos vaikų dar neatėjo. Ir ji, ir mes visi, turintys teisę vadintis viduriniąja klase arba visuomenės stuburu, prie europinių standartų dar tebestovime eilėje.
Lietuviškų standartų įstatymų kūrėjai dar nesugalvojo. Tad niekam išskyrus socialinius darbuotojus šita šeima kol kas ir nerūpėjo, kol girtas tėvas neužgriuvo ant savo vaiko. Kai užgriuvo, mama iš gimdymo namų su trimis savo atžalomis apgyvendinta Krizių centre, jai išimties tvarka žadamas socialinis būstas.
Pamenu ir kitą panašų atvejį. Trijų vaikų mama prisidarė skolų. Jai buvo atjungta elektra. Išsidėliojo žvakes kambariuose ir vonios kambaryje. Vaikai prie žvakių ruošdavo pamokas. Savivaldybė negalėjo padengti motinos skolų, nes ji – normali, turėjo dar ir šiokį tokį versliuką. Gelbėdami vaikus valdininkai įrašė šeimą į socialinės rizikos šeimų sąrašą. Mamą, jos pačios sutikimu, „nurašė“ dėl socialinių įgūdžių stokos. Mažesniųjų vaikų globą patikėjo vyriausiajam sūnui. Tokiu būdu galėjo įsisprausti į įstatymo rėmus, kad galėtų padėti šeimai išsivaduoti iš skolų ir namams atgauti šviesą.
Tik kas išjungė šviesą būriui Lietuvos įstatymdavių ir tų įstatymų vykdytojų, kad didžioji dalis padoriųjų žmonių gyvena nematoma. Tarsi užtamsintoje salėje, kur vyksta negailestingas gyvenimo spektaklis. Apšviestoje scenoje kažką veikia valdžia ir žvaigždės. Žiūrovai sėdi tamsoje. O už salės durų keikiasi ir baladojasi būrys asocialų.
Negi tikrai reikia nusišlapinti šalia altoriaus, kad tave išgirstų, pamatytų ir pagaliau sureaguotų?