Labiau mylime svetimus ir mirusius

Labiau mylime svetimus ir mirusius

La­biau my­li­me sve­ti­mus ir mi­ru­sius

Re­gi­na MUS­NEC­KIE­NĖ

reginamus@skrastas.lt

Sa­va­no­riai odon­to­lo­gai vy­ko į Af­ri­ką gy­dy­ti ir rau­ti te­nykš­čiams gy­ven­to­jams dan­tų. Pa­gir­ti­na mi­si­ja.

Bet vis ­tiek kir­ba klau­si­mas – ko­dėl no­rint at­lik­ti ge­rą dar­bą rei­kia trenk­tis į Af­ri­ką. Juk be­dan­čių, skau­dan­čiais ir iš­ge­du­siais dan­ti­mis bur­nų pil­na Lie­tu­va. Nu­va­žiuo­tų bū­re­lis sa­va­no­rių odon­to­lo­gų į kai­mą. Su­tai­sy­tų, pa­gy­dy­tų ar­ba iš­rau­tų ir su­dė­tų nau­jus dan­tis bent vie­no kai­me­lio mo­te­ry­tėms, vy­rams, vai­kams.

Bū­tų gra­žu, ge­ra­šir­diš­ka ir pa­trio­tiš­ka! Kiek lai­mės su­teik­tų Lie­tu­vė­lės žmo­nėms, ku­rie nė bi­lie­tui į ra­jo­no cent­rą pi­ni­gų ne­suk­rapš­to, ką jau ten šne­kė­ti apie bran­gias odon­to­lo­go pa­slau­gas.

Tai­gi, ir keis­ta, kai nuo sa­vų lie­tu­vių už me­džia­gas ir pa­slau­gas odo­nto­lo­gai lu­pa ne­žmo­niš­kas kai­nas, o pa­skui va­žiuo­ja į Af­ri­ką ir ten gy­do dan­tis ne­mo­ka­mai. Be­pi­gu da­ly­ti lab­da­rą, ku­rią fak­tiš­kai suau­ko­ja lie­tu­viai.

Sa­ky­si­te, jog mąs­tau siau­rai ir gal­būt egois­tiš­kai. Sup­ran­tu, jog rei­kia da­ly­tis, nes ir su mu­mis da­li­ja­si tur­tin­ges­nės ša­lys. Rei­kia pa­dė­ti, nes ir mums pa­de­da.

Lie­tu­va as­fal­tuo­ja ke­lius Go­ro pro­vin­ci­jo­je, nors pa­tys va­ži­nė­ja­me duo­bė­tais ir dul­kė­tais vieš­ke­liais. Siun­čia pa­ra­mą Uk­rai­nai, nors pa­tys kar­tais ir ne­pag­rįs­tai ati­mi­nė­ja­me pa­šal­pas iš varg­šų, no­rė­da­mi su­tau­py­ti ki­tiems so­cia­li­niams po­rei­kiams.

Išei­tų, jog ne­ma­žai pa­gal­bos pa­sau­liui tei­kia­me vals­ty­bi­niu mas­tu. Bet pa­sau­lį my­lė­ti la­biau ne­gu Lie­tu­vą, pa­si­ro­do, pa­tin­ka ir sa­va­no­riams. Gink Die­ve, ne­kri­ti­kuo­ju jų veik­los. Te­gu va­žiuo­ja sve­ti­mo­se ša­ly­se gy­dy­ti ir šer­ti gy­vū­nų, bet te­gu neuž­mirš­ta, jog ir Lie­tu­vo­je yra dau­gy­bė spe­cia­lių ži­nių ir ran­kų be­si­šau­kian­čios veik­los.

Pa­vyz­džiui, lan­ky­ti vai­kus au­gi­nan­čias aso­cia­lias šei­mas, nu­praus­ti mur­zi­nus jų ma­žy­lius, mo­ky­ti ma­mas vir­ti val­gį, kal­bė­ti su jo­mis apie vai­kų auk­lė­ji­mą ir svei­ką gy­ven­se­ną. Mo­ky­ti už­siau­gin­ti dar­žo­vių, tvar­ky­ti šei­mos biu­dže­tą.

Bet lie­tu­viai kaž­ko­dėl la­biau my­li esan­čius to­li ar­ba jau iš­ke­lia­vu­sius Am­ži­ny­bėn. Kol žmo­gus yra ša­lia, jo tar­si ne­pas­te­bi. Te­gu ka­pa­no­ja­si sa­vo var­ge. O jei­gu kas nors sve­ti­mą var­gą pa­ste­bi ir pa­de­da jo su­ma­žin­ti – nuo­pel­nų nie­kas neį­ver­ti­na. Kar­tais sten­gia­si dar­gi su­men­kin­ti, kad pa­tys at­ro­dy­tų di­des­ni ir pro­tin­ges­ni.

Šią tai­syk­lę dar kar­tą pa­tvir­ti­no Kel­mės ra­jo­no gar­bės pi­lie­čių ir ap­do­va­no­ja­mų gar­bės ženk­lu „Už nuo­pel­nus Kel­mės ra­jo­nui“ rin­ki­mas.

Gar­bės pi­lie­čiais tap­ti pa­siū­ly­ti trys mi­rę žmo­nės ir du gy­vi. Pro­por­cin­gai pa­siū­ly­tam as­me­ny­bių skai­čiui, šis var­das su­teik­tas vie­nam gy­vam ir dviem mi­ru­siems.

Be gin­čų gar­bės pi­lie­čiu nu­spręs­ta pa­va­din­ti is­to­ri­ką, ha­bi­li­tuo­tą dak­ta­rą, dip­lo­ma­tą, 26 kny­gų au­to­rių iš Vai­gu­vos mies­te­lio ki­lu­sį Al­fon­są Ei­din­tą.

Ne­pa­gai­lė­ta gar­bės pi­lie­čio var­do Am­ži­ny­bėn iš­ke­lia­vu­siems bu­vu­siam Švie­ti­mo, kul­tū­ros ir spor­to sky­riaus ve­dė­jui Al­giui Pet­rui Krut­ke­vi­čiui ir bu­vu­siam Žal­pių kle­bo­nui Juo­za­pui Raz­man­tui, už pa­si­prie­ši­ni­mą so­vie­tų vals­ty­bei, ka­lė­ju­siam Si­bi­ro la­ge­riuo­se.

Mi­ru­sie­ji jau nie­ka­da ne­su­ži­nos apie jiems su­teik­tą gar­bę ir ne­be­pa­si­džiaugs įver­ti­ni­mu.

Ko­dėl šio var­do jiems ne­su­tei­kė­me, kol bu­vo gy­vi? Gal per ma­žai my­lė­jo­me? Juk ne­ga­lė­jo­me ne­ma­ty­ti, kad Al­gis Pet­ras Krut­ke­vi­čius bu­vo tas tik­ra­sis žmo­gus kul­tū­rai, įmi­nan­tis gi­lias pė­das ra­jo­no gy­ve­ni­me. Ne­ga­lė­jo­me ne­ži­no­ti, jog jis bu­vo ap­do­va­no­tas gar­bės ženk­lu „Už nuo­pel­nus Šiau­lių ap­skri­čiai“, Kul­tū­ros mi­nis­te­ri­jos gar­bės ženk­lu „Nešk sa­vo švie­są ir ti­kėk“, jog jam su­teik­tas Len­ki­jos Bil­go­ra­jaus mies­to gar­bės pi­lie­čio var­das.

Ko­dėl šį žmo­gų pa­ste­bė­jo ki­ti, o mes, kel­miš­kiai, gy­vam ne­pa­sa­kė­me bent kuk­laus „ačiū“? Ar iš tie­sų iš to­liau žiū­rint ge­riau ma­ty­ti?

Nuo ki­to šių me­tų gar­bės pi­lie­čio Juo­za­po Raz­man­to mir­ties praė­jo 15 me­tų. Ne­gi tuo­met, kai jau­na Lie­tu­vos Nep­rik­lau­so­my­bė lin­ga­vo dai­nuo­jan­čios re­vo­liu­ci­jos lop­šį, kai ant ban­gos bu­vo la­ge­riuo­se ka­lė­ju­sių ir iš­trem­tų žmo­nių biog­ra­fi­jos, ne­ži­no­jo­me apie kuk­lų, as­ke­tiš­kai gy­ve­nan­tį Žal­pių kle­bo­ną Juo­za­pą Raz­man­tą? Be­je, ir pa­ti esu kal­bi­nu­si ši­tą žmo­gų, ra­šiu­si apie jo iš­ti­ki­my­bę Lie­tu­vai ir dva­si­nin­ko pa­šau­ki­mui bei su­dė­tin­gą jo li­ki­mą.

O gal ir ši as­me­ny­bė la­biau iš­ryš­kė­jo per ūka­no­tą lai­ko at­stu­mą? Ge­rai, kad bent praė­jus ke­lio­li­kai me­tų iš­ryš­kė­jo. Bet šian­dien nė­ra kam įteik­ti gar­bės pi­lie­čio re­ga­li­jų. Jas pa­do­va­no­si­me Žal­pių mu­zie­jui.

Ne­pai­sant skau­džių pa­mo­kų, Kel­mės ra­jo­no ta­ry­bos na­riai vėl už­li­po ant to pa­ties grėb­lio – pa­šykš­tė­jo sa­vo bal­sų, kad vers­li­nin­kas Pet­ras Rač­kaus­kas bū­tų ap­do­va­no­tas gar­bės ženk­lu „Už nuo­pel­nus Kel­mės ra­jo­nui“. Ko­mi­si­ja pri­ta­rė jo kan­di­da­tū­rai, ke­lio­li­ka Ta­ry­bos na­rių pa­sa­kė: „ne“.

Pats į ra­jo­no Ta­ry­bą iš­rink­tas vers­li­nin­kas pa­si­ju­to ne­jau­kiai. Bet gė­da jaus­ti tu­rė­tų ne jis, o tie, ku­rie pa­gai­lė­jo pa­pras­čiau­sio dė­kin­gu­mo ir pa­ska­tos ne­ma­žai ra­jo­no žmo­nėms nu­vei­ku­siam ko­le­gai.

Ne iš so­vie­ti­nio ba­ga­žo, o sa­vo jė­go­mis ir lė­šo­mis vers­lą su­kū­ręs kel­miš­kis yra vie­nas iš di­džiau­sių ra­jo­no darb­da­vių. Ir dar­bi­nin­kai ne­si­skun­džia, kad jiems ne­mo­kė­tų at­ly­gi­ni­mo. Ir at­ly­gi­ni­mai – ne mi­ni­ma­lūs.

Ryš­ki ir fi­lant­ro­pi­nė šio žmo­gaus veik­la – jis re­mia ne Af­ri­ką ar Af­ga­nis­ta­ną, o bė­dų iš­tik­tus sa­vo ra­jo­no žmo­nes.

O gal jei­gu bū­tų pa­sta­tęs mo­kyk­lą Af­ri­ko­je, bū­tų la­biau pa­gerb­tas? Ir už ap­do­va­no­ji­mą gar­bės ženk­lu bū­tų pa­ki­lę dau­giau ran­kų? Juk my­lė­ti pa­sau­lį pa­pras­čiau ne­gu konk­re­tų žmo­gų.

Gal­būt mąs­tau provin­cia­liai? Bet man at­ro­do, jog pir­miau­sia tu­ri­me už­jaus­ti ša­lia esan­tį, nes iš ar­ti ma­to­me jo bė­dą tik­rą, to­kią, ko­kia ji yra. My­lė­ti, gerb­ti ir už ge­rus dar­bus pa­dė­ko­ti taip pat pir­miau­sia tu­ri­me tiems, ku­rie ša­lia, ku­rie dar su mu­mis... Pa­gal­ba ir pa­dė­ka rei­ka­lau­ja vie­no­dos sku­bos. Nes ry­toj ga­li bū­ti per vė­lu...