
Naujausios
KOMENTARAS
Kuo nusikalto pūslėtųjų rankų dainius?
Regina MUSNECKIENĖ
reginamus@skrastas.lt
Vienas šiaulietis – atkurtos Lietuvos Nepriklausomybės veikėjas – į viešąją erdvę išskraidino mintį, jog Šiaulių J. Janonio gimnazija turėtų keisti savo pavadinimą. Esą J. Janonis norėjo čia sovietų valdžios. „Rašė, deklamavo. Kam jį liaupsinti? Jis buvo prieš buržuazinę santvarką.“
Prieš ką ir už ką buvo nuo Biržų kilęs, Šiaulių gimnaziją baigęs jaunuolis šiandien jo jau nebepaklausime. Prieš 99 metus susirgęs džiova, neturėdamas vilties pasveikti ir nenorėdamas būti našta draugams, 21 metų poetas Petrograde krito po traukiniu.
Skurdas, neviltis, džiova ir kitos to laikmečio santvarkos ydos devynioliktojo amžiaus pabaigoje ir dvidešimtojo pradžioje pakirto ne vieną Lietuvos kultūros talentą. Tik trumpu savo gyvenimu lyg meteorai švystelėjo M. K. Čiurlionis, miręs vos 36 metų, J. Biliūnas, džiovos pakirstas 28-erių, V. Kudirka, sulaukęs tik 41-erių ir kiti.
Trumpą meteoro švystelėjimą primenančiu savo gyvenimu jie sugebėjo palikti išskirtinę žymę Lietuvos kultūroje.
Ar daug šiandieninės Lietuvos dvidešimtmečių jau gali vadintis poetais, publicistais, prozininkais, vertėjais kaip J. Janonis?
Tad bent jau iš pagarbos talentui nereikėtų daryti politikos iš gimnazijos pavadinimo. O jeigu jau darome politiką, reikėtų patikslinti, jog į revoliucinę veiklą J. Janonis įsitraukė Rusijoje. Ten buvo ir kalintas.
Studijavau lietuvių literatūrą. Kelis kartus perskaičiau J. Janonio poeziją. Nepastebėjau, kad Vaidilos Ainio slapyvardžiu pasirašinėjęs poetas būtų kovojęs prieš laisvę ar prieš savo Tėvynę Lietuvą. Net pseudonimas – iki pat šaknų lietuviškas. Ne koks Donny Montell ar Rouses.
Manau, jog Juliaus Janonio eilėraščiai – aktualūs ir šiandien, daugiau kaip po šimto metų. Jis kovojo prieš socialinę neteisybę, kurios šiandien Lietuvoje – apstu. Jo eilės – tai skaudus ir beviltiškas jauno žmogaus sielos šauksmas.
Skurstantys, badaujantys vaikai, mergaitės paleistuvės, išprotėjusi motina, galo su galu nesuduriantis dirbantis žmogus, belaimiai, traukiantys neturto keliu pūslėtomis rankomis ir prakaituotais veidais, mirusieji už laisvę.
Tai J. Janonio eilėraščių herojai, kurių apstu ir mūsų kasdienybėje. Ar apie tai rašantį poetą, prozininką, žurnalistą reikėtų smerkti ir laikyti priešu?
Ar pūslėtųjų rankų dainius prasikalto vien tuo, kad turėjo socialinius kontrastus ir neteisybę pastebinčias akis ir jautrią širdį? Ar užuojauta vargstantiems ir socialinio teisingumo siekis yra blogis?
Gal ir Joną Biliūną dėl liūdesio, socialinės neteisybės persmelktų apsakymų reikėtų paskelbti priešu? Juk liūdesys irgi savotiška protesto forma.
Lietuvoje viskas įmanoma. Juk ir visa savo esybe, ir kūryba nuo Lietuvos ir lietuviškumo neatskiriamą talentingiausią Lietuvos poetą Justiną Marcinkevičių, atkūrus Nepriklausomybę, bandyta apšaukti priešu. Nors jis ir jo kūryba buvo aktyviausias laisvės šauklys, Lietuvos Sąjūdžio variklis, lietuvybės puoselėtojas, istorinės atminties gaivintojas.
Ar ne todėl, kad poetas nemokėjo veidmainiauti? Kad jis buvo per sąžiningas? Juk Lietuvą „prichvatizuoti“ siekusiems naujiesiems kapitalistams su sąžiningais buvo nepakeliui. Reikėjo nustumti į šalį, kad neužimtų kokio svarbaus valstybinio posto.
Jungtinių Tautų visuotinė žmogaus teisių deklaracija skelbia, jog valstybė privalo rūpintis, kad visuomenė nesusiskaldytų į luomus. Žmonės turi būti lygūs, nepaisant rasės, tautybės, materialinės padėties.
Ar ne šių vertybių daugiau kaip prieš šimtą metų siekė poetas Julius Janonis?