Aktyvūs prekybininkai patinka ne visiems

Aktyvūs prekybininkai patinka ne visiems

TEMĄ PASIŪLĖ SKAITYTOJAI

Aktyvūs prekybininkai patinka ne visiems

„Ar jūsų nagai natūralūs?“ — tokio klausimo pavyksta išvengti retam pirkėjui, užsukusiam į kai kuriuos Šiaulių miesto prekybos centrus. Žmogus sustabdomas ir čia pat raginamas išklausyti apie jam siūlomos kosmetikos privalumus ir kainas. Patys prekiautojai tokį prekybos stilių vadina aktyviu: jie siūlo, bet jeigu nenori — nepirk. Specialistai kalba apie agresyvią prekybą, kuri draudžiama.

Sigita STONKIENĖ

siga@skrastas

Čiumpa už rankos

„Aš nebenoriu eiti į tą prekybos centrą vien todėl, nes bijau, kad mane vėl temps už rankovės blizginti nagų. Ar jie šitaip gali elgtis?“, — paskambinusi į redakciją, klausė šiaulietė.

Į jos nupasakotą situaciją patenka dažna prekybos centro lankytoja. Prekiautojai savo produkciją siūlo ir reklamuoja vieno prekybos centro fojė. Scenarijus toks: pro šalį einančios moters paprastai klausiama: „Ar jūsų nagai natūralūs?“. Jeigu ši bent akimirką stabteli atsakyti, čiumpama už rankos, čia pat nublizginamas nagas, aiškinama, kaip tai vyksta, ir siūloma pirkti įvairias kosmetikos priemones. Teko tuo įsitikinti ne kartą pačiai.

Rodydama prekes, pardavėja kalba maloniai, su šypsena. Bandymai ištrūkti ir pasiteisinimai, jog šįkart nepirksiu, baigiasi specialiomis „tik jums“ taikomomis nuolaidomis ir dovanomis, o susitikimo pradžioje įvardyta kaina finale ženkliai sumažėja.

Šiauliečių mentalitetas kitoks?

Galbūt toks prekybos būdas yra kitur įprastas arba naujoviškas? Nusprendėme to paklausti pačių prekiautojų.

Einančius prekystalio link, mus pasitiko girdėtas klausimas: „Ar jūsų nagai natūralūs?“ Sužinojusi, dėl ko apsilankėme, pardavėja pakvietė jaunuolį, kuris prisistatė esąs vienas iš kosmetikos parduotuvės vadovų.

Vladimiras Pankinas iš Rygos kosmetika prekiauja įvairiose šalyse. Jis nė kiek nenustebo, išgirdęs apie šiaulietės nuomonę.

„Mūsų žmonės nėra įpratę prie šiuolaikinės prekybos, — “Šiaulių kraštui“ sakė V. Pankinas. — O štai, pavyzdžiui, Rytuose, Amerikoje, Londone toks būdas yra absoliučiai įprastas. Netgi Vilniuje, Rygoje žmonės tai priima visiškai normaliai, stengiasi patys prieiti, pabendrauti, sužinoti“.

Tuo tarpu šiauliečių mentalitetas, prekybininko nuomone, yra specifinis. Teigė patyręs, jog šiauliečiai yra baimingi, gana uždaro būdo ir ne itin domisi naujovėmis. Bet būna, kad iš pradžių žmogus sutrinka, bet po dešimties minučių sugrįžta ir klausia: „O ką jūs norėjote man parodyti?“.

„Parduotuvėje jis nežino, ką perka, o čia jis sužino viską, — apie savitą prekybos stilių aiškino V. Pankinas. — Ir jeigu žmogui patiks, jis pirks, jeigu ne — tai ne.“

Vartotojus gina įstatymas

Ar teisi šiaulietė, kuri mano, kad pernelyg aktyviai siūloma prekė pažeidžia jos, kaip vartotojos, teises?

V. Kardašiaus, Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos Šiaulių apskrities skyriaus vedėjo, žodžiais nuo pernelyg aktyvių prekiautojų vartotojus gina Lietuvos Respublikos nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymas. Šiaulių apskrities skyrius vartotojų skundų dėl tokios prekybos nėra sulaukęs.

Vienas iš minėto įstatymo punktų nurodo, jog komercinė veikla laikoma agresyvia, jeigu ji priekabiavimu, prievarta, įskaitant fizinės jėgos panaudojimą arba pernelyg didelę įtaką, gali apriboti vartotojo pasirinkimo laisvę ir jeigu taip vartotojas skatinamas priimti tokį sprendimą, kurio jis kitomis aplinkybėmis nebūtų priėmęs.

Be kita ko, komercinė veikla laikoma agresyvia, jeigu ji pasireiškia kaip įspūdžio sudarymas, kad vartotojas negali palikti patalpų, kol sutartis nebus sudaryta.

Specialistas pažymėjo, jog agresyviai veiklai priskiriamas ir apgaulingo įspūdžio sudarymas, kad vartotojas jau gavo, gaus arba atlikęs nustatytą veiksmą gaus dovanų arba kitokios lygiavertės naudos, kai iš tiesų nėra jokios dovanos ar kitokios lygiavertės naudos.

„Psichologinis vartotojo spaudimas draudžiamas įstatymo, už tai numatytos nemažos baudos, — “Šiaulių kraštui“ aiškino V. Kardašius. — Pernelyg aktyviai prekę siūlantis prekiautojas savo aktyviais veiksmais gali paveikti žmogų, kuris kitais atvejais, pavyzdžiui, matydamas reklamą, tokio sprendimo nepriimtų. Tiesiogiai veikiamas žmogus sutrinka, ima abejoti, jam tampa nepatogu ir nusiperka tai, ko jam nereikia.“

Citata: „Mūsų žmonės nėra įpratę prie šiuolaikinės prekybos. O štai, pavyzdžiui, Rytuose, Amerikoje, Londone toks būdas yra absoliučiai įprastas.

SIŪLYMAS: Prekiautojo kosmetika Vladimiro Pankino nuomone, nėra nieko bloga parodyti žmogui kažką įdomaus: „Jeigu žmogui patiks, jis pirks, jeigu ne — tai ne“.

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.