Šiaulių savivaldybės viešosios paslaugos įvertintos 7 iš 10 balų

Artūro STAPONKAUS nuotr.
Šiaulių miesto savivaldybės teikiamas viešąsias ir administracines paslaugas šiauliečiai įvertino 7 iš 10 balų.
2023 metų vasario – kovo mėnesiais Savivaldybės užsakymu vilniečių įmonė UAB „Kokybės ekspertai“ atliko gyventojų pasitenkinimo Šiaulių miesto savivaldybės teikiamomis viešosiomis ir administracinėmis paslaugomis tyrimą. Geriausiai įvertintos kultūros ir sporto viešosios paslaugos, prasčiausiai – socialinės. Šiaulių miesto savivaldybės teikiamų viešųjų ir administracinių paslaugų vartotojų pasitenkinimo indeksas – 7 balai iš 10.

Pasitenkinimo indeksas kinta nežymiai

Savivaldybė skelbia, kad tokio tyrimo tikslas – nustatyti, koks yra Šiaulių miesto savivaldybės teikiamų viešųjų ir administracinių paslaugų vartotojų pasitenkinimo indeksas, kuris ateityje leis analizuoti veiksnius, lemiančius paslaugų kokybę.

Tyrimo metu apklausti 1 688 gyventojai. Dauguma jų apklausti elektroniniu būdu – 1 381, gyvai – 158, telefonu – 149 gyventojai. Tyrėjai apklausė 1 428 moteris ir tik 260 vyrų. Beveik 60 procentų apklaustųjų turėjo aukštąjį universitetinį išsilavinimą, beveik pusė apklausos dalyvių – specialistai arba tarnautojai.

Pastebima, kad geriausiai įvairiose srityse Savivaldybės teikiamas paslaugas įvertino pradinį išsilavinimą turintys žmonės, 55–65 metų ir vyresni.

Apklausos dalyviams pateikta anoniminė anketa, o apibendrinti atsakymai naudojami veiklos analizei. Apklausos rezultatai bus panaudoti ir rengiant 2023–2029 m. Šiaulių miesto tvarios plėtros strategiją.

Šiaulių miesto savivaldybės vartotojų pasitenkinimo viešosiomis ir administracinėmis paslaugomis tyrimo klausimynas susideda iš 2 dalių. Pirma, pagrindinė anketos dalis, yra sudaryta iš 10 klausimų kategorijų, kurios yra susijusios su Šiaulių mieste teikiamomis paslaugomis. Sociodemografinių klausimų dalį sudarė 8 klausimai, kurie apibūdino apklausos dalyvius bei leido nagrinėti atsakymus pagal demografinius rodiklius.

Toks tyrimas Šiaulių miesto savivaldybės iniciatyva atliktas trečią kartą. Stebimas Šiaulių miesto savivaldybės teikiamų viešųjų ir administracinių paslaugų vartotojų (gyventojų) pasitenkinimo indekso nežymus didėjimas: 2017 m. – 6,9 balo, 2021 m. – 6,87 balo, 2023 m. – 7 balai.

Geriausiai – kultūra ir sportas, prasčiausiai – socialinė sritis ir paslaugos verslui

Miesto ūkį, komunalines paslaugas ir viešąsias erdves apklausti šiauliečiai įvertino 6,7 balo iš 10 galimų. Prasčiausiai vertinama daugiabučių namų kiemų būklė ir automobilių stovėjimo aikštelės.

Viešajam transportui miestiečiai parašė šiek tiek geresnį balą – 7,5, tačiau nemažą dalį žmonių netenkina autobusų būklė ir grafikai.

Sveikatos priežiūros centrai įvertinti 6,6 balo. Aukščiausių balų sulaukė Šiaulių reabilitacijos centras, tačiau miestiečiai pasigedo nemokamų sveikatinimo paslaugų – treniruočių, paskaitų, renginių.

Geriausiai įvertinti kultūros ir sporto paslaugų srities rodikliai – 8 balai, bei švietimo paslaugų – 7,7 balo.

Kritinės švietimo sritys – galimybė gauti vietą vaikų darželyje ir vaikų maitinimas. Šiauliečiams trūksta neprofesionalaus sporto sveikatinimo renginių ir viešai prieinamos sporto infrastruktūros (stadionai, lauko treniruokliai ir panašiai). Kultūros ir sporto bloko kategorijoje geriausiai apklausos dalyviai įvertino Savivaldybės bibliotekos ir jos filialų paslaugas (8,7 balo) bei muziejų paslaugas (8,3 balo).

Prasčiausiai miestiečių įvertinta socialinių paslaugų sritis – 6,2 balo, bei paslaugos verslui – 6,4 balo. Itin problemišką žmonės mato gyventojų aprūpinimą socialiniu būstu. Ši paslauga surinko vos pusę galimų balų – 5. Geriau vertinamas socialiai remtinų gyventojų aprūpinimas maisto produktais ir asmens higienos prekėmis.

Socialinių išmokų ir kompensacijų mokėjimas apklaustiesiems atrodė labiau pavykęs (7 balai). Geriausiai vertinamos išmokos vaikams, blogiau – kompensacijos už šildymą ir karštą vandenį, nors pastarųjų šį šildymo sezoną išmokėta kelis kartus daugiau nei ankstesnį.

Paslaugų verslui srityje blogiausiai vertinamas smulkiojo ir vidutinio verslo skatinimas ir rėmimas. Ši sritis sulaukė vos 4,9 balo.

Savivaldybės administracinių paslaugų kokybę apklausos dalyviai įvertino 6,6 balo, tačiau gyventojų skundų ir prašymų nagrinėjimui skyrė vos 5,3 balo. Probleminėmis sritimis žmonės mato teritorijų planavimą bei paslaugas, susijusias su statybomis.

Savivaldybės aptarnavimą šiauliečiai įvertino 6,9 balo, tačiau norėtų, kad greičiau būtų reaguojama į gyventojų skundus, operatyviau teikiama informacija apie priimtus sprendimus dėl jiems rūpimų klausimų.

Be to, dalis apklaustųjų mano, kad Savivaldybės administracijoje darbo metu nėra lengva rasti visų reikiamų specialistų.

Rekomenduoja stiprinti stipriausius

Tyrėjai pateikė Savivaldybei rekomendacijas. Atkreipė dėmesį į prasčiausiai vertinamas sritis – socialinių paslaugų teikimą bei paslaugas verslui. Šių kategorijų teikiamos Savivaldybės paslaugos neatitinka gyventojų lūkesčių.

Tyrėjai aiškina, kad norint išsiaiškinti konkrečias tobulintinas sritis reikia atlikti papildomus tyrimus.

Rekomenduojama ir toliau aukščiausia kokybe suteikti paslaugas Savivaldybės bibliotekoje ir jos filialuose, nors ši paslauga visame tyrime įvertinta aukščiausiu balu – 8,7.

„Nors šis rodiklis buvo įvertintas aukščiausiu balu, tačiau nebuvo pasiektas maksimalus galimas rezultatas, todėl rekomenduojama ir toliau stiprinti šią sritį“, – rašoma rekomendacijose.

Nors tyrime apstu kur kas labiau probleminių veiklų, Savivaldybės dėmesys kažkodėl atkreipiamas į geriausiai vertinamą sritį.

Ekspertų darbas Savivaldybės administracija kainavo 5 257 eurus.

Nežinia, ką apklausė

Savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyriaus vedėja Ramutė Pilypienė sakė girdėjusi apie tyrimo rezultatus, tačiau jų dar nestudijavusi. R. Pilypienė kelia esminį klausimą – kas buvo apklausti: ar paslaugų gavėjai, ar bet kokie žmonės atsitiktinės atrankos būdu. Jos kolegei, dalyvavusiai tarpiniame tyrimo pristatyme, taip ir nepavyko gauti atsakymo į šį klausimą. Vedėjos manymu, paslaugų negaunantys šiauliečiai negalėtų objektyviai įvertinti jų kokybės.

Į skyrių tyrėjai nesikreipė ir dėl paslaugų gavėjų kontaktų, kurie nėra viešai prieinami, neprašė. R. Pilypienė pasakojo, kad kiek anksčiau skyriaus iniciatyva buvo atliktos socialinių paslaugų, teikiamų gyventojų namuose, kokybės tyrimai, apklausiant paslaugų gavėjus, ir rezultatai buvo visai kitokie.

„Žinoma, priklauso, kokius lūkesčius žmonės turi. Į mus kartais kreipiasi socialines paslaugas namuose gaunančių žmonių artimieji, reikalaudami nupjauti žolę, nuvalyti langus ir panašiai. Socialiniai darbuotojai nėra tarnai, jų teikiamos paslaugos yra reglamentuotos“, – aiškino skyriaus vedėja, žadėdama dar pasigilinti į tyrimo medžiagą.

Neaiškūs įvertinimų motyvai neleidžia suprasti, kokių pokyčių reikia

Ekonomikos skyriaus vedėja Aistė Petkuvienė sakė, kad ją nustebino žemas paramos smulkiajam ir vidutiniam verslui įvertinimas, nes Savivaldybėje yra sukurta paramos sistema, skiriamos lėšos pradedančiam verslui paremti.

„Sunku vertinti, kai matome tiktai tiek – balus. Kokios priežastys lėmė tokį įvertinimą, sunku suprasti“, – stebėjosi vedėja.

A. Petkuvienė tikino, kad tyrimo rezultatus apsvarstys Smulkiojo ir vidutinio verslo rėmimo komisijoje, galbūt kalbės apie kai kurių priemonių pakeitimą ar panašiai. Bet kokiu atveju, anot vedėjos, nelengva priimti sprendimus, kai neaišku, kas žmonėms nepatinka.

Kultūros skyriaus vedėja Daina Kinčinaitienė mano, kad bibliotekų įvertinimas būtų panašus visoje šalyje, nes šios įstaigos tampa ne vien knygų išdavimo vieta, bet ir renginių, edukacijų, pažintinių ir kitokių veiklų.

„Vertinant visus miesto bibliotekos filialus, kurie yra gyvenamuosiuose kvartaluose, gal ir yra potencijos, kad galėtų daugiau gyventojų įsitraukti į bibliotekos veiklą. Bibliotekų iššūkiai, pažangos projektai, atnaujinimai, savitarna – gal galima daugiau naudotis tais dalykais, norint pasiekti maksimalų balą. Bet, skatindami biblioteką siekti maksimalaus įvertinimo, tyrėjai rekomendacijose pamiršo apie kitas veiklas“, – komentavo D. Kinčinaitienė.

Ji paaiškino, kad turi užduotį pasigilinti į tyrimo rezultatus, apgalvoti, ką reikėtų keisti, nes vyks aptarimas pas Administracijos direktorių. Vedėja viliasi, kad turės galimybę pačių konsultantų paklausti paaiškinimų.