Naujausios
Dovana – vaikai
Su Šiaulių metų mokytoja Dale Dargiene susitinkame buvusiame Šiaulių universiteto mokomajame teatre Vytauto gatvėje. Čia teatro studija "Kompanija šauni", kuriai vadovauja Dalė ir Virginijus Dargiai, įsikūrė prieš dvejus metus, kai teko išsikraustyti iš rekonstruojamo Šiaulių kultūros centro pastato.
Teatro studija gyvuoja jau 27 metus. Vaikai vaidina, šoka, dainuoja, improvizuoja. Kolektyvas dalyvauja įvairiuose respublikiniuose ir tarptautiniuose festivaliuose bei projektuose, draugauja su bendraamžiais iš Lietuvos, Latvijos, Norvegijos, Danijos, Estijos, Suomijos, Švedijos, Rusijos, Baltarusijos, Didžiosios Britanijos, Italijos, Slovėnijos, Vokietijos ir Indijos. Į pastarąją šalį kolektyvas ir dabar ruošiasi vykti. Jau trečią kartą.
Kas dveji metai nuo 1996-ųjų studija organizuoja tarptautinį vaikų ir jaunimo teatrų festivalį-kūrybinę laboratoriją "Baltoji varnelė".
Mokytoja džiaugiasi gražiu bendradarbiavimu su Valstybiniu Šiaulių dramos teatru.
"Šiemet parašiau projektą "Augame kartu su teatru" ir kartą per mėnesį vaikai eina į teatrą, kur vyksta skirtingi susitikimai. Jau buvo scenografijos dirbtuvės su Romualda Jakubauskiene, kaip atkoduoti spektaklį – su Nomeda Šatkauskiene, bus susitikimas su režisieriumi Jonu Terteliu, kuris dabar teatre kuria naują spektaklį. Bus užsiėmimas su aktore Monika Šaltyte ir Daliumi Jančiausku, paskui vaikai žiūrės spektaklį "Mindaugas", – vardija D. Dargienė.
Studiją lanko vaikai nuo 7 iki 19 metų. Yra ir šešiamečių, kurie labai nori vaidinti.
"Jeigu vaikas nori vaidinti, jam jokios sąlygos nesvarbu, ar yra draugų, koks vadovas. Kiti vaikai ateina dėl draugų, nėra draugų – nelieka ir jų. Kiti ateina dėl vadovų. Kitus mamos atveda, kad vaikas išdrąsėtų. Ir išdrąsėja", – sako mokytoja ekspertė.
Vaikų stygiumi mokytoja nesiskundžia ir triskart pabeldžia į medį. "Aišku, gal norėtųsi, kad daugiau berniukų ateitų."
Nemaža dalis studijos auklėtinių vėliau pasirenka aktoriaus, režisieriaus, muziko, teatralo kelią.
"Pastaruoju metu daug mūsų vaikų studijavo ir studijuoja Muzikos ir teatro akademijoje, praktiškai kiekviename kurse. Naubertas Jasinskas – režisūros magistrantūroje, Petras Šimonis vaidina Artūro Areimos teatre, aktorė Natalija Janičkina pas mus nuo pirmos klasės užaugo, Remigijus Renčys – džiazo kūrėjas, Povilas Šimonis – mokslininkas, bet kartu kinetinį teatrą lanko Vilniuje, Adelina Skalandytė Rankų šešėlių teatre vaidina, kino režisierės – Eglė Vertelytė, Marta Dauliūtė. Studijos vaikas ir Eglė Narbutaitė, kurios piešiniai, linksmos netradicinės idėjos, performansai pagyvina miesto erdves. Viktorija Kriaučiūnaitė – turbūt antra lietuvė, kuriai pavyko įstoti į Royal Academy of Dramatic Art Londone. Į kokius kultūrinius renginius nuvažiuojam, ten visur savo vaikų sutinkam: kas fotografuoja, kas grimuoja, kas vaidina, kas režisuoja", – vardija D. Dargienė.
Neseniai baigiamajam Žemaičių dienų renginiui Operos ir baleto teatre studijai "Kompanija šauni" spektakliui labai reikėjo vienos kaukės, pavyko tokią rasti Vilniuje. Ir vėlgi buvęs auklėtinis pagelbėjo. Vilniuje gyvenantis video agentūros "Turbo" vadovas Airidas Janušauskas nupirko ir padovanojo kaukę teatro studijai.
"Tie vaikai yra didžiausia dovana", – sako vadovė.
Laimingi mylimoje veikloje
Šiemet D. Dargienė tapo viena iš Metų mokytojų. Paklausta, ką reiškia Metų mokytojos titulas, ji sako: "Šį titulą gaunu jau antrą kartą. Pirmą kartą prieš 9 ar 10 metų, bet tada tebuvo tik gražus diplomas, kuris kabo ant sienos, o dabar yra ir piniginė išraiška. Aišku, kad dabar yra smagiau, ir nėra čia ko apsimetinėti. Kolegos iš kitų miestų šiauliečiams pavydi, nes išmoka tikrai solidi. Tie du tūkstančiai eurų labai gerai, bet, kaip sakiau viename interviu, mokytojas turėtų tiek uždirbti kas mėnesį. Jeigu pasidomėtumėte, kokie reikalavimai mums keliami, kokios kompetencijos ten išvardintos, tai man būtų gėda tiek reikalauti už tokį atlyginimą, kokį dabar moka."
D. Dargienė – ne tik "Kompanija šauni" vadovė, bet dėsto ir Šiaulių universitete, yra Šiaulių menų mokyklos darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkė, Lietuvos mėgėjų teatro sąjungos narė.
"Kažkada Žemaičių kultūros draugijai priklausiau, bet tiesiog laiko nebėra. Daug vaikų, penkios grupės, visi nori spektaklio, vienu metu keturis spektaklius kuriam, dar turim suaugusiųjų grupę. Užtenka tų veiklų", – vardija mokytoja.
D. Dargienė sako, kad jos ir vyro Virginijaus visas gyvenimas – darbas. Kitaip nebuvo, ir kai augo trys jų vaikai: dukra ir du sūnūs.
"Vaikai augo mūsų darbe. Ar gerai, ar negerai darėm, bet nebuvo kitų sąlygų. Dukra – teatro mokytoja Londone, studijuoja teatro terapijos magistrantūroje, vyresnis sūnus baigė muzikines technologijas, jis visada mums gerą muziką parinkdavo", – sako teatro studijos vadovė.
D. Dargienė šypsosi prisiminusi, kokie jauni ir veržlūs abu su vyru atvyko dirbti į Šiaulius.
"Atėjom iš tokio pasaulio, kur įsivaizdavom, kad būsim menininkai ir labai laisvi. Nors buvo sovietmetis, labai daug laisvės turėjom, daug eksperimentų darėm ir mums jūra buvo iki kelių. Manau, ta drąsa jaunystėje padėjo ir Moksleivių namuose tam tikrą kultūrą sukurti. Naujasis vadovas stebėjosi, kad čia labai geri santykiai tarp žmonių. Čia labai daug kūrybingų žmonių, mes labai smagiai šventes švenčiam, dažnai susirenkam", – sako ilgametė Šiaulių moksleivių namų (dabar – Šiaulių menų mokykla) mokytoja.
Galimybė pabėgti nuo kasdienybės
D. Dargienė sako, kad neformaliojo ugdymo situacija pastaraisiais metais labai pasikeitusi.
"Kai mes pradėjome dirbti, tai buvo galimybė pabėgti nuo mokyklos kasdienybės, kur nieko įdomaus nevykdavo. Dabar mūsų švietimo sistema eina į tai, kad mokykla viską apimtų. Jeigu anksčiau pirmieji išvažiavimai į užsienį buvo su studija, tai dabar mokiniai su mokykla išvyksta pagal "Erasmus" programas. Materialinė bazė mokyklose žymiai geresnė negu pas mus. Mes net apšvietimo normalaus neturime. Tai ką mes galime pasiūlyti? Tik save", – sako Metų mokytoja.
Pasak D. Dargienės, išlaikyti kolektyvą yra labai sunku, turi būti ir vadybininku, ir psichologu, ir kūrėju, nes vaikai nori gero rezultato. Jeigu nebus gero rezultato, niekas nekvies į festivalius, o vakai nori išvažiuoti. "Suvoki, kad yra svarbus procesas, bet negali per ilgai jame užsibūti, reikia ir rezultato. O norint pasiekti rezultato, reikia daug dirbti", – sako mokytoja.
Studijoje vaikai raginami nebijoti klysti, kvailioti, daryti nesąmonių.
"Kaip ten bebūtų, mokykla vis tiek akcentuoja klaidą – suklysi, gausi blogą įvertinimą. Čia vaikams sakom: išdrįsk daryti nesąmones, iš klaidos, iš nesąmonės gali gimti labai įdomių dalykų", – pasakoja D. Dargienė.
Šiandien daugelį vaikų ne tik sunku atplėšti nuo telefonų, bet ir pastūmėti veikti savarankiškai.
"Vaikai nepasitiki savimi, nes labai daug kas daroma už juos sakant: tu dar per mažas, nepadarysi, susižeisi, pasimesi. Norėdami apsaugoti, nuėjom į kraštutinumą. Vaikai bijo prisiimti atsakomybę", – sako mokytoja.
D. Dargienė skeptiškai žiūri į tai, kad galima sudominti bet kurį vaiką, tereikia pasitelkti kūrybiškumą.
"Yra vaikų, kurie motyvacijos ir neatras. Dažnai prisimenu profesorių V. Lamanauską, kuris, kai studijavau magistrantūroje, sakydavo, kad vaiko, kuris nenori mokytis, nepriversi, gali pačius kūrybiškiausius dalykus daryti, jo nesumotyvuosi", – sako mokytoja.
Teatro studijos vadovai vaikus skatina džiaugtis gyvenimu, per ilgai neužsibūti pykčio, liūdesio, blogos nuotaikos stadijose. Vengia klijuoti ir etiketes – "geriausias", "talentingiausias".
"Niekas nežino, kas yra didysis talentas. Gal išgyventi savo 95 metus ir džiaugtis kažkuo šalia, o gal talentas būti savo veikloje. Mes vaikams sakom: tu turi išmokti klausytis savęs, kas tau yra gerai.
Mums tiek metų aiškino, kad jeigu visada vienaip galvojai, o dabar – kitaip, tai su tavo vertybėmis kažkas negerai. Neseniai perskaičiau, kad nereikia iš žmogaus reikalauti, jog visą laiką būtų prisirišęs prie tų pačių vertybių. Mūsų smegenis nuolat pasiekia nauja informacija ir nieko blogo, jei vieną dieną mums atrodo vienaip, o kitą – jau kitaip. Taip veikia prisitaikymo mechanizmas. Mes nebijom į vaikų mąstymą įnešti šiek tiek chaoso. Manom, kad abejoti yra sveika, tai priverčia mąstyti", – sako mokytoja.
Mokytojo ir mokinio ryšys
Pasak D. Dargienės, teatras – daug visko apimantis menas, ne veltui skandinavai, britai teatrą, kaip vaiko ugdymo priemonę, labai vertina. Tai ir komandinis darbas, kuris šiandien ypač akcentuojamas, nes labai svarbu, kaip tu su žmonėmis bendrauji, kaip moki save pateikti. Šiandien tu pagrindiniame vaidmenyje, rytoj gal atliksi visai mažutį vaidmenį, bet turi išmokti su tuo susitaikyti, nes esi komandos dalis. Teatras moko drąsos išeiti prieš auditoriją. Tai – ir muzikinis lavinimas, nes scenoje tenka dainuoti, šokti.
Mokytoja įsitikinusi, kad ir mokykloje, ir neformaliajame ugdyme svarbiausia turėtų būti mokytojo ir mokinio ryšys, o ne biurokratiniai dalykai.
"Pas mus mokytojas ir mokinys aptarnauja išpūstą švietimo sistemą. Kai tapau profsąjungos pirmininke, taip entuziastingai žiūrėjau į streikus, o dabar galvoju: na gerai, skirs daugiau lėšų, o kur jos nueis? Jos vėl nueis į biurokratų kabinetus, ministerijos valdininkų aptarnavimui, o mokytojas gaus 50 eurų prie atlyginimo, ir sakys: žiūrėkit, pakėlėm atlyginimus. Bet tai nieko neišgelbės. Kai auginom savo vaikus, tik su gerų kolegų pagalba ištempdavome nuo algos iki algos. Tiems, kurie dabar augina vaikus, situacija per daug nepasikeitė. Tai apie kokį jauną gabų vyrą, dirbantį mokykloje, jie čia svajoja?" – klausia mokytoja.
D. Dargienė su Londone gyvenančia dukra Egle dažnai palygina švietimo sistemą čia, Lietuvoje, ir Jungtinėje Karalystėje.
"Mano dukra per atostogas kojos į mokyklą nekelia, o atostogų ten daug, kas keturias savaites, vasaros atostogos trumpesnės, bet Kalėdų, Velykų atostogos – po dvi savaites. Ir kai mums sako: pažiūrėkit, kiek jūs turite atostogų vasarą, tai jūs pažiūrėkite, kiek britų mokytojas turi per visus metus. Ir vaikai turi normalius poilsio ciklus, nepasidaro klaiku nuo krūvio", – lygina mokytoja.
Dargiai dirba šešias dienas per savaitę, jeigu išvažiuoja į festivalius – ir be išeiginių. Išvykose su vaikais tenka praleisti 24 valandas per parą, o apmokama tik už 12 valandų. Tik tokiu atveju, jei mokyklos administracija supratinga, grįžus iš festivalio galima gauti porą dienų išeiginių.
Neseniai Moksleivių namai buvo pervadinti Menų mokykla. D. Dargienė spėja, kad pasikeitus pavadinimui, keisis ir neformaliojo ugdymo įstaigos veikla.
"Mokykla – tai pamokos. Aišku, vaikai galės rinktis kažkokį konkretų dalyką, bet tai bus pamokos, programa pagal kurią dirbsim, atsiskaitymai. Tai jau struktūrizuota. Mūsų amžiaus mokytojui gal ir lengviau vesti pamokas, gali atidžiau įsigilinti į dalyką. Kai yra kolektyvas, tu esi jo dalis, turi burti, viską organizuoti: išvykas, spektaklius. O čia atsiskaitymui parodys etiudą ir viskas. Mums patiems įdomu, kuo visa tai baigsis, ar teatras išliks, ar bus pamokos kaip mokykloje", – svarsto D. Dargienė.
Metų mokytoja sako, kad svarbiausia neprarasti noro: "Kol vadovas kažko nori, kol pats stengiasi, tada ir vaikams įdomu, jie jaučia vadovo norą kažką jiems duoti naujo."
"Aš vis tiek jaučiuosi mokytoja. Per tiek metų suvokiau, kad turiu tą gyslelę, mano prigimtinė savybė būti įtaigiai, kai man to reikia, aš sugebu suimti kolektyvą, pakreipti norima linkme. Kai su vyru baigėm režisūrą, taip didžiavomės, kad mes – režisieriai. Paskui suvoki, koks tu čia režisierius, nei tų sąlygų didelei režisūrai yra, nei ką, kad reikia vaikams leisti save išreikšti, leisti jiems kurti, o mes tik pakoreguojam. Tada ir suvoki, kad tu visgi esi mokytojas. O jeigu esi mokytojas, tai tas ryšys tarp tavęs ir vaiko ir ką kartu mes galime padaryti, yra labai svarbus", – sako D. Dargienė.
Niekas nežino, kas yra didysis talentas. Gal išgyventi savo 95 metus ir džiaugtis kažkuo šalia, o gal talentas būti savo veikloje. Mes vaikams sakom: tu turi išmokti klausytis savęs, kas tau yra gerai.