
Naujausios
Seminare prisiminta tremtis
Vakar Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešojoje bibliotekoje vyko tarptautinis mokslinis seminaras „Tremties istorijos: naujosios kartos refleksijos ir bendrystės potyriai“, skirtas paminėti 75-ąsias trėmimų metines. Jame skaityti pranešimai, veikė knygų, kraštotyros darbų, asmeninių tremtinių daiktų parodos.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Lietuvos, Latvijos, Ukrainos pranešėjai
Seminaras – vienas iš projekto „Skaudūs istorijos puslapiai“ renginių. Į seminarą įsitraukė Pakruojo „Atžalyno“, Radviliškio Vaižganto, Šiaulių „Romuvos“, Ariogalos (Raseinių r.) gimnazijų, Šiaulių valstybinės kolegijos moksleiviai ir studentai, užrašę tremtinių prisiminimų.
Pranešimus skaitė Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro darbuotoja Monika Kareniauskaitė, šiuo metu Šiaulių universitete studijuojantis ukrainietis Aleksandr Svidiniuk, knygos „Karta nuo Sibiro“ autorė Eglė Gudonytė, „Misija Sibiras“ dalyvis Andrius Bautronis.
Tremtinių bendriją Latvijoje pristatė Laura Zeime iš Jelgavos,"Atminimo knygą“ – suskaitmenintas kapines – Nijolia Kasparavičienė, P. Višinskio viešosios bibliotekos dokumentų saugojimo skyriaus vedėja.
M. Kareniauskaitė atkreipė dėmesį, kad viešojoje erdvėje tremtis sutapatinama su emigracija. Šis aspektas – labiau metaforinis, nes skirtumai tarp šiuolaikinių emigrantų, imigrantų „trėmimų“ ir sovietinių trėmimų – labai aiškūs.
Pasak pranešėjos, emigrantas šalį palieka laisvu pasirinkimu, laisvai renkasi kryptį ir išvykimo laiką, pats sprendžia, kiek šeimos narių išvykti, kiek turto pasiimti, kokį rinktis transportą.
Tremtinys skiriasi ir nuo pabėgėlio. Nors pabėgėlis dėl karo veiksmų tiesioginio pasirinkimo neturi, bėgimas nėra kryptinga valstybės politika atsikratyti tam tikros dalies piliečių, procesas nėra organizuotas. Tremtinys skiriasi ir nuo gulago kalinio – didžioji tremtinių dalis nebuvo teisti.
Konferencijų salėje buvo galima pavartyti mokinių, studentų kraštotyros darbus, pamatyti tremtinių iš Sibiro parsivežtų daiktų. Apie išsaugotus daiktus pasakojo, grojo šiaulietis Romualdas Baltutis.
Imperializmo politika
Renginyje dalyvavo ir buvę tremtiniai – Lietuvos politinių kalinių ir tremtinių sąjungos Šiaulių filialo nariai, buvęs Irkutsko tremtinių jaunimas. 1949 metų Irkutsko srities tremtinys, Šiaulių miesto garbės pilietis profesorius Vytenis Rimkus į renginį atėjo su žmona, Krasnojarsko srities tremtine Česlava Rimkiene.
„Mūsų šeimą tremtys ypač palietė, iš artimiausių giminių bus apie 30 žmonių. Bobutė mirė, du dėdės, mamos broliai, buvo sušaudyti Rešiotuose. Aš pats buvau gavęs mirties bausmę“, – sako V. Rimkus.
V. Rimkaus nuomone, apibrėžimo, kas yra tremtis, dar nelabai žinome: „Viena mintis aiški – tai buvo rusiškojo imperializmo politika savo pakraščius, visas į besiplėtojančią imperiją įeinančias tautas surusinti. Sibire nebuvo nė vienos lietuviškos mokyklos.“
Pasak V. Rimkaus, šiandien yra išlikęs tremties jaunimas, vaikai, jų tremties priėmimas jau šiek tiek kitoks – tai yra šiandieninio suaugusio žmogaus perėjimas į vaiko būseną.
Praėjusią savaitę V. Rimkus skaitė pranešimą konferencijoje, skirtoje tremties ir lagerio problematikai Vilniuje, pristatė Sibire ranka rašytą ir iliustruotą leidinį „Taiga“.
Šiaulietis atkreipia dėmesį į kultūros raidą tremtyje – mažai kas pagalvoja, kad būtent Sibire daug žmonių, o ypač moterų, kaimiečių, pradėjo rašyti eilėraščius, kūrė dainas, piešė. Po Sibiro prasidėjus kasdieniam gyvenimui, darbams, ši veikla nutrūko.
„Paradoksas – tremtis skatina kūrybinę dvasią ir veiklą?“ – retorinį klausimą kelia V. Rimkus.
Vytauto RUŠKIO nuotr.
ŠEIMA: Vytenis Rimkus į renginį atėjo su žmona Česlava Rimkiene. Abu – buvę tremtiniai.
PRANEŠĖJA: Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro darbuotoja Monika Kareniauskaitė skaitė pranešimą apie tremtinio sąvoką ir trėmimų sampratą SSSR okupuotoje Lietuvoje.
PARODA: Iš Sibiro parsivežti tremtinių daiktai tapo brangiomis šeimų relikvijomis.