Rinkliava už reklamą išsiplės į privačias erdves

Rinkliava už reklamą išsiplės į privačias erdves

Rinkliava už reklamą išsiplės į privačias erdves

Šiauliuose numatoma pradėti rinkti rinkliavą už išorinę reklamą ir privačiose erdvėse. Iki šiol rinkliava taikyta tik Savivaldybės objektams. Politikai svarsto naujus šios vietinės rinkliavos dydžius ir išorinės reklamos taisykles. Rinkliavos projektas jau įvardytas „interesų kratiniu“.

Rūta JANKUVIENĖ

ruta@skrastas.lt

Kol kas — vizualinis šiukšlynas

Savivaldybėje dėl išorinės reklamos galvos sukamos kone pusę metų. Tarybai yra pateikti tvirtinti rinkliavos dydžių ir taisyklių projektai. Anot miesto vyriausiosios architektės Rasos Budrytės, būtina sutvarkyti „vizualinį šiukšlyną“.

Net miesto centre ir jo prieigose kas antra išorinė reklama yra nelegali, iškabinta be leidimų ir projektų derinimų. Balandį tikrinti du miesto kvartalai. Tilžės gatvėje nuo Ginkūnų iki Pramonės gatvės nelegali reklama sudarė 55 procentus visos išorinės reklamos. Tilžės gatvės, Aušros alėjos, Žemaitės gatvės iki viaduko kvartale — 45 procentus.

Pernai rinkliavos planuota surinkti 620 tūkstančių litų (ankstesniais metais panašiai buvo surenkama), bet surinkta tik 293 tūkstančiai litų. Šiemet planuojama — jau tik 300 tūkstančių litų. Tačiau tikimasi, kad įplauks daugiau, jeigu Taryba palaimins rinkliavos plėtrą į privačias valdas ir sugriežtins išorinės reklamos taisykles. Būtų privaloma išorinėje reklamoje nurodyti, kam ji priklauso, kada leidimas išduotas.

Verslo atstovai nepatenkinti

Prie rinkliavos ir naujų išorinės reklamos taisyklių projektų triūsė dvi darbo grupės, pasitelkti verslo atstovai. Nepaisant to, viename iš pagrindinių svarstant šį klausimą Tarybos komitetų — Miesto ūkio ir plėtros — rinkliavos projektui nepritarta.

Tai esąs „interesų kratinys“. Vienų politikų nuomone, “labai bloga tokia tvarka, kai nustatoma dešimtys lengvatų“. Anot kitų, “geriau bloga tvarka, negu jokios“.

Miesto Tarybos narys Vidmantas Japertas, kuris darbo grupėse atstovavo asocijuotoms verslo struktūroms, tvirtino, jog turėtų būti taikoma vienoda visiems rinkliava. Ir ji turėtų būti siejama tik su leidimų išdavimo išlaidomis išorinei reklamai įrengti, bet ne su reklamos plotais, kaip siūloma. „Privati erdvė — ne Savivaldybės objektas, kad būtų mokama už plotą.“

Anot R. Budrytės, verslininkų siūlomo varianto niekur Lietuvoje nėra: „Būtume titanikai, ir kam išradinėti dviratį?“.

Savivaldybės juristai teikę išvadą, jog verslininkų siūlymas nepriimtinas. Vietinė rinkliava — tai ne viešoji paslauga, kad būtų mokama tik už leidimų išdavimą. Kita vertus, būtų pažeistas konkurencingumo principas taikant visiems vienodą rinkliavą — ir už mažus, ir už didelius reklamos plotus.

Mažins, bet rinks iš visų

Vietinę rinkliavą už išorinę reklamą projektų rengėjai siūlo mažinti. Nuo 0,60 lito už vieną kvadratinį metrą parai — iki 0,54 lito (be PVM). Siūlomos lengvatos net septyniais atvejais, ir pirmiausia privačiose erdvėse. Čia būtų taikomas 0,8 rinkliavos koeficientas arba 20 procentų mažesnė rinkliava.

Numatytos lengvatos naujoms įmonėms — metus rinkliavos nemokėti už savo veiklos išorinę reklamą savo objektuose. Rinkliava būtų mažinama, jeigu reklama atnaujinama ne daugiau kaip 20 procentų, jeigu iškabinama ant kelių reklaminio įrenginio pusių.

Vienkartinę privalomą įmoką už iškabas (įmonių, įstaigų pavadinimus, darbo laiko nuorodas) siūloma mažinti nuo 50 litų iki 30 litų. Iš viso nereikėtų mokėti, jeigu iškabos plotas yra ne didesnis kaip 3 kvadratiniai metrai.

Apmokestinti siūloma kintamojo vaizdo reklamą — 400 litų už kvadratinį metrą metams. Taip pat išorinę reklamą ant transporto priemonių (viešųjų, maršrutinių taksi ir lengvųjų automobilių taksi) — 700 litai metams arba 40 litų už kvadratinį metrą.

Iki šiol nebuvo apmokestinta išorinė reklama ant specialiųjų transporto priemonių, reklamos automobilių. Dabar siūloma ir tokią išorinę reklamą apmokestinti — 300 litų metams.

Už trumpalaikę išorinę reklamą (terminas ne ilgesnis kaip 1 mėnuo), eksponuojamą ant įvairių išorinės reklamos pateikimo priemonių siūloma 100 litų rinkliava.

Ant Savivaldybės stendų, kuriuos tvarko Turizmo informacijos centras, trumpalaikė išorinė reklama kainuotų 1 litą per parą. Pavyzdžiui, 10 afišų — 10 litų.

Vienintelė socialinė reklama išliktų nemokama.

Kitų miestų praktika

Ekonomikos skyriaus vedėjo Stanislovo Gurejevo teigimu, Vilniuje rinkliava yra daug didesnė — 1 litas už vieną kvadratinį metrą parai arba 365 litai per metus. Privačiose teritorijose mažesnė rinkliava taikoma tik laikinai. Kas pusmetį ji bus didinama, kol nuo 2011 metų vidurio visoje sostinės teritorijoje taps vienoda.

Kaunas yra nusprendęs šiais metais dar taikyti 30 procentų rinkliavos lengvatą, o už išorinę reklamą privačiuose objektuose ir toliau rinkliavos neskaičiuoja.

 

IŠKABOS: Rinkliava už leidimus iškaboms įrengti būtų mažinama — nuo 50 litų iki 30 litų, o jeigu iškabos plotas nedidesnis nei 3 kvadratiniai metrai, nieko nereikėtų mokėti.

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.